Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3909
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jeroen »

Eerst de wanden verven en dan in elkaar zetten is ook altijd nuttig, Martin! Dan zit je nadien niet te kloten met de vensters enzo....

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Precies, daarom heb ik ook die volgorde aangehouden. Verven als alles nog aan de boom vastzit, is wel zo makkelijk. Het gaat nu alleen nog om een paar likjes vanwege de lijm en wat weathering (niet te veel).

Zwart papier is in huis, dus zo even een paar ramen dichtmaken voor licht.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Inmiddels zwart papier in huis gehaald en achter enkele ramen geplakt. Moet niet té verlicht worden allemaal, want dat is veel leuker voor op het terrasje.

Daarna het masker gevouwen, vastgeplakt en in het huisje gefrut. Vervolgens lampje op de bodemplaat gezet en daarna draadjes er onderuit laten komen en op de trafo aangesloten. Dat gaf een leuk effect. Volgens mij moet ik aan één kant het masker iets omhoog doen, hoewel het ook best kan zijn dat deze gordijnen gewoon gesloten zijn. Hieronder het zicht op de twee lange zijden.

Afbeelding

Afbeelding

Het klopt dat bij deze laatste foto licht onder het huisje vandaan komt, maar dat is te danken aan de draadjes van de verlichting. Ik ga nog wel wat vijlwerk toepassen op de onderkant van de muren, want daar zie ik nog wel wat bramen zitten. Ik moet toch nog een extra likje verf hier en daar geven vanwege de lijmvlekjes, dus dan neem ik dat meteen ook mee.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hookyville op weg

Bericht door Lemland »

Als je bij sommige ramen een (heel) dun wit papiertje plakt achter het gordijndeel, dan heb je zelfs ramen met verschillende intensiteit qua licht. Dan heb je een mix van ramen met geen licht, ramen met een beetje en ramen met veel licht. Da's in het echt ook het geval. In die zin zou het ook helemaal niet zo erg zijn als één lampje bovenin leidt tot verschillende intensiteit van boven naar beneden, hoewel je met zilverfolie aan de binnenzijde (en dak!) daar nog wel in kan verbeteren.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Kreeg van iemand nog een tip om in de erker, die nog een wetwashje moet krijgen, ook schakelbare verlichting aan te brengen. Ga ik ook doen.

Wat beschouw je dan als dun wit papier?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hookyville op weg

Bericht door Lemland »

Kwestie van proberen, weet niet hoe dik je gordijnendeel is. Vloei bijvoorbeeld. Of 60 grams klad-/printpapier.
Of probeer iets mattigs doorzichtig, zoals een venster uit een envelopje.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Man, man, man. Zelfs in het schemer van de avond is te zien dat de erker nu niet bepaald schoongehouden is.

Afbeelding


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het mooie van het plakken van huisjes is dat je er ook weer van leert. Schoner werken is er eentje van. Gewoon even vingers schoonmaken als je aan een nieuw onderdeeltje begint. Niet te veel lijm gebruiken bij klein priegelwerk als kozijntjes. En de naamborden van dit koffiehuis zijn stickers, maar het had handiger geweest om in elk geval het grote naambord boven de deur, met huis als logo, wat meer in de vorm van het logo te knippen dan wat Faller suggereert en ik dus ook gedaan heb. De regenpijpen, die wit en oranje waren, heb ik grijs geverfd, maar die moeten nog wel bevestigd worden, net als twee uithangborden. Dat zal nog een feest geven. Daarna nog het meubilair plaatsen, de stoelen bestaan uit zitting en twee leuningen met poten.

De deuren heb ik aan de onderkant ook van zwart papier voorzien en ik heb ergens een raam aan de achterkant van wit papier voorzien. Dat geeft weer een ander soort licht. In de erker ga ik nog een ledje frutten, maar dat is van later zorg. Zoals eerder gezegd, het huis is los te tillen van de onderplaat.

Fotowerk, waar de missertjes wel duidelijk zichtbaar zijn, maar zoals gezegd, daar leer je ook weer van. Het is uiteindelijk mijn eerste zelf plak huisje sinds 1977. Op de tweede foto lijkt de erker te zweven, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Scheef bijzettafeltje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de baan komt dit koffiehuis dus op een hoek van een rij stadspanden te staan. Mooi uitzicht over het land, want het is meteen ook aan de rand van de hoger gelegen stad.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7662
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit Martin :mrgreen:
Plak ze......... ;) in de tuin ???


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Was inderdaad in de tuin. We hebben sinds kort een overkapping aan de achterzijde van onze woning. Daar staat een prima tafel en prima stoelen. Het is er goed weer voor, hoewel er vandaag niets gaat gebeuren. Straks bezoek en barbecue. Morgen is er wel een gaatje om de regenpijpen vast te zetten en te kijken voor bloembakken bij de ramen. Is een beetje kaal zo. De stoeltjes voor het terras zet ik later wel eens in elkaar. Heb uiteindelijk alleen de bodemplaat en het terras nodig om straks de stad op de plaat in te tekenen. Al heb ik dan ook de drie andere panden (twee hoekpanden en een tussenpand die ik laatst nog heb aangeschaft) nodig. Wordt dan weer meten, weten en zagen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het door mij gewenste pand (van Kibri, zie vraagbaak) is gelokaliseerd op Marktplaats. Zaterdag wordt dit pand in tweevoud (en nog een paar andere gebouwtjes) opgehaald. Tegen die tijd gaan we weer verder met het bouwen van het koffiehuis en het uitleggen van de stad.

In de tussentijd rijdt de Intercity al een paar keer door het landschap net buiten Hookyville. Zelfs in het donker is de trein goed te zien.

Afbeelding


In het donker en met een snel rijdende trein is het moeilijk te zien, maar het lijkt waarempel of er al mensen in de trein zitten.

Afbeelding


Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hookyville op weg

Bericht door Lemland »

Mooi! Rijtuigen met inhoud is een projectje waar we ook mee bezig waren, maar dat ligt nu stil omdat we juist nu in de zomervakantie tijd hebben om samen meters te maken met de scenery.

Wat plantenbakken betreft: die hoeven niet diep te zijn, als er wat dicht vlokjes op zitten, kan het best gewoon een klein vierkant balkje zijn, bijv. gesneden uit de gietbomen van het pakket. Evt kan je bovenop een klein rechthoekje zwart of donkerbruin verven om aarde te suggereren. Ook hier geldt afwisselen: niet iedere bewoner heeft een plantenbak en als dat wel zo is, verschilt de inhoud soms. Eentje met alleen dorre sprietjes (de alleenstaande man hahaha) kan dan een leuke afwisseling zijn.

Juist mijn twee centjes,

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dank voor je input Bart. We gaan er volgende week vast werk van maken.

Van achter de Intercity kwam vanochtend opeens een vreemde loc in beeld, namelijk de Taurus Herpa. Deze zal ingezet worden voor vervoerstransport tussen Hookyville, Esdorf en andere plaatsen. Eerst een foto uit de lucht, want de fotograaf vloog rond in een helikopter, later zette hij voet aan land voor een foto op preiserniveau.

Afbeelding

Afbeelding


Voor het stadswerk was al eerder een en ander aangekocht. Veelal decoratiemateriaal, zoals bankjes, bloembakken, telefooncellen etc. Ook een set verkeersborden. Altijd handig voor de in het vervolg zelf te maken verkeersborden, want dan heb ik vergelijkingsmateriaal. De getoonde foto's zijn van Faller zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hookyville op weg

Bericht door Lemland »

Leuk spul. Tip: die glazen deurtjes in de telefooncellen hóef je natuurlijk niet te plakken zoals Faller wil, je kan het deurtje ook vastgeplakt half open laten staan, voor wederom de variatie.

Afbeelding

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het koffiehuis is donderdag weer een stukje verder gereed gekomen. Overal zijn de regenpijpen aangebracht. Ook het uithangbord en de hangende buitenlampen zijn bevestigd. Twee ramen zijn al voorzien van plantenbakken, die wellicht niet helemaal op schaal zijn. Eentje heeft er een wildernis van gemaakt. Daar moet binnenkort nog wat aan gedaan worden. Jammer dat een stelletje onverlaten de nog niet verankerde regenpijp weer een schop moesten geven, maar het kan er mee door.

Ondertussen al wel begonnen aan de stadspanden, maar zelfs buiten is het bijna niet uit te houden. Rustig aan dan maar.

Hier de foto via Mijn Album dan maar. Wel jammer dat de foto's dan wat kleiner uitvallen.

Afbeelding


Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1249
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Hookyville op weg

Bericht door WimC »

Bij mij is het binnen koeler dan buiten, hoewel het onder mijn met druiven bedekte pergola ook nog enorm meevalt.

Het koffiehuis ziet er prima uit zo. Lijkt me wel leuk als er nog een terrasje voor komt :)

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Er zaten inderdaad tafels en stoelen (die moet je in elkaar zetten) bij. Die meuk komt er zeker, maar ik maak eerst de contouren van de huisjes af, verfraaiing komt later wel, want dan kan ik het stratenplan en de trottoirs gaan uitzetten. Uiteindelijk wil ik toch wel wat met die stad kunnen doen. Vandaar dat het koffiehuis nu even op 'af' staat en ik begonnen ben aan die drie stadspanden.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Wederom een warme dag, maar wel eentje om lekker in de tuin met huisjes bezig te kunnen zijn. Vandaag wilde ik een hoekpand in elkaar gaan zetten, wat ik gisteren al van een kleurtje had voorzien. Een sportzaak met leuke etalages. Die etalages had ik gisteren al in elkaar gezet. Gaat er leuk uitzien als er straks licht brandt.

Afbeelding


Toen ik vanochtend aan de kozijntjes wilde beginnen, was het wel even opletten. Die dingen zijn in N-spoor niet groot en er zat wel degelijk wat verschil tussen.

Afbeelding


Maar zo goed en kwaad als het in deze hitte ging, kregen alle kozijntjes uiteindelijk de juiste plaats. Ja, ik had er aanvankelijk toch twee op een verkeerde plek gemonteerd, maar ondanks het snelle drogen wist ik dit nog te corrigeren. Na een beetje plakwerk stonden de etalages en twee gevels. Een mooi gebouw voor naast het koffiehuis annex de kroeg. Okay, in Hookyville komen ze niet naast elkaar te staan, maar wel vlak in de buurt.

Afbeelding


Enfin, we gingen weer door, uiteraard onderbroken door koele drankjes en lekkere vruchtenbowl. Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. In de bouw is het al zwaar weer, maar de aannemer in Hookyville kan nog lekker zijn gang gaan. En ja hoor, daar stonden opeens alle gevels en zelfs het binnenwerk - het masker - was al geplaatst. Dat was nog wel even een werkje, maar door het masker op sommige plekken vast te zetten, zie je daadwerkelijk gordijntjes voor de ramen. Een aantal ramen is aan de binnenzijde van het masker afgeplakt om te voorkomen dat alle ramen verlicht zijn als het donker wordt. Zie daar Sporthaus Kuhn, al heb ik een vaag idee dat ze hier ook decoders leveren.

Afbeelding


De aannemer was niet vermurwen. Het personeel wenste hitteverlof, maar er bestaat alleen vorstverlet voor aannemer Heinrich. Dus doorwerken mannen! Het dak moet er op en ook de schoorstenen moeten geplaatst worden. Trappetjes bij de ingang mogen we laten zitten. Ondertussen had ik van de bodemplaat de stoepen weggesneden. Straks komt er immers één soort stoep in Hookyville en die stoepen lopen tegen de onderkant van de huizen aan. Dan heb je niet het idee dat een huis zomaar op een stoep is neergezet, maar dat de stoep deel uitmaakt van de locatie van het huis. Maar dat wordt straks bij de aanleg van de stad wel duidelijk. Het Sporthaus in bijna definitieve vorm dan maar.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vandaag maar een begin gemaakt met een volgend bouwproject: het andere hoekpand uit de set van drie stadshuizen. Dit maal Haus der Mode. Omdat ik niet dezelfde kleurstelling wil gebruiken als de sportzaak en ook niet het plasticachtige van Faller in beeld wil hebben, moeten er eerst delen geverfd worden. Op de stenen muren van de begane grond na zijn alle kleuren nu aan het drogen. Ik verwacht dat ik hier de witte wanden en het dak nog wel een licht wet washje ga geven. In elk geval is het geen identiek pand.

Afbeelding


Deze week nog even profiteren, want het basketbalseizoen begint nu, het tennis loopt nog drie weken door en na het weekend heb ik weer één of meer interviews per dag en dat een maand lang. Dus in die periode zal de bouw flink inzakken. En daarna nog een midweekje naar Heimbach in Duitsland om bij te komen. Nog treintips of treinwinkels in die streek dat jullie weten?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hookyville op weg

Bericht door Maurits71 »

zo uwes gaat als de spreek wordelijke sneltrein :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Complimenten, ik vindt het zeer mooi, collega.
En je laat je ondanks het warme weer niet weerhouden van een mooi staaltje huizenbouw.
Hookyville wordt een echte winkelstad, gezellig ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zo, de problemen met Photobucket zijn weer de wereld uit. Er was een Java script waar sommige gebruikers last van hadden. Ik was beslist niet de enige. In elk geval is het weer gefixt. Dus meteen even testen met het hoekwinkelpand Haus der Mode, waar ik nu mee bezig ben. Naam van de winkel moet nog op de gevel worden aangebracht en het dak moet er nog op.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

En ook het andere hoekwinkelpand is klaar. Okay, de trappetjes bij de deuren moeten nog geplaatst worden, maar dat komt later bij de inpassing in de straat. Volgens de bouwdoos van Faller twee identieke panden. Plakgewijs klopt dat ook wel, maar ik heb beide panden een andere kleurstelling gegeven.

Hier twee foto's van de betreffende panden.

Afbeelding

Afbeelding


Heel misschien morgen nog een begin maken met het tussenpand uit de bouwdoos, maar dat hangt van allerlei factoren af. Wel even kijken of ik een van de panden morgenavond van een lampje kan voorzien. Kijken wat dat voor effect geeft.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zojuist even de proef op de som genomen en een led-lampje in de sportwinkel geplaatst. Dat geeft meteen weer een heel andere aanblik. Mede ook doordat sommige ramen niet verlicht zijn. De etalages doen het ook leuk. Ik zag één klein lichtlekje, daar moet ik nog even wat aan doen. Is op deze foto's - volgens mij - niet te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Hookyville op weg

Bericht door Wim »

Hallo Martin,

is mooi geworden :D

Kun je het lampje laten zien?

Gr Wim


Plaats reactie