In het begin liep het niet en de eerste versie verdween zo de prullenbak in omdat ik de basis voor het water maar niet goed kreeg. Daar op heb ik een iets minder uitdagende versie gekozen waar in alleen normaal water een plek krijgt en geen half opgedroogde poelen. Het diorama is namelijk vooral bedoelt om combinaties van water en natuur te proberen.
Aangezien ik hier over op andere forums al een topic had lopen plaats ik hier onder eerst tekst en foto's uit eerdere posts over de 2e versie dit diorama.
14-6-2012 schreef:Aangezien dit diorama zo niks werd heb ik besloten overnieuw te beginnen. Ik heb het spoor los gehaald en de rest weg gegooid.
Ik heb een ander stuk MDF uit de voorraad gepakt en ben de contouren van het landschap in eerste instantie vorm gaan geven met wijnkurken of stukken ervan. Hier heb ik vooral met secondelijm stukken van papieren handdoekjes en later keukenpapier overheen gedaan wat met veel secondelijm( een tube'tje of 12) snel een vrij harde basis vormt voor het landschap.
Het water krijgt minder poelen en nivo's als ik eerst wilde en als basis voor het water heb ik nu weer structuur behang gekozen. Alleen half opgedroogde poelen ermee weergeven gaat niet lukken maar dat ga ik nu ook maar even niet meer maken. Ik heb daarna alles wat geen water of keermuur moet worden ingesmeerd met muurverf en daar heb ik terwijl het nog nat was zand ingestrooid. Daarna heb ik plekken die nog niet goed waren verder opgevuld met zand en zoals altijd verlijmd met verdunde houtlijm deels gemixt met muurverf want dat droogt sneller.
Totaal ben ik nu een uurtje of 5 bouwen verder en nu kan ik er niet heel veel meer aan doen tot alles droog is.
15-6-2012 schreef: Net even het toekomstige water geschilderd en de spoorstaven geschilderd:
Dan naar nu:
Gister ben ik weer eens met dit diorama gaan prutsen, een beetje het water bij geschilderd en de keermuren geschilderd. Daarna een spoor bruggetje gebouwd, gespoten, verouderd en op z'n plek gelijmd. Die sluit net niet helemaal mooi aan maar met wat struikjes komt dat vanzelf wel goed.
Daarna kwam het grootste bouw project op dit diorama, een huis. Dit bestaat uit alle mogelijke en onmogelijke onderdeeltjes uit de rommeldoos aangevuld met muurplaat, behang, karton en oasis strooisel met secondelijm.
Nu moeten er nog enkele schoorsteentjes op en moet het geschilderd worden en ook moet er nog een pad komen naar het spoor en komt daar de schuur te staan met een nog te bouwen trapje en balkon om de schuur in te komen.
Groetjes Michiel