Voordat ik weer wat ga doen, even tijd maken voor een update. Ik ben nu met de 'rechte' opstelsporen bezig. In elk van de negen sporen moet een flexrail op maat worden gemaakt. Ik heb diverse zaken bekeken en ga het doen met het Roco-zaagje. De railcutter komt handig van pas voor als een staaf uitsteekt, zodat ik die ook passend kan maken. Maar die heb ik nog niet hoeven te gebruiken.
Een flex op de tafel zagen doe ik niet. Ik meet eerst nauwkeurig de maat af en pak dan een mal erbij. Van resthout heb ik een mal gemaakt. Twee balken/latten met de niet afgezaagde kant naar het midden toe heb ik op een plank gelijmd. Wel eerst een paar standaardrails ertussen geplaatst. Dat zit lekker strak. Nu steek ik van bovenaf een flex erin, zodat ik flauwe bochten en scheve toestanden automatisch rechttrek en ik dus ook recht af kan zagen. Ik meet even buiten de latten de juiste lengte af, plaats aan weerszijden een streepje (dat gebruik ik nu gewoon standaard, want je kan de flex ook verder wegduwen tussen de latten of juist meer naar voren halen) en zagen maar. Niet te wild, gewoon rustig aan, dan gaat het goed. Natuurlijk zullen er andere - en wellicht professionelere - mallen bestaan, maar dit werkt voor mij prima.
De drie buitenste sporen van de rechte opstelsporen zijn inmiddels gelegd en gelijmd. De buitenste twee zijn wat korter dan de andere opstelsporen, want deze moeten immers tussen de twee poten passen. In het originele plan waren deze sporen er helemaal niet, maar bij de aanpassing heb ik ze wel ingetekend. Dus het plan is er echt al wel een tijd en dat zie je ook aan de oude foto's. Dus zo nieuw is het nu ook weer niet.
En hier zie je de drie sporen vanaf de andere zijde.
Zo ziet het er van boven uit. Je ziet dat ik nog zes rechte opstelsporen te gaan heb en dat het prima past ten opzichte van de diagonale sporen.
Natuurlijk breng ik ook nog wel wat tijd onder de baan door. In de grote bindrug lopen de bezetmelddraadjes naar bezetmelddecoder 3. Daar zijn ze nog niet allemaal bevestigd tussen de klemschroeven, maar dat komt nog wel. Door het labelen weet ik precies welke draad waar moet. Waarom ga ik daar niet even mee verder? Omdat er nog wat draden uit het vlak dat je niet op de foto ziet, moeten komen. Ik kan wel bindruggen gaan plaatsen, maar er komen hier ook nog draden van de zes resterende opstelsporen door het tafelblad naar beneden. Zul je net zien dat ik daar een bindrug heb geplaatst. Is me al een keer overkomen, dus die grap wil ik geen tweede keer meemaken. Dan maar even wat wirwar van draden houden. Een goede kijker ziet ook dat ik wat draden opzij heb geplaatst, over de dikke netwerkkabel heen. Dan zijn ze én uit het zicht én ik trek ze ook niet meteen van de tafel af.
Straks weer verder met die zes opstelsporen. Nu de werkklus een weekje is uitgesteld hoop ik van het weekend alle opstelsporen wel af te hebben.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.