Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Op mijn baan heb ik 2 bruggen met daarover sporen.
Deze bruggen elektrisch bedienbaar maken zal geen probleem zijn, maar er komt meer bij kijken om deze bruggen te beveiligen zodat de treinen stoppen en niet de plomp in rijden.
Als een brug in een blok zit met inrijmelder en stopmelder, is het dan mogelijk van van de brug ook een melder te maken ??
Dus als de brug omhoog gaat, dat dan die melder een bezet melding geeft en de seinen op rood gaan, en dus de teinen stoppen ??
Ik hoop dat iemand van jullie daar meer van weet ??
Groetjes,
Peter Bl.
Deze bruggen elektrisch bedienbaar maken zal geen probleem zijn, maar er komt meer bij kijken om deze bruggen te beveiligen zodat de treinen stoppen en niet de plomp in rijden.
Als een brug in een blok zit met inrijmelder en stopmelder, is het dan mogelijk van van de brug ook een melder te maken ??
Dus als de brug omhoog gaat, dat dan die melder een bezet melding geeft en de seinen op rood gaan, en dus de teinen stoppen ??
Ik hoop dat iemand van jullie daar meer van weet ??
Groetjes,
Peter Bl.
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Wellicht een idee om een reed contact met een magneetje in de brug te plaatsen? Dan kun je dat gebruiken als melder dat de brug open is. (en er dus geen treinen overheen mogen). De aansturing kun je dan met een decoder o.i.d. ook automatisch laten doen. (er vanuit gaan dat je digi rijdt)
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Hoi Martin,
Daar zat ik idd ook aan te denken, om een reed contact in te bouwen met een magneetje.
Dat is voor de beveiliging van de brug als hij open of dicht is.
Maar dan moet ik ook nog een beveiliging inbouwen dat de brug niet open kan als er een trein in aantocht is of er overheen rijd.
Voor die beveiliging zit ik te denken of ik signalering kan gebruiken van melders in de blokken, aangrenzend aan het blok waarin de brug bevind.
Ik rij idd digitaal met aansturen van ITrain.
Groetjes,
Peter Bl.
Daar zat ik idd ook aan te denken, om een reed contact in te bouwen met een magneetje.
Dat is voor de beveiliging van de brug als hij open of dicht is.
Maar dan moet ik ook nog een beveiliging inbouwen dat de brug niet open kan als er een trein in aantocht is of er overheen rijd.
Voor die beveiliging zit ik te denken of ik signalering kan gebruiken van melders in de blokken, aangrenzend aan het blok waarin de brug bevind.
Ik rij idd digitaal met aansturen van ITrain.
Groetjes,
Peter Bl.
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Beste Peter,
De Maaspoort baan van de MSG/Den Bosch, was vorig jaar op de Modelspoordagen in Rijswijk, heeft een brug, de beveiliging daarvan is opgenomen in Koploper en, ik denk ook, in I-Train.
De "operator" van deze baan is zeer actief met I-Train en op het I-Train Forum, zijn nickname is Thurbo, dus spreek hem eens aan via het I-Train Forum zou ik zeggen.
Overigens moet het niet zo'n probleem zijn voor software, ik weet hoe ik het met de Raptor zou moeten regelen.
Groet, Anne W
De Maaspoort baan van de MSG/Den Bosch, was vorig jaar op de Modelspoordagen in Rijswijk, heeft een brug, de beveiliging daarvan is opgenomen in Koploper en, ik denk ook, in I-Train.
De "operator" van deze baan is zeer actief met I-Train en op het I-Train Forum, zijn nickname is Thurbo, dus spreek hem eens aan via het I-Train Forum zou ik zeggen.
Overigens moet het niet zo'n probleem zijn voor software, ik weet hoe ik het met de Raptor zou moeten regelen.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
In iTrain zit volgens mij een mogelijkheid om van het spoor op de brug een melder te maken, zodat zodra de brug omhoog gaat, dat dan de seinen op rood gaan en de treinen stoppen.
Maar dan zit er nog niet de beveiliging op de brug, dat als er een trein naderd, dat dan de brug niet omhoog kan.
Mischien dat ik dat kan oplossen met reed contacten in de sporen aan weerszijde van de brug ( op enige afstand van de brug natuurlijk ), en kleine magneetjes onder de locs.
Maar volgens Xander van iTrain komt er in Mei of Juni een update van iTrain waarin een brug functie zit ingebouwd, dus mischien moet ik dat even afwachten.
Met vriendelijke groet,
Peter Bl.
Maar dan zit er nog niet de beveiliging op de brug, dat als er een trein naderd, dat dan de brug niet omhoog kan.
Mischien dat ik dat kan oplossen met reed contacten in de sporen aan weerszijde van de brug ( op enige afstand van de brug natuurlijk ), en kleine magneetjes onder de locs.
Maar volgens Xander van iTrain komt er in Mei of Juni een update van iTrain waarin een brug functie zit ingebouwd, dus mischien moet ik dat even afwachten.
Met vriendelijke groet,
Peter Bl.
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Is hardwarematig ook wel op te lossen door 2 stroommelders te gebruiken, 1 voor elk passerend spoor. (als ik het goed begrijp is dat gewoon een on/off contact wat daar uit komt)
deze laat je dan beide een relais met wisselcontacten schakelen (indien niet bezet dan moet het relais-contact dicht zijn)
deze zet je dus in serie met elkaar en zet je tussen de bediening van je brug...
zodra het spoor bezet is kun je niet de brug open schakelen...
deze laat je dan beide een relais met wisselcontacten schakelen (indien niet bezet dan moet het relais-contact dicht zijn)
deze zet je dus in serie met elkaar en zet je tussen de bediening van je brug...
zodra het spoor bezet is kun je niet de brug open schakelen...
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Zou het mogelijk zijn, dat als een trein over een bezetmelder rijd, dat dan een relais wordt geschakeld met een puls, en als de trein de brug is gepasseerd, dat de trein dan d.m.v. een andere bezetmelder dan weer het relais schakeld.
Is dat wat jij bedoelt, of zitten we op een verschillende frequentie ??
Dan moet ik eerst weten ( meten ) wat voor spanning er gaat naar de bezetmeld print als een trein over de bezetmelder gaat.
Groetjes,
Peter Bl.
Is dat wat jij bedoelt, of zitten we op een verschillende frequentie ??
Dan moet ik eerst weten ( meten ) wat voor spanning er gaat naar de bezetmeld print als een trein over de bezetmelder gaat.
Groetjes,
Peter Bl.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Hoi peter,
Ik heb ook aan je idee zitten denken voor het erlebniswelt project ism iTrain. Wat ik al wel heb bedacht is een manier om het zonder de aansturing van iTrain te doen. Elke zijde heeft een sein om de brug te beveiligen dmv de OC32. Met de OC32 kan je een heel programma bedenken waardoor hij een riedeltje afspeelt en naar wens de brug opent.
Het idee:
- de brug gaat omhoog via een relais knop in iTrain of een externe knop die je zelf ergens plaatst. Aan is brug open, uit is brugomlaag.
- iTrain stuurt 1 uitgang aan op de oc32
- die stuurt dmv de aspecten verschillende uitgangen aan
- eerste stap is de seinen op rood, vrijwel meteen schakeld een relais het spoor stroomloos na het sein als beveiliging.
- de tweede stap is dat na 5 seconde een afremmodule de treinen gecontroleerd laat stoppen voor het sein. (simpele conrad module)
- na een seconde of 10 stuurt de OC32 de motoren aan om de brug te openen
Hierin kan je ook slagbomen verwerken. Aspect 0 van uitgang 1 zet alles open, aspect 1 zet alles weer terug.
Interessant om te doen lijkt me.
groetjes
Ik heb ook aan je idee zitten denken voor het erlebniswelt project ism iTrain. Wat ik al wel heb bedacht is een manier om het zonder de aansturing van iTrain te doen. Elke zijde heeft een sein om de brug te beveiligen dmv de OC32. Met de OC32 kan je een heel programma bedenken waardoor hij een riedeltje afspeelt en naar wens de brug opent.
Het idee:
- de brug gaat omhoog via een relais knop in iTrain of een externe knop die je zelf ergens plaatst. Aan is brug open, uit is brugomlaag.
- iTrain stuurt 1 uitgang aan op de oc32
- die stuurt dmv de aspecten verschillende uitgangen aan
- eerste stap is de seinen op rood, vrijwel meteen schakeld een relais het spoor stroomloos na het sein als beveiliging.
- de tweede stap is dat na 5 seconde een afremmodule de treinen gecontroleerd laat stoppen voor het sein. (simpele conrad module)
- na een seconde of 10 stuurt de OC32 de motoren aan om de brug te openen
Hierin kan je ook slagbomen verwerken. Aspect 0 van uitgang 1 zet alles open, aspect 1 zet alles weer terug.
Interessant om te doen lijkt me.
groetjes
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Hoi Martin,
Met de OC32 kan je idd veel aansturen, ik zal eens de handleiding downloaden en goed doorlezen om precies te zien wat de mogelijkheden zijn met de OC32.
Maar bij mij komt dan weer de volgende vraag, als je met OC32 het sein voor de brug op rood zet, gaan dan de seinen in de blok(ken) daarvoor dan ook automatisch op oranje ??
Als je van het stukje spoor op de brug een blok maakt met een bezetmelder, en als je op de knop drukt om de brug te openen, dat dan een bezetmelding simuleerd, gaan dan ook niet de seinen op rood en de seinen daarvoor op oranje ??
Een loc wordt gezien als een gebruiker ( motortje ), en wagons met een weerstand op de assen of verlichting in de wagons wordt ook gezien als een gebruiker.
Dus als de brug omhoog gaat moet er een verbinding gemaakt worden ( met een lampje of weerstand ) tussen de spoorstaven van het stukje rail op de brug zodat je een bezetmelding simuleerd ??
Als dit zo werkt, dan stoppen de treinen automatisch omdat het volgende blok bezet is en de seinen op rood staan, en hoeft het spoor na de rode sein niet spanningloos gemaakt worden.
Groetjes,
Peter Bl.
Met de OC32 kan je idd veel aansturen, ik zal eens de handleiding downloaden en goed doorlezen om precies te zien wat de mogelijkheden zijn met de OC32.
Maar bij mij komt dan weer de volgende vraag, als je met OC32 het sein voor de brug op rood zet, gaan dan de seinen in de blok(ken) daarvoor dan ook automatisch op oranje ??
Als je van het stukje spoor op de brug een blok maakt met een bezetmelder, en als je op de knop drukt om de brug te openen, dat dan een bezetmelding simuleerd, gaan dan ook niet de seinen op rood en de seinen daarvoor op oranje ??
Een loc wordt gezien als een gebruiker ( motortje ), en wagons met een weerstand op de assen of verlichting in de wagons wordt ook gezien als een gebruiker.
Dus als de brug omhoog gaat moet er een verbinding gemaakt worden ( met een lampje of weerstand ) tussen de spoorstaven van het stukje rail op de brug zodat je een bezetmelding simuleerd ??
Als dit zo werkt, dan stoppen de treinen automatisch omdat het volgende blok bezet is en de seinen op rood staan, en hoeft het spoor na de rode sein niet spanningloos gemaakt worden.
Groetjes,
Peter Bl.
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Maar die oplossing van jou is simpeler. Als je tussen de bezetmelder en het spoor een relaiscontact (wisselcontact) zet die de plus omschakelt van enerzijde rail + en andere zijde een weerstand en dan die aan de andere -rail vast maakt creeer je een bezetmelding.
Dus een schakelaar bedient de brug + het relais, die dan vervolgens de rail bezetmeld op de brug en dan ben je er al..
Maar die oplossing van jou is simpeler. Als je tussen de bezetmelder en het spoor een relaiscontact (wisselcontact) zet die de plus omschakelt van enerzijde rail + en andere zijde een weerstand en dan die aan de andere -rail vast maakt creeer je een bezetmelding.
Dus een schakelaar bedient de brug + het relais, die dan vervolgens de rail bezetmeld op de brug en dan ben je er al..
Re: Bedienbare brug en beveiliging ervan.
In het programma moet een mogelijkheid zitten om rijwegen uit te schakelen of rijwegen af te sluiten, daarna op het beeldscherm kijken of er geen rijwegen meer "in gebruik" zijn, als dat zo is dan kan de brug open, als hij weer dicht is dan kunnen de rijwegen weer "beschikbaar" gemaakt worden.
Ook in het grootbedrijf moet er gekeken worden of er geen trein in de buurt is voordat het sein op rood kan en de brug open.
Als een rijweg over de brug gereserveerd is en je maakt dan ineens een melder actief, zal dat een foutmelding geven en je moet goed nagaan hoe het programma op die foutmelding reageert.
Groet, Anne W
Ook in het grootbedrijf moet er gekeken worden of er geen trein in de buurt is voordat het sein op rood kan en de brug open.
Als een rijweg over de brug gereserveerd is en je maakt dan ineens een melder actief, zal dat een foutmelding geven en je moet goed nagaan hoe het programma op die foutmelding reageert.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647