Samenstelling Express NL naar België 1920?
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Samenstelling Express NL naar België 1920?
Goede morgen iedereen,
gezien dit een bijna uitluitend Nederlands forum is, hoop ik hier een antwoord te kunnen krijgen op mijn vraag. Welke Nederlandse rijtuigen zou ik kunnen gebruiken voor een internationale express trein richting Brussel anno 1920 - 1935, en zijn die in model verkrijgbaar?
met vriendelijke groeten,
P.S. ter illustratie 2 expresstreinen richting brussel: de Edeweiss express en de "etoile du nord" met een paar Pullman rijtuigen. (Ik wil best de bron vermelden als ik wist waar ik ze van het net heb geplukt, sorry)
gezien dit een bijna uitluitend Nederlands forum is, hoop ik hier een antwoord te kunnen krijgen op mijn vraag. Welke Nederlandse rijtuigen zou ik kunnen gebruiken voor een internationale express trein richting Brussel anno 1920 - 1935, en zijn die in model verkrijgbaar?
met vriendelijke groeten,
P.S. ter illustratie 2 expresstreinen richting brussel: de Edeweiss express en de "etoile du nord" met een paar Pullman rijtuigen. (Ik wil best de bron vermelden als ik wist waar ik ze van het net heb geplukt, sorry)
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
ik heb eens wat rond zitten zoeken, maar kon het niet vinden, wel zag ik de naam: compagnie de wagon lits steeds voorbij komen.
en dat er nog 1 pullman rijtuig over is die internationaal rijd ik geloof vanaf 1927 ongeveer, ook in model ergens gezien.
Maar mischien zou je ook hier op de forum iets er over kunnen vragen:
Het forum over de Nederlandse spoormusea forum index -> Vragen
http://forum.nmld.nl/index.php
Ook nog iets gevonden van eentje uit 1931
die ook gereden zou hebben tussen amsterdam - parijs, zou die dan ook in brussel zijn gestopt?
http://www.martijnhaman.nl/
Levensloop
Van 1928 tot 1961 reden deze rijtuigen vooral in de D-treinen zoals die van Amsterdam, via Geldermalsen-Nijmegen-Keulen, naar Bazel, Milaan en Rome, van Hoek van Holland naar Berlijn en op de verbinding Amsterdam-Parijs.
en dat er nog 1 pullman rijtuig over is die internationaal rijd ik geloof vanaf 1927 ongeveer, ook in model ergens gezien.
Maar mischien zou je ook hier op de forum iets er over kunnen vragen:
Het forum over de Nederlandse spoormusea forum index -> Vragen
http://forum.nmld.nl/index.php
Ook nog iets gevonden van eentje uit 1931
die ook gereden zou hebben tussen amsterdam - parijs, zou die dan ook in brussel zijn gestopt?
http://www.martijnhaman.nl/
Levensloop
Van 1928 tot 1961 reden deze rijtuigen vooral in de D-treinen zoals die van Amsterdam, via Geldermalsen-Nijmegen-Keulen, naar Bazel, Milaan en Rome, van Hoek van Holland naar Berlijn en op de verbinding Amsterdam-Parijs.
Laatst gewijzigd door Chris83 op 31 jul 2009 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
Bedankt Chris, over de CIWL heb ik genoeg informatie en heb ik een idee welke type wagons ik hiervoor kan gebruiken. Op het vlak van echte Nederlandse rijtuigen ben ik een totale leek. Ik zou graag een express kunnen inzetten met bijvoorbeeld een NL type 3700 een een combinatie van Belgische en Nederlandse rijtuigen, eventueel aangevuld met een CIWL. Ik vroeg me dus af welke Nederlandse rijtuigen ik hiervoor kan gebruiken, en of die in schaal N ook beschikbaar zijn.
groeten,
groeten,
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
Hoi Michiel,
Misschien uitgezonderd een paar (moeten dan al oude zijn) NL-rijtuigen 1920-1930 van klein-series, is er niets in N verkrijgbaar. Ik heb wel eens de tip ( na een zoektocht mijnerzijds) gekregen z.g. " Alte Preussen" te gebruiken/aan te passen: als ik foto's van NS-spoor uit die tijd bekijk begrijp ik wat men bedoelt.
Er is overigens een fabrikant(Palo) bezig een 3700 in N te ontwikkelen die dit najaar op de markt komt, maar eerlijk gezegd moet ik dat eerst nog zien.
Tenslotte ( waar heb ik momenteel niet direct paraat) ken ik ook foto's van de Etoile du Nord getrokken door een 2100 (2B-machine).
groet, JanD
Misschien uitgezonderd een paar (moeten dan al oude zijn) NL-rijtuigen 1920-1930 van klein-series, is er niets in N verkrijgbaar. Ik heb wel eens de tip ( na een zoektocht mijnerzijds) gekregen z.g. " Alte Preussen" te gebruiken/aan te passen: als ik foto's van NS-spoor uit die tijd bekijk begrijp ik wat men bedoelt.
Er is overigens een fabrikant(Palo) bezig een 3700 in N te ontwikkelen die dit najaar op de markt komt, maar eerlijk gezegd moet ik dat eerst nog zien.
Tenslotte ( waar heb ik momenteel niet direct paraat) ken ik ook foto's van de Etoile du Nord getrokken door een 2100 (2B-machine).
groet, JanD
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegenSaraan schreef: P.S. ter illustratie 2 expresstreinen richting brussel: de Edeweiss express en de "etoile du nord" met een paar Pullman rijtuigen. (Ik wil best de bron vermelden als ik wist waar ik ze van het net heb geplukt, sorry)
komt van je eigen post af in het forum over de ns 3700
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 4&start=10
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
In verband met die "Alte Peussen", dacht ik dat Nederland geen oorlogschademeterieel volgens het Verdrag van Versaille heeft gekregen. Voor het Belgisch materieel zijn die perfect in te zetten (mits wat kleine aanpassingen). Heb je misschien een naam van die kleinseriefabrikant die mogelijk vooroorlogse Nederlandse rijtuigen zou hebben geproduceerd?
Het type 3700 heb net gekozen omdat er die productie van staat aan te komen. Is het type 2100 ook in N verkrijgbaar?
Inderdaad, nu je het zegt, de foto's komen van het Utrechts archief
groeten,
Het type 3700 heb net gekozen omdat er die productie van staat aan te komen. Is het type 2100 ook in N verkrijgbaar?
Inderdaad, nu je het zegt, de foto's komen van het Utrechts archief
groeten,
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
over de rijtuigen die waar ik het over had ( http://www.seinarm.nl/seinarm/Staal/Ova ... fault.aspx ) daar heb ik wel eens iets gezien in houten, volgens mij was dat van arnold of van lima.
ik probeer ze te vinden op internet, maar vind het niet zou zelf ook wel een paar willen hebben.
Nog een wagon gevonden: deze reden in treinen naar brussel en keulen.
http://www.destoomtrein.nl/cms/index.ph ... ction=data
deze vind je zeker weten in model, merk is volgens mij van arnold
ik probeer ze te vinden op internet, maar vind het niet zou zelf ook wel een paar willen hebben.
Nog een wagon gevonden: deze reden in treinen naar brussel en keulen.
http://www.destoomtrein.nl/cms/index.ph ... ction=data
deze vind je zeker weten in model, merk is volgens mij van arnold
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
Volgens de beschrijving lijkt me dat inderdaad het type rijtuigen dat ik zoek. En blijkbaar zijn ze geproduceerd geweest in model door Philotrain. Maar of ze ook in schaal N gemaakt werden, wordt gelemaal niet vermeld. In elk geval kom ik hiermee weer een stukje verder.
groeten,
groeten,
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
Word ik opnieuw niet vrolijk van, heb jullie zoektocht al eens doorgemaakt,+ dat ik bij mijn " grootspoor-cluppie" ( de VSM) waar ook een aantal N-spoorders zitten, navraag gedaan heb:
" niet" dus. Vwbt mijn suggestie " Alten Preussen": Nee, natuurlijk, Michiel, " Wij" bleven fijn buiten WO1, dus waren er ook geen claims etc. Maar: Spoormaatschappijen keken " de kunst"
( spioneren??) wel van elkaar af, kochten ontwerpen, of kochten direct " van de plank": Natuurlijk besefte men toen ook al, dat niet in elk land het wiel opnieuw uitgevonden hoefde te worden. Dus " Look-a-Like's" zijn niet zo vreemd! De door mij graag geziene " 3700" lijkt verdacht veel op een Engelse 4300, onze ( niet in N verkrijgbare) 2100 lijkt wel erg op jullie
" Stroomlijn"-Loc (maar dan zonder stroomlijn)...
Heel soms verhalen de geschiedschrijvers over Nederlandse loc's over het voorbeeld-type (= is vaak " van de plank" gekocht, met een paar modificaties): zo komt de BR 78 wel erg overeen met de NS 6000....
JanD
" niet" dus. Vwbt mijn suggestie " Alten Preussen": Nee, natuurlijk, Michiel, " Wij" bleven fijn buiten WO1, dus waren er ook geen claims etc. Maar: Spoormaatschappijen keken " de kunst"
( spioneren??) wel van elkaar af, kochten ontwerpen, of kochten direct " van de plank": Natuurlijk besefte men toen ook al, dat niet in elk land het wiel opnieuw uitgevonden hoefde te worden. Dus " Look-a-Like's" zijn niet zo vreemd! De door mij graag geziene " 3700" lijkt verdacht veel op een Engelse 4300, onze ( niet in N verkrijgbare) 2100 lijkt wel erg op jullie
" Stroomlijn"-Loc (maar dan zonder stroomlijn)...
Heel soms verhalen de geschiedschrijvers over Nederlandse loc's over het voorbeeld-type (= is vaak " van de plank" gekocht, met een paar modificaties): zo komt de BR 78 wel erg overeen met de NS 6000....
JanD
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
Hoi JanD,
ik heb dus een sterk vermoeden dat ik dan toch toegewezen ben aan herschilderde Pruissische look-a-likes, met eventueel wat aanpassingen (oa 4 ronde raampjes). In elk geval weet ik nu wat ik mag verwachten. En ik ben een site (seinarm) rijker in mijn bookmarks, met een duidelijk overzicht van Nederlands rollend materieel.
groetjes,
ik heb dus een sterk vermoeden dat ik dan toch toegewezen ben aan herschilderde Pruissische look-a-likes, met eventueel wat aanpassingen (oa 4 ronde raampjes). In elk geval weet ik nu wat ik mag verwachten. En ik ben een site (seinarm) rijker in mijn bookmarks, met een duidelijk overzicht van Nederlands rollend materieel.
groetjes,
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
En wees maar blij, dat jullie in Belgie niet zo voortvarend waren in het " electrificeren"/vernietigen van alle Stoomloc's: jullie hebben nog een schitterende collectie rijdende Hoofdspoor-Loc's, wij hebbben nog een enkel locall-spoorloc'je over: de " grote jongens" staan allemaal in beton gegoten uit hun neus te eten in Utrecht...
JanD
JanD
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Samenstelling Express NL naar België 1920?
"Wij" hebben rijdende stomers , maar "wij" hebben geen museum . Maar dat veranderd niets dat tijdperken I en II erg verwaarloost zijn bij de modelspoorproducenten. Natuurlijk wel een beetje logisch als je ziet dat 95% van de modelspoorders een voorkeur heeft voor tijdperk III tot en met V. En daar moeten we dan maar mee leren leven, denk ik. Ik beschouw het als een uitdaging. Weer iets dat op mijn aganda staat. Ooooit komt het ervan en bouw ik een paar Nederlandse rijtuigen met ronde raamjes. Maar mijn modelspoorbouwagenda staat zo ontzettend vol! Ik weet voorlopig nog wel wat doen.
groeten,
groeten,