Wintertafereel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JeePee

Wintertafereel

Bericht door JeePee »

De kerst komt er weer aan en heb het idee opgepakt om wat te oefenen met scenery op een kleine baan: Winterberg. Het idee is om een pendeltreintje (railbus?) te laten rijden op een baantje van 60 bij 90 met een winter / kerst landschap. Het treintje pendelt met een conrad pendelautomaat van het stationnetje in het dorpje (kerkje, huisje, kraampjes, schaatsende poppetje op het meer) en via een korte boog over wat bruggetjes en door bergen te eindigen bij het eindstation. En vice versa :) Geen bijzonder orgineel thema, maar wel leuk om wat te oefenen met een helling en landschap. Het stijgingsperecentage wordt ongeveer 3% en eindig op een duizlingwekkende hoogte van (maar liefst) 7 cm.
Leuk idee? Zijn er nog andere mensen met een soortgelijke winter diorama mini baantje? Ik hoor graag jullie ideeen of tips! :)

Bijgevoegd een plaatje wat het schematisch weer geeft.
Bijlagen
Winterdam.jpg
Winterdam.jpg (90.88 KiB) 1504 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JeePee op 24 okt 2012 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Onze vereniging: http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)

WimC

Re: Wintertafereel

Bericht door WimC »

Leuk idee.
Wat je nog zou kunnen doen is bij het station in het dal het spoor niet te laten eindigen, maar in de berg te laten verdwijnen.Daar kun je dan nog een opstelspoortje maken, zodat je een tweede treintje kunt laten rijden. Dan krijg je iets meer afwisseling.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Sowieso leuk idee. Ik had ooit het idee om ook een kerst(cirkel)baantje te maken. In mijn geval vond ik het rotsen maken, groenen ed zo leuk dat ik het zonde vond om het te bedekken onder een laag sneeuw. Dus toen heb ik het thema omgegooid. :mrgreen: Voor kerst 2013 (of 2014, 2015, what ever :oops:) ga ik een nieuw project beginnen waar wel sneeuw op moet komen. 8-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
JeePee

Bericht door JeePee »

Wim,
Inderdaad goed idee om een opstelspoortje te maken. Nu wilde ik gewoon een analoog baantje maken, maar om met twee treinen te rijden weet ik niet zeker of dat op een vrij eenvoudige manier kan (als het digitaal was zet ik het zo in elkaar). Nog tips hiervoor?

Onze vereniging: http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)

WimC

Bericht door WimC »

Nee, schakelingen heb ik niet veel verstand van.
Misschien kan als je de wissel als stopwissel uitvoert en kun je die dan automatisch schakelen als een trein het spoor oprijdt, waardoor die trein stil komt te staan en de ander vertrekt.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie