Citroen HY als tussendoortje
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3808
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Citroen HY als tussendoortje
Op de beur in Houten en ook wel op andere beurzen kom je ze wel eens tegen, van die goedkope plastic autootjes voor een euro. Meestal niet bijzonder fraai maar wel leuk voor ergens in de achtergrond. Een van de modelletjes die je wel eens tegen kan komen is een Citroën HY. Met een beetje werk kun je die upgraden naar een auto die wel een eigen scène verdient.
De Citroën HY is een typische herkenbare verschijning die in heel veel banen te gebruiken is. Hij is namelijk van 1947 tot 1982 in productie geweest en je ziet ze zo af en toe nog steeds op straat, dus niet misplaatst in meerdere tijdperken. De HY is een bedrijfsauto waarbij alle techniek vóór in de auto zit, achter de cabine zit niets meer behalve de remmen van de achterwielen en achterlichten (want: voorwielaandrijving). Samen met de niet zelfdragende carrosserie (ladderchassis) maakte dat hem erg geliefd bij heel veel carrosseriebedrijven. De HY kon je dan ook in de meest uiteenlopende uitvoeringen tegen komen, van ambulance tot ventwagen maar zelfs ook als veewagen of camper. Ik heb gekozen om hem redelijk standaard te houden en hem in te zetten als servicewagen.
Het modelletje ziet er van een afstand wel aardig uit maar als je wat beter gaat kijken ben je blij dat je er geen 5 euro of meer voor hebt betaald.
De voorkant is herkenbaar maar heeft wel wat werk nodig. De raamstijlen zijn wat dik, de neus is niet zo zuiver gegoten en de voorruiten lopen te ver door naar boven.
De achterkant is eigenlijk nog de grootste teleurstelling, die is niet weergegeven. Enkel de 2 deuruitzetters zijn weergegeven en ook nog eens te breed/grof. In het midden zit een lelijke knoest van het spuitgieten. Hier is dus eigenlijk het meeste werk aan de winkel.
Hier heb ik de neus al opgezuiverd met een scherp mesje en een nagel-polijst/vijltje. De ramen heb ik met een klein beetje modelbouwplamuur wat opgevuld en met sleutelvijl en wederom scherp mesje 2 nette raampjes gemaakt met de juiste hoogte. Dit is nog een model met de 2 losse voorruiten, tussen 1963 en 1969 is deze langzaamaan vervangen door één hele voorruit. Wil je een iets 'moderner' model dan haal je simpel het spijltje weg. Eigenlijk moet je dan ook de dubbele chevron te verkleinen maar dat is een detail wat maar weinigen zal opvallen.
De achterkant was wel erg simpel uitgevoerd, daar was het meeste te winnen. Het karakteristieke golfplaten profiel van de HY zit ook op de achterdeuren maar aangezien dat behoorlijk fijn is heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en heb ik vlakke plaat gebruikt, namelijk 0,5 mm styreen. Het lijkt op de foto 1 mm of dikker maar het is echt maar 0,5 mm. Hier zie je een goede reden om de term 'afvalstukjes' uit je vocabulair te schrappen, iets is pas afval als je het echt niet meer kan gebruiken. Het raampje wat standaard in de klep zat heb ik weggelaten, klein stukje dichterlijke vrijheid (lees: gemakzucht ).
De HY heeft standaard onder 2 half hoge deuren en daarboven een naar boven scharnierende klep. Het uitzagen daarvan was nog een aardige klus. In eerste instantie heb ik het 'deurgat' met een scherp mes ingesneden. Dat hielp echter niets, ik kreeg er geen gat in. Toen de hoekjes ingeboord (0,5 mm maar dat is niet zo belangrijk) en de Dremel met diamantschijfje er bij gepakt (aanrader!). Toen zag ik pas dat de wanden aan de binnenkant taps lopen en ter hoogte van het dak bijna 2 mm dik zijn! Lekker stevig maar wat lastiger voor het kit-bashen natuurlijk. Op de foto zie je dit ook.
Wordt vervolgd.
De Citroën HY is een typische herkenbare verschijning die in heel veel banen te gebruiken is. Hij is namelijk van 1947 tot 1982 in productie geweest en je ziet ze zo af en toe nog steeds op straat, dus niet misplaatst in meerdere tijdperken. De HY is een bedrijfsauto waarbij alle techniek vóór in de auto zit, achter de cabine zit niets meer behalve de remmen van de achterwielen en achterlichten (want: voorwielaandrijving). Samen met de niet zelfdragende carrosserie (ladderchassis) maakte dat hem erg geliefd bij heel veel carrosseriebedrijven. De HY kon je dan ook in de meest uiteenlopende uitvoeringen tegen komen, van ambulance tot ventwagen maar zelfs ook als veewagen of camper. Ik heb gekozen om hem redelijk standaard te houden en hem in te zetten als servicewagen.
Het modelletje ziet er van een afstand wel aardig uit maar als je wat beter gaat kijken ben je blij dat je er geen 5 euro of meer voor hebt betaald.
De voorkant is herkenbaar maar heeft wel wat werk nodig. De raamstijlen zijn wat dik, de neus is niet zo zuiver gegoten en de voorruiten lopen te ver door naar boven.
De achterkant is eigenlijk nog de grootste teleurstelling, die is niet weergegeven. Enkel de 2 deuruitzetters zijn weergegeven en ook nog eens te breed/grof. In het midden zit een lelijke knoest van het spuitgieten. Hier is dus eigenlijk het meeste werk aan de winkel.
Hier heb ik de neus al opgezuiverd met een scherp mesje en een nagel-polijst/vijltje. De ramen heb ik met een klein beetje modelbouwplamuur wat opgevuld en met sleutelvijl en wederom scherp mesje 2 nette raampjes gemaakt met de juiste hoogte. Dit is nog een model met de 2 losse voorruiten, tussen 1963 en 1969 is deze langzaamaan vervangen door één hele voorruit. Wil je een iets 'moderner' model dan haal je simpel het spijltje weg. Eigenlijk moet je dan ook de dubbele chevron te verkleinen maar dat is een detail wat maar weinigen zal opvallen.
De achterkant was wel erg simpel uitgevoerd, daar was het meeste te winnen. Het karakteristieke golfplaten profiel van de HY zit ook op de achterdeuren maar aangezien dat behoorlijk fijn is heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en heb ik vlakke plaat gebruikt, namelijk 0,5 mm styreen. Het lijkt op de foto 1 mm of dikker maar het is echt maar 0,5 mm. Hier zie je een goede reden om de term 'afvalstukjes' uit je vocabulair te schrappen, iets is pas afval als je het echt niet meer kan gebruiken. Het raampje wat standaard in de klep zat heb ik weggelaten, klein stukje dichterlijke vrijheid (lees: gemakzucht ).
De HY heeft standaard onder 2 half hoge deuren en daarboven een naar boven scharnierende klep. Het uitzagen daarvan was nog een aardige klus. In eerste instantie heb ik het 'deurgat' met een scherp mes ingesneden. Dat hielp echter niets, ik kreeg er geen gat in. Toen de hoekjes ingeboord (0,5 mm maar dat is niet zo belangrijk) en de Dremel met diamantschijfje er bij gepakt (aanrader!). Toen zag ik pas dat de wanden aan de binnenkant taps lopen en ter hoogte van het dak bijna 2 mm dik zijn! Lekker stevig maar wat lastiger voor het kit-bashen natuurlijk. Op de foto zie je dit ook.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Citroen HY als tussendoortje
Gaaf topic,
Ja die diamantschijf(je) heb ik gezien en denk dat ik die de volgende keer ook aanschaf.
Ik ben benieuwd naar het vervolg...
Gr Wim
Ja die diamantschijf(je) heb ik gezien en denk dat ik die de volgende keer ook aanschaf.
Ik ben benieuwd naar het vervolg...
Gr Wim
Re: Citroen HY als tussendoortje
Ziet er nu al gaaf uit Maarten, ben erg benieuwd naar het vervolg.
mvg,
Martijn
mvg,
Martijn
Schaal N // IB // Ep. V-VI met het onoverkomelijke museumlijntje... // DB/ÖBB/SBB // testovaal-op-deur-op-schragen-rijder
Re: Citroen HY als tussendoortje
Hoi,
Erg mooi gedaan, ik ben benieuwd naar het vervolg! Komen er ook voorruitjes in? En een bestuurder?
Bart
Erg mooi gedaan, ik ben benieuwd naar het vervolg! Komen er ook voorruitjes in? En een bestuurder?
Bart
Re: Citroen HY als tussendoortje
Wordt ouderwets donkergroen?
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3808
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: Citroen HY als tussendoortje
@Bart: ruiten wil ik wel proberen maar de binnenkant is dusdanig gegoten dat het lastig zal worden. Een bestuurder komt er niet in, de achterdeuren staan open dus dan valt al het gereedschap er uit als je gaat rijden.
@Wouter: Nee, geen British racing green, wel ouderwets blauw.
Wel wat gedaan maar ik ga nog even de spanning opvoeren. Wat ik al wel wil laten zien is een attribuut dat ik gemaakt heb om bij de HY te zetten. Dat verraad meteen in wat voor scene ik de HY wil gaan inzetten.
Framepje gesoldeerd (0,5 mm koperdraad) en bordje opgeplakt. Volgende keer wil ik dikker papier gebruiken.
@Wouter: Nee, geen British racing green, wel ouderwets blauw.
Wel wat gedaan maar ik ga nog even de spanning opvoeren. Wat ik al wel wil laten zien is een attribuut dat ik gemaakt heb om bij de HY te zetten. Dat verraad meteen in wat voor scene ik de HY wil gaan inzetten.
Framepje gesoldeerd (0,5 mm koperdraad) en bordje opgeplakt. Volgende keer wil ik dikker papier gebruiken.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Citroen HY als tussendoortje
Misschien is het een optie om de raampjes van de HY te maken van Micro Kristal Klear,heb ik ook gebruikt voor een goederen wagon met een mooi resultaat.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Citroen HY als tussendoortje
Overigens, volgens het N-schaal RDW is het kenteken van deze auto PB-38-50, wat betekent dat dit een origineel Nederlandse HY (geen import gezien het kenteken) is! Dit lijkt geen bedrijfskenteken maar als je kijkt wat er in dezelfde serie rondreed, zoals de PB-38-56, kan dit wel kloppen:
De HY is overigens begin 1955 op kenteken (zogenaamd sidecode 1) gezet, een behoorlijk oud beestje dus. Maar het grote logo voorop klopt dus wel met het bouwjaar, Maarten.
Bart
De HY is overigens begin 1955 op kenteken (zogenaamd sidecode 1) gezet, een behoorlijk oud beestje dus. Maar het grote logo voorop klopt dus wel met het bouwjaar, Maarten.
Bart
Re: Citroen HY als tussendoortje
Maar dit is een Kromhout:
PB-38-56 Kromhout V4 1951 Duijghuijzen
Nijmegen, 1988.
Datum eerste afgifte Nederland 03-02-1955.
Wat heeft dat te maken met de Citroen HY
PB-38-56 Kromhout V4 1951 Duijghuijzen
Nijmegen, 1988.
Datum eerste afgifte Nederland 03-02-1955.
Wat heeft dat te maken met de Citroen HY
Re: Citroen HY als tussendoortje
Het kenteken is dezelfde maand afgegeven, weet ik als hobby n-schaal RDW.
Bart
Bart
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3808
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: Citroen HY als tussendoortje
@Wim: Bart heeft het eindresultaat van de HY gezien in Lochem en is zo aardig om mij belangeloos een decal met kenteken op te sturen.
Later (hopelijk vandaag) volgen nog foto's van het eindresultaat.
@Bart: hartstikke bedankt alvast!
Later (hopelijk vandaag) volgen nog foto's van het eindresultaat.
@Bart: hartstikke bedankt alvast!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Citroen HY als tussendoortje
Ohw, maar dan is dat duidelijk............
Gekeken naar kenteken, zoals Bart al aangaf
Grappig.
Ben benieuwd naar de foto's dan
Gekeken naar kenteken, zoals Bart al aangaf
Grappig.
Ben benieuwd naar de foto's dan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3808
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: Citroen HY als tussendoortje
In de kerk in Lochem tijdens het N-spoorevenement nog een klein beetje kunnen knutselen. Het (voorlopige ) eindresultaat:
Het groene monstertje rechts is het origineel (gedoneerd door Wesley waarvoor nogmaals mijn dank!), links wat ik er van heb geprutst. Macro is werkelijk killing, in het echt is hij mooier.
Achterkantje, beetje jammer dat ik achterlicht en knipperlicht heb omgewisseld bij gebrek aan referentiemateriaal. Nou ja, waarschijnlijk had ik dat beter niet kunnen verklappen.
Best wel een verschil, toch?
Let u ook even op de rubber matjes op de treeplanken?
Koplampjes had ik eerst wit geverfd totdat Ronald (nog bedankt voor de tip! ) mij er vriendelijk op wees dat Franse auto's destijds gele koplampen hadden. Goed punt, dus toch maar even aangepast. Doordat ik het geel wat kleiner heb gemaakt krijg je de illusie van een verchroomde koplamprand, bonus!
De velgjes zijn best wel strak geworden met minimale inspanning. Daarvoor heb ik een stukje isolatie van een koperdraadje gepakt, dat recht afgesneden en het uiteinde flink in de witte (heb geen goede creme-kleur) verf gesopt. Even goed mikken en hopla, een nette velg. Oldskool tampondruk zeg maar.
Het groene monstertje rechts is het origineel (gedoneerd door Wesley waarvoor nogmaals mijn dank!), links wat ik er van heb geprutst. Macro is werkelijk killing, in het echt is hij mooier.
Achterkantje, beetje jammer dat ik achterlicht en knipperlicht heb omgewisseld bij gebrek aan referentiemateriaal. Nou ja, waarschijnlijk had ik dat beter niet kunnen verklappen.
Best wel een verschil, toch?
Let u ook even op de rubber matjes op de treeplanken?
Koplampjes had ik eerst wit geverfd totdat Ronald (nog bedankt voor de tip! ) mij er vriendelijk op wees dat Franse auto's destijds gele koplampen hadden. Goed punt, dus toch maar even aangepast. Doordat ik het geel wat kleiner heb gemaakt krijg je de illusie van een verchroomde koplamprand, bonus!
De velgjes zijn best wel strak geworden met minimale inspanning. Daarvoor heb ik een stukje isolatie van een koperdraadje gepakt, dat recht afgesneden en het uiteinde flink in de witte (heb geen goede creme-kleur) verf gesopt. Even goed mikken en hopla, een nette velg. Oldskool tampondruk zeg maar.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Citroen HY als tussendoortje
Hij is erg fraai geworden zo, Maarten!
Schaal N // IB // Ep. V-VI met het onoverkomelijke museumlijntje... // DB/ÖBB/SBB // testovaal-op-deur-op-schragen-rijder
Re: Citroen HY als tussendoortje
ik mis het gevaren driehoekje nog
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3808
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: Citroen HY als tussendoortje
@Wouter: daar heb je een punt, ik zal nog wel eens een keer kijken voor een nieuwe foto.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Citroen HY als tussendoortje
He Maarten
Als antwoord op je vraag in mijn draadje, er is toch al een HY uitvoering.
Daar kun je heel wat leuke dingen mee zoals dit bv. Grt Rick
Als antwoord op je vraag in mijn draadje, er is toch al een HY uitvoering.
Daar kun je heel wat leuke dingen mee zoals dit bv. Grt Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures