Lage Zwaluwe ( 7700 x 500 )
Re: Lage Zwaluwe
Dank @ allen!
Vandaag ben ik begonnen met het leggen van de rails! De eerste 5 meter liggen er nu.
Hier is 1 van de moeilijkste klusjes te zien;
Het bruine papier wat je ziet zijn afgedekte wisselmotoren. Het is een precisie klus maar wel 1 van de leukste. Ik ga balen als de laatste wissel erin ligt...
Nog 33 meter rails te gaan! (Het schaduwstation niet meegeteld...)
Vandaag ben ik begonnen met het leggen van de rails! De eerste 5 meter liggen er nu.
Hier is 1 van de moeilijkste klusjes te zien;
Het bruine papier wat je ziet zijn afgedekte wisselmotoren. Het is een precisie klus maar wel 1 van de leukste. Ik ga balen als de laatste wissel erin ligt...
Nog 33 meter rails te gaan! (Het schaduwstation niet meegeteld...)
Re: Lage Zwaluwe
Ziet er prachtig uit.
Ik zie dat je de wisselmotoren rechtstreeks aan de wissel hebt hangen. Met een PL-10WE (de E staat voor extended pin)en een motoradapter PL-12 kun je ze onder de baan monteren. Of je gebruikt de adapters van Detail Matters http://www.railway-models.co.uk/767_1_1936664.html. Dan hoef je niet zo'n grote gaten te maken.
Ik zie dat je de wisselmotoren rechtstreeks aan de wissel hebt hangen. Met een PL-10WE (de E staat voor extended pin)en een motoradapter PL-12 kun je ze onder de baan monteren. Of je gebruikt de adapters van Detail Matters http://www.railway-models.co.uk/767_1_1936664.html. Dan hoef je niet zo'n grote gaten te maken.
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Re: Lage Zwaluwe
Hey Gerwin,
Helaas heb ik alle wisselmotoren al aangeschaft. De methode die je laat zien is inderdaad een stuk eenvoudiger. Ik zal het in de toekomst zeker gaan gebruiken.
Grtzz,
Rob
Helaas heb ik alle wisselmotoren al aangeschaft. De methode die je laat zien is inderdaad een stuk eenvoudiger. Ik zal het in de toekomst zeker gaan gebruiken.
Grtzz,
Rob
Re: Lage Zwaluwe
Ik ben verder gegaan met het leggen van wissels. Deze waren best tricky maar ze ligger erin! De railafstanden van hart tot hart zijn hier 25mm (4 meter op Lage Zwaluwe) en dit is smaller dan de standaard van Peco.
Ook heb ik er meteen wat materieel doorheen geduwd om te kijken of alles goed gelegd is.
De schaduw stations hebben nog heel wat aanpassingen nodig voordat ze definitief geinstalleerd kunnen worden. Daar ben ik nu mee bezig. Ook heb ik al 2 sporen aangesloten richting het toekomstige schaduwstation. Nog eventjes en ik kan rijden.
Ik had graag wat meer rails gelegd maar helaas zijn de raillasjes voorlopig op...
Ook heb ik er meteen wat materieel doorheen geduwd om te kijken of alles goed gelegd is.
De schaduw stations hebben nog heel wat aanpassingen nodig voordat ze definitief geinstalleerd kunnen worden. Daar ben ik nu mee bezig. Ook heb ik al 2 sporen aangesloten richting het toekomstige schaduwstation. Nog eventjes en ik kan rijden.
Ik had graag wat meer rails gelegd maar helaas zijn de raillasjes voorlopig op...
Re: Lage Zwaluwe
26.6 mm is de normale spoorafstand van Peco, dacht ik. Dat scheelt niet veel met de ideale 25 mm die je gebruikt. Kort je elk afbuigend spoor van de wissel dan in met (1.6mm /(2*sin(10°))) = 4,6 mm? Het ziet er in elk geval wel wreed goed uit!
groeten,
groeten,
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Lage Zwaluwe
Ziet er al mooi uit zo!
In mn schaduwstation liggen mijn sporen wat verder uit elkaar, het is het niet zichtbare gebied en tevens gelijk mijn 1e kennismaking met peco. Ben er erg over te spreken!!
Op de bovenbaan (zichtbare) komt het ook allemaal netjes op +/- 25mm te liggen! Op de helling (waar ik op dit moment met de isolatie bezig ben) zullen ze langzaam naar elkaar toelopen zodat als ze uit de tunnel komen netjes op dat maatje liggen
In mn schaduwstation liggen mijn sporen wat verder uit elkaar, het is het niet zichtbare gebied en tevens gelijk mijn 1e kennismaking met peco. Ben er erg over te spreken!!
Op de bovenbaan (zichtbare) komt het ook allemaal netjes op +/- 25mm te liggen! Op de helling (waar ik op dit moment met de isolatie bezig ben) zullen ze langzaam naar elkaar toelopen zodat als ze uit de tunnel komen netjes op dat maatje liggen
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Lage Zwaluwe
Heee Rob,
Je gaat goed
Grtz Rob
Je gaat goed
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Lage Zwaluwe
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Lage Zwaluwe
@Michiel, dat klopt heel erg aardig! Zal straks een closeup maken van een wisselstraat met ingekorte wissels, dat maakt een hoop duidelijk.
@Wouter, dat gaat er bij u ook strak uit zien dan. Ben benieuwd!
@Jos, lol!
Vandaag kwam er gelukkig een kleine partij nieuwe wissels binnen.
Ook heb ik nu voldoende raillasjes, ik kan weer even op weg!
Omdat ik gisteren geen rails kon leggen heb ik tot diep in de nacht aan 2 schaduwstations gewerkt. Ze hangen nu aan de achterzijde van de baan inclusief afdekplaat.
Grtzz,
Rob
@Wouter, dat gaat er bij u ook strak uit zien dan. Ben benieuwd!
@Jos, lol!
Vandaag kwam er gelukkig een kleine partij nieuwe wissels binnen.
Ook heb ik nu voldoende raillasjes, ik kan weer even op weg!
Omdat ik gisteren geen rails kon leggen heb ik tot diep in de nacht aan 2 schaduwstations gewerkt. Ze hangen nu aan de achterzijde van de baan inclusief afdekplaat.
Grtzz,
Rob
Re: Lage Zwaluwe
Dat ziet er perfect uit. Zo te zien heb je elk buitenspoor van beide wissels met 9,2 mm ingekort, en dan tegen elkaar gezet. Perfecte aansluiting! Heb je geen probleem gehad dat de volledige rail uit de railschoenen scheurden tijdens het zagen (slijpen). Dat is namelijk het zwakke punt bij Fleischmann wissels als je ermee gaat klooien.
Maar nogmaals "chapeau"!
groeten,
Maar nogmaals "chapeau"!
groeten,
Re: Lage Zwaluwe
@ Saraan,
Dat is bij Peco 55 een stukie moelijker omdat de rails werkelijk in de biels geklemd zit
Hier een plaatje:
Links dus Peco 55 en rechts b.v. meer iets dat op Fl* rails lijkt.
@ Rob gozert,
Gaat lekker! Eindelijk de daad bij het woord gevoegd! Dat moet wel een heerlijk gevoel geven niet?
Ik kan alleen maar zeggen, Jammer dat dit forum niet te vergroten plaatjes ondersteunt.
want het ziet er echt uit naar meer!
Groetjes,
Mark
Dat is bij Peco 55 een stukie moelijker omdat de rails werkelijk in de biels geklemd zit
Hier een plaatje:
Links dus Peco 55 en rechts b.v. meer iets dat op Fl* rails lijkt.
@ Rob gozert,
Gaat lekker! Eindelijk de daad bij het woord gevoegd! Dat moet wel een heerlijk gevoel geven niet?
Ik kan alleen maar zeggen, Jammer dat dit forum niet te vergroten plaatjes ondersteunt.
want het ziet er echt uit naar meer!
Groetjes,
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: Lage Zwaluwe
Ziet er strak uit Rob,
en juist dit soort plaatjes en prachtige voorbeelden van bouwkunst met peco code 55, geeft mij de bevestiging dat ik er goed aan gedaan heb ook over te gaan naar peco code 55.
Zal zeker jouw draadje volgen en er nog veel voordeel uit kunnen halen, ziet er zeer goed uit.
mvg
Freddy(spoor65)
en juist dit soort plaatjes en prachtige voorbeelden van bouwkunst met peco code 55, geeft mij de bevestiging dat ik er goed aan gedaan heb ook over te gaan naar peco code 55.
Zal zeker jouw draadje volgen en er nog veel voordeel uit kunnen halen, ziet er zeer goed uit.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Lage Zwaluwe
@Michiel, Jos en Freddy; Bedankt voor de complimenten! Jullie feedback motiveert me enorm om er iets moois van te maken.
@Mark, bedankt voor de uitleg. Het is bijzonder sterke rails. Ik gebruik een dremel om de rails op de juiste lengte te slijpen.
Als alles goed verloopt is dit mijn laatste vakantieweek en ga ik volgende week fulltime aan het werk als web developer. Daarom probeer ik nu grote progressie te boeken. Ik besef dat ik straks alleen in de avonduren nog tijd heb voor mijn hobby...
Deze week ga ik er in ieder geval voor zorgen dat ik al wat test ritjes kan maken. Ook zal ik een begin maken aan de taluten rond de fly-over. De HSL krijgt zijn definitieve fundering en natuurlijk zal er nog een hoop rails gelegd worden! Vanavond een update met foto's.
Mvg,
Rob
@Mark, bedankt voor de uitleg. Het is bijzonder sterke rails. Ik gebruik een dremel om de rails op de juiste lengte te slijpen.
Als alles goed verloopt is dit mijn laatste vakantieweek en ga ik volgende week fulltime aan het werk als web developer. Daarom probeer ik nu grote progressie te boeken. Ik besef dat ik straks alleen in de avonduren nog tijd heb voor mijn hobby...
Deze week ga ik er in ieder geval voor zorgen dat ik al wat test ritjes kan maken. Ook zal ik een begin maken aan de taluten rond de fly-over. De HSL krijgt zijn definitieve fundering en natuurlijk zal er nog een hoop rails gelegd worden! Vanavond een update met foto's.
Mvg,
Rob
Re: Lage Zwaluwe
Ik ga vanavond meteen kijken als ik thuiskom, want wat ik van je zie bevalt me wel. Succes!
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Lage Zwaluwe
Beste mensen, hier de beloofde update.
Tijdens de bouw van de HSL is er naast het station van Lage Zwaluwe een aansluiting gemaakt naar de HSL. Ik noem het maar even het "werkspoor". Op dit moment heb ik er 1 van de 2 liggen. Waarvoor hij tegenwoordig precies dient weet ik niet maar er kan een trein op geparkeerd worden. Dat heb ik dat nog nooit gezien maar een extra opstelspoor is altijd handig.
Hier zie je de aansluiting naar het werkspoor bij het station:
Hier zie je de aansluiting bij de fly-over. Ik wist nog niet precies waar ik hem ging neerleggen. Vandaar al die extra lijnen. Gelukkig ben ik eruit gekomen:
En hier in de werkelijkheid, vanaf het viaduct. Hij ligt daar dus linksonder. :
1 spoor ligt er voorlopig al mooi bij. Een 2e zal spoedig volgen!
Mijn rug en ogen hebben het wel even gehad voor vandaag. Morgen ga ik verder met de talut van de fly-over.
Mocht je de foto's in hogere resolutie's willen zien dan kan je naar mijn photostream op flickr.com: Smolderz Photostream
Tijdens de bouw van de HSL is er naast het station van Lage Zwaluwe een aansluiting gemaakt naar de HSL. Ik noem het maar even het "werkspoor". Op dit moment heb ik er 1 van de 2 liggen. Waarvoor hij tegenwoordig precies dient weet ik niet maar er kan een trein op geparkeerd worden. Dat heb ik dat nog nooit gezien maar een extra opstelspoor is altijd handig.
Hier zie je de aansluiting naar het werkspoor bij het station:
Hier zie je de aansluiting bij de fly-over. Ik wist nog niet precies waar ik hem ging neerleggen. Vandaar al die extra lijnen. Gelukkig ben ik eruit gekomen:
En hier in de werkelijkheid, vanaf het viaduct. Hij ligt daar dus linksonder. :
1 spoor ligt er voorlopig al mooi bij. Een 2e zal spoedig volgen!
Mijn rug en ogen hebben het wel even gehad voor vandaag. Morgen ga ik verder met de talut van de fly-over.
Mocht je de foto's in hogere resolutie's willen zien dan kan je naar mijn photostream op flickr.com: Smolderz Photostream
Re: Lage Zwaluwe
Als je dat korte kopspoortje bedoelt, dan lijkt me dit een veiligheidspoor. In normale stand staat ie op afbuigen, zodat evantueel onverwacht aanrollend materieel (losse wagons, lok zonder bestuurder, bedenk het maar...) via het kopspoorjte in de zandbak terecht komt. Het hoofdspoor blijft veilig. Je zal er dus nooit een lok of zo opgesteld zien staan. Althans dat is mijn idee erover.
groetjes,
groetjes,
Re: Lage Zwaluwe
Hey Michiel, interessante theorie Dat kopspoortje ging voorheen richting de HSL. Toen had het de naam "instandhoudingsemplacement":
©Peter Honig 2001-2009
Het "werkspoor" wat ik bedoel wordt toch enkele keren gebruikt, het heeft ook seinen:
©treinspotten-nl
Zouden ze hier treinen in parkeren die het reguliere treinverkeer dreigen te vertragen? Als het traject vrij is kan een goederentrein weer verder rijden. In Eindhoven en Tilburg zie je dit ook regelmatig gebeuren.
©Peter Honig 2001-2009
Het "werkspoor" wat ik bedoel wordt toch enkele keren gebruikt, het heeft ook seinen:
©treinspotten-nl
Zouden ze hier treinen in parkeren die het reguliere treinverkeer dreigen te vertragen? Als het traject vrij is kan een goederentrein weer verder rijden. In Eindhoven en Tilburg zie je dit ook regelmatig gebeuren.
Re: Lage Zwaluwe
Dan heb ik het toch bij het verkeerde eind. Mijn kennis komt van het stoomtijdperk, toen dergelijke veiligheidsspoortjes algemeen toegepast werden. Maar toen hadden niet alle wagons remmen.
Ik volg je project met argusogen. Je bent goed bezig. Ik kijk en leer.
groetjes,
Ik volg je project met argusogen. Je bent goed bezig. Ik kijk en leer.
groetjes,
Re: Lage Zwaluwe
Vandaag heb ik de talud voor de fly-over uitgezagen. Het was een heel vervelend klusje geworden omdat de decoupeerzaag simpelweg niet onder de schuine wand van de zolder paste...
De tape is al gelegd en de punaises houden alles bij elkaar. Morgen kan de talud in de juiste hoogte worden bevestigd en dan kan de rails erop. De rails liggen in een straal van 3 meter en de talud heeft een hellingspercentage van 2%.
Morgen ga ik in een deel van de fundering van de HSL aanleggen.
Grtzz,
Rob
De tape is al gelegd en de punaises houden alles bij elkaar. Morgen kan de talud in de juiste hoogte worden bevestigd en dan kan de rails erop. De rails liggen in een straal van 3 meter en de talud heeft een hellingspercentage van 2%.
Morgen ga ik in een deel van de fundering van de HSL aanleggen.
Grtzz,
Rob