Ontkoppelen met servo besturing

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ontkoppelen met servo besturing

Bericht door martindomburg »

Een item waar je eigenlijk niet aan ontkomt op een koppstation zijn ontkoppelaars. Zelf vind ik deze enrom lelijk en ze maken ook een herrie en zijn erg duur. Als je met peco rails rijd dan ben je verworven naar de repa ontkoppelaars. je ontkomt er niet aan dus ging ik onderzoek doen naar de repa ontkoppelaars. Ze zijn vind ik best duur maar wel mooi in te bouwen. Maar al snel liep ik tegen een probleem aan: Ze hebben 5 cm nodig aan inbouwdiepte. Nu heb ik maar 3,5 ter beschikking dus kan ik dat wel vergeten.

Ik moest dus op zoek naar een andere oplossing voor mijn station Marelburg. Hierin heb ik drie perronsporen welke aan het eind een ontkoppelaar krijgen en een depot spoortje welke aan het begin een ontkoppelaar krijgt. Omdat ik het geluid van een magneet aandrijving storend vind kwam ik snel op het idee om de aandrijving te doen met servo. Is niks mis mee, je kan de snelheid en het bereik mooi instellen en voordeel is dat de bekrachtiging van de ontkoppelaar dan niet tijdsgebonden is ivm doorbranden.

Best vreemd dat ik er verder niks over lees, lijkt me stug dat ik de eerste ben die zoiets bedenk :mrgreen:

Maar nu nog de uitvoering, het derde perronspoor en het depot krijgen een tradietionele inbouw. Klein strookje styreen in de lengte die omhoog komt zetten. De eerste twee perronsporen krijgen een leuke inbouw. Hier wil ik de brug gaan verwerken in de oversteek tussen de perrons.

Het geheel word gebouwd van styreen en ik zal hier een verslag doen van het project.

Reden dat ik nu al een topic open: Ik ben styreen-maagd :lol: Heb er dus geen ervaring mee. Dus tips gevraagd ;)

groetjes

Peter

Re: Ontkoppelen met servo besturing

Bericht door Peter »

Martin,

Goed idee om servo's te gebruiken om te ontkoppelen! Heb ik zelf nog niet eerder aangedacht.....
Ga het topic zeker volgen!

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Hi Martin,

styreen, gewoon beginnen met een klein schuurtje, tis niet echt heel anders als een plastic kitje in elkaar prutsen.

voor je ontkoppeling, heb je hier wel eens aan gedacht, niets servo's en aanverwante electronica, simpel magneetje en een paar nieuwe koppelingenn, heb er nog geen ervaring mee zelf, echter wel binnenkort zodra HBF zijn uitbreiding is begonnen

klikkerdeklik

gr.

Maurits

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ga ik doen met mijn BR65 dmv de krois ontkoppelaars. Weer een projectje

martinb

Bericht door martinb »

Als je de repa nu eens bovenop de plaat monteert ipv onderop je plaat. Past die dan ook niet?

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Nee helaas nog steeds niet

Plaats reactie