Ombouw FLM Railbus naar digitaal
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Mijn tweede project naast de BR64 (ander draadje) is een Railbus van Fleischmann
Deze motorwagen heb ik met bijwagen voor een mooi bedrag van 80,- op de beurs kunnen kopen. Mankement: Enkel het motortje en een ontbrekende afdekkap voor de koppeling en mistlamp. Laatste staat nog op nabestelling bij Fleischmann, het motortje en de afdekplaatjes zijn binnen.
De beide wagens worden voorzien van Binnenverlichting en font- en sluitverlichting van LED. Het geheel word aangestuurd door een Kuehn N045 locdecoder en nu ook een LT10 lichtstrip met functiedecoder.
Het geheel begon als project om op simpele wijze een goed rijdend voertuig te maken. Dit is gelukt alleen niet geheel zoals ik wilde. Ik begon met de bijwagen
Ik wilde eerst niet met een functiedecoder werken om de techniek simpel te houden. Ik was van plan om twee decoderdraden te leggen van de motorwagen naar de bijwagen en lakdraad voo de verlichting hierin gewikkeld. Hiervoor heb ik twee kleine gaatjes geboord in de bodem en de twee wagens electrisch verbonden.
Op zich is het goed gelukt maar optisch is het toch niet wat ik er van verwacht had. Het rijd op zich goed maar de draden hangen te laag en het kan dus gebeuren dat de draden de rails raken. Dit gaat hem dus niet worden.
De draden gaan er dus weer uit. De bijwagen word voorzien van een Kuehn LT10 ledstrip met decoder en de motorwagen krijgt een locdecoder N045. Om de beide wagens electrisch te koppelen heb ik bij Krois Models twee stroomvoerende koppelingen besteld zoals beschreven op de website van Martin (nproject)
De verlichting word uitgevoerd met SMD led's welke zijn besteld bij Led Baron.
Op dit moment ben ik vooral bezig met de rijeigenschappen van de loc. Het nieuwe motortje betekend dus niet dat hij beter rijd. Zowel de wormwielen als de tandwielen van de oude motor zijn op elkaar ingesleten. De nieuwe wormwielen kregen dus geen grip op de tandwielen. Nadat ik de oude wielen, wormwielen en tandwielen had geplaatst bleek ook dat de motor er maar op 1 manier in kan en de tandwielen dus ook verschillen van elkaar
Nu rijd hij mooi en daar ga ik even mee verder tot de nieuwe spullen binnen zijn voor inbouw.
Word vervolgd.
Deze motorwagen heb ik met bijwagen voor een mooi bedrag van 80,- op de beurs kunnen kopen. Mankement: Enkel het motortje en een ontbrekende afdekkap voor de koppeling en mistlamp. Laatste staat nog op nabestelling bij Fleischmann, het motortje en de afdekplaatjes zijn binnen.
De beide wagens worden voorzien van Binnenverlichting en font- en sluitverlichting van LED. Het geheel word aangestuurd door een Kuehn N045 locdecoder en nu ook een LT10 lichtstrip met functiedecoder.
Het geheel begon als project om op simpele wijze een goed rijdend voertuig te maken. Dit is gelukt alleen niet geheel zoals ik wilde. Ik begon met de bijwagen
Ik wilde eerst niet met een functiedecoder werken om de techniek simpel te houden. Ik was van plan om twee decoderdraden te leggen van de motorwagen naar de bijwagen en lakdraad voo de verlichting hierin gewikkeld. Hiervoor heb ik twee kleine gaatjes geboord in de bodem en de twee wagens electrisch verbonden.
Op zich is het goed gelukt maar optisch is het toch niet wat ik er van verwacht had. Het rijd op zich goed maar de draden hangen te laag en het kan dus gebeuren dat de draden de rails raken. Dit gaat hem dus niet worden.
De draden gaan er dus weer uit. De bijwagen word voorzien van een Kuehn LT10 ledstrip met decoder en de motorwagen krijgt een locdecoder N045. Om de beide wagens electrisch te koppelen heb ik bij Krois Models twee stroomvoerende koppelingen besteld zoals beschreven op de website van Martin (nproject)
De verlichting word uitgevoerd met SMD led's welke zijn besteld bij Led Baron.
Op dit moment ben ik vooral bezig met de rijeigenschappen van de loc. Het nieuwe motortje betekend dus niet dat hij beter rijd. Zowel de wormwielen als de tandwielen van de oude motor zijn op elkaar ingesleten. De nieuwe wormwielen kregen dus geen grip op de tandwielen. Nadat ik de oude wielen, wormwielen en tandwielen had geplaatst bleek ook dat de motor er maar op 1 manier in kan en de tandwielen dus ook verschillen van elkaar
Nu rijd hij mooi en daar ga ik even mee verder tot de nieuwe spullen binnen zijn voor inbouw.
Word vervolgd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Korte update: Ik ben nog niet zo tevreden over de overbrenging van de tandwielen. Hier ga ik nog wat meer mee stoeien.
Tevens blijkt de LT10 van Kuehn te lang dus plaats ik er een losse functiedecoder in de bijwagen.
Groetjes
Tevens blijkt de LT10 van Kuehn te lang dus plaats ik er een losse functiedecoder in de bijwagen.
Groetjes
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Wat evt kan helpen als je bedrading tussen wagons wilt hebben, is de draadjes laten kruisen ipv recht oversteken. Dan heb je minder draadlengte nodig (in de bochten), en hangen ze dus niet zo ver door.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Dat is een super-tip! Zo ingenieus eenvoudig en evident... ik had er niet aan gedacht.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
De ombouw van de railbus gaat weer even de ijskast in helaas. Vandaag bleek dat de behuizing van de railbus de verhuizing niet heeft overleeft. Het lijk werd vandaag gevonden in stukjes in een sorteerbakje. Hoe de toedracht van het ongeval heeft kunnen gebeueren word nu onderzocht door het team van CSI Marelburg
Gekhied, maar helaas niet minder waar. Inmiddels is bij Hobbyparts een prijs opgevraagd voor een nieuwe behuizing maar de levering zal wel weer een goede maand duren vrees ik.....
Helaas maar word vervolgt
Gekhied, maar helaas niet minder waar. Inmiddels is bij Hobbyparts een prijs opgevraagd voor een nieuwe behuizing maar de levering zal wel weer een goede maand duren vrees ik.....
Helaas maar word vervolgt
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Korte update betreft de ombouw. Ik kreeg helaas bericht van Ton Godijn dat de behuizing van de 7400 niet los leverbaar is. Deze heeft Ellen voor mij zo goed mogelijk weten te lijmen. Het is nog gelukt ook, ja je ziet een scheurtje op het dak lopen maar na wat weathering moet dat niet meer zichtbaar zijn.
Ik wacht nog even op nieuw drijfwerk voor de overbrenging van de motor naar de asjes, bleek dat aan een zijde de worm niet veel grip kreeg op het tandwiel.... Is besteld en vermoedelijk met twee weken in huis. :)
Komt dus weer snel een vervolg aan
Groetjes
Ik wacht nog even op nieuw drijfwerk voor de overbrenging van de motor naar de asjes, bleek dat aan een zijde de worm niet veel grip kreeg op het tandwiel.... Is besteld en vermoedelijk met twee weken in huis. :)
Komt dus weer snel een vervolg aan
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Het is dan eindelijk zover, het project is zo goed als klaar. Eergisteren kwamen de onderdelen van Hobby Partner binnen (op de mistlampen na helaas) en kon ik het project afmaken. Helemaal zodner problemen ging het ook weer niet want mijn functiedecoder van Tran ging stuk. Een paar draden braken af en in tegen stelling tot Kuehn is draden aan een Tran solderen alleen geschikt voor kleine chinese handjes
Andere decoder geprobeerd maar die kreeg ik niet aan de praat. Kort verhaal lang te maken: ik heb toch maar 4 draden gelegd naar de bijwagen samen met de elektrische koppeling van Krois.
Het resultaat:
Voor de binnenverlichting heb ik een printje gezaagd:
En zwart geschilderd:
Het locje rijd leuk en rustig nu. Wel heb ik een noot van kritiek op mijn werk. Ik moet dit vaker gaan doen om er handigheid in te krijgen. ik zit nog net teveel te worstelen met de dunne draadjes en het wegwerken ervan. Hierdoor zijn de glazen wat wazig van de vingers en zitten er her en der wat kleine lelijkheidjes. Deze set wil ik uiteindelijk geweatherd hebben dus ik maak me niet druk hierom. Maar ik heb nog wel veel te leren
Groetjes
Andere decoder geprobeerd maar die kreeg ik niet aan de praat. Kort verhaal lang te maken: ik heb toch maar 4 draden gelegd naar de bijwagen samen met de elektrische koppeling van Krois.
Het resultaat:
Voor de binnenverlichting heb ik een printje gezaagd:
En zwart geschilderd:
Het locje rijd leuk en rustig nu. Wel heb ik een noot van kritiek op mijn werk. Ik moet dit vaker gaan doen om er handigheid in te krijgen. ik zit nog net teveel te worstelen met de dunne draadjes en het wegwerken ervan. Hierdoor zijn de glazen wat wazig van de vingers en zitten er her en der wat kleine lelijkheidjes. Deze set wil ik uiteindelijk geweatherd hebben dus ik maak me niet druk hierom. Maar ik heb nog wel veel te leren
Groetjes
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Mooi gedaan man !
Groet,
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Dat was toch wel een behoorlijk project zo,toch heb ik een klein puntje/vraagje:de bedrading die tussen de bakken zit vind ik persoonlijk aan de dikke kant,ik heb voor èèn van mijn projecten ook bedrading getrokken van een rijtuig naar een lok maar dan met heel dun decoder draad,dat heeft twee voordelen:1.het is heel soepel draad,en 2.het is visueel mooier doordat de dunne draden minder in het zicht zitten.
Maar dat is een kwestie van uitproberen en persoonlijke voorkeur natuurlijk,al met al heb je toch een geslaagd project.
Maar dat is een kwestie van uitproberen en persoonlijke voorkeur natuurlijk,al met al heb je toch een geslaagd project.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Als ik zo naar de laatste foto kijk marcel dan lijkt me het zwarte draad even dik als de draden van de decoder..
Ik denk dat de close-up foto van de doorverbinding vertekend.
Mart, door ervaring leert men. Ps, bij ledbaron kun je flexibele print kopen. Die kun je in je dak dan gebruiken. Net zoals stekkers (1mm pinnetjes uit elkaar) dan kun je ze nog loskoppelen om op te bergen.
Verder mooi werk hoor!
Ik denk dat de close-up foto van de doorverbinding vertekend.
Mart, door ervaring leert men. Ps, bij ledbaron kun je flexibele print kopen. Die kun je in je dak dan gebruiken. Net zoals stekkers (1mm pinnetjes uit elkaar) dan kun je ze nog loskoppelen om op te bergen.
Verder mooi werk hoor!
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Joost,het zou ook kunnen dat de draaddikte per merk decoder verschilt,ik heb zo het idee dat de draden van de Tran75 decoders dunner zijn,zelf heb ik voor de doorverbinding decoderdraad van Brawa gebruikt.
Zie hier de link van mijn project viewtopic.php?f=21&t=2152,maar misschien zit ik er wel naast hoor en klopt de vertekening van de foto wel.
Zie hier de link van mijn project viewtopic.php?f=21&t=2152,maar misschien zit ik er wel naast hoor en klopt de vertekening van de foto wel.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Inderdaad zijn die tran draadjes dunner. T blijft eigenlijk klooien met draden tussen wagons..
Re: Ombouw FLM Railbus naar digitaal
Ja dat wel,het blijft een uitdaging maar het is toch wel goed te doen.
Het grootste probleem vind ik zelf het oppakken/uit de verpakking halen en op de rails zetten van loks met 'vast aanhangsel' of het nu een tender of wagon is.
Ik ben altijd bang dat de draadjes het begeven.
Het grootste probleem vind ik zelf het oppakken/uit de verpakking halen en op de rails zetten van loks met 'vast aanhangsel' of het nu een tender of wagon is.
Ik ben altijd bang dat de draadjes het begeven.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894