Schoonmaakproblemen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Avond,

Ik vraag me iest af. Ik heb zojuist een motortje een nachtje laten weken in wasbenzine. Daarna laten drogen en de asjes wat olie gegeven, de wormpjes wat kogellagervet. Na montage maakt deze aanzienlijk meer herrie dan ervoor.

Nu valt het me op dat veel van mijn locs er niet veel beter op worden van een nachtje wasbenzine, Of ze maken meer herrie of ze lopen minder mooi. Laat ik het zo zeggen, ik ben er niet zeker van dat ik het goed doe.

Doe ik nu wat verkeerd of lijkt het maar zo....

Ik laat alles een nachtje liggenin wassbenzine, de volgende dag haal ik het eruit en laat ikhet drogen. ALs het gedroogd is dan voorzie ik de wormpjes van wat kogellagervet en de asjes van fietsolie. Daarna monteer ik het geheel en het rijd weer.


Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Frank_N »

Wasbenzine is nogal wat rigoreus....
Kan best zijn dat de lak van het koperdraad van je motortjes erin oplost :cry:
Ik kan je een spuitbus van Roco adviseren. (Weet zo ff het bestelnummer niet)
Gewoon erin spuiten, even wachten daarna beetje olie (FLM of Trix) erin druppelen en klaar is kees.
Duur spul, dat wel. Werkt fabeltasties!

Edit: net even wezen kijken, het nummer op de bus is 10909, RocoClean.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Jos »

Ik neem aan dat je de koolborstels verwijdert voordat je hem in de wasbenzine doet. Koolborstels lossen op in wasbenzine.
Bij het terugmonteren van de koolborstels kan het zijn dat deze nu anders geplaatst zijn en weer opnieuw in moeten slijten.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Jos schreef:Ik neem aan dat je de koolborstels verwijdert voordat je hem in de wasbenzine doet. Koolborstels lossen op in wasbenzine.
Bij het terugmonteren van de koolborstels kan het zijn dat deze nu anders geplaatst zijn en weer opnieuw in moeten slijten.

Groetjes,
Jos
Daar ben ik van op de hoogte. Dat doe ik dan ook :D

Kreeg op 9mm de tip om na afloop van de wasbbad de onderdelen in ultrasoon te reinigen met warm water, druppel derft en scheutje ammonia. Zodat vuil ook echt verdwijnt. Heten het even geprobeerd en vooralsnog positief effect


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Jeroen »

Hoe heet die rommel ook weer, Sr24 ofzo? Zo'n plastic flesje in de vorm van een stoomlok. Is ook rookvloeistof dacht ik.....als ik 'm daar even inleg wordt ie mooi schoon en geenszins de problemen die jij nu beschrijft.

Zal vanmiddag eens kijken of ik dat spul nog hier heb, nu eerst FF richting het Oosten (richting Lochem, maar ik houd op bij Teuge ;) )

J.


Afbeelding

Nijboer
Berichten: 909
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Nijboer »

kan ook aan je olie liggen.

als die te dun is, dan krijg je soms ook lawaai. je verhaal herken ik.
ik deed exact hetzelfde, nachtje in de wasbenzine, ook de koolborstels.
Tegenwoordig 5 min ultrasoonbad, dat werkt helemaal goed.

collin


Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door trainworld.nl »

Ik maak de motoren altijd met wasbenziene, maar ik laat ze niet al te lang er in zitten hoogstens een paar seconden.
De koolborstel haal ik ook uit voor dat de motor in zijn bad gaat.
Soms hal ik de koolborstelhouders er ook uit een die maak ik ook schoon.
De originelen koolborstel maak ik gewoon weer schoon met een droog doekje en plaatsen ze er terug in, want als er nog 3 mm koolborstel over is dan kan hij nog een heel eind mee.
De olie die ik gebruik is teflon olie. (Bijv. Robbe Synthetische olie 5530 voor kusstof en 5531 voor metaal)
Èèn drupje aan beide kanten van de motor is meer dan genoeg.

Grt Martin (Trainworld.nl)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Goede tips allemaal, blijf maar stromen met die verhalen.

Ga ze allemaal uitproberen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Marcel »

Ik reinig de motoren door ze te laten draaien in gedestileerd water op verschillende snelheden zowel link als rechtsom.
Je ziet dat het ged. water zwart word door de koolaanslag maar dit word steeds minder naarmate de motor langer draait en het motortje zal in het begin wat haperen maar ook dat verdwijnt.
(Gedestileerd water geleid niet vandaar dat deze methode werkt)

Daarna een druppeltje olie op de motorlagertjes (waar de as doorheen loopt) en het loopt weer als een naai machientje.



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Detlev »

Ik ben zelf nog niet zover maar eigenlijk zou je deze laatste moeten combineren met ultrasoon reinigen. Dus het gedestilleerde water in een ultrasoon reinigings apparaat en dan laten draaien tijdens het trillen. Dan krijg je verreweg het meeste los.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Detlev schreef:Ik ben zelf nog niet zover maar eigenlijk zou je deze laatste moeten combineren met ultrasoon reinigen. Dus het gedestilleerde water in een ultrasoon reinigings apparaat en dan laten draaien tijdens het trillen. Dan krijg je verreweg het meeste los.
:idea:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Wat voor vet gebruiken jullie op de wormwielen en tandwielen? Ik gebruik nu kogellagervet

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 728
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door epocheales denken »

Hoi Martin,

Ben al jaren op zeker gegaan, gebruik hiervoor de tube Minitrix smeervet.
Werkt goed op de tandwielen, gebruik is zuinig en niet duur.


Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Marcel »

Ik gebruik helemaal geen smeermiddelen voor de tandwielen en wormwielen omdat daar nu juist stof en haartjes tussen gaat zitten met als gevolg dat de hele aandrijflijn stroef gaat draaien en de loc dus niet meer soepel rijd.
Elk smeermiddel zal na verloop van tijd verharden en gaan aankoeken door het opgenomen vuil.
Ik maak regelmatig de tand/wormwielen schoon en controleer deze ook op braampjes,waarna alles weer soepel draait.



FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door FidOo »

Marcel, heb je wel eens Roco vet geprobeerd? Ik heb dit na een half jaar open gemaakt en tis echt niet hard. in tegendeel.

En het lijkt me toch beter om te smeren, er zit toch behoorlijk wat frictie in sommige delen (vooral plastic tandwielen en wormen)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Marcel »

Ik bedoel niet dat het gaat verharden in het potje maar op de ingevette delen van de loc door het opgenomen vuil.
Moet je maar eens kijken als je loc een schoonmaakbeurt gaat geven hoe de tand/wormwielen eruit zien,het zwart geworden vet wat daar op zit is echt niet zo zacht meer,je zal het met een oude tandenborstel en wat alcohol of wasbenzine eraf moeten borstelen.
Aan de andere kant heb je wel gelijk wat betreft de frictie.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Avond,

Mijn zoekocht naar de beste einigingsweg is weer een stapje verder. Ondanks de verhalen over reiinigen rijd bij mij geen enkele loc na de eerste reinigingsbeur meer zoals hij nieuw uit de doos kwam. Tot op heden

Ik heb vandaag bij twee locs SR24 gebruikt. Ik hoorde veel goede verhalen hierover en die bleken ook te kloppen. De loc en de anker worden er mooi schoon van. De wasbenzine beviel me absoluut niet want elke loc heeft last van wit uitgeslagen delen en ik heb nog steeds niet het gevoel dat dat effect goed genoeg is. Na een bezoekje aan Hans gisteren heb ik een potje SR24 meegenomen en vandaag op een DCC en een analoge loc uitgeprobeerd. De motor draaide mooier en voor mijn gevoel geeft de anker ook minder vonken dan met wasbenzine. En belangrijker: voor mijn gevoel rijd de loc ook een heel stuk stille en rustiger. Morgen ga ik het eens proberne op de rails want dat schijnt ook enorm goed te werken.

Ook het draaiwerk werd schoner en sloeg niet meer wit uit :)

Ik stuitte echter wel op een probleem. De eerste loc werkte heel goed, het was een BR80 met Decoder uitgevoerd. Ik kreeg na het schoonmaken een paar meldingen op de ProfiBoss van een sluiting. Na een 40 minuten draaien kreeg ik een permanente kortsluiting waarbij na onderzoek bleek dat de decoder was overleden. In eerste instantie dacht ik dat ik de kap verkeerd had gemonteerd en dat de draden contact maakte of dat er tevel wamteontwikkeling was geweest dat de decoder besloot de handoek in ed ring te gooien..

De tweede loc (analoge BR50) gaf me twijfels omdat ik na het behandelen met SR24 vonken zag overspringen tussen de geleiders van de laatste assen en het chassis van de tender wat duid op een lage weerstand. De vonken slaan over bij de tenderkoppeling wat raar is omdat de koppelstang alleen bij de tender contact maakt met het chassis.

het enige verschil met het verhaal wat ik op andere fora heb gelezen is dat ik de loc na behandeling niet in de ultrasoon warm water heb gezet. Tevens heb ik er eens voor gekozen om de tandwielen met olie te druppen (minimaal) ipv de roco vet. Dat werkt ook beter volgens mijn.

Kan het kloppen dat de SR24 geleidend is? Ik heb het vermoeden dat de decoder is gesneuveld omdat het inraking is gekomen met SR24 zonder dat de substantie genoeg gedroogd was. Wat op zich vreemd is dat de defenitieve storing pas later tot stand kwam.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door Zolderspoor »

SR 24 is naar mijn mening troep en alleen geschikt als rookvloeistof....

Ik zweer bij een spuitbusje IPA Kontakt Universal Cleaner, een reinigingsspray op basis van Isopropanol. Reinigt alles en vervliegt vrij snel zonder sporen achter te laten.
Te koop bij de electronicawinkel en bedoeld als reinigingsspray voor magneetkoppen etc.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door martindomburg »

Haha jij bent de eerste negatieve wat ik erover lees 8-)

Even een reactie van mij op het 9mm-spoorforum aan twee leden daar die me hun tips gaven:

Arie en Tinus:

Bedankt voor de input, ik denk dat het naspoelen met US wel een goed idee is. Ga ik zeker proberen met warm water en een druppel dreft. De RS24 geeft me meer het gevoel dat het en reinigt terwijl het meteen de behuizing en motor beschermd. Meer dan bij wasbenzine, daarbij kreeg ik meer het gevoel dat het net ff te aggressief was voor de plastic delen. De anker komt er ook schraler uit dan met RS24 en zeker na een behandeling in US met ammonia. Het ging wel goed, maar je maakt wel te snel een foutje met bijvoorbeeld lichtgeleiders en dergelijke.

Overigens doe ik het motortje nu metd e RS24 niet in een badje maar heb ik hem gedemonteerd en met de hand gereinigd. Ik denk dat die naderhand er niet beter van word om alsnog in een US bad te doen want ik vond hem mooier lopen nadat ik de anker en lamellen met de hand had gereinigd. Maar ik kan me hierin vergissen natuurlijk.

Olieen kan inderdaad niet met RS24, dat doe ik nu met FLM special olie. Dit breng ik aan op de lagers en eend rupje op de assen en wormwielen. Echt een miniscuul drupje niet meer.

Ik laat mijn bevindingen van de week wel even weten.

Aanvullende info: Ik vond dat de anker netter bleef met RS24 dan met Wasbenzine. Er waren aanzienlijk minder vonken te zien dan na een benzine behandeling. Dat geeft dus aan dat de geleiding beter verloopt met RS24 waardoor de koolborstels en de anker beter op elkaar inslijten. Dat zal uiteindelijk ten goede komen van de levensduur.

Ik ben benieuwd of er op dit forum iemand is die mijn bevinding kan beamen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 728
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schoonmaakproblemen

Bericht door epocheales denken »

Hoi Martin,

Zo lang ik met spoor N bezig ben (1988) gebruik ik al SR 24 of de Minitrix-versie. Heb dit nooit gebruikt als rookvloeistof (werkt wel) maar om te reinigen. Rails, wielen van loc's, wagons, stroomafnemertjes van loc's enz. enz.
Het prettige met dit middel is dat het en goed reinigt en niet je kunstof aantast of de motor van de loc.
Gooi het spul zelfs in mijn Aldi-ultrasoon, geen probleem! :mrgreen:

Heb er geen aandelen in, maar het is superspul en niet onbelangrijk, niet zo schadelijk voor de gezondheid als andere agressieve reinigingsmiddelen, bovendien doe je er een
eeuwigheid mee met zo'n flesje, dus duur is het niet.

Maar ja, wie ben ik.... :roll: :lol:

Groet,


Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Plaats reactie