Aantal locs??

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Aantal locs??

Bericht door dany »

Goede morgen,

Mijn baan wordt aangestuurd door een Fleischmann Twin-center. Ik heb tot nu toe in totaal 7 locs. Ook zijn er 4 wagons met een binnenverlichting. De totale lengte van de sporen in ongeveer 54 meter. Als ik de treinen allemaal automatisch laat rijden via koploper bijven er meer en meer locs haperen. Als ik er dan een paar doe stoppen, verbetert dit sterk. Daarom krijg ik de indruk dat er teveel stroom wordt afgenomen.
Vraag 1: Klopt dit denkpatroon?

De oplossing zou er dan kunnen in liggen om een deel van de baan te scheiden en te laten voeden door een booster.
Vraag 2: Is ook dit denkpatroon juist?

Indien 1 & 2 juist zijn is dan de vraag welke booster ik best zou kunnen gebruiken in relatie tot mijn Twin center?

Groetjes en bedankt voor de info,

Dany


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Aantal locs??

Bericht door spoor65 »

Uhlenbrock power system booster lijkt mij dan het beste, want zo te lezen zal dat waarschijnlijk idd de oplossing zijn.
er bestaan verschillende uitvoeringen van deze booster, neem de zwaarste en je kunt een tijd vooruit.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Aantal locs??

Bericht door anne w »

Beste Dany,

Klinkt inderdaad als "te veel gebruikers voor de capaciteit van de booster van het Twin-Center", dus op te lossen met een additionele booster en transformator.

Ik weet niet of Koploper de mogelijkheid ook kent van "beperk het maximaal aantal rijdende treinen", hiermee zorg je er voor dat het aantal rijdende treinen niet meer is als dat de "stroomlevercapaciteit" aan kan, het zullen dan wel steeds andere treinen zijn die rijden.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Modelspoorbarry
Berichten: 345
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Aantal locs??

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Danny,

In Koploper kun je opgeven, wat het "maximaal aantal rijdende treinen" is. Totdat je een booster hebt, kun je dan zonder haperingen rijden.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Aantal locs??

Bericht door jeepney »

Wellicht ten overvloede: booster(s) en twincenter wel allemaal op gescheiden stroomkringen !!!!

Henk



bfwkeizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2011 10:52
Locatie: Rotterdam

Re: Aantal locs??

Bericht door bfwkeizer »

Hallo Dany,

Welke trafo gebruik je bij de TC , dus hoeveel VA ?.

groet,

Bernhard



Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Aantal locs??

Bericht door dany »

Goede morgen,

de trafo die ik gebruik is die van Fleischmann (ref 6811). De kenmerken die Fleischmann opgeeft zijn: 16,5V/2.73A (45 VA).

Misschien kan ik deze beter vervangen?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Aantal locs??

Bericht door spoor65 »

Dany,

Eeen Travo vervangen voor een zwaardere , ja dat kan natuurlijk, maar dat is slechts een tijdelijke oplossing,
binnen de kortste keren zul je weer tegen het zelfde probleem aan lopen, zodra je maar een paar locjes, of rijtuigen met verlichting, extra er bij krijgt.

met een booster zul je denk ik toch beter uit zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Aantal locs??

Bericht door Jos »

Een zwaardere travestiet Freddy? :lol: :lol: :lol: :lol:

travo is kort voor travestiet
trafo is kort voor transformator.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Aantal locs??

Bericht door spoor65 »

:lol: :lol: :lol: :oops:


Tja, maar dan wel 1 van minstens 200KG :lol:

maar dit krijg je dus als je ff snel een reactie schrijft, zonder ff goed na te denken.

Jos heeft natuurlijk gelijk.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Aantal locs??

Bericht door dany »

Goede morgen,

de baan, zoals die er nu bijligt, zal niet zoveel meer veranderen. De uitbreiding zal wel nog gebeuren naar een helix en een schaduwstation. Meer dan het aantal locs dat er nu aan het rijden zal er op hetzelfde ogenblik niet gaan rijden. Daarom rijst bij mij nu de volgende bedenking om één en ander wat makkelijker te maken en niet teveel aanpassingen te moeten doen aan de bedrading:
De baan die er nu is zou ik kunnen voorzien van een zwaadere trafo. De latere uitbreiding naar helix en schaduwstation via een booster.
Lijkt dit, voor jullie, een goede oplossing?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Aantal locs??

Bericht door shoven »

Even uit nieuwsgierigheid: bij hoeveel locs begint het te haperen?
Ik heb nl. een multimaus en die is qua vermogen te vergelijken met een TC. Een stuk of 6 a 7 locs tegelijk is daarmee geen probleem. Heb je nog andere stroomverbruikers naast de locs?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Aantal locs??

Bericht door eercb »

Ik ben nog niet helemaal ingeburgerd in de digitale treintjes, maar hoe worden de binnenverlichtingen van de wagons verzorgd? Gebruik je gloeilampen? Dan kun je wellicht daar al veel winnen met ledverlichting. Ook de front en sluitverlichting van de locs kun je indien van toepassing vervangen met leds.

Ga niet zomaar ledjes plaatsen, juist met een goed circuit kun je veel mA's winnen....

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Aantal locs??

Bericht door dany »

Goede morgen,
het heeft een tijd geduurd door andere zomeractiviteiten maar intussen heb ik toch één en ander geprobeerd:
Via Koploper heb ik het aantal simultaan rijdende locs eerst verminderd naar 4 en dan naar 3. Ik stel vast dat het rijgedrag sterk verbeterd is. Er zijn nog wel een paar haperingen, maar een grondige reinigingsbeurt zal daar wel een oplossing bieden. Hierdoor wil ik mijn vorig denkpatroon nog eens herhalen:
Op de bestaande baan de trafo vervangen door een zwaardere, en dan de uitbreiding naar helix en schaduwstation via een booster met uiteraard een eigen trafo. Wat denken jullie hiervan?

Omtrent die zwaardere trafo ook nog het volgende: Kan het dat ik ergens gelezen heb dat een Twin-center maximaal een trafo van 70Va aankan?

Omtrent extra verbruikers op de baan:
De locs zijn allemaal locs die digitaal voorbereid waren bij aankoop. De decoders zijn achteraf ingebouwd. Daarmee wil ik zeggen dat de lampjes deze zijn die origineel in de locs zaten bij aankoop. Kunnen deze lampjes vervangen worden door lampjes die minder verbruiken of niet? Volgende vraag is dan of zomaa "plug en play" is, of een hele klus?

Op de baan zijn er dan ook nog een paar passagiersrijtuigen die met een klassieke verlichting zijn uitgerust. Over interieurverlichting met Led's is her en der van alles te lezen. Alleen, misschien stom van mij, ik zie door het bos de bomen niet meer. Kan iemand mij de weg wijzen naar een degelijke en prijsvriendelijke oplossing?

Misschien is dit alles een hele boterham, maar toch kijk ik uit naar jullie reactie.

Groetjes en bedankt,

Dany


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Aantal locs??

Bericht door martinb »

De locs zijn allemaal locs die digitaal voorbereid waren bij aankoop. De decoders zijn achteraf ingebouwd. Daarmee wil ik zeggen dat de lampjes deze zijn die origineel in de locs zaten bij aankoop. Kunnen deze lampjes vervangen worden door lampjes die minder verbruiken of niet? Volgende vraag is dan of zomaa "plug en play" is, of een hele klus?
Zou ik niet doen. De hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot de winst qua stroom

Rijtuigen is een ander vraagstuk, daar zou ik de gok nog wel eens op nemen. In een lok brand er veelal maar 1 klein lampje, in een rijtuig minimaal 2 grotere.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Aantal locs??

Bericht door eercb »

martinb schreef:
De locs zijn allemaal locs die digitaal voorbereid waren bij aankoop. De decoders zijn achteraf ingebouwd. Daarmee wil ik zeggen dat de lampjes deze zijn die origineel in de locs zaten bij aankoop. Kunnen deze lampjes vervangen worden door lampjes die minder verbruiken of niet? Volgende vraag is dan of zomaa "plug en play" is, of een hele klus?
Zou ik niet doen. De hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot de winst qua stroom

Rijtuigen is een ander vraagstuk, daar zou ik de gok nog wel eens op nemen. In een lok brand er veelal maar 1 klein lampje, in een rijtuig minimaal 2 grotere.
Het aanbrengen van leds in personenwagons kan wel wat winst opleveren en is te doen.... In locs gaan verbouwen is idd ook niet mijn eerste keus.


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Aantal locs??

Bericht door jules »

Wat ik van de Fleischmann Twincenter weet, is dat hij maximaal 3 Ampère eruit kan spugen, dus als je een trafo hebt die minder stroom kan leveren, is het wellicht de moeite om deze te vervangen voor een trafo van tenminste 3 Ampere.
Want met een lichtere trafo benut je ook niet de volledige mogelijkheden van een booster (in dit geval de Twincenter).
Mvg, Jules.


Plaats reactie