Krois Digitale koppeling

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Ik wil beginnen aan een nieuw project waarbij ik mijn Fleischmann SSN 65018 wil gaan voorzien van een Tran DCX76 decoder en de loc en twee rijtuigen uit wil rusten met Krois digitale koppeling DS-1

Afbeelding

Afbeelding

Nu zijn de loc en de rijtuigen uitgerust met NEM356 koppelingen en daarvan de variant met de rondje in de pin met de bladveer. Nu zou ik deze dan volgens mij moeten vervangen voor een NEM355 schacht waar Krois een product voor heeft

http://shop.krois-modell.at/Krois-Model ... 13904.html

Dit is het uiteindelijke doel: http://www.youtube.com/watch?v=SXtQMYrx8OE

Nu twijfel ik naar de haalbaarheid van het voorzien van de locs met een NEM355 schacht. Of kan ik de krois aanpassen aan de veer schacht die er nu in zit.
Zijn er hier vrinden die hier ervaring mee hebben????

Groetjes



Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door Peter »

Leuk om mijn eigen gemaakt filmpje terug te zien :)

De wagons is volgens mij ook van een NEM356 koppeling voorzien (zeker weten doe ik het niet op dit moment).
Ik heb de Kroiskoppeling aangepast om het geheel passend te krijgen.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Haha, was jij dat :lol:

heb je iets bij de koppelingen besteld om ze passend te krijgen voor de NEM356 schacht?? Daar twijfel ik nu erg over.

Deze zit er onder:
Afbeelding

Alvas bedankt



Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door Peter »

Martin, ja was ik :D

Mooi spul die Krios koppelingen! Is alleen jammer dat je de wagon die je wilt koppelen van een soortgelijke koppeling (Krois) voorzien moet zijn.
Ik ben een jaar of 2 geleden echter een filmpje van iemand tegen gekomen die de Krios koppeling had aangepast, deze kon gewoon koppelen met standaard koppelingen. Ik heb toen ook met Krios gemaild, men was er mee bezig. Vervolgens niets meer vernomen.

Goed, ik heb een soortgelijke wagon (van filmpje) er even bijgezocht (helaas kan ik de aangepaste wagon 123 niet vinden...).
Ik heb de Krois koppeling voor de wagon aangepast en gewoon erin gelijmd. Je mist dan iets flexibiliteit van de koppeling (hetgeen je nu met het veertje wel hebt) maar ik heb geen nadelen tijdens het rijden ondervonden.

Programeren van de decoder enz. is wel heel leuk om te doen. Je hebt behoorlijk wat mogelijkheden. Ontkoppelen kun je met 1 druk op de knop. Vervolgens loopt de loc op een in te stellen snelheid, een in te stellen tijd terug om de koppeling te ontlasten. Vervolgens rijdt de loc weer met een in te stellen snelheid, een in te stellen tijd vooruit (ik hoop dat het nog leesbaar is.... :?) e.a. zoals in het filmpje te zien is.

Ook de stroomvoerende koppelingen van Krois zijn erg handig! Heb ze o.a. ingezet voor mijn Koplopers. Zo heb je niet alleen op de motorwagen stroomopname maar ook op de wagons erachter. Dit verbetert het storingsvrij rijden met de Koplopers behoorlijk moet ik zeggen.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door rvinke »

Zijn de N-DS-koppelingen niet geschikt voor de 'normale' N-koppelingen? Ik leid dat in ieder geval wel af uit de tekst op deze pagina:
http://shop.krois-modell.com/Krois-Mode ... :8326.html


Ronald
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Dat is een goede, als ik het zo bekijk en vertaal zie ik geen verschil in de tekst behalve dat de N1 en N2 met een contra koppeling worden geleverd en de DS niet.

groetjes


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door spoor65 »

leuk filmpje, en even zo leuk item.

Kende deze koppeling nog niet anders dan van horen zeggen, maar nog nooit enig werkend model er mee gezien.
ziet er mooi uit, hopelijk, Martin, ga je ons hier laten zien hoe je ze gaat toepassen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Dat ga ik absoluut doen. Op dit moment heb ik een BR64 die ik ga voorzien van LED en de railbus die ik om ga bouwen. Daarna de TEE repareren en de krois project. Ik ga er zeker verslag van maken :)



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door Jerome »

Martin, Leuk!

Ben vooral benieuwd naar je Krois ervaringen. Ik wil deze koppelingen ook gaan inbouwen. Kijk, zo helpen we elkaar, ik met de TEE RaM en jij met een mooi verslag met de Krois koppeling! (hint, hint)

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Dat gaat helemaal goed komen 8-)

Ben nu druk met de BR64, verslag volgt. Dan ga ik de Railbus digitaliseren en lumiseren. Het motortje voor de TEE kan ik 7 juli in Houten ophalen.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Afgelopen week zijn de kois koppelingen gearriveerd. Valt me meteen op dat de draden nog al aanwezig zijn en de koppeling lomp groot is voor N-spoor begrippen. Vandaag mijn nieuwe BR62 als model gebruikt voor de koppelingen.

helaas is de combinatie stoomloc/krois geen gelukkige combinatie. Met de koppelingen in de schacht zorgen de draden ervoor dat de loopstellen niet meer kunnen bewegen. Ik vrees dat de koppelingen alleen in te bouwen zijn indien je de koppeling los van het wielstel kan monteren.
Bijvoobeeld een grote diesel of e-loc.

Ik zal morgen een foto'tje plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.

Helaas blaas ik dit project af, ik heb geen geschikte loc die ik nuttig in kan zetten met de koppelingen.

Indien ik iemand gelukkig kan maken met een setje koppelingen, ik heb hier twee digitale koppelingen liggen met 4 tegenkoppelingen en 2 opzet schachten. Nieuwwaarde 45,-

Af te halen, op te sturen (6,75) of tegen inruil van decoders :):)

groetjes


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

Ik ben erg benieuwd naar die foto`s van deze koppeling,
dus laat maar komen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door Michiel »

Kan je die "lompe" draden niet vervangen door fijne en soepel decoderdraadjes?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door Peter »

martindomburg schreef:Afgelopen week zijn de kois koppelingen gearriveerd. Valt me meteen op dat de draden nog al aanwezig zijn en de koppeling lomp groot is voor N-spoor begrippen. Vandaag mijn nieuwe BR62 als model gebruikt voor de koppelingen.

helaas is de combinatie stoomloc/krois geen gelukkige combinatie. Met de koppelingen in de schacht zorgen de draden ervoor dat de loopstellen niet meer kunnen bewegen. Ik vrees dat de koppelingen alleen in te bouwen zijn indien je de koppeling los van het wielstel kan monteren.
Bijvoobeeld een grote diesel of e-loc.

Ik zal morgen een foto'tje plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.

Helaas blaas ik dit project af, ik heb geen geschikte loc die ik nuttig in kan zetten met de koppelingen.

Indien ik iemand gelukkig kan maken met een setje koppelingen, ik heb hier twee digitale koppelingen liggen met 4 tegenkoppelingen en 2 opzet schachten. Nieuwwaarde 45,-

Af te halen, op te sturen (6,75) of tegen inruil van decoders :):)

groetjes
Martin, ik heb de draadjes bij de 6400 in het chasis ingefreesd . E.e.a. gaat wel, is alleen "even" werk ;-)
Helaas kan ik nu geen foto laten zien, zit in het zuiden van Frankrijk :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Krois Digitale koppeling

Bericht door martindomburg »

Hoi peter,

Ja heb ook ff gekeken of ik kon ontdekken hoe je dat deed. Het is inderdaad de enige/beste manier. Maar bij een stomer met voorloopstellen is het niet echt een aanrader denk ik, het drukt het wielstel zodanig naar beneden dat de assen worden geligd.

Groetjes


Plaats reactie