Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door fritske »

Dit is een stukje spoor waar niet de volledige digitale spanning opstaat, alleen die spanning die nodig is om de decoder te programmeren.
Wanneer de decoder niet goed is aangesloten c/q kortsluiting heeft geeft de centrale dit aan, is alles in orde dan kun je de decoder uitlezen c/q programmeren.
Voor alle zekerheid dus het programmeerspoor gebruiken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gr Frits



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door jules »

Juist Frits!!
Bart.
De programmeerspooraansluiting kun je als het goed is, tenminste met de IB en met de FLM Twincenter, op twee manieren schakelen
(op een multimaus of wat voor besturingseenheid dan ook zal ongetwijfeld ook geprogrammeerd kunnen worden, dan staat er ook niet de volle rijspanning op de aansluitingen).
Gewoon met de digitale voedingsspanning EN met een programmeersignaal, waar je NIET op kunt rijden, deze is bedoeld om decoders uit te lezen en te programmeren, dit gaat niet met de normale rijspanning.
Wat ik hiermee wil zeggen: Als je je loc met pas ingebouwde decoder op deze programmeersignaal aansluit, zal de decoder bij eventuele sluiting of wat dan ook niet direct naar de haaien gaan, maar je wordt erop geattendeerd dat het niet goed is aangesloten door een foutmelding en vaak kun je de decoder dan niet uitlezen, laat staan, programmeren.
Zou je dezelfde decoder nu gelijk op de rijspanning aansluiten??
Probeer het en je weet het.
(Tip heb ik of van dit forum of van een ander forum).



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door dentheo »

MIj is ooit verteld dat men eerst moet uitlezen, lukt dat, dan kan men programmeren.
Lukt het uitlezen niet, dan zeker niet programmeren want dan kun je de decoder beschadigen.
Bij programmeren zou de spanning stuk hoger zijn dan bij lezen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door jules »

Als je hem niet kan uitlezen, dus een foutmelding krijgt, kun je hem dan uberhaupt programmeren??
Het is mij tot nog toe niet gelukt. :lol: :lol:



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door dentheo »

Nee maar je kan hem wel "braden"



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door fritske »

klopt



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door jules »

Ja...Op een normale rijspanning.
Ik heb verschillende ingebouwde decoders met over het hoofd geziene massa aansluiting van de motor op het programmeersignaal gehad, niets aan het handje.
Ok, ik moet dit dan niet op een rijspanning aansluiten, want dan is het enkeltje decoderhemel.
Boel herstellen en alsnog uitlezen en programmeren.
Ik heb dan ook de Fleischmann Twincenter, hoe het met andere centrales zit weet ik uiteraard niet, Intellibox lijkt mij ook sterk omdat de Twincenter een uitgeklede kloon van IB is.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door shoven »

En sommige centrales (Multimaus) hebben geen apart programmeerspoor. Geven die bij programmeren dan een andere spanning af?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door spoor65 »

dentheo schreef:MIj is ooit verteld dat men eerst moet uitlezen, lukt dat, dan kan men programmeren.
Lukt het uitlezen niet, dan zeker niet programmeren want dan kun je de decoder beschadigen.
Bij programmeren zou de spanning stuk hoger zijn dan bij lezen.
Dus alle Multimaus gebruikers kunnen die beter in de afvalbak gooien?
tenslotte kan een Multimaus niet uitlezen, dus mag je er ook niets mee programmeren????

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Fleischmann 7363 NS 1601 ombouwen

Bericht door Lemland »

Ah, zo. Dat verschilt dus per besturing. Onze MS2 programmeert & bestuurt met hetzelfde signaal. We hebben een rollenbankje die we alleen stroom kunnen geven (en de baan niet) en andersom. Dit voorkomt dat de locloods servo's en eventueel ander materieel ook meegeprogrameerd worden. Maar er is verder geen verschil qua stroom en sturing. Schrijven meer spanning dan lezen lijkt mij onnodig, is intern een zelfde soort handeling (opdracht geven aan een geheugenplaats).

Bart


Plaats reactie