65 - 1 = 66
Re: 65 - 1 = 66
De voorzijde.
In tegenstelling bij de BR 65 heeft de 66 voor een voetplaat lopen. Hiervoor nemen we een stuk polystyreen met een breedte van 19 mm. Lengte 1mm langer als de rookkast. In een vorige stap hebben we onder de rookkast een verhoging aangebracht die schuin afloopt. Op de knik van schuin naar vlak komt de steunbalk voor de voetplaat te liggen. Lengte 14 mm. Vanaf de verhoging schuin omhoog lopend. Deze is bedoeld als ondersteuning van de voetplaat.
De pomp. Bij de 65 hebben we voorzichtig de pomp afgesneden inclusief de steun. Nu wordt voorzichtig de steun verwijderd en de pomp gehalveerd als op de foto te zien is. Beide helften worden aan de machinistenzijde onder de schoorsteen op en onder de voetplaat gezet.
Aan weerzijde van de ketel brengen we op de waterkasten precies in het midden twee plaatjes aan met afgeronde zijden als vuldeksels. Lengte 12 mm. Uiteinden afgerond.
De stangen dragers.
De beide stangendragers worden net voor het draaipunt van de schwinge afgesneden. De beide delen met het schuine kantje worden aan de voorzijde onder de waterbakken aangebracht. Zo geplaatst dat het schuine kantje boven zit en volledig voor de waterbakken uitsteekt.
Leidingen.
Na dat het grootste gedeelte van de leidingen verwijderd is brengen we nu weer nieuwe aan.
Aan de stokerzijde voor de waterbak komt een leiding gebogen als op de foto en verdwijnt in de rookkast op de plaats waar bij de 65 een kleine inkeping zat. Verder twee leidingen een voor de voeding van de generator en een die doorloopt naar de rookkast. Op de verhoging onder de rookkast zetten we nog de opstap van de BR 65 nadat de pootjes verwijderd zijn.
Aan de machinistenzijde brengen we drie leidingen boven elkaar aan waarvan de bovenste de voeding van de bel gaat worden. De onderste twee verdwijnen straks achter de windleidplaten.
Lampen.
Nu komt het van pas dat alles wat er afgesneden is weer gebruikt kan worden. De twee lampen die van de cylinders zijn gesneden worden onderste boven onder de voetplaat geplakt aan weerzijde van de steun. De lampen van de achterzijde die bij de 65 achter de trappen zaten worden ingekort en op de achterkant geplakt 1 mm boven de buffers.
Windleidplaten
Beide windleidplaten gaan nu aangebracht worden. Het probleem is dat de windleidplaten van de 66 afwijken van die van de 65. Onderin de platen zit bij de 66 namelijk een handrail. Hiervoor snijden we aan de onderzijde een randweg van 1mm en laten aan de voor en achterzijde een stukje staan. Over de opening plakken we een stang van ongeveer 0,5 mm messing. De bevestiging van de platen vormen we uit de zelfde dikte messingdraad en buigen deze in vier U’tjes ter breedte van de platen. Deze steuntjes worden op de platen gelijmd. De voorste net voor de plaats waar het nokje zat. De tweede ongeveer 3 mm van de achterzijde.
Aanbrengen op de ketel. De eerste steun zit ongeveer 1 mm boven de keteldeurscharnier. Voorzichtig wordt hier een gaatje geboord. Nu passen we de plaat er op en bepalen de plaats waar de andere gaatjes komen. Zorg er voor dat de plaat aan de bovenzijde horizontaal loopt en uitgelijnd iets hoger ligt als het venster voor in het machinisten huis.
Het rest ons nu nog alleen het aanbrengen van de bel en de stoomfluit deze volgen na het spuitwerk.
In tegenstelling bij de BR 65 heeft de 66 voor een voetplaat lopen. Hiervoor nemen we een stuk polystyreen met een breedte van 19 mm. Lengte 1mm langer als de rookkast. In een vorige stap hebben we onder de rookkast een verhoging aangebracht die schuin afloopt. Op de knik van schuin naar vlak komt de steunbalk voor de voetplaat te liggen. Lengte 14 mm. Vanaf de verhoging schuin omhoog lopend. Deze is bedoeld als ondersteuning van de voetplaat.
De pomp. Bij de 65 hebben we voorzichtig de pomp afgesneden inclusief de steun. Nu wordt voorzichtig de steun verwijderd en de pomp gehalveerd als op de foto te zien is. Beide helften worden aan de machinistenzijde onder de schoorsteen op en onder de voetplaat gezet.
Aan weerzijde van de ketel brengen we op de waterkasten precies in het midden twee plaatjes aan met afgeronde zijden als vuldeksels. Lengte 12 mm. Uiteinden afgerond.
De stangen dragers.
De beide stangendragers worden net voor het draaipunt van de schwinge afgesneden. De beide delen met het schuine kantje worden aan de voorzijde onder de waterbakken aangebracht. Zo geplaatst dat het schuine kantje boven zit en volledig voor de waterbakken uitsteekt.
Leidingen.
Na dat het grootste gedeelte van de leidingen verwijderd is brengen we nu weer nieuwe aan.
Aan de stokerzijde voor de waterbak komt een leiding gebogen als op de foto en verdwijnt in de rookkast op de plaats waar bij de 65 een kleine inkeping zat. Verder twee leidingen een voor de voeding van de generator en een die doorloopt naar de rookkast. Op de verhoging onder de rookkast zetten we nog de opstap van de BR 65 nadat de pootjes verwijderd zijn.
Aan de machinistenzijde brengen we drie leidingen boven elkaar aan waarvan de bovenste de voeding van de bel gaat worden. De onderste twee verdwijnen straks achter de windleidplaten.
Lampen.
Nu komt het van pas dat alles wat er afgesneden is weer gebruikt kan worden. De twee lampen die van de cylinders zijn gesneden worden onderste boven onder de voetplaat geplakt aan weerzijde van de steun. De lampen van de achterzijde die bij de 65 achter de trappen zaten worden ingekort en op de achterkant geplakt 1 mm boven de buffers.
Windleidplaten
Beide windleidplaten gaan nu aangebracht worden. Het probleem is dat de windleidplaten van de 66 afwijken van die van de 65. Onderin de platen zit bij de 66 namelijk een handrail. Hiervoor snijden we aan de onderzijde een randweg van 1mm en laten aan de voor en achterzijde een stukje staan. Over de opening plakken we een stang van ongeveer 0,5 mm messing. De bevestiging van de platen vormen we uit de zelfde dikte messingdraad en buigen deze in vier U’tjes ter breedte van de platen. Deze steuntjes worden op de platen gelijmd. De voorste net voor de plaats waar het nokje zat. De tweede ongeveer 3 mm van de achterzijde.
Aanbrengen op de ketel. De eerste steun zit ongeveer 1 mm boven de keteldeurscharnier. Voorzichtig wordt hier een gaatje geboord. Nu passen we de plaat er op en bepalen de plaats waar de andere gaatjes komen. Zorg er voor dat de plaat aan de bovenzijde horizontaal loopt en uitgelijnd iets hoger ligt als het venster voor in het machinisten huis.
Het rest ons nu nog alleen het aanbrengen van de bel en de stoomfluit deze volgen na het spuitwerk.
- Bijlagen
-
- DSCF4322.JPG (31.38 KiB) 2635 keer bekeken
-
- DSCF4324.JPG (112.05 KiB) 2635 keer bekeken
-
- DSCF4328.JPG (40.38 KiB) 2635 keer bekeken
-
- DSCF4329.JPG (40.62 KiB) 2635 keer bekeken
Re: 65 - 1 = 66
De volgende stap is het completeren van het stangenwerk. We misten nog de aandrijfstang.
De drijfstangen worden om 9 mm ingekort . Hiervoor wordt ongeveer 3 mm na de knik als eerste de stang door gesneden en dit deel wordt weggelegd nu verwijderen van de rest de 9 mm. Deze 9 mm hebben we niet meer nodig. De beide delen worden nu vlak gemaakt en op elkaar gesoldeerd (gelijmd) Klaar!
Stoomafname en plaatsen motor.
Het deel van de stroomafname met het stangenwerk wordt nu zo gemaakt dat zonder veel problemen de stroomafname naar de motor wordt gemaakt. Deze oplossing wordt in een later stadium nog aangevuld met stroomafname van imotec. De stroomafname met de stangen wordt aan weerzijde van het tandwiel met twee stukjes kunststof om 8 mm verlengd. Hier op brengen we twee koperen plaatjes aan die aan de achterzijde omhoog staan, Motor contact. Aan de voorzijde solderen we deze plaatjes aan de stroomafname vast. Door de koprene plaatjes boren we twee gaatjes 1 mm en voeren daar twee kunststof stiften van 1mm dikte doorheen en plakken deze vast. Met een warme soldeerbout drukken wij de stiften vlak op het koper. Klaar!!
Het gewichtje
Het gewichtje van de BR 65 wordt ingekort. Net achter de stoomdom vulling wordt het doorgezaagd en het opstaande deel voor de stoomdom verwijderd.
Nu kan de lok in elkaar gepast worden en de rij proeven beginnen. Aangezien er vier assen stroomafname wegvielen heb ik besloten om de rijeigenschappen te verbeteren een imotec stroomafname in te bouwen. Aangezien deze nu in bestelling is kan ik het hier nog niet laten zien. Maar de lok rijdt!! En kan nu naar de spuiterij.
De drijfstangen worden om 9 mm ingekort . Hiervoor wordt ongeveer 3 mm na de knik als eerste de stang door gesneden en dit deel wordt weggelegd nu verwijderen van de rest de 9 mm. Deze 9 mm hebben we niet meer nodig. De beide delen worden nu vlak gemaakt en op elkaar gesoldeerd (gelijmd) Klaar!
Stoomafname en plaatsen motor.
Het deel van de stroomafname met het stangenwerk wordt nu zo gemaakt dat zonder veel problemen de stroomafname naar de motor wordt gemaakt. Deze oplossing wordt in een later stadium nog aangevuld met stroomafname van imotec. De stroomafname met de stangen wordt aan weerzijde van het tandwiel met twee stukjes kunststof om 8 mm verlengd. Hier op brengen we twee koperen plaatjes aan die aan de achterzijde omhoog staan, Motor contact. Aan de voorzijde solderen we deze plaatjes aan de stroomafname vast. Door de koprene plaatjes boren we twee gaatjes 1 mm en voeren daar twee kunststof stiften van 1mm dikte doorheen en plakken deze vast. Met een warme soldeerbout drukken wij de stiften vlak op het koper. Klaar!!
Het gewichtje
Het gewichtje van de BR 65 wordt ingekort. Net achter de stoomdom vulling wordt het doorgezaagd en het opstaande deel voor de stoomdom verwijderd.
Nu kan de lok in elkaar gepast worden en de rij proeven beginnen. Aangezien er vier assen stroomafname wegvielen heb ik besloten om de rijeigenschappen te verbeteren een imotec stroomafname in te bouwen. Aangezien deze nu in bestelling is kan ik het hier nog niet laten zien. Maar de lok rijdt!! En kan nu naar de spuiterij.
- Bijlagen
-
- DSCF4331.JPG (45.77 KiB) 2635 keer bekeken
-
- DSCF4332.JPG (40.08 KiB) 2635 keer bekeken
-
- DSCF4341.JPG (37.12 KiB) 2635 keer bekeken
-
- DSCF4339.JPG (41.22 KiB) 2635 keer bekeken
Re: 65 - 1 = 66
Ik lees met interesse, en kijk met bewondering hoe je deze ombouw aanpakt. En wat ziet je locomotief er op die laatste foto stoer en homogeen uit! Ik hoop dat je deze loc ook goed rijdend krijgt. Met een paar sleepcontacten extra en het model volgepropt met lood moet het wel lukken. Pure klasse!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: 65 - 1 = 66
Het is idd een hele fraaie lok aan het worden. Ben beniewd hoe dat er in het zwart uit gaat zien! Goed verhaal ook
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: 65 - 1 = 66
Hemmingway of niet...
Echt supermooi gedaan, ik kijk hier met ontzag tegen aan! Zo'n mate van verbouwing vind ik echt van een hoog niveau!
De details die je er in stopt zijn echt super!
Echt supermooi gedaan, ik kijk hier met ontzag tegen aan! Zo'n mate van verbouwing vind ik echt van een hoog niveau!
De details die je er in stopt zijn echt super!
Re: 65 - 1 = 66
evo schreef:Het is idd een hele fraaie lok aan het worden. Ben beniewd hoe dat er in het zwart uit gaat zien! Goed verhaal ook
In zwart nou zo dus!!
Na de grijze primer volgde de zwarte lak.
gebruikte lak?? Motip, zijden mat zwart, Rood, revell zijdenmat 302.
Het wachten is op de nummers en de extra stroomafname
Rein
- Bijlagen
-
- DSCF4374.JPG (88.83 KiB) 2636 keer bekeken
-
- DSCF4373.JPG (90.89 KiB) 2636 keer bekeken
Re: 65 - 1 = 66
Straffen toebak!
Rijdt de loc nu ook naar voldoening, of heeft ze nog kuren? En, zijn op de foto de rode biezen nog nat? Ik vind de verf er nogal dik op liggen, maar als ze nog nat is, dan trek dat nog wel strakker aan tijdens het drogen.
Maar voor de rest niets dan respect, hoor. De loc ziet er homogeen uit, met een goed getroffen uitstraling. Erg knap ombouwwerk!
Rijdt de loc nu ook naar voldoening, of heeft ze nog kuren? En, zijn op de foto de rode biezen nog nat? Ik vind de verf er nogal dik op liggen, maar als ze nog nat is, dan trek dat nog wel strakker aan tijdens het drogen.
Maar voor de rest niets dan respect, hoor. De loc ziet er homogeen uit, met een goed getroffen uitstraling. Erg knap ombouwwerk!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: 65 - 1 = 66
Rijdt nog niet lekker maar dat komt door het missen van voldoende stroomafname. Dit komt omdat de helft van de stroomafname verdwenen is en het schrootlokje al geen complete stroomafname meer had. Deze gaat binnenkort met een Imotec stroomafname verbeterd worden. Op zich rijdt de lok goed op de rollentestbank maar op de rails wil hij wel eens duidelijk happeren.Michiel schreef:Straffen toebak!
Rijdt de loc nu ook naar voldoening, of heeft ze nog kuren? En, zijn op de foto de rode biezen nog nat? Ik vind de verf er nogal dik op liggen, maar als ze nog nat is, dan trek dat nog wel strakker aan tijdens het drogen.
Maar voor de rest niets dan respect, hoor. De loc ziet er homogeen uit, met een goed getroffen uitstraling. Erg knap ombouwwerk!
Rein