rails vragen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
priltreintje

rails vragen

Bericht door priltreintje »

ik heb drie verschillende railsen,hoe werkt,waar dient het voor en hoe sluit ik het aan

1 onderbrekerrail
2 schakel rail
3 rail met condensator

allemaal vam minitrix
en zoals ik al eerder ziei ik ben pril in de treinen wereld

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Re: rails vragen

Bericht door mmhajvth »

Nou staat er meestal b.v. een artiekelnummer onder op de rails/biels.
Als je die even zou kunnen doorgeven kunnen we samen even kijken op de site van minitrix of iets dergelijks ;)

m.v.g.

Mark

Love to build realistic... ...let's be kind.

Onderwerp starter
priltreintje

de nummers zijn schakel 4979
met condensator 4904
onderbreker 4984 en 4982

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

Waarscheinlijk door een latere reorganisatie moet je voor je nummers een 1 plaatsen.
Dus bijvoorbeeld 14979
die nummers kan je dan hier inkloppen....
http://www.minitrix.nl/producten en dan krijg je een foto van het product met beschrijving...

Mocht het een en ander dan nog immer volstrekt onduidelijk zijn of je hebt door het lezen op die site andere vragen, helpen we je graag!

m.v.g.

Mark

Onderwerp starter
priltreintje

bedankt als ik er niet uit kom meld ik me wel
groet

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

Om toch waar ik denk dat toelichtnig ontbreekt wat verdere uitleg te geven...

14904 met condensator is doorgaans een rails die egbruitkt word bij analoog bedrijf m storingen op te vangen... je trein kan zo gelijkmatiger door blijven rijden tijdens korte storingen...
Bij FL* is het in ieder geval dat je deze rails niet mag gebruiken bij digitaal bedrijf. Of dat bij Minitrix ook zo is weet ik niet

14982 en 14984. De onderbreker rail lijkt me haast wel duidelijk.
Als je goed naar je spoortje kijkt hebben ze in 1 of bijde spoorstaven een plasic onderbrekingkje zitten dat het mogelijk maakt om te gebruiken bij plekken waar je met meer trafo's of boosters op 1 baan zit en dus meerdere stroomkringen hebt.

14979 bij dit artiekel staat een redelijke toelichting en aangezien ik 'm nog niet vaak gezien heb/ gebruikt heb wil ik het even houden bij die toelichting op de site.

m.v.g.

Mark

Onderwerp starter
priltreintje

ik begrijp het een gedeelte
14982 en 14984 kun je dus ook gebruiken voor een sein zodat die stopt,maar de aansluiting?

14904 met condensator is ook duidelijk maar dan nog de aansluiting?

14979 de schakel rail vermoed ik dat je die kan gebruiken om een wissel in werking tezetten,begrijp ik tenminste,maar de aansluiting.

ik ben een stapje verder maar hoe ik de boel moet gebruiken is me eigenlijk een raadsel :cry:

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

priltreintje schreef:ik begrijp het een gedeelte
14982 en 14984 kun je dus ook gebruiken voor een sein zodat die stopt,maar de aansluiting?
Neen... je kad die stukken gebruiken als stroomonderbreking dus je neemt een stuk rails waar je twee trafo's op aan wilt sluiten en om te zorgen dat die twee trafo;s geen contact met elkaar maken zodat je kortsluiting krijgt stop je zo'n stuk rail in je baan om gescheiden stroomkringen te maken... een sein er mee laten werken is niet in eerste instantie de bedoeling van zo'n ding.
priltreintje schreef:
14904 met condensator is ook duidelijk maar dan nog de aansluiting?
De aansluiting heeft deze rail niet nodig.
De stroom komt op een willekeurig punt binnen op je baan en deze condensator doet verder zijn werk... je hoeft het stuk rail met de condensator dus alleen op te nemen in je layout. ofwel je treinbaan. ;)
priltreintje schreef: 14979 de schakel rail vermoed ik dat je die kan gebruiken om een wissel in werking tezetten,begrijp ik tenminste,maar de aansluiting.
neen eenwissel kan je op diverse manieren bedienen maar niet met dit stukje rails. een trein kan namelijk niet denken en dus kan een trein ook onmogelijk via dit ding doorgeven welke stand een wissel zou moeten aannemen.
Je kan evt met dit onderdeel dingen schakelen maar ik hoop dat iemand anders hier op het forum je daar uit ervaring iets van kan vertellen want ik ken die dingen niet uit ervaring.

Maar als ik het goed begrijp heb je deze stukken rails en nog wat meer normale rails en vroeg je je af waar et voor is?
Want in dat geval zou ik je willen advieseren pak één trafo (en voor de veiligheid dus vooral geen twee!) en test eens wat raak met voornamelijk 14982 en 14984.
Je kan dan ook 14904 toevoegen aan je baanplan maar daavan merk jij waarscheinlijk niet zo veel ;)

m.v.g.

Mark

lvdwerf

Bericht door lvdwerf »

Ow en even tussen door als je ooit naar digitaal gaat moet je dat stuk rails met die condensator weghalen.

Bouwt groots.

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Die condensator is voor ontstoring, deze heeft veel te weinig capaciteit om een stroombuffer te vormen.

Digitale DCC signalen zijn in wezen hoogfrequente golven (nou ja hoog... in ieder geval een zichzelf repeterend signaal). Die condensator is voor analoge spanning een isolator, dus daar loopt geen stroom door. Voor golf-signalen kan een condensator wel een geleider worden, afhankelijk van de frequentie van dat signaal. Omdat het DCC signaal ook een golf-signaal is gaat die ingebouwde condensator roet in het eten gooien! Dus als je ooit zou denken digitaal te gaan, kun je die rail maar beter niet gebruiken.

groet, Collin

spoor65

Bericht door spoor65 »

priltreintje,

Indien je duits een beetje beheerst, en je hebt er belang bij, heb ik nog een Handboek liggen van Minitirx,
met daarin diverse baanontwerpen als mede vele info omtrent aansluitingen van diverse items.

Mocht je belang hebben om het evetueel over te nemen, dan stuur je maar ff een pbtje

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
priltreintje

helaas ken ik geen duis bedankt in ieder geval.
spoor65 schreef:priltreintje,

Indien je duits een beetje beheerst, en je hebt er belang bij, heb ik nog een Handboek liggen van Minitirx,
met daarin diverse baanontwerpen als mede vele info omtrent aansluitingen van diverse items.

Mocht je belang hebben om het evetueel over te nemen, dan stuur je maar ff een pbtje

Onderwerp starter
priltreintje

ok en boel dingen ben ik uit.
maar de schakel rail kom ik niet uit
wie oh wie weet hoe en wat van zo`n ding af

marco

Bericht door marco »

volgens mij is een schakel rail een stukje rail waarmee je een wissel of sein kunt schakelen zodra je er overheen rijd met je lok.
hetzelfde als een reed contact tussen de rails.

Groetjes marco

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie