Hoi ik ben Pim uit Amsterdam
hoe kan ik een goed stevige constructie te krijgen van 2M bij 90CM
ik hoor het hopelijk wel van jullie
ik ben namelijk een startende beginner
goeie stevige constructie HOE??
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 07 jul 2009 19:37
Re: goeie stevige constructie HOE??
Hoi Pim,
ja er zijn natuurlijk, om het makkelijk te maken, verschillende manieren, maar om hoogtes te maken (bergen of schaduwstations) zou ik willen aanraden om een open frame constructie te gaan maken, voor voorbeelden, kijk even bij de baan van hookies en saraan, alsmede op hun site`s, welke links je ook kunt vinden in hun topic`s
Succes,
Mvg
Freddy(spoor65)
ja er zijn natuurlijk, om het makkelijk te maken, verschillende manieren, maar om hoogtes te maken (bergen of schaduwstations) zou ik willen aanraden om een open frame constructie te gaan maken, voor voorbeelden, kijk even bij de baan van hookies en saraan, alsmede op hun site`s, welke links je ook kunt vinden in hun topic`s
Succes,
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: goeie stevige constructie HOE??
zeer eenvoudig is een onderstel te maken van een latten raamwerk, een rechthoek zoals deze afbeelding:
en als boven blad gebruik je dan 9 mm mdf, dat is zat op en heel makkelijk te verwerken. Die schroef je dan vast op de latten
De tafelpoten kan met van alles gemaakt worden, ligt ook er aan hoe hoog je het wil, maar in een bouwmarkt is zo vanalles te koop wat je er onder kunt schroeven. Ijzeren tafelpoten zijn prima, maar je kunt ook eens vragen of je wat houten balken mag hebben die ze gebruiken om bijvoorbeeld een stapel hout op te zetten, zodat de heftruck er onder past. (spreek uit eigen ervaring, een aantal jaren in div bouwmarkten gewerkt en ook zoiets meegegeven als tafelpoot of brandhout)
Of als je toevallig een bureau over hebt, schroef je daar boven op een plaat van jouw gewenste afmeting.
Nu wel us benieuwd wat onze mede modelspoorders allemaal weten te vertellen, ik kan geen foto's laten zien want alles is opgebroken.
en als boven blad gebruik je dan 9 mm mdf, dat is zat op en heel makkelijk te verwerken. Die schroef je dan vast op de latten
De tafelpoten kan met van alles gemaakt worden, ligt ook er aan hoe hoog je het wil, maar in een bouwmarkt is zo vanalles te koop wat je er onder kunt schroeven. Ijzeren tafelpoten zijn prima, maar je kunt ook eens vragen of je wat houten balken mag hebben die ze gebruiken om bijvoorbeeld een stapel hout op te zetten, zodat de heftruck er onder past. (spreek uit eigen ervaring, een aantal jaren in div bouwmarkten gewerkt en ook zoiets meegegeven als tafelpoot of brandhout)
Of als je toevallig een bureau over hebt, schroef je daar boven op een plaat van jouw gewenste afmeting.
Nu wel us benieuwd wat onze mede modelspoorders allemaal weten te vertellen, ik kan geen foto's laten zien want alles is opgebroken.
Groeten Chris
Re: goeie stevige constructie HOE??
Hoi,
Ja ook dat vaste blad op een dergelijk frame/tafel is een optie, alleen ben ik er al heel lang geleden van afgestapt, om simpelweg 2 redenen.
Ten eerste vind ik het zonde om een gehele 9mm plaat te gebruiken, zonder dat er daadwerkelijk wat op staat, en als 2e, als je bergen met verdekte sporen wilt bouwen, moet dan ook nog eens je treinplaat van alle kanten te benaderen zijn, want als er in de berg een trein uit de rail loopt, zul je echt vanaf de achterkant er bij moeten kunnen.
Kortom, maak en wat beter open frame zoals eerder genoemd, en je kunt altijd van onderaf bij je sporen, en altijd makkelijker bij je draden, terwijl je alleen maar daadwerkelijk plaatmateriaal verbruikt onder je rails. dus ook nog eens relatief minder hout gebruikt.
mvg
Freddy(spoor65)
Ja ook dat vaste blad op een dergelijk frame/tafel is een optie, alleen ben ik er al heel lang geleden van afgestapt, om simpelweg 2 redenen.
Ten eerste vind ik het zonde om een gehele 9mm plaat te gebruiken, zonder dat er daadwerkelijk wat op staat, en als 2e, als je bergen met verdekte sporen wilt bouwen, moet dan ook nog eens je treinplaat van alle kanten te benaderen zijn, want als er in de berg een trein uit de rail loopt, zul je echt vanaf de achterkant er bij moeten kunnen.
Kortom, maak en wat beter open frame zoals eerder genoemd, en je kunt altijd van onderaf bij je sporen, en altijd makkelijker bij je draden, terwijl je alleen maar daadwerkelijk plaatmateriaal verbruikt onder je rails. dus ook nog eens relatief minder hout gebruikt.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: goeie stevige constructie HOE??
Mijn eigen ervaringen:
- Spanten-bouwwijze-c.q.-de-open-frame-methode-voor-de-onderbouw
- Mijn oude baan met een gesloten onderkant
- De onderbouw die ik nu gebruik met XPU en een gesloten plaat.
Vooral de laatste bevalt mij erg goed. In de XPU snij ik nu de slootjes e.d. er zo in, idem voor verhogingen, laad en losplekken en het inprikken van bomen. Vooral niet te ingewikkeld en de geluidsdemping is ook direct opgelost. (voor zover mogelijk natuurlijk)
- Spanten-bouwwijze-c.q.-de-open-frame-methode-voor-de-onderbouw
- Mijn oude baan met een gesloten onderkant
- De onderbouw die ik nu gebruik met XPU en een gesloten plaat.
Vooral de laatste bevalt mij erg goed. In de XPU snij ik nu de slootjes e.d. er zo in, idem voor verhogingen, laad en losplekken en het inprikken van bomen. Vooral niet te ingewikkeld en de geluidsdemping is ook direct opgelost. (voor zover mogelijk natuurlijk)
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 07 jul 2009 19:37