Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Dit weekend in de hitte toch nog even bezig geweest. Ramen en deuren dicht en een airco aan. Het viel uit te houden.

Goed wat hebben we dan gedaan. Allereerst heb ik me bedacht dat er een schaduwstation moet komen. Het liefst zo dat treinen toch een rondje kunnen maken. Enkele modellen kunnen de helling net halen en ik zou graag met een "sneltrein" rijden, maar die hoort niet in Michaelstein. Dus die moet dan maar een rondje rijden.

Hier even wat foto's van de beschikbare ruimte.

Linkerzijde 70cm breed bij 120 diep
Afbeelding

Rechterzijde 50 cm breed bij 120 diep
Afbeelding

Onderzijde
240 breed bij 40 diep
Afbeelding

en vanaf de andere kant
Afbeelding

Eerst had ik het idee dat de trein rond moest kunnen, maar er moest ook een keerlus komen. Dat paste allemaal niet, dus het volgende bedacht.

Links komt het volgende schaduwstation.
Afbeelding
Bovenste met 2 opstelsporen. De middelste met 3 en de onderste is een uitgeklapte versie van de middelste om even te controleren of 1 keerlusmodule voldoende is. De keerslusmodule komt in het rechtestuk spoor boven aan tussen beide wissels. (dus de rechter buitenbocht op de middelste tekening).

Waarschijnlijk wordt het toch de middelste. Gemaakt op een plankje dat naar beneden geklapt kan worden, zodat we er bij kunnen als dat moet.

Het rechter schaduwstation is nog in conclaaf. Bepalend daarvoor is hoeveel ruimte er onder de baan is. Wellicht dat ik veel draden moet verlengen (zie foto). Ook dit wordt waarschijnlijk een plankje dat neer geklapt kan worden, maar het station zelf komt waarschijnlijk onder de baan.

Verder ook nog wat gedaan aan de baan, namelijk Michaelstein voorzien van een mooi grind bed.
Afbeelding

en nog een leuk sfeer plaatje.
Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3773
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Schachbrett »

Hallo Hannes,

Ziet er TOP uit!!
Met de afwerking zit het wel snor. :D


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Nou Chris,

op zich ben ik wel tevreden, ware het niet dat ik wel een pietje-precies ben, maar er niet de motoriek voor heb. :mrgreen: :mrgreen:

Goed, het volgende projectje opgepakt. Een begin gemaakt aan de messing setjes van MicronArt. Het doel was een mooie auto, dus begonnen met het paard en wagen. :D Dan kunnen we eerst oefenen en eventueel nog wat verprutsen.

Gelukkig viel dat met het verprutsen wel mee.
Hier de wagen
Afbeelding

Afbeelding
Het betreft een amerikaanse wagen en ik heb geen idee of dit lijkt op een europees model. Eigenlijk maakt me dat ook niet uit. Tis mooi spul. Alleen het paard dat erbij hoort niet. Dit is gewoon een plat plaatje messing. Hier moet dan maar een setje van noch voor gekocht worden.

De set is gebaseerd op een model uit de laurel en hardy film waarin een piano wordt vervoerd. Volgens mij heeft iedereen die film weleens gezien. De piano zat er dus ook bij.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog schilderen of spuiten. Ik ga eerst even het ding in de ultrasoon stoppen om deze te reinigen. Nu weet ik echter nog niet of deze ook gegrond moeten gaan worden. Ik ben bang dat alle details vollopen. Even in de thinner om eventueel een teveel aan grondverf eraf te halen is er niet bij, aangezien het ding gelijmd is. Dan zal alle lijm dus loslaten.

Iemand ideeen hierover. Moet het wel of niet in de grondverf?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3923
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Jeroen »

Daar heb ik niet zo'n verstand van. Wel ben ik benieuwd hoe je de zwarte en witte toetsen gaat nabootsen! :lol:

Zonder gein: leuk baantje hoor!

J.


Afbeelding

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door jeepney »

Jeroen schreef:Zonder gein: leuk baantje hoor!
Het is pas augustus maar de understatement van het jaar hebben we op dit forum al binnen.

Maar nu ook even zonder gein: je draden hangen wel erg "uitdagend" onder de baan te jubelen.......werk je dat nog wat beter weg zodat je niet een keer al kruipend onder de baan de hele boel aan gort trekt?

Henk


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door shoven »

jeepney schreef:Maar nu ook even zonder gein: je draden hangen wel erg "uitdagend" onder de baan te jubelen.......werk je dat nog wat beter weg zodat je niet een keer al kruipend onder de baan de hele boel aan gort trekt?

Henk
Tip: bindruggen. Zie het draadje van Hookies. Ik gebruik ze ook, perfect om veel draad in korte tijd netjes in het gelid te krijgen. Gewoon te koop bij Bruna of vergelijkbare winkels.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Heren,

Over de bedrading maak ik me geen zorgen. Deze heb ik in een rechte lijn naar de kortste bindrug gelegd, de bedrading hangt ook strak en niet los. Daarnaast kan ik er bijna op mijn knieen onderzitten zonder dat ik met de kop in de bedrading zit. En belangrijker. Als ik naar de achterkant van de baan wil dan kruip ik eromheen en niet onderdoor. Risico's is beperkt. Echter wordt dat de aankomende jaren wat anders, want er zijn wat grijpgrage handjes bij gekomen vorige week.

Afbeelding
Lars en Jens


Ze hebben ook ieder al een eigen trein. Gekregen van hun oom.
Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Hookies »

:D

Gefeliciteerd pa. Minder tijd voor de treinen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door mdedeugd »

Hallo Hannes.

Van harten Gefeliciteert, beste forum collega. ;) ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dizkartes »

Van harte met deze mooie aanwinst....

helaas een beetje boven schaal....
maar deze schaal is denk ik beter...

En nu een paar jaartjes geduld en je hebt er een paar mooie helpers bij :)


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door spoor65 »

Hannes en vrouw,

Van harte met de geboorte van jullie 2 zonen.
geniet er van, een mooie tijd.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door bob vermeulen »

Geachte familie,

Van harte met de aanwinst van deze wereld burgers.
Beleef er veel plezier aan maar vergeet niet de ontspanning van de modelbaan. :D

mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7697
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Krab »

Beste Hannes en vrouw ,
van harte proficiat met beide zonen beleef er veel plezier mee :mrgreen:
Enne van die grijpgraaiende vingertje dat valt wel mee hoor ;)
Geniet er van dat doe ik op dit moment van mijn kleinzoon die nu 3 maanden oud is.



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door pp4trains »

Gefeliciteerd met de kleintjes. Veel geluk.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door jdoublev »

Hallo Hannes en vrouw,

Een dikke proficiat met jullie nieuwe aanwinst.
Dat je er veel plezier aan mag beleven en hopelijk laten ze toch wat tijd toe om je met je hobby bezig te zijn.

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door shoven »

Gefeliciteerd! Goed werk.
Geniet er van. :D


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Doolemeister »

Beste Hannes en Vrouw,

Hartelijk gefeliciteerd!
Geniet ervan.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Iedereen bedankt voor de felicitaties. :D :D

Het is een zeer mooie maar drukke tijd. En het lijkt of ik tegenwoordig nog maar 2 hobbies heb. Luiers verschonen en de fles geven. :mrgreen: :mrgreen: Tijd om op zolder te spenderen is er dus echt niet bij, voorlopig dan. Dat komt vast en zeker wel weer terug.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

De laatste tijd bijna niet op zolder geweest, anders dan voor de was. Ik had al wel een tijdje de wens om een kaartsysteem te ontwerpen. Het systeem voor de loks is nu af. Nu nog kijken of er een soort waybill systeem moet komen.

Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Marcel »

Leuk dat kaarten systeem,alle info in èèn oogopslag.



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Er begint weer wat extra tijd en energie te komen voor modelbouw. De jongens doen het goed en dat geeft ons weer wat ruimte. waar we uiteraard heel blij mee zijn. :D

Ik had nog een aantal bouwkits liggen die in elkaar gezet moesten worden.

Allereerst van faller nog een klein laser kitje van een baanwachters woning.

Afbeelding
Het blijven mooie kits met een goede afwerking. Samen met het station en de goederenloods heb ik deze nu verplaatst naar station Neuwerk (niveau 3). Staat mooi bij elkaar. Voor station Hüttenrode (niveau 2), waar deze eerst stonden, heb ik toch andere plannen.


Afbeelding
Daarnaast nog wat water kolommen in elkaar geknutseld. Deze komen bij het bahnwerk van station Blanckenburg (niveau 0) Hier heb ik de toegangssporen richting de draaischijf voor de zoveelste keer verlegd. Nu staat de kolenbunker tussen de sporen. voorlopig blijft dit zo. :mrgreen:


Tot slot het grootste project tot nog toe.
De achterste sporen van station blanckenburg moeten voorzien worden van een goederenloods of fabriek. Ik heb me rot gezocht naar een mooi model maar het wordt toch of zelfbouw/kitbashing. In het verleden heb ik weleens een model van http://www.scalescenes.com in elkaar gezet. Hier heeft ook een keer een artikel over in de railhobby gestaan. Bij scalescenes koop je een pdf bestand van een model. Dit moet je vervolgens zelf printen op papier. Samen met wat karton vormt zich dan uiteindelijk een model. Doordat je dit zovaak als je wilt kunt printen ben je heel erg vrij in wat je maakt.

Ik heb hier een model aangeschaft van een fabriekshal voor nog geen 10 euro. zie hier http://scalescenes.com/products/T026-Factory-warehouse Deze moet langs de volledige laatste sporen komen en vormt daarmee direct een soort achtergrond. Het model komt in half relief en schuin, wat nog wel een uitdaging wordt. Doordat je het in verschillende lagen opbouwt zit er veel diepte in het model. Wel is het belangrijk dat je de juiste lijm gebruikt en heel erg nauwkeurig werkt. Er zit toch heel veel detail in het model en het is daarmee soms echt milimeter werk. Het Pdf wordt op 80grams papier geprint en vervolgens op 200grams papier geplakt. Na 1 keer plakken trekt alles krom en lijkt het 1 groot drama te worden. Echter doordat je zoveel lagen op elkaar plakt wordt het toch een heel erg stevig geheel. Veel steviger dan ik verwacht had. Vanavond ga ik verder met het bouwen. Zal dan eens wat extra foto's maken van het gehele proces.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De modellen die scalescenes verkoopt zijn wel naar engels voorbeeld en in de engelse schaal 1:148. Dat laatste is op te lossen door het bestand te verkleinen naar 93%. Dat de fabriekshal er heel erg engels uitziet vind ik persoonlijk nog wel meevallen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door evo »

Metcalfe heeft ook dit soort fabrieken (in karton).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Blanckenburg

Bericht door dwarsligger »

Zo een tijdje niets van me laten horen. Wel heel erg druk geweest, zowel op het werk als met de hobby.

De fabriekshal is nu grotendeels klaar. Er komt nog een apart ketelhuis, met diverse leidingen bovengronds etc. Verder moeten er nog meer details bij. Daarnaast moet het geheel eerst nog in de blanke lak/haarlak, waarna deze wordt geweatherd en opnieuw in de blanke lak komt. Het papier moet beschermt worden tegen zowel het zonlicht als aanrakingen met scherpe voorwerpen. De inkt (hoe noem je dat uit een laserprinter) ligt er op de hoeken zo vanaf als je er teveel aanzit. Hopelijk is dat na een lak laag wat verbeterd.

Nu eerst wat foto's van de stand tot dusver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto is goed te zien dat de mdf plaat waar het geheel opstaat aan beide uiteinden licht is kromgetrokken. Daar baal ik goed van, maar heb ik opgelost door het model vast te zetten met bouten op de de ondergrond waardoor dit recht getrokken wordt.


Volgende halte is een lichtkoof voor boven de baan. Hiervoor wil ik dan ook een soort doek maken zodat de kat niet meer op de baan kan als ik er niet bij ben. En als ik er wel bij ben krijgt ie op zn flikker. Het is al vaak genoeg gebeurd dat er van alles op de grond ligt. :shock: :shock:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Paul B »

Schitterende hal!
Paar mooie flikkerende lichtjes erin en lassen maar :)


Gebruikersavatar

michel
Berichten: 379
Lid geworden op: 27 sep 2012 20:45

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door michel »

Strak hoor Hannes de fabriekshal mijn complimenten. :)


gr michel
Plaats reactie