Mijn eerste decoder inbouw.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jelle

Mijn eerste decoder inbouw.

Bericht door Jelle »

Vanmiddag heb ik mijn eerste decoder ingebouwd.

Doordat mijn digitale V200 ineens niets meer deed (vraag me af waarom?) moest ik wat ander digitaal rijdend materiaal hebben.
Zo had ik nog een analoge BR80 van Fleishmann liggen en een analoge V90 van Roco, maar nog geen decoders.
Vandaar vanmorgen maar naar Hans toe geweest in Lochem om 2 Kuhn n25 decoders te halen.

Vanmiddag vol goede moed begonnen aan de BR80 en al vrij snel zat de decoder er in, had ik 'm geprogrammeerd en proef gereden op de baan. (Dit alles zonder kap) Het ging allemaal prima en naar verwachting.
Vervolgens de kap gemonteerd en weer op de baan... niets meer... kap er af... en hij rijd weer. :shock:

Ik loop te piekeren en te zoeken naar oplossingen, maar kan onderhand niets meer bedenken.
Met kap erop hoor ik het motortje wel brommen, maar verder niets. En voor zover ik kan zien zit er ook niets klem.

Iemand misschien een dergelijke ervaring gehad en daar een oplossing voor?

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Overdijk

Re: Mijn eerste decoder inbouw.

Bericht door Overdijk »

Zo het verhaal lezend lijkt het toch op een kortsluiting. Waarschijnlijk dat de kap een draadje ergens tegenaan duwt.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Marcel

Bericht door Marcel »

Heb je decoders met draad gebruikt en die gesoldeerd?
Kijk dan even op die soldeerpunten,het kan zijn dat de kap de draden ietwat plat of opzij drukken waardoor het gestripte stukje draad voor het soldeerpunt contact maakt met een ander soldeerpunt of iets van metaal (onderstel of motor of contact strip).
Soms zitten de soldeerpunten zo dicht bij elkaar dat het elkaar bijna raakt.

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Als eerste dank voor het meedenken en de antwoorden.

Ik ben er ondertussen achter gekomen dat op de één of andere manier de boel/aandrijving geblokkeerd wordt door de kap.
Hoe dit ineens kan weet ik nog niet, maar wil daar wel wat tijd in steken om dat uit te zoeken en natuurlijk proberen te verhelpen.
Ik vermoed dat de drijfstangen door de kap tegen gehouden worden, of dat de stoomcylinders de boel blokkeren die, als de kap erop geplaatst wordt, mogelijk iets scheef gedrukt worden.

Kortsluiting heb ik in ieder geval inmiddels kunnen uitsluiten.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Inmiddels kan ik melden dat het lokje nu rijd als een zonnetje. Met gesloten kap/opbouw.

Ik ben zelf een week lang aan het denken/prutsen e.d. geweest en kreeg hem niet rijdend met gesloten kap.
Vanmiddag is er een mede-modelspoorbaan-liefhebber bij mij geweest, die heeft de lok in zijn handen gehad, de kap gesloten... en het lokje reed. :o
Zowel hij als ik weten niet wat er gebeurd is of wat er gedaan is, maar het lokje rijd nu werkelijk als een zonnetje.

Ik ga er maar van uit dat ik vanaf nu een soort Modelspoorbaan-Jomanda ken. :lol:

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Marcel

Bericht door Marcel »

Hahaha,of magische vingers?,compliment voor de beste man.

Plaats reactie