Wissel vraag

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wissel vraag

Bericht door maarten »

Als het hartstuk geleidend is lopen (kleinere) locs er een stuk betrouwbaarder over heen. Het risico op stilvallen bij lage snelheden wordt dan een stuk kleiner.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Wissel vraag

Bericht door Rik »

Als je een er een wissel bijpakt zul je zien dat in de "oksel" oftewel de Y waar de sporen uit elkaar
buigen een zgn. puntstuk zit. Meestal zijn deze van een niet-geleidend materiaal. Dit is namelijk omdat
als er een loc over het wissel heen rijdt en dit stuk van metaal zou zijn, hij dan sluiting maakt.
( de + en - met elkaar in contact brengt. ) Wat bedoelt wordt met het puntstuk polariseren is dus
als je een wissel met een geleidend puntstuk hebt deze zo aansluit dat bij het omzetten van het wissel
het puntstuk van de juiste spanning wordt voorzien en er dus geen kortsluiting ontstaat.

Gr



Thieske
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 mei 2012 15:03

Re: Wissel vraag

Bericht door Thieske »

rik het is me niet duidelijk wat je bedoelt, kun je het met beter nederlands en minder moeilijke woorden/afkortingen uitleggen?



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Wissel vraag

Bericht door Paul B »

Wat hij bedoelt is dat in het midden van de wissel het driehoekje van metaal is, in plaats van plastic, zoals bij normale wissels. Metaal, dus stroom geleidend. Het voordeel van die wissels is dat de loc ook midden op de wissel stroom op de wielen krijgt. Bij normale wissels krijgt de loc geen stroom in het midden (want: plastic op 1 rail) en dit doet sommige locs stoppen op de wissel.
De nadelen van gepolariseerde wissels zijn dat ze duurder zijn en dat ze na verloop van tijd stuk kunnen gaan, sneller dan de normale wissels.



Thieske
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 mei 2012 15:03

Re: Wissel vraag

Bericht door Thieske »

wat is dan het meest gebruikt en aan te raden?
soms moet je de rails toch isoleren bij een station waar de treinen stoppen, is daarvoor dat plastick?


Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Wissel vraag

Bericht door Rik »

Thieske,

Railstaven isoleren d.m.v. ( door middel van ) plastic aansluitstukjes en wissels polariseren is (meestal) alleen nodig bij een digitale baan.

Wellicht kun je de zoekfunctie van de site gebruiken om een hoop informatie in te winnen en worden veel
vragen op die manier al beantwoord.

Gr.



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Wissel vraag

Bericht door Paul B »

Ter aanvulling: plastic isolatiestukjes zijn wel degelijk ook nodig bij gewone banen, bv om de stroomcircuits per trafo van elkaar mee te scheiden. Dus thieske, als je bv met twee treinen tegelijk wil rijden, dan kan het handig zijn om twee rondjes te maken die je van elkaar scheidt met plastic railassen.
Ook op stations kan je dit doen, dan isoleer je 1 van de 2 spoorstaven, zodat een trein geen stroom meer krijgt op een bepaald vak, bijvoorbeeld vlak voor een wissel die op dat moment afgebogen staat. Snap je?
Als ik jou was, dan zou ik gewone wissels kopen. Scheelt een hoop geld.



Thieske
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 mei 2012 15:03

Re: Wissel vraag

Bericht door Thieske »

bedankt, maar hoe vaak lopen treinen daar stil


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wissel vraag

Bericht door shoven »

In mijn baan zitten 2 soorten wissels, Fleischmann en Peco. De Peco's hebben een gepolariseerd hartstuk, de Fleischmanns niet. Op de Peco's vallen locs nooit stil, op de Fleischmanns met te grote regelmaat, ondanks een overdaad aan voedingsdraden. Het verschil is het grootst met korte locs (of locs die op weinig wielen stroom afnemen) die op lage, realistische snelheden over de wissel gaan.
Het is wat mij betreft een wereld van verschil. Ik ga dus ook zachtjesaan de Fleischmanns door Peco's vervangen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wissel vraag

Bericht door spoor65 »

Paul B schreef:Ter aanvulling: plastic isolatiestukjes zijn wel degelijk ook nodig bij gewone banen, bv om de stroomcircuits per trafo van elkaar mee te scheiden. Dus thieske, als je bv met twee treinen tegelijk wil rijden, dan kan het handig zijn om twee rondjes te maken die je van elkaar scheidt met plastic railassen.
Ook op stations kan je dit doen, dan isoleer je 1 van de 2 spoorstaven, zodat een trein geen stroom meer krijgt op een bepaald vak, bijvoorbeeld vlak voor een wissel die op dat moment afgebogen staat. Snap je?
Als ik jou was, dan zou ik gewone wissels kopen. Scheelt een hoop geld.

isolatie rail lasjes is natuurlijk een heel ander onderwerp dan waar het in de vraag om gaat,
en heeft dan ook een heel andere functie dan bij het hartstukken verhaal,

Ik wil mij graag aansluiten bij steven.
gepolariseerd geleidend hartstuk is niet voor niets uitgevonden, en kleine locjes alsmede alle andere locs die maar weinig stroomafnemende assen hebben, zijn echt veel blijer met dit type wissel dan met die plastiek hartstukken.

en het verhaal dat het veel geld scheeld en je daarom het maar beter niet kunt doen, wil ik bij deze ook graag even tegen spreken. al is het natuurlijk ieders recht om er anders over te denken,
maar een peco wissel met daarbij een polariserende wisselschakeling, is nog altijd goedkoper dan een minitrix/fleischmann wissel met plastiek hartstuk en bijbehorende wisselaandrijving.

en zelfs als iemand toch liever de Minitrix/Fleischmann wissels met geleidend hartstuk wil gebruiken, weegt de meerprijs niet op tegen de elende die je hebt als je niet geleidende hartstukken kiest.

Natuurlijk, iemand die uitsluitens locs heeft met meer stroomafname dan boven genoemd, zal zeker zeggen, ik heb het niet nodig,
maar voor ieder die dus wel met genoemde locs rijdt, zeg ik, doen, niet hier op gaan bezuinigen, daar krijg je later alleen maar spijt van en na de tijd vervangen kost uiteindelijk alleen maar meer.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Wissel vraag

Bericht door Paul B »

Hoe zit het dan met de elektrische wisselaandrijving voor Peco? Ik lees hier altijd verhalen over lawaaiige aandrijvingen en eigengebouwde servo's en zo. Dat was voor mij een reden om toch voor Flm te kiezen.



Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Wissel vraag

Bericht door Sweex »

Er is nu ook Peco aandrijving die minder stroom gebruikt, en dus ook misschien minder lawaai. Heb ze beide liggen maar nog geen tijd om ze te proberen. :(



Thieske
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 mei 2012 15:03

Re: Wissel vraag

Bericht door Thieske »

kun je het resultaat hier melden?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wissel vraag

Bericht door shoven »

Die wisselaandrijvingen van Peco (de PL-10WE uit mijn hoofd) heb ik ooit getest, en die maakten (vond ik) een pestherrie. Dat was overigens al de versie die minder stroom slurpt. Dit was voor mij overigens ook de reden om aanvankelijk voor Flm te kiezen. Inmiddels zijn die allemaal verbannen naar de schaduwstations en vervangen door Peco's.
Ik drijf de Peco's aan met servo's i.c.m. de Servoswitch van Wim. Dat maakt ook wat geluid, maar dat is beperkt tot klikjes van de relais en soms wat licht gesnor van de servo. Een Flm aandrijving maakt meer herrie.

Het grote verschil is dat bij Peco de ompoling buiten de wissel gebeurt met een draadje aan het hartstuk, bij Flm zit er een schakelaartje in de wissel (dat inderdaad kapot kan).

Even voor de Hollanders onder ons, de prijsvergelijking:

Een Minitrix of Flm wissel: €17,50 (zoiets), aandrijving €16, wisseldecoder plm. €5 per wissel = totaal €38,50 per wissel, voor gepolariseerde wissel €4 extra.

Peco wissel (electrofrog): 9 pond = plm. €10, servo €2,50, Servoswitch €11,50 = totaal €24 per wissel, en dan heb je een gepolariseerde wissel.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Thieske
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 mei 2012 15:03

Re: Wissel vraag

Bericht door Thieske »

bedankt


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wissel vraag

Bericht door martindomburg »

Ik gebruik ook servo's bij mijn peco wissels, echt een aanwinst. Ik stuur ze alleen aan via de OC32. Iets gecompliceerder maar wel goedkoper en meer mogelijkheden dan met een standaard servo decoder.

Gebruik je de OC32 (16 servo's en 16 relais) en een relais om de wissels aan te sturen krijg je de volgende rekensom: (sorry Jos, heb even je regeltje misbruikt 8-) )
Peco wissel (electrofrog): 9 pond = plm. €10, servo €2,50, 2 uitgangen op de OC32 (59,-/16) €3,70, relais € 2,50 = totaal €18,70 per wissel,

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wissel vraag

Bericht door shoven »

Jos???!??
De OC32 is inderdaad een interessante optie. Ik heb een paar uitgangen over op een van mijn OC32's, daar ga ik binnenkort wat servo's aan hangen, de prijs is in elk geval interessant.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Wissel vraag

Bericht door matthijskuiper »

In deze category vragen,
is het mogelijk een zelf denkende wissel te maken voor de gepolariseerde wissel?
Voordat ik de clipjes verwijder en dit overbodig blijkt.

Want volgens de handleiding van minitrix mag je nooit een wissel "openbreken" (verkeerd aan rijden) met als gevolg dat kortsluiting veroorzaakt. vandaar dat ik nu aan het puzzelen ben om analoog toch een veilig systeem te kunnen garanderen.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Wissel vraag

Bericht door mikey »

Ik ben zelf ook overgestapt van de standaard peco motoren naar conrad wisselmotoren. Deze maken veel minder herrie. zie de link in mijn onderschrift bij: mijn modulebakken
Daar heb ik een paar foto's van staan. Deze werken op wisselspanning. Ik geloof dat met polarisatie, de motoren 8 euro p.s. zijn. Dan heb je alleen nog een 3 polige schakelaar nodig.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Wissel vraag

Bericht door eercb »

Thieske,

Als je alles nu ziet draaien na al die uitleg, is er ook nog een andere oplossing.
Ik, en nog enkele anderen op dit forum gebruiken Kato Unitrack rails.
De wissels daarvan zijn kant en klaar en hoeven alleen maar omgeschakeld te worden.
De hartstukken (y-stukken/oksels etc etc.) zijn gepolariseerd en dat schakelt allemaal vanzelf mee. Ik heb met een oud locje met schaalsnelheid 2,5 km/u zo een wissel genomen.... niets aan de hand! Voor de club hebben we ook voor deze rails gekozen in het schaduwstation.....
Als je nog in de planningfase zit, ga dan zeker eens naar dit railsysteem kijken. Het railbed waar ik menigeen over hoor klagen is niet lelijk... juist heel robuust...

De standaardwissel kost 25 euro. Digitaliseren van die wissels met bijvoorbeeld de LENZ LS150 ongeveer 40 euro per 6 wissels.
Deze standaardwissel zorgt ook voor isolatie van baanvakken in het station...

De minder standaardwissel is wat duurder, 35 euro, maar heeft extra rails erbij.
Er zijn vele "standaardbochten" verkrijgbaar, maar ook verkante rails. Voor de overgang naar een stuk flexrail hebben ze een overgangspoor gemaakt......

Kijk bijvoorbeeld eens op de site van http://www.katonl.com of http://www.noch.de voor meer informatie.

Groet, Eric

Mocht je nog specifieke vragen hebben, mag je me altijd een pb-tje sturen... of hier je vervolgvraag posten.


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wissel vraag

Bericht door spoor65 »

Die Lenz LS150 heb je met de conrad wisselschakelaars, ook nodig, als je dan bedenkt, €7 voor die schakelaar, en pakweg €14 gemiddels voor een peco
wissel (en goedkoper als je ze in de UK koopt), dan kan ik helaas niets anders zeggen, dat ik kwa uiterlijk, de Kato Unitrack wissels nu niet echt aantrekkelijk vind, en het dus al zeker geen goedkoper alternatief is.

Ieder natuurlijk zijn eigen smaak, en echt geen enkel negatieve bedoeling met deze woorden, voor wat betreft gebruikers van de Kato rails,
maar er zijn natuurlijk niet voor niets steeds meer mensen die over stappen naar peco.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Wissel vraag

Bericht door eercb »

Hoi Freddy,

Als je kijkt naar de prijs kun je waarschijnlijk goedkoper met peco....
Als je kijkt naar gemak kom ik alleen op Kato.

Wat betreft bedding: die van Kato kan je aanpassen, peco moet je aanpassen.
Bij Kato is rond de wisseltongen al bedding, bij peco moet je het er zelf tussen wurmen en dan moet je zeker van je zaak zijn.

Dat was mijn enige punt met mijn betoog, en die sloot m.i. goed aan bij de vraag van de starter van dit draadje.

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Wissel vraag

Bericht door matthijskuiper »

Om antwoord op mijn eigen vraag te geven, ja de wissels kunnen denkend gemaakt worden ;)

Maar de vraag of gepolariseerde wissels nodig zijn, watik kan terug lezen en logisch bedenken:
Als je klein rijdt, zoals 2 assig locje uit de startset van FL is het wel zo handig.
Maar de prijs van minitrix is 2 keer zo hoog als niet gepolariseerd.

Niet gepolariseerd kan vastlopen maar is ook subtiel door te drukken. dus het is eigenlijk een afweging
.......

Wat betrefd kato en peco ik denk dat dit dezelfde discussie is als marklin of fleischmann voor Ho een 20 jaar geleden.
Allebei heeft voor en tegens en qua koop even lastig om te halen. Denk dat je hier moet bedenken wat je mooier vindt en mooier kan maken.
qua stabieler lijkt mij kato beter, lekker stoer, degelijk en robuust. Voor de kinderkamer ;)
..............
achteraf ben ik zelf wel blij met mijn te dure oplossing omdat ik niet meer bij de rails wil hoeven te kunnen als dat niet nodig is. Dus vandaar toch maar gepolariseerd uitgevoerd.
........


Plaats reactie