Superlaag of supersmal
Superlaag of supersmal
M'n 'grote' baan is opgeborgen maar dat wil niet zeggen dat er nieuwe projecten begonnen moeten worden die al dan niet afgemaakt gaan worden..
Ik had een opbergladensysteem van een bekende Zweedse meubelboer liggen die eigenlijk niet zo praktisch was dus dat moest maar eens omgebouwd worden tot iets nuttigers. Het bestaat uit drie laden van pakweg dertig centimeter lang die ik met bouten aan elkaar heb gezet dus nu heb ik een bak van een metertje lang, 23cm breed en 6cm diep, verdeeld in drie delen. Het idee is om een extreem gemakkelijk te verplaatsen baan hiervan te maken waarvan de drie delen nog in de originele kast passen.
Er zijn twee mogelijkheden om het aan te pakken: Een een- of tweebaans baantje met niet meer dan 6cm diepte maar met redelijk veel ruimte voor verticale landschapsvormen. Dit zou door de geringe diepte opgehangen kunnen worden aan de muur (heb hier al een plaatsje voor in gedachten in de kamer) Erg veel ruimte voor treinbewegingen zou er niet zijn, mogelijk niet meer dan een treinstelletje/railbus die heen en weer pendelt op enkelspoor tussen twee kopstationnetjes met een stukje landschap in het midden.
De tweede is om de bakken liggend te gebruiken waardoor er 3 bakken van 23x32 centimeter beschikbaar zouden zijn, waar een beetje rondgerangeerd zou kunnen worden. Vanwege de eis om het allemaal op te kunnen bergen zou er nauwelijks in de hoogte gewerkt kunnen worden, hoogstens dwergseintjes, hekken en dergelijke, zeker als een deel van de beschikbare 6cm voor de onderbouw en bedrading gebruikt moet worden. Ook in deze situatie zou de baan min of meer in drieën verdeeld moeten worden door de bakranden, maar door er stukken uit te zagen zou er mogelijk ook een scene kunnen worden uitgebeeld. Natuurlijk is het idee om met de scheidingswanden een maximale hoeveelheid variatie te verwezenlijken.
Dus wederom allemaal plannen.. allerlei commentaar is van harte welkom
Ik had een opbergladensysteem van een bekende Zweedse meubelboer liggen die eigenlijk niet zo praktisch was dus dat moest maar eens omgebouwd worden tot iets nuttigers. Het bestaat uit drie laden van pakweg dertig centimeter lang die ik met bouten aan elkaar heb gezet dus nu heb ik een bak van een metertje lang, 23cm breed en 6cm diep, verdeeld in drie delen. Het idee is om een extreem gemakkelijk te verplaatsen baan hiervan te maken waarvan de drie delen nog in de originele kast passen.
Er zijn twee mogelijkheden om het aan te pakken: Een een- of tweebaans baantje met niet meer dan 6cm diepte maar met redelijk veel ruimte voor verticale landschapsvormen. Dit zou door de geringe diepte opgehangen kunnen worden aan de muur (heb hier al een plaatsje voor in gedachten in de kamer) Erg veel ruimte voor treinbewegingen zou er niet zijn, mogelijk niet meer dan een treinstelletje/railbus die heen en weer pendelt op enkelspoor tussen twee kopstationnetjes met een stukje landschap in het midden.
De tweede is om de bakken liggend te gebruiken waardoor er 3 bakken van 23x32 centimeter beschikbaar zouden zijn, waar een beetje rondgerangeerd zou kunnen worden. Vanwege de eis om het allemaal op te kunnen bergen zou er nauwelijks in de hoogte gewerkt kunnen worden, hoogstens dwergseintjes, hekken en dergelijke, zeker als een deel van de beschikbare 6cm voor de onderbouw en bedrading gebruikt moet worden. Ook in deze situatie zou de baan min of meer in drieën verdeeld moeten worden door de bakranden, maar door er stukken uit te zagen zou er mogelijk ook een scene kunnen worden uitgebeeld. Natuurlijk is het idee om met de scheidingswanden een maximale hoeveelheid variatie te verwezenlijken.
Dus wederom allemaal plannen.. allerlei commentaar is van harte welkom
- Bijlagen
-
- driedelige bak.JPG (8.99 KiB) 11749 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
En na een jaar zijn we weer verder gegaan met dit projectje.
Dus laatst was er de keuze tussen een rangeerbaantje zonder verticale details of een zeer smal geheel, kortom, tweedimensionaal of tweedimensionaal. Wat hebben wij nu: een baantje met maximale lol (hopelijk) op nog geen 600 vierkante centimeter (ongeveer zoveel als een A4tje)
Het voorlopige thema is een enkelsporig kopstationnetje (links) waar een kort treinstelletje of een door een locomotief getrokken trein past. Verder gewoon wat spoor waar een beetje heen en weer gereden of gerangeerd kan worden voor een op de achterwand geschilderd landschap.
Een paar overwegingen: wil ik pendelend personenvervoer of toch goederen en gerangeer. Voor eenvoudige pendeldienst zouden de wissels er allemaal uit kunnen en blijft er een recht spoortje over. Of meer rangeren: Dan zou het misschien de moeite waard zijn om bij het station links nog een wissel en tweede spoortje toe te voegen (maar dan blijft er helemaal geen ruimte voor landschapsbouw)
Als iemand hier fenomenale gedachtenfouten in ziet hoor ik het graag...
Dus laatst was er de keuze tussen een rangeerbaantje zonder verticale details of een zeer smal geheel, kortom, tweedimensionaal of tweedimensionaal. Wat hebben wij nu: een baantje met maximale lol (hopelijk) op nog geen 600 vierkante centimeter (ongeveer zoveel als een A4tje)
Het voorlopige thema is een enkelsporig kopstationnetje (links) waar een kort treinstelletje of een door een locomotief getrokken trein past. Verder gewoon wat spoor waar een beetje heen en weer gereden of gerangeerd kan worden voor een op de achterwand geschilderd landschap.
Een paar overwegingen: wil ik pendelend personenvervoer of toch goederen en gerangeer. Voor eenvoudige pendeldienst zouden de wissels er allemaal uit kunnen en blijft er een recht spoortje over. Of meer rangeren: Dan zou het misschien de moeite waard zijn om bij het station links nog een wissel en tweede spoortje toe te voegen (maar dan blijft er helemaal geen ruimte voor landschapsbouw)
Als iemand hier fenomenale gedachtenfouten in ziet hoor ik het graag...
- Bijlagen
-
- Supersmal dus
- supersmal_dus.jpg (22.48 KiB) 11069 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Klein, maar daarom kan je net veel aandacht geven aan al die kleine details. Dit kan een mega-mooie baan worden. Het sporenplan is eenvoudig maar voldoende. Je behoudt zo voldoende ruimte voor het landschap. Ik zou het sporenplan wel omgekeerd leggen, met het perron- en paradespoor langs de voorkant, en het station en opstelspoor als achtergrond.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01 jun 2012 21:37
Re: Superlaag of supersmal
Leuk idee, ik ben benieuwd!
Ik zie veel "grote" banen het algemeen, ik ben benieuwd of er meer mensen met "kleine" banen zijn....
Gr. Frans
Ik zie veel "grote" banen het algemeen, ik ben benieuwd of er meer mensen met "kleine" banen zijn....
Gr. Frans
Re: Superlaag of supersmal
Doet me denken aan een smalle baan van iemand anders, ik kan er alleen niet op komen wie. Misschien iemand op het forum? Was in elk geval een baan die rondom liep op een zolderkamer, ik denk wel 10 meter lang of zo, maar nergens breder dan een centimeter of 30. Grotendeels enkelspoor, stoomtreintijdperk. De details waren magnifiek.
Re: Superlaag of supersmal
Bedankt voor de reacties, we zullen zien hoe het vordert.
Over het het doorgaande spoor voor of achter hebben lopen: Het spoor is in ieder geval op de tafelrand, niet veel meer dan een centimeter van spoorstaaf tot tafelrand, dus akelig dichtbij. Ik weet niet wat meer diepteillusie geeft: dat de trein achter een andere langsrijdt of andersom. Heb er ook al wat aan geknutseld, dus het valt te bezien hoe dat veranderd kan worden.
Had zelf overigens ook een baan van 30cm breed en 2,5m lang..dat was de 'grote' baan. Alles is relatief hé. Zou ook wel een echte grote baan willen bouwen, maar of dat ooit gaat gebeuren...
Over het het doorgaande spoor voor of achter hebben lopen: Het spoor is in ieder geval op de tafelrand, niet veel meer dan een centimeter van spoorstaaf tot tafelrand, dus akelig dichtbij. Ik weet niet wat meer diepteillusie geeft: dat de trein achter een andere langsrijdt of andersom. Heb er ook al wat aan geknutseld, dus het valt te bezien hoe dat veranderd kan worden.
Had zelf overigens ook een baan van 30cm breed en 2,5m lang..dat was de 'grote' baan. Alles is relatief hé. Zou ook wel een echte grote baan willen bouwen, maar of dat ooit gaat gebeuren...
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Hallo Frans,Fransbogie schreef:Leuk idee, ik ben benieuwd!
Ik zie veel "grote" banen het algemeen, ik ben benieuwd of er meer mensen met "kleine" banen zijn....
Gr. Frans
Die mensen zijn er zeker! Zelf ben ik bezig met een kleine modulebaan van momenteel 3 modules. Iedere module is 30 x 60 cm dus voorlopig 180 cm lengte totaal. Niet zo smal als de baan in dit draadje maar zeker niet groot.
Er zal slechts een enkelsporig lijntje komen met op de 2e module een halte en een zijspoortje. Verder ga ik me richten op de scenery.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 23 feb 2012 20:23
Re: Superlaag of supersmal
Mijn module baan worden 4 modules van 22 bij 31cm, de hele baan 44 bij 62.
Al is het wel meer bedoeld als oefen/start baantje.
Al is het wel meer bedoeld als oefen/start baantje.
Re: Superlaag of supersmal
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Dus als je er per ongeluk eens een fotootje van maakt..Wim H schreef:Zelf ben ik bezig met een kleine modulebaan van momenteel 3 modules.
Aan mijn baantje is weinig gedaan afgelopen tijd, heb me vooral geconcentreerd op het rijdend materieel - lees: shapewayskapjes poetsen etc. Binnen afzienbare tijd komt er vast een update. Of niet. 's Zomers hoor je niet binnen te zitten hobbyen volgens sommige mensen
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Het is dan ook geen zomer hier..tv_man schreef: Aan mijn baantje is weinig gedaan afgelopen tijd, heb me vooral geconcentreerd op het rijdend materieel - lees: shapewayskapjes poetsen etc. Binnen afzienbare tijd komt er vast een update. Of niet. 's Zomers hoor je niet binnen te zitten hobbyen volgens sommige mensen
Re: Superlaag of supersmal
Ik zal vanavond eens kijken of het lukt. Maar stel je er niet te veel van voor. Tot op heden heb ik alleen de ruwbouw klaar. En meerdere wilde plannen...tv_man schreef:Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Dus als je er per ongeluk eens een fotootje van maakt..
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Superlaag of supersmal
Laat maar komen
En ik heb zomaar het idee dat je niet de enige bent hier met wilde plannen.
En ik heb zomaar het idee dat je niet de enige bent hier met wilde plannen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Hallo, bij deze dan een paar fotos. Mits foto emmer goed werkt... Edit: inmiddels werkt fotoemmer dus niet meer, maar ik ben op Flickr overgestapt...
Ten eerste de onderbouw. Vrij simpel, een paar vurenhouten latjes die twee modules van elk 30 bij 60 cm vormen.
raamwerk by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb geprobeerd nog 2 andere fotos te plaatsen maar die lijken te groot. Later nog een poging.
Groet, Wim
Ten eerste de onderbouw. Vrij simpel, een paar vurenhouten latjes die twee modules van elk 30 bij 60 cm vormen.
raamwerk by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb geprobeerd nog 2 andere fotos te plaatsen maar die lijken te groot. Later nog een poging.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Superlaag of supersmal
En dit is foto 2, een bovenaanzicht van de 2e module. Hier komt een halte. Het haltegebouw is van Auhagen. Ik heb het in iets andere kleuren geschilderd. Momenteel ben ik bezig om het van binnen in te richten met wachtruimte, plaatskaartenkantoor ed. Er komt een simpel perron en een paar huizen om een gehuchtje aan te duiden. Naast de halte ligt een extra spoortje waar hout wordt overgeslagen op rongenwagens.
top view halte2 by Wim Hesselink, on Flickr
top view halte2 by Wim Hesselink, on Flickr
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Superlaag of supersmal
Tenslotte een overzicht van de 1e en 2e module. Er liggen tijdelijk een paar losse platen triplex en MDF op om een beetje te proberen met rails en gebouwen. Op de 1e module gaat het enkelspoor verder via een vakwerkbrug over een beekje en verdwijnt in een tunnel. Op module 3 (nog niet beschikbaar) komt een overweg, een paar huizen (Gaststätte en Autowerkstatt) en wederom een brug over een beekje.
totaal mod 1 en 2 by Wim Hesselink, on Flickr
Groet, Wim
totaal mod 1 en 2 by Wim Hesselink, on Flickr
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Superlaag of supersmal
Ziet er netjes uit! De plaat waar het spoor op ligt ziet er wel erg dik uit trouwens.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Het is 9 mm multiplex, iets wat ik voor mijn halfnul baan ook gebruik. Het is voor N misschien iets aan de dikke kant, maar het geeft wel direct een stevige ondergrond voor het spoor en stevigheid aan de module. Juist omdat het modules zijn, wil ik het niet te slapjes maken. Gelukkig is het licht. In principe komt er alleen daar waar spoor ligt, multiplex. De rest wordt opgevuld met gaas/gips en piepschuim. Alleen op de 2e module heb ik vrijwel overal hout gelegd omdat het er vrijwel vlak wordt. Naast het laadspoor komt een losweg met ruimte voor de boomstammen. En aan de achterzijde komt een perron met daarachter een weg met een paar huizen.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Superlaag of supersmal
Oud project tevoorschijn gehaald. De baan blijft tamelijk smal, 20cm, maar heeft wat meer lengte gekregen. Maandag een plaatje multiplex gehaald van 9mm en drie modulebakken in elkaar gezet, ze werden niet zo recht als ik gewild zou hebben, maar goed genoeg voor een baantje thuis. Heb de indruk gekregen dat men heel precies is qua modulebakken die volgens een bepaald standaard gebouwd worden. Misschien ook begrijpelijk. Heel gemakkelijk trouwens om op te bergen, rechtop naast de boekenkast. Valt nauwelijks op.
De baanplan niet te ingewikkeld gemaakt, ik geloof dat de gemiddelde Engelse baan zeker twintig wissels en opstelspoortjes zou hebben op dit oppervlak, maar liever heb ik geen onrealistische overdaad aan spoor. Misschien dat er een derde spoor mag komen op het station. Eentje om een tweetal goederenwagons op te stellen ofzo.
De wisselstraat aan de kant van het schaduwstation is nog niet definitief, overweeg om in plaats van wissels drie opstelsporen op een schuifplaat te bouwen, maakt iets langere sporen mogelijk. Of dat een van de wissels al op de middelste plaat ligt.
De rivier/kanaal komt redelijk diep te liggen, er moet een bootje van Artitec in komen te liggen. En er mag een mooie stalen brug in.
Qua plaats en tijdperk wordt het een beetje een mengelmoesje - vaag Europees, landelijk, maar wil toch misschien een bovenleiding op de baan hebben om ook met electrisch materieel te kunnen rijden. Een onbenullig stationnetje aan een doorgaande lijn dus waar lokale treinen stoppen en het doorgaand verkeer een beetje afremt vanwege de brug en het station. Tijdperk IV voor een goedeoudetijdsfeer met uitschieters naar III en V.
Zal er rekening mee houden om de mogelijkheid op en te houden om later misschien nog keerlussen bij te bouwen of om er een ovaal van te maken. Vooral voor het door laten rijden van sneltreinen zou dat wel zo mooi zijn.
Voor zover de plannen momenteel, mijn excuses voor de matige potloodschets. Commentaar is van harte welkom.
- Norm
De baanplan niet te ingewikkeld gemaakt, ik geloof dat de gemiddelde Engelse baan zeker twintig wissels en opstelspoortjes zou hebben op dit oppervlak, maar liever heb ik geen onrealistische overdaad aan spoor. Misschien dat er een derde spoor mag komen op het station. Eentje om een tweetal goederenwagons op te stellen ofzo.
De wisselstraat aan de kant van het schaduwstation is nog niet definitief, overweeg om in plaats van wissels drie opstelsporen op een schuifplaat te bouwen, maakt iets langere sporen mogelijk. Of dat een van de wissels al op de middelste plaat ligt.
De rivier/kanaal komt redelijk diep te liggen, er moet een bootje van Artitec in komen te liggen. En er mag een mooie stalen brug in.
Qua plaats en tijdperk wordt het een beetje een mengelmoesje - vaag Europees, landelijk, maar wil toch misschien een bovenleiding op de baan hebben om ook met electrisch materieel te kunnen rijden. Een onbenullig stationnetje aan een doorgaande lijn dus waar lokale treinen stoppen en het doorgaand verkeer een beetje afremt vanwege de brug en het station. Tijdperk IV voor een goedeoudetijdsfeer met uitschieters naar III en V.
Zal er rekening mee houden om de mogelijkheid op en te houden om later misschien nog keerlussen bij te bouwen of om er een ovaal van te maken. Vooral voor het door laten rijden van sneltreinen zou dat wel zo mooi zijn.
Voor zover de plannen momenteel, mijn excuses voor de matige potloodschets. Commentaar is van harte welkom.
- Norm
- Bijlagen
-
- boekenkast_potlood.jpg (22.78 KiB) 8940 keer bekeken
-
- boekenkast.jpg (40.89 KiB) 8940 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Knutselwerk. Als je precies kijkt is het allemaal schots en scheef..
- Bijlagen
-
- toren.jpg (78.43 KiB) 8885 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Hallo Norm,
Dat ziet er leuk uit! Een mooi "Betriebsdiorama" zoals ze in Duitsland zouden zeggen. Ik zou een 3e spoor in je station nog wel aanleggen. Als je daar een losweg van maakt, heb je ook direct een reden om een goederentrein(tje) in te zetten. En een kopspoortje zal niet veel ruimte vragen, dus blijft het een mooi minimaal plan.
De wissels voor het schaduwdeel zou ik op de 3e module laten. Als je op module 2 al begint houd je minder over voor scenery. En je zult toch niet met lange treinen rijden dus wat je nu hebt is voldoende lang.
Dat het houten frame niet strak en kaarsrecht in elkaar zit, zou ik niet over in zitten. Als je de baan hebt afgewerkt met scenery, valt dat niet meer op. Mijn eigen 3 modules (die ik eerder in dit draadje al liet zien) vallen ook niet op door uitmuntende timmermanskunst. Die zitten ook scheef aan elkaar. Zo lang het maar goed rijdt, en de constructie stabiel is ben ik al blij.
Succes met bouwen!
Groet, Wim
Dat ziet er leuk uit! Een mooi "Betriebsdiorama" zoals ze in Duitsland zouden zeggen. Ik zou een 3e spoor in je station nog wel aanleggen. Als je daar een losweg van maakt, heb je ook direct een reden om een goederentrein(tje) in te zetten. En een kopspoortje zal niet veel ruimte vragen, dus blijft het een mooi minimaal plan.
De wissels voor het schaduwdeel zou ik op de 3e module laten. Als je op module 2 al begint houd je minder over voor scenery. En je zult toch niet met lange treinen rijden dus wat je nu hebt is voldoende lang.
Dat het houten frame niet strak en kaarsrecht in elkaar zit, zou ik niet over in zitten. Als je de baan hebt afgewerkt met scenery, valt dat niet meer op. Mijn eigen 3 modules (die ik eerder in dit draadje al liet zien) vallen ook niet op door uitmuntende timmermanskunst. Die zitten ook scheef aan elkaar. Zo lang het maar goed rijdt, en de constructie stabiel is ben ik al blij.
Succes met bouwen!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Superlaag of supersmal
Hallo Wim,
bedankt voor de feedback, moet eens nagaan of ik alle benodigde wissels en spullen heb (merk dat het baanplan momenteel vijf identieke wissels heeft) Ben van plan om zoveel mogelijk spullen van de oude enkele jaren geleden ontmantelde baan te gebruiken, dus moet daar een beetje rekening mee houden. Of gewoon meer spullen kopen. Daar gaan we weer..
Zal het draadje verhuizen wanneer ik een naam bedacht heb en het eerste spoor erin ligt. Jaa..een mooie baan word dit..misschien.
Norm
bedankt voor de feedback, moet eens nagaan of ik alle benodigde wissels en spullen heb (merk dat het baanplan momenteel vijf identieke wissels heeft) Ben van plan om zoveel mogelijk spullen van de oude enkele jaren geleden ontmantelde baan te gebruiken, dus moet daar een beetje rekening mee houden. Of gewoon meer spullen kopen. Daar gaan we weer..
Zal het draadje verhuizen wanneer ik een naam bedacht heb en het eerste spoor erin ligt. Jaa..een mooie baan word dit..misschien.
Norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Hundert Jahre nach der Doppelmonarchie
Zolang er geen rails ligt en ik nog geen briljante naam bedacht heb voor de baan verhuis ik niet naar het Mijn N-baan subforum. Een situatieschets.
In totaal 240cm lang, waarvan 160cm zichtbaar.
Overweeg om de modulebakken opnieuw te bouwen, met het verschil dat ik het hout op maat laat zagen. Kost dan weer een paar uurtjes en een paar tientjes extra, maar ik erger me nu al over hoe niet-recht het staat ten opzichte van de muur. En kan tzt van de mislukte modulebakken plantenbakken maken ofzo.
In totaal 240cm lang, waarvan 160cm zichtbaar.
Overweeg om de modulebakken opnieuw te bouwen, met het verschil dat ik het hout op maat laat zagen. Kost dan weer een paar uurtjes en een paar tientjes extra, maar ik erger me nu al over hoe niet-recht het staat ten opzichte van de muur. En kan tzt van de mislukte modulebakken plantenbakken maken ofzo.
- Bijlagen
-
- bak.jpg (26.42 KiB) 7856 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
Houdt ook in je achterhoofd dat lang niet alle muren mooi recht zijn.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Superlaag of supersmal
Ja, dat van de niet rechte muren heb ik gemerkt, en het huis is tenslotte uit de jaren vijftig. Laat ik het anders formuleren: hij is heel erg niet-recht. Punt.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Superlaag of supersmal
strak werk, maar ondertussen word het meer een topic voor "mijn N-baan/collectie"
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2