plons
plons
Goedemiddag,
Ik heb afgelopen weekend mijn trein minitrix v100 dcc in het water laten vallen,ik heb de trein daarna uit mekaar gehaald en alles schoon gemaakt maar helaas de verlichting doet het maar voor de rest werkt die niet zijn er nog opties die ik kan proberen of is dit einde oefening de trein is een paar weken oud
vr groet Ben
Ik heb afgelopen weekend mijn trein minitrix v100 dcc in het water laten vallen,ik heb de trein daarna uit mekaar gehaald en alles schoon gemaakt maar helaas de verlichting doet het maar voor de rest werkt die niet zijn er nog opties die ik kan proberen of is dit einde oefening de trein is een paar weken oud
vr groet Ben
Re: plons
Hoi Ben,
Zonde van de loc
Ik weet niet of de loc een decoder heeft met stekkeraansluiting ?
Dan zou je misschien de decoder kunnen wisselen met een decoder voor analoog gebruik en de loc proberen op een analoge trafo. Als de loc dan wel kan rijden is de motor in elk geval niet kapot. Dan is waarschijnlijk de decoder kapot. Maar die is relatief goedkoop om te vervangen.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
Zonde van de loc
Ik weet niet of de loc een decoder heeft met stekkeraansluiting ?
Dan zou je misschien de decoder kunnen wisselen met een decoder voor analoog gebruik en de loc proberen op een analoge trafo. Als de loc dan wel kan rijden is de motor in elk geval niet kapot. Dan is waarschijnlijk de decoder kapot. Maar die is relatief goedkoop om te vervangen.
Gr, Michel
(www.1op160.nl)
Na waterschade schijnt afspoelen met demiwater ook nog wel eens wat schade te kunnen voorkomen. Maar of dat nu nog zin heeft? De geleidende stoffen in het water zullen inmiddels (omdat je de stroom ook erop hebt gehad) hun schade hebben gemaakt door kortsluiting te maken.
Ik zou in ieder geval eerst, zoals 1op160 ook zegt, de decoder even vervangen en kijken of je de motor nog aan de praat krijgt. Of anders de motor even isoleren en uitproberen door hem direct aan een trafo te hangen.
Ik zou in ieder geval eerst, zoals 1op160 ook zegt, de decoder even vervangen en kijken of je de motor nog aan de praat krijgt. Of anders de motor even isoleren en uitproberen door hem direct aan een trafo te hangen.
Hallo,
Bedankt voor de snelle reaktie,hier nog wat extra info
De trein heb ik direkt in demiwater afgespoeld daarna laten drogen en opnieuw geprobeerd maar helaas,er zit een decoder vanaf fabriek in vast gesoldeerd op een printplaat het is een motor zonder koolborstels
Vr groet Ben
Bedankt voor de snelle reaktie,hier nog wat extra info
De trein heb ik direkt in demiwater afgespoeld daarna laten drogen en opnieuw geprobeerd maar helaas,er zit een decoder vanaf fabriek in vast gesoldeerd op een printplaat het is een motor zonder koolborstels
Vr groet Ben
-
Hallo Ben,
Ja jammer. Maar ik zou de motor eruit halen en nogmaals in demi water zetten en goed schudden tevens asje met de hand een aantal keren draaien. Daarna een dag laten drogen en dan analoog proberen. Geldt ook voor de decoder met veel geluk werkt het weer. in ieder geval het proberen waard.
Succes Rob
Ja jammer. Maar ik zou de motor eruit halen en nogmaals in demi water zetten en goed schudden tevens asje met de hand een aantal keren draaien. Daarna een dag laten drogen en dan analoog proberen. Geldt ook voor de decoder met veel geluk werkt het weer. in ieder geval het proberen waard.
Succes Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Neuh, dat kan alleen als de loc onder spanning stond toen deze in het water viel. Zodra het water is opgedroogd geleid dat niet meer.Nico schreef:Na waterschade schijnt afspoelen met demiwater ook nog wel eens wat schade te kunnen voorkomen. Maar of dat nu nog zin heeft? De geleidende stoffen in het water zullen inmiddels (omdat je de stroom ook erop hebt gehad) hun schade hebben gemaakt door kortsluiting te maken.
Of de loc was niet helemaal droog toen je deze probeerde, dan kan ie wel kortsluiting geven, anders moet dat gaan. Kan je de motor wel loshalen en die los op een trafo proberen?
Het gaat om het achterblijven van resten mineralen (zout/kalk) en metalen. Of de hoeveelheden (microscopisch waarschijnlijk) nu echt schade opleveren durf ik niet te zeggen, maar ik zou hier het zekere voor het onzekere nemen. Althans, volgens mij verdampt kalk in water niet mee?Rick schreef:Neuh, dat kan alleen als de loc onder spanning stond toen deze in het water viel. Zodra het water is opgedroogd geleid dat niet meer.
nee kalk in water verdampt niet anders zouden al die ontkalkingsmiddelen voor je badkamer e.d. niet bestaan.
Die mineralen en metalen komen in zulke kleine hoeveelheden in "standaard" kraanwater voor, dat meestal alleen in opgeloste vorm enige kans op kortsluiting bestaat. Een stroomkring (ook een kortgesloten stroomkring) moet zoals bekend altijd gesloten zijn: als er een gat in zit, gebeurt er niets. Als een locje in de gootsteen is gevallen (zoiets stel ik mij voor, of in een emmertje of zo), levert dat na opdroging niet zodanig veel residu op dat er een ganse sedimentlaag wordt gevormd zodat een vaste verbinding kan ontstaan tussen punt A en punt B. Daarom zal het kortsluitingprobleem normaal gesproken niet optreden als de loc weer volledig opgedroogd is, d.w.z. als al het water verdampt is. Als er echter een druppel of - en dat is erger, want soms bijna onzichtbaar - een filmpje water achterblijft, kunnen de ionen vrij ronddartelen en - mits in voldoende mate aanwezig in het water - een kortsluiting teweeg brengen.
Dus nee, ik denk niet dat het residu van kraanwater schokkende effecten met zich mee zal brengen op elektrisch gebied. Het kan misschien wel een bron zijn voor mechanische ongemakken (denk bijvoorbeeld ook aan eventueel opgeloste zuren, ook daarvan zal de impact minimaal zijn, maar toch...), dus ook om die reden zou ik m eerst volledig reinigen.
Dus nee, ik denk niet dat het residu van kraanwater schokkende effecten met zich mee zal brengen op elektrisch gebied. Het kan misschien wel een bron zijn voor mechanische ongemakken (denk bijvoorbeeld ook aan eventueel opgeloste zuren, ook daarvan zal de impact minimaal zijn, maar toch...), dus ook om die reden zou ik m eerst volledig reinigen.
Wat Wesly zei, en bovendien geleid zout alleen als het opgelost is in water.Nico schreef:Het gaat om het achterblijven van resten mineralen (zout/kalk) en metalen. Of de hoeveelheden (microscopisch waarschijnlijk) nu echt schade opleveren durf ik niet te zeggen, maar ik zou hier het zekere voor het onzekere nemen. Althans, volgens mij verdampt kalk in water niet mee?Rick schreef:Neuh, dat kan alleen als de loc onder spanning stond toen deze in het water viel. Zodra het water is opgedroogd geleid dat niet meer.
Verrek, da's ook nog eens waar (scheikunde-examen is alweer zeven jaar geleden ), en dat geldt voor alle zouten. Dat is dus bijna alle troep die je in kraanwater vindt, óók de metalen en mineralen die je erin vindt (metalen zijn niet oplosbaar in water, behalve als het over metaalionen gaat die een zout vormen; mineralen zijn "vanzelf" bijna altijd ook zouten). Conclusie: droog residu gaat niet geleiden.
Nee, omdat het geen metalen an sich zijn (als in: stukken metaal in een atoomrooster, die krijg je niet opgelost in water), maar zouten, de scheikundige benaming voor verbindingen van positieve (normaal gezien zijn dat de metaalionen) en negatieve ionen. Keukenzout bijvoorbeeld bestaat uit het positieve natriumion (natrium is een metaal) en het negatieve chloride-ion: NaCl. Merk op dat een natriumion héél andere eigenschappen heeft dan een natriumatoom: het laatste zou een bijzonder heftige, zo goed als explosieve, reactie aangaan met het water en derhalve totaal niet oplosbaar zijn. Ook de bekendere metalen zoals ijzer en koper zitten in je water in de vorm van zouten. Zouten geleiden alleen wanneer ze opgelost zijn in een drager zoals water: als residu geleiden ze nul komma niks, ook bijvoorbeeld de koperzouten niet, terwijl het metaal koper toch een redelijk goede geleider is .
Overigens worden er wel degelijk miniscule hoeveelheden vaste stoffen (metalen en mineralen) met het kraanwater 'meegevoerd', maar dat is zo verschrikkelijk weinig, daar heb je echt geen last van. Als een druppel water op je aanrecht ligt blijft er voor het blote oog niets zichtbaars over als-ie is opgedroogd .
Overigens worden er wel degelijk miniscule hoeveelheden vaste stoffen (metalen en mineralen) met het kraanwater 'meegevoerd', maar dat is zo verschrikkelijk weinig, daar heb je echt geen last van. Als een druppel water op je aanrecht ligt blijft er voor het blote oog niets zichtbaars over als-ie is opgedroogd .
natuurkunde lessen op het forum
Maar ondertussen, vraag ik mij, zonder mij te verdiepen in alle regels over zouten metalen enz, wel af of benjamin zijn locje weer aan de praat heeft gekregen.
Mvg
Freddy
Maar ondertussen, vraag ik mij, zonder mij te verdiepen in alle regels over zouten metalen enz, wel af of benjamin zijn locje weer aan de praat heeft gekregen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2