Lage Zwaluwe ( 7700 x 500 )

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3935
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jeroen »

ZIet er strak uit, zeg! Gaat wel goedkomen, dit.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Dank @ allen! :mrgreen:

Vandaag ben ik begonnen met het leggen van de rails! De eerste 5 meter liggen er nu.

Hier is 1 van de moeilijkste klusjes te zien;
Afbeelding

Het bruine papier wat je ziet zijn afgedekte wisselmotoren. Het is een precisie klus maar wel 1 van de leukste. :P Ik ga balen als de laatste wissel erin ligt...

Nog 33 meter rails te gaan! (Het schaduwstation niet meegeteld...)


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Ziet er al mooi uit Rob, die slanke wissels zijn prachtig he.
Welke wisselaandrijving gebruik je?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Inderdaad 8-) Ze mochten niet ontbreken!

De PL-10w van Peco.

Afbeelding

Grtzz,

Rob



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door gdw1963 »

Ziet er prachtig uit.

Ik zie dat je de wisselmotoren rechtstreeks aan de wissel hebt hangen. Met een PL-10WE (de E staat voor extended pin)en een motoradapter PL-12 kun je ze onder de baan monteren. Of je gebruikt de adapters van Detail Matters http://www.railway-models.co.uk/767_1_1936664.html. Dan hoef je niet zo'n grote gaten te maken.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Hey Gerwin,

Helaas heb ik alle wisselmotoren al aangeschaft. :| De methode die je laat zien is inderdaad een stuk eenvoudiger. Ik zal het in de toekomst zeker gaan gebruiken. 8-)

Grtzz,

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Ik ben verder gegaan met het leggen van wissels. Deze waren best tricky maar ze ligger erin! De railafstanden van hart tot hart zijn hier 25mm (4 meter op Lage Zwaluwe) en dit is smaller dan de standaard van Peco.
Afbeelding

Ook heb ik er meteen wat materieel doorheen geduwd om te kijken of alles goed gelegd is.

De schaduw stations hebben nog heel wat aanpassingen nodig voordat ze definitief geinstalleerd kunnen worden. Daar ben ik nu mee bezig. Ook heb ik al 2 sporen aangesloten richting het toekomstige schaduwstation. Nog eventjes en ik kan rijden. 8-)

Ik had graag wat meer rails gelegd maar helaas zijn de raillasjes voorlopig op... :|



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Saraan »

26.6 mm is de normale spoorafstand van Peco, dacht ik. Dat scheelt niet veel met de ideale 25 mm die je gebruikt. Kort je elk afbuigend spoor van de wissel dan in met (1.6mm /(2*sin(10°))) = 4,6 mm? Het ziet er in elk geval wel wreed goed uit! ;)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2371
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door OBBinN »

Ziet er al mooi uit zo! :)
In mn schaduwstation liggen mijn sporen wat verder uit elkaar, het is het niet zichtbare gebied en tevens gelijk mijn 1e kennismaking met peco. Ben er erg over te spreken!!
Op de bovenbaan (zichtbare) komt het ook allemaal netjes op +/- 25mm te liggen! Op de helling (waar ik op dit moment met de isolatie bezig ben) zullen ze langzaam naar elkaar toelopen zodat als ze uit de tunnel komen netjes op dat maatje liggen :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Rob Fongers »

Heee Rob,

Je gaat goed


Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Ja, dit zou wel een smullen kunnen worden. Dan gaan we je ook Smulders noemen :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Rob Fongers »

:D :D :D :D


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

@Michiel, dat klopt heel erg aardig! Zal straks een closeup maken van een wisselstraat met ingekorte wissels, dat maakt een hoop duidelijk. ;)

@Wouter, dat gaat er bij u ook strak uit zien dan. ;) Ben benieuwd!

@Jos, lol! :lol:

Vandaag kwam er gelukkig een kleine partij nieuwe wissels binnen. :)
Afbeelding

Ook heb ik nu voldoende raillasjes, ik kan weer even op weg!

Omdat ik gisteren geen rails kon leggen heb ik tot diep in de nacht aan 2 schaduwstations gewerkt. Ze hangen nu aan de achterzijde van de baan inclusief afdekplaat. :)

Grtzz,

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Hey Michiel, hier de closeup van 2 wissels die samenkomen. ;)
Afbeelding

Grtzz,

Rob



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Saraan »

Dat ziet er perfect uit. Zo te zien heb je elk buitenspoor van beide wissels met 9,2 mm ingekort, en dan tegen elkaar gezet. Perfecte aansluiting! 8-) 8-) 8-) Heb je geen probleem gehad dat de volledige rail uit de railschoenen scheurden tijdens het zagen (slijpen). Dat is namelijk het zwakke punt bij Fleischmann wissels als je ermee gaat klooien. :o

Maar nogmaals "chapeau"! ;)
groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Mooi hoor Rob!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door mmhajvth »

@ Saraan,

Dat is bij Peco 55 een stukie moelijker omdat de rails werkelijk in de biels geklemd zit
Hier een plaatje:
Afbeelding
Links dus Peco 55 en rechts b.v. meer iets dat op Fl* rails lijkt.

@ Rob gozert,

Gaat lekker! Eindelijk de daad bij het woord gevoegd! Dat moet wel een heerlijk gevoel geven niet? :)
Ik kan alleen maar zeggen, Jammer dat dit forum niet te vergroten plaatjes ondersteunt.
want het ziet er echt uit naar meer!

Groetjes,

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4560
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door spoor65 »

Ziet er strak uit Rob,

en juist dit soort plaatjes en prachtige voorbeelden van bouwkunst met peco code 55, geeft mij de bevestiging dat ik er goed aan gedaan heb ook over te gaan naar peco code 55.

Zal zeker jouw draadje volgen en er nog veel voordeel uit kunnen halen, ziet er zeer goed uit.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

@Michiel, Jos en Freddy; Bedankt voor de complimenten! :) Jullie feedback motiveert me enorm om er iets moois van te maken. :mrgreen:

@Mark, bedankt voor de uitleg. ;) Het is bijzonder sterke rails. Ik gebruik een dremel om de rails op de juiste lengte te slijpen.

Als alles goed verloopt is dit mijn laatste vakantieweek en ga ik volgende week fulltime aan het werk als web developer. Daarom probeer ik nu grote progressie te boeken. Ik besef dat ik straks alleen in de avonduren nog tijd heb voor mijn hobby... :(

Deze week ga ik er in ieder geval voor zorgen dat ik al wat test ritjes kan maken. :) Ook zal ik een begin maken aan de taluten rond de fly-over. De HSL krijgt zijn definitieve fundering en natuurlijk zal er nog een hoop rails gelegd worden! Vanavond een update met foto's. ;)

Mvg,

Rob


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Hookies »

Ik ga vanavond meteen kijken als ik thuiskom, want wat ik van je zie bevalt me wel. Succes!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Beste mensen, hier de beloofde update. 8-)

Tijdens de bouw van de HSL is er naast het station van Lage Zwaluwe een aansluiting gemaakt naar de HSL. Ik noem het maar even het "werkspoor". Op dit moment heb ik er 1 van de 2 liggen. Waarvoor hij tegenwoordig precies dient weet ik niet maar er kan een trein op geparkeerd worden. Dat heb ik dat nog nooit gezien maar een extra opstelspoor is altijd handig. ;)

Hier zie je de aansluiting naar het werkspoor bij het station:
Afbeelding

Hier zie je de aansluiting bij de fly-over. Ik wist nog niet precies waar ik hem ging neerleggen. Vandaar al die extra lijnen. Gelukkig ben ik eruit gekomen:
Afbeelding

En hier in de werkelijkheid, vanaf het viaduct. Hij ligt daar dus linksonder. ;):
Afbeelding

1 spoor ligt er voorlopig al mooi bij. Een 2e zal spoedig volgen! ;)
Afbeelding

Mijn rug en ogen hebben het wel even gehad voor vandaag. Morgen ga ik verder met de talut van de fly-over. :mrgreen:

Mocht je de foto's in hogere resolutie's willen zien dan kan je naar mijn photostream op flickr.com: Smolderz Photostream



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Saraan »

Als je dat korte kopspoortje bedoelt, dan lijkt me dit een veiligheidspoor. In normale stand staat ie op afbuigen, zodat evantueel onverwacht aanrollend materieel (losse wagons, lok zonder bestuurder, bedenk het maar...) via het kopspoorjte in de zandbak terecht komt. Het hoofdspoor blijft veilig. Je zal er dus nooit een lok of zo opgesteld zien staan. Althans dat is mijn idee erover.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Hey Michiel, interessante theorie ;) Dat kopspoortje ging voorheen richting de HSL. Toen had het de naam "instandhoudingsemplacement":
Afbeelding
©Peter Honig 2001-2009

Het "werkspoor" wat ik bedoel wordt toch enkele keren gebruikt, het heeft ook seinen:
Afbeelding
©treinspotten-nl

Zouden ze hier treinen in parkeren die het reguliere treinverkeer dreigen te vertragen? Als het traject vrij is kan een goederentrein weer verder rijden. In Eindhoven en Tilburg zie je dit ook regelmatig gebeuren.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Saraan »

Dan heb ik het toch bij het verkeerde eind. Mijn kennis komt van het stoomtijdperk, toen dergelijke veiligheidsspoortjes algemeen toegepast werden. Maar toen hadden niet alle wagons remmen.

Ik volg je project met argusogen. Je bent goed bezig. Ik kijk en leer. ;)
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Vandaag heb ik de talud voor de fly-over uitgezagen. Het was een heel vervelend klusje geworden omdat de decoupeerzaag simpelweg niet onder de schuine wand van de zolder paste... :x

Afbeelding

De tape is al gelegd en de punaises houden alles bij elkaar. Morgen kan de talud in de juiste hoogte worden bevestigd en dan kan de rails erop. ;) De rails liggen in een straal van 3 meter en de talud heeft een hellingspercentage van 2%.

Morgen ga ik in een deel van de fundering van de HSL aanleggen.

Grtzz,

Rob


Plaats reactie