Diorama busstalling Orts bus Mantingerfeld

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Diorama busstalling Orts bus Mantingerfeld

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dit topic gaat niet zoals gewoonlijk over de hele bouw van een diorama maar over de voorbereiding en de boud van onderdelen van dit diorama omdat het diorama zelf komend weekend in Lochem gebouwd moet gaan worden. Ik wil het diorama in die 2 dagen op de beurs helemaal af kunnen maken zonder er daarna nog iets aan te hoeven doen, dus alles moet goed voorbereid worden.

Ik heb een paar dagen terug mijn ideeën voor een diorama helemaal omgegooid. Het had een niets zeggend stukje spoorweg landschap zullen worden met een paar gebouwen die ik had gekocht. Na de nodige inspiratie via een modelbouw tijdschrift en wat busritjes wilde ik in eens weer een busgarage/stalling bouwen. Aangezien ik me eerst met de beurs bezig moest houden maar hier wel gelijk wat mee wilde doen heb ik besloten dat te combineren.

Afbeelding
Wat nu aan het bouwen ben is de stalling van Orst Bus Mantingerfeld, een klein nieuw busbedrijfje dat zich bezig houd met stadsvervoer in een Vinex-wijk/dorp. Het is een kleine stalling met 8 10m bussen waarvan er 6 nodig zijn voor de 2 lijnen( 601 en 602).
Afbeelding

Ik geef de stalling weer op een moment dat een groot deel van het jonge wagenpark op de weg zit en er net een frequentie wisseling is waardoor er een bus terug komt van de lijndienst zodat er 3 bussen op dit diorama komen. Ik ben van de week begonnen met de bouw van de garage die grotendeels bestaat uit karton met een bekleding van flatkabel en een kantoor aanbouw heeft van wat onderdelen uit de rommeldoos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben eergisteren nog wat wanden aan het zoeken geweest om de rest van het diorama mee aan te kleden, er komen totaal 4 halve gebouwen( incl. de garage).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat de bouw van dit diorama op de beurs volgende week mooi laat zien is dat a; het niks met spoor te maken hoeft te hebben en b; het gebruik van halve gebouwen veel extra's kan bieden en het geheel veel speelser kan maken.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jan 2019 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

maarten
Moderator

Re: Diorama busstalling Orts bus Mantingerfeld

Bericht door maarten »

Ziet er leuk uit Michiel. Welke lijm heb je gebruikt voor de flatcable? Ik heb de ervaring dat het wat lastig te verlijmen is.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Secondelijm, werkt prima, groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

dizkartes

Bericht door dizkartes »

weer een reden om naar Lochem te komen :)

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

ik kom het resultaat op zondag bekijken

bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb even alle rommelbakjes en dozen door gespit op jacht naar spul om de gebouwen mee aan te kleden, dat leid voorlopig tot het volgende nog ongeschilderde resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik maak niet alle gebouwen thuis helemaal af, ik zorg dat ik er 1 of 2 in Lochem kan verouderen, lijkt me wel leuk om te laten zien.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jan 2019 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Na wat basis schilderwerk zondag hem ik gister hard aan de bussen en gebouwen gewerkt. Van mijn idee om een deel van de gebouwen pas in Lochem te verouderen kwam niet veel want ik was lekker bezig dus verouderd zijn ze alle 4 al:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 3 bussen heb ik gister ook achter elkaar door afgeschilderd, deze moeten nog wel verouderd worden en van logo's worden voorzien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het logo ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Deze zal zowel op de bussen als op de garage komen en ik neem er dit weekend nog een paar mee voor evt. op een toegangspoort ofzo.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jan 2019 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

neudalhausenstadbahn schreef:Van mijn idee om een deel van de gebouwen pas in Lochem te verouderen kwam niet veel want ik was lekker bezig dus verouderd zijn ze alle 4 al
Jammer, ik had dat wel eens 'in progress' willen zien. ;) Gelukkig kan ik het eindresultaat uitgebreid bekijken in Lochem.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Kom je een keer een middagje hier bouwen, doe ik het voor en mag je het daarna zelf doen ;) , groetjes Michiel

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Lijkt me een goed plan. Zal alleen nog even duren, mijn krediet bij moeder de vrouw is momenteel op nu ik het hele weekend van huis ben naar Lochem. :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Zo nu even een update met foto's van dit weekend, de bouw ging dit weekend erg snel en zondag heb ik een groot deel van de tijd aan iets anders besteed omdat deze al klaar was.

Eerst een paar foto's waarbij het nog in aanbouw was:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het diorama voor de verandering eens een steenrode kleur gegeven aan de buitenkant en dat staat naar mijn mening verbazend goed:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zeer tevreden met hoe het is geworden en hoop dat Hans er veel plezier aan beleefd, ik ga binnenkort wel eens kijken hoe het erbij staat ;)

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jan 2019 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Michiel,

Bedankt voor je mooie diorama. We zullen deze een mooie plek geven in onze winkel.

Tot volgend jaar.

groet,

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Michiel,

Ik ook bewondering voor je werk heb even bij je gestaan om te kijken hoe je een huisje aan het bewerken was. Ik zelf heb er nog altijd moeite mee om een huisje te bewerken. Bedankt voor de tip om een keer 2e hands huisje te kopen en die te bewerken, dat ga ik een keer doen.

Verder was je werk goed herkenbaar aan de papier modellen van bussen, origineel idee.

Mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie