Lorch

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ibasdenboer
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2012 19:33

Lorch

Bericht door Ibasdenboer »

Goedenavond,

Voordat ik me baanplan laat zien zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Bas 16 jaar oud en woon in Loenen a/d Vecht. Ik ben 4 jaar geleden ook al begonnen aan deze hobby maar toen te snel gestart en niet eerst goed nagedacht. Nadat ik zo 1,5 jaar geleden die baan heb weg gedaan blijven de kriebels nog steeds in je lichaam zitten. Toch vond ik het zonde om me treintjes te laten liggen zonder dat ik er wat mee doe. Dus nu wil ik helemaal overnieuw beginnen en gelijk goed. Dus heb al wat ervaring maar kan nog heel wat bij leren. Mijn andere hobby hobby staat bij ons in de garage en dat is mijn mini uit 1989 die ik aan het opknappen ben.

Het plan.

Het plan is een mooi stukje baan te maken. Het moet een beetje lijken op een klein dorpje langs de rijn verder Duitsland in. Te hoogte van Frankfurt zeg maar. Het plan is niet druk, gewoon rustig en plaats voor veel groen en wat huizen. Ik zit er nog aan te denken om misschien een station te maken maar daar ben ik zelf nog niet helemaal overtuigd over. Het materieel wat er komt te rijden is voornamelijk uit tijdperk V. Verder rij ik digitaal met de multiMAUS van roco en heb ik een oude powerbook met itrain er op draaien.

Verder wil ik graag jullie tips, dingen die ik fout heb gedaan horen!

Groet,

Bas
Bijlagen
baanplan onder.png
baanplan onder.png (64.51 KiB) 3834 keer bekeken



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Lorch

Bericht door jeepney »

Welkom Bas !

Henk


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lorch

Bericht door shoven »

Welkom Bas.
Vraag: gebeurt er nog iets bijzonder na de helix of is het gewoon een heen-en-terug constructie met een setje opstelsporen?

Als dat zo is, denk ik dat je het risico loopt snel verveeld te raken met deze baan. In essentie is het een rondje met een kleine variatie erin.
We kunnen je denk ik beter helpen als je aangeeft wat je met je baan wilt: wat wil je uitbeelden, en gaat het volautomatisch rijden (gezien iTrain)? Kortom, iets meer informatie als het kan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Lorch

Bericht door Paul B »

Geinig. gaat alleen lukken als de buitenste bocht daalt ten opzichte van de stijgende op-een-na-buitenste bocht, anders red je de helling niet.



Onderwerp starter
Ibasdenboer
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2012 19:33

Re: Lorch

Bericht door Ibasdenboer »

Goedemiddag,

De helix gaat naar een schaduwstation waar ik mijn treinen kan plaatsen zodat ik niet steeds dezelfde voorbij zie komen. Ik vind persoonlijk een drukke baan niet mooi. Wat een grote inspiratie bron voor mij is is de baan Boppard. Ik zie mijn treinen graag langs rijden. Wat ik uiteindelijk dan ook graag wil is dat de treinen automatisch rijden.

@Shoven,
Heeft u dan een idee hoe ik de baan dan spannender kan maken zodat hij minder snel verveeld? Misschien aan andere kant van de berg ook een helix? Er zit sowieso hoogte verschil al in de baan. De middelste 2 sporen liggen al wat hoger dan de andere 2. Het rails wat ik ga gebruiken in peco code 55, op me vorige baan gebruikte ik de wissel motoren van peco zelf maar die maakte verschrikkelijk herrie. Weet iemand een betere vervangen hier voor?

Groet,
Bas


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lorch

Bericht door shoven »

Als je tevreden met de treinen langs laten rijden is dat prima natuurlijk. Het is jouw baan tenslotte. Maar velen willen een baan waar de treinen meerdere routes kunnen rijden, zodat je ze soms hier en soms daar ziet opduiken. Maar zoals gezegd, het is wat je wilt. Als je meer variatie wilt, kun je dat doen door aftakkingen te maken en dat soort dingen. Wissels erbij dus.

Over de Peco wissels: er zijn onlangs meerdere draadjes hierover geweest, gebruik de zoekfunctie even. Zelf gebruik ik servo's, gaat prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Ibasdenboer
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2012 19:33

Re: Lorch

Bericht door Ibasdenboer »

Goedemiddag,

Ik ben blij met mijn baanplan. Vandaag het rails besteld wat ik denk wat ik nodig moet hebben. Morgen ga ik hout halen voor het frame en dan kan het bouwen beginnen! Ga vanavond klooien in iTrain met blokken en moet nog ergens informatie halen over het plaatsen van seinen. Als wissel decoder gebruik ik die van esu. Werken perfect voor mij maar weet iemand ook hoe ze met seinen werken? Of is er een betere opties voor dat?

Groet,
Bas


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lorch

Bericht door Wim H »

Hallo Bas,
Ik weet niet hoever je inmiddels met de bouw bent, maar misschien kun je nog een paar kleine verandering toepassen als je wilt. Ik vind dat je een mooie rustige baan hebt ontworpen. Zoals ik het begrijp beeld je de splitsing van een dubbelsporige hoofdlijn uit in 2 aparte dubbele lijnen. Het enige nadeel wat ik zie is dat je aan de linkerkant onmiddelijk terugkeert. Ik weet niet of je hier iets van een tunnel in de berg hebt gepland. Persoonlijk zou ik er iets van een oponthoud inbouwen, zodat een trein die in de ene tunnel verdwijnt niet onmiddelijk uit de andere komt. Als je het spoor aan de linkerzijde een extra lus geeft (dmv een kleine helix) krijg je direct ruimte voor een ondergronds wachtspoor. Je hebt geen extra wissels nodig en creeert net iets meer afwisseling in de treinenloop. Het volgende plaatje zou het iets duidelijker moeten maken:
AfbeeldingGroet, Wim


Plaats reactie