L-vormig plan van een amateur
L-vormig plan van een amateur
Hallo,
ik ben al een tijdje bezig met een baanplan en ik heb al veel informatie op internet en in de winkels gezocht. Ik heb ook al een trein gekocht van het modernere tijdperk, daar wil ik ook de baan van hebben. Ik wil ook een leuke baan met een zwitsers/oosterijks landschap en 1 groot station met rangeer terrein en nog een redelijk bergstation met 3 of 4 banen, verder moet de baan voor zowel passagiers en goederen geschikt zijn, zo leek het mij wel leuk om de hele baan dubbelsporig te maken en vanaf het bergstation op ongeveer 25cm hoogte een enkel spoor dat nog verder naar boven gaat voor grondstoffen o.i.d. (liever geen draaitafel)
dat is meer over de layout maar de oppervlakte moet L vormig zijn en de lange zijde van de L is ongeveer 320 en de korte zijde is 160, de breedte is aan de korte zijde ongeveer 120 en aan de lange zijde 80 tot 100 cm. de baan staat tegen de muur aan, maar moet er ook vanaf geschoven kunnen worden zodat je overal goed bij kunt als er iets gebeurt.
Ik hoop dat dit zo wel genoeg informatie is en dat kullie me willen helpen, anders vraag het maar.
Groetjes Thieske.
ik ben al een tijdje bezig met een baanplan en ik heb al veel informatie op internet en in de winkels gezocht. Ik heb ook al een trein gekocht van het modernere tijdperk, daar wil ik ook de baan van hebben. Ik wil ook een leuke baan met een zwitsers/oosterijks landschap en 1 groot station met rangeer terrein en nog een redelijk bergstation met 3 of 4 banen, verder moet de baan voor zowel passagiers en goederen geschikt zijn, zo leek het mij wel leuk om de hele baan dubbelsporig te maken en vanaf het bergstation op ongeveer 25cm hoogte een enkel spoor dat nog verder naar boven gaat voor grondstoffen o.i.d. (liever geen draaitafel)
dat is meer over de layout maar de oppervlakte moet L vormig zijn en de lange zijde van de L is ongeveer 320 en de korte zijde is 160, de breedte is aan de korte zijde ongeveer 120 en aan de lange zijde 80 tot 100 cm. de baan staat tegen de muur aan, maar moet er ook vanaf geschoven kunnen worden zodat je overal goed bij kunt als er iets gebeurt.
Ik hoop dat dit zo wel genoeg informatie is en dat kullie me willen helpen, anders vraag het maar.
Groetjes Thieske.
Re: L-vormig plan van een amateur
Thieske, welkom!
Allereerst leuk dat je begonnen bent met een baan verzinnen... althans.. je wilt een baan en wij moeten hem verzinnen.
Nou zijn wij allemaal amateurs, dus je bent niet anders dan ons.
Ik zal heel kort door de bocht klinken maar tis niet negatief bedoeld.
Een baan is iets persoonlijks, iets wat je zelf mooi moet vinden! En nu kunnen wij een ons rot tekenen om een baan te verzinnen met alles wat jij wilt maar dat zal nooit van jezelf zijn. Het is toch veel beter om dat zelf te verzinnen.
Ten tweede, een baan ontwerpen doe je niet in 2 uurtjes. en ook niet in 2 dagen. zelfs niet in 2 weken. soms zelf 2 jaar....!
Ik heb al tijd te weinig voor mijn eigen baan (dat geldt voor de meeste hier denk ik) dus om voor iemand anders even een baan te verzinnen is eigenlijk geen doen.
Ten derde, download eens een tekenprogramma voor de modelbaan (www.scarm.info = gratis!) en koop een sporenplanboekje in de winkel.. Ga er eens een paar avondjes voor zitten en kijk eens hoever je komt. Lees eens de baanplannen door van andere hier, daar kun je een hoop inspiratie uit ophalen.
Als laatste wil ik je nog mee geven dat je eisen voor de baan niet haalbaar zijn voor het oppervlak. Tenzij je alleen spoor wilt zien en geen scenery. Het is simpelweg te veel voor dit oppervlak. zelfs een groot station op deze oppervlak is nagenoeg niet haalbaar.
Maar als je gaat tekenen zul je dat zelf wel ondervinden.
Ik wens je heel veel succes.
Allereerst leuk dat je begonnen bent met een baan verzinnen... althans.. je wilt een baan en wij moeten hem verzinnen.
Nou zijn wij allemaal amateurs, dus je bent niet anders dan ons.
Ik zal heel kort door de bocht klinken maar tis niet negatief bedoeld.
Een baan is iets persoonlijks, iets wat je zelf mooi moet vinden! En nu kunnen wij een ons rot tekenen om een baan te verzinnen met alles wat jij wilt maar dat zal nooit van jezelf zijn. Het is toch veel beter om dat zelf te verzinnen.
Ten tweede, een baan ontwerpen doe je niet in 2 uurtjes. en ook niet in 2 dagen. zelfs niet in 2 weken. soms zelf 2 jaar....!
Ik heb al tijd te weinig voor mijn eigen baan (dat geldt voor de meeste hier denk ik) dus om voor iemand anders even een baan te verzinnen is eigenlijk geen doen.
Ten derde, download eens een tekenprogramma voor de modelbaan (www.scarm.info = gratis!) en koop een sporenplanboekje in de winkel.. Ga er eens een paar avondjes voor zitten en kijk eens hoever je komt. Lees eens de baanplannen door van andere hier, daar kun je een hoop inspiratie uit ophalen.
Als laatste wil ik je nog mee geven dat je eisen voor de baan niet haalbaar zijn voor het oppervlak. Tenzij je alleen spoor wilt zien en geen scenery. Het is simpelweg te veel voor dit oppervlak. zelfs een groot station op deze oppervlak is nagenoeg niet haalbaar.
Maar als je gaat tekenen zul je dat zelf wel ondervinden.
Ik wens je heel veel succes.
Re: L-vormig plan van een amateur
bedankt en even over dat grote station: wat is groot? met treinen van 1 meter?
en bedankt voor de tips (ben al aan het downloaden)
en bedankt voor de tips (ben al aan het downloaden)
Re: L-vormig plan van een amateur
de baan kan nog wel groter, want het kan ook uitgebreid worden tot de hele lengte met 2 vierkanten eraan als je snapt wat ik bedoel dus een soort U met rechte hoeken en de horizontale lijn 4,5 meter lang, maar dan moet de diepte minder dan 50 cm zijn anders is het echt te groot.Als laatste wil ik je nog mee geven dat je eisen voor de baan niet haalbaar zijn voor het oppervlak. Tenzij je alleen spoor wilt zien en geen scenery. Het is simpelweg te veel voor dit oppervlak. zelfs een groot station op deze oppervlak is nagenoeg niet haalbaar.
ik ben nog jong en ik denk dat ik het over een paar jaar van mijn kamer af wil hebben en mijn vader wil hem dan wel op die van hem, dus als het zo groot wordt moet het wel in stukken gebouwd worden maar kan dat ook midden in edn berg?
hoe kan dat het best?
Re: L-vormig plan van een amateur
Hallo Thieske.
Zwitserland en Oostenrijk, spreekt ons thema de alpen en zie ze.
Ik ben ook een echte ras amateur
Ik ben een voudig denkbare persoonvariant van, ik bouw hem, gewoon die mooie alpen modelbaan.
Zwitserland is mijn deel, de Gotthardbahn fantasie in N spoor heet mijn verhaal met foto,s.
Kijk er maar eens op je gemak naar, er komt nog zoveel moois.
Veel sucses met jou alpen baan.
Laat je inspireren. het moois komt er vanzelf.
Martin de Deugd
Zwitserland en Oostenrijk, spreekt ons thema de alpen en zie ze.
Ik ben ook een echte ras amateur
Ik ben een voudig denkbare persoonvariant van, ik bouw hem, gewoon die mooie alpen modelbaan.
Zwitserland is mijn deel, de Gotthardbahn fantasie in N spoor heet mijn verhaal met foto,s.
Kijk er maar eens op je gemak naar, er komt nog zoveel moois.
Veel sucses met jou alpen baan.
Laat je inspireren. het moois komt er vanzelf.
Martin de Deugd
Re: L-vormig plan van een amateur
kun je bergen ook in modules maken? zodat je ze aanelkaar schuift?
Re: L-vormig plan van een amateur
Thieske,
Ja dat zou geen probleem hoeven te zijn, mits je natuurlijk zorgt voor een goede opbouw van jouw modules.
Bij deze even een link, naar de oude baan van Henry (welke welliswaar niet meer actief is hier, en deze baan heeft verkocht)
maar het laat wel heel mooi een voorbeeld zien van hoe je modules kunt bouwen, met hoogte verschillen, en dus ook voor bergbanen.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1042
mvg
Freddy
Ja dat zou geen probleem hoeven te zijn, mits je natuurlijk zorgt voor een goede opbouw van jouw modules.
Bij deze even een link, naar de oude baan van Henry (welke welliswaar niet meer actief is hier, en deze baan heeft verkocht)
maar het laat wel heel mooi een voorbeeld zien van hoe je modules kunt bouwen, met hoogte verschillen, en dus ook voor bergbanen.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1042
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: L-vormig plan van een amateur
Hallo Thieske,
Dan krijg je dus zo'n oppervlakte als ik jouw mail goed gelezen heb?:
Dan krijg je dus zo'n oppervlakte als ik jouw mail goed gelezen heb?:
- Bijlagen
-
- oppervlakte.JPG (79.52 KiB) 5850 keer bekeken
Re: L-vormig plan van een amateur
Met het kopstation links en het rangeerterrein erbij en verder de bergen in de lengte waar dan ook nog een mooi groot bergstation past met veel rijlengte et misschien nog wel plek voor dat enkelspoor wat je zo graag wilde en rechts wilde je een soort industrie gebied met haven? of hoog in de bergen wat industrie voor grondstoffen e.d.
heb ik het zo goed begrepen?
misschien dat anderen nog wat leuke ideeën of aanvullingen hebben voor Thieske?
heb ik het zo goed begrepen?
misschien dat anderen nog wat leuke ideeën of aanvullingen hebben voor Thieske?
Re: L-vormig plan van een amateur
Thieske schreef:is er ook een forum met henry's baanplan?
Gewoon op dit forum nog steeds te vinden.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=1061
Dit is het baanplan waarna henry gewerkt heeft.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: L-vormig plan van een amateur
Hallo Thieske.
Echt klein beginnen is wel veel meer kans hebben om ook zo groot te worden.
Geen schande om een simpel rail ovaal neer te zetten en dat van een landschap te gaan voorzien.
Martin de Deugd
Echt klein beginnen is wel veel meer kans hebben om ook zo groot te worden.
Geen schande om een simpel rail ovaal neer te zetten en dat van een landschap te gaan voorzien.
Martin de Deugd
Re: L-vormig plan van een amateur
dus eerst iets uit een boekje bouwen dat niet al te groot is?
heb jij dat eerst ook gedaan? anders heb je het wel knap gedaan
heb jij dat eerst ook gedaan? anders heb je het wel knap gedaan
Re: L-vormig plan van een amateur
Dat zal je zelf gaan bepalen, ik nietThieske schreef:dus eerst iets uit een boekje bouwen dat niet al te groot is?
heb jij dat eerst ook gedaan? anders heb je het wel knap gedaan
Nee ik heb gewoon mijn fantasie destijdts ook de vrije loop gelaten.
Dank je wel, is niet moeilijk, en het lukt jou ook.
Is de model baan van Olaf04
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4202
Zo was mijn start ook 22 jaar terug.
Martin de Deugd
Re: L-vormig plan van een amateur
dat is een heel verschil ja maar ik denk dat ik er een uit het boek haal en zelf de bergen verander
Re: L-vormig plan van een amateur
op welke namen moet je zoeken voor ontwerpen op internet?
mdedeugd ik zag dat jij veel 30 gradenwissels gebruikt, maar komt daar alles wel goed doorheen zonder ontsporingen? Ik wil minitrix en daar heb je ze ook maar ik vind 15 graden makkelijker om mee te ontwerpen, scheelt dat nog wat in ruimte of hoe snel de treinen door de wisselstraat kunnen?
mdedeugd ik zag dat jij veel 30 gradenwissels gebruikt, maar komt daar alles wel goed doorheen zonder ontsporingen? Ik wil minitrix en daar heb je ze ook maar ik vind 15 graden makkelijker om mee te ontwerpen, scheelt dat nog wat in ruimte of hoe snel de treinen door de wisselstraat kunnen?
Re: L-vormig plan van een amateur
Het scheelt niet alleen in ruimte maar ook in het zicht. Velen gebruiken 30 en 24 graden wissels, maar heel erg realistisch ziet dat er niet uit. Kijk eens naar andere merken als Peco, dat past prima op andere merken en ziet er een stuk beter uit.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: L-vormig plan van een amateur
Baanplan (duh), Gleisplan, track plans, enzovoortsThieske schreef:op welke namen moet je zoeken voor ontwerpen op internet?
Nou, en dan kom je op plekken als http://www.freetrackplans.com/Track-Plan-Index.php en http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... laene.html en zo.
Succes!
Bart
Re: L-vormig plan van een amateur
daar heb ik al zo vaak op gezocht maar echt wat je denkt dat wil ik staat er niet tussen voor mij en minitrix wissels 38 en 39 zijn volgens mij 15 graden, die zien er toch wel realistisch uit en bochtwissels worden die nog veel gebruikt in het echt.
Re: L-vormig plan van een amateur
Misschien moet je het idee loslaten dat je zo jouw (met nadruk op jouw) ideale baan gaat vinden. Wat je op die tientallen links wel ziet, zijn tientallen mogelijkheden en details. Een locloods met doorgaande sporen, een kolenhandel, een idee voor een paradespoor of juist een sterk klimmend berglijntje. Pik de leuke ideetjes er uit en ga dan zelf schetsen. Dus ga niet op zoek naar het perfecte plan, maar leen links en rechts de bouwstenen voor jouw eigen perfecte baan.
Juist mijn twee centjes,
Bart
Juist mijn twee centjes,
Bart
Re: L-vormig plan van een amateur
Hoi Thieske.Thieske schreef: mdedeugd ik zag dat jij veel 30 gradenwissels gebruikt, maar komt daar alles wel goed doorheen zonder ontsporingen? Ik wil minitrix en daar heb je ze ook maar ik vind 15 graden makkelijker om mee te ontwerpen, scheelt dat nog wat in ruimte of hoe snel de treinen door de wisselstraat kunnen?
Die 30° minitrix wissels zijn geen blijvertjes.
Deze worden nog vervangen door mooie slanke wissels en een aantal kruiswissels.
Martin de Deugd
Re: L-vormig plan van een amateur
Een stuk van je baan waar treinen het best tot hun recht komen. In het zicht, vaak wat langer en rechter zodat het de werkelijkheid het meest benadert. Een echt rijgedeelte.
Bart
Bart
Re: L-vormig plan van een amateur
Thieske,
Een paradespoor is net als een schaduwstation een term/item die we in modelspoor gebruiken maar in real life dus eigenlijk
niet als dusdanig bestaat.
paradespoor is niets anders dan een stuk vrijliggend spoor (enkel of dubbel) welke op een mooie zichtlocatie/plek
op onze baan ligt, zodat we daar onze treinen mooi in volle lengte voorbij kunnen zien rijden, zonder dat er bouwwerken als stations, perrons en zijn overkappingen of een rij huizen ed, voor staan.
In real life is een stuk vrij liggende baan natuurlijk gewoon aangelegt om van a naar b te kunnen komen,
al liggen sommige van die baanvlakken wel zo mooi, dat het voor de liefhebbers natuurlijk ook meer een paradefunctie
heeft gekregen.
Om verder nog even in te gaan op jouw perfecte baan, wil ik me aansluiten bij Bart,
Zet het idee van een perfecte baan uit je hoofd, wat die bestaat gewoonweg niet.
neem van mij aan, iedereen wil het liefst alles uitbeelden op zijn baan, wat we in werkelijkheid ook zien of in het verleden zagen (al naar gelang het tijdperk waar je in wilt rijden).
Maar om dat alles op onze beperkte modelspoor ruimte kwijt te kunnen, dan zul je ergens op zijn minst een sporthal moeten huren.
Probeer voor jezelf wat punten op een rij te zetten van items wat je mooi vind en graag op jouw baan wilt uitbeelden.
Ga ze vervolgens rangschikken in volgorde van prioriteit, dus wat wil je beslist niet missen, en wat zou je bij gebrek aan ruimte eventueel in eerste instantie willen laten vervallen, (onder het motto van als ik ooit nog eens meer ruimte heb, komt dat dan wel)
Ga vervolgens zoeken naar voorbeelden van die punten, ook als losse items.
dat kan zowel uit voorbeelden van andere modelspoorbanen als van tekeningen, of zelfs van echt bestaande voorbeelden zijn.
En ga dan de die punten eens inpassen in jouw baanplan op beschikbare ruimte.
ik denk dat je dan zo puntsgewijs, een heel stuk verder kunt komen naar een acceptabel plan, waar je plezier van kunt hebben.
Bedenk daarbij, liever 50% van jouw wensen 100% goed uitvoeren en er plezier van hebben,
dan 100% van jouw wensen maar voor 50% netjes en goed af kunnen werken, waardoor je niet een gevoel van voldoening kunt vinden.
mvg
freddy
Een paradespoor is net als een schaduwstation een term/item die we in modelspoor gebruiken maar in real life dus eigenlijk
niet als dusdanig bestaat.
paradespoor is niets anders dan een stuk vrijliggend spoor (enkel of dubbel) welke op een mooie zichtlocatie/plek
op onze baan ligt, zodat we daar onze treinen mooi in volle lengte voorbij kunnen zien rijden, zonder dat er bouwwerken als stations, perrons en zijn overkappingen of een rij huizen ed, voor staan.
In real life is een stuk vrij liggende baan natuurlijk gewoon aangelegt om van a naar b te kunnen komen,
al liggen sommige van die baanvlakken wel zo mooi, dat het voor de liefhebbers natuurlijk ook meer een paradefunctie
heeft gekregen.
Om verder nog even in te gaan op jouw perfecte baan, wil ik me aansluiten bij Bart,
Zet het idee van een perfecte baan uit je hoofd, wat die bestaat gewoonweg niet.
neem van mij aan, iedereen wil het liefst alles uitbeelden op zijn baan, wat we in werkelijkheid ook zien of in het verleden zagen (al naar gelang het tijdperk waar je in wilt rijden).
Maar om dat alles op onze beperkte modelspoor ruimte kwijt te kunnen, dan zul je ergens op zijn minst een sporthal moeten huren.
Probeer voor jezelf wat punten op een rij te zetten van items wat je mooi vind en graag op jouw baan wilt uitbeelden.
Ga ze vervolgens rangschikken in volgorde van prioriteit, dus wat wil je beslist niet missen, en wat zou je bij gebrek aan ruimte eventueel in eerste instantie willen laten vervallen, (onder het motto van als ik ooit nog eens meer ruimte heb, komt dat dan wel)
Ga vervolgens zoeken naar voorbeelden van die punten, ook als losse items.
dat kan zowel uit voorbeelden van andere modelspoorbanen als van tekeningen, of zelfs van echt bestaande voorbeelden zijn.
En ga dan de die punten eens inpassen in jouw baanplan op beschikbare ruimte.
ik denk dat je dan zo puntsgewijs, een heel stuk verder kunt komen naar een acceptabel plan, waar je plezier van kunt hebben.
Bedenk daarbij, liever 50% van jouw wensen 100% goed uitvoeren en er plezier van hebben,
dan 100% van jouw wensen maar voor 50% netjes en goed af kunnen werken, waardoor je niet een gevoel van voldoening kunt vinden.
mvg
freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2