Marelburg
Re: Marelburg
Ik zit helemaal te genieten van dit soort filmpjes...
Vrachtwagen in aantocht, bomen gaan dicht.
Komt Loc voorbij, bomen weer open.
Vrachtwagen geeft nog even netjes rechtsaf aan met knipperlicht en dan komt de volgende trein.
Iets te vroeg dicht, sein ging al op okee.
Boompjes te snel open ja...........
Maar dat willen we toch, snelheid-niet te lang wachten bij die slagbomen.
Ik vind het geweldig hoor wat ik zie.
En dan zie je in de verte nog even de vrachtwagen rustig zijn ronde doen...
Helemaal top en die schoonheidfoutjes worden nog wel gecorriceerd.
Geweldig hoor. Wim.
Vrachtwagen in aantocht, bomen gaan dicht.
Komt Loc voorbij, bomen weer open.
Vrachtwagen geeft nog even netjes rechtsaf aan met knipperlicht en dan komt de volgende trein.
Iets te vroeg dicht, sein ging al op okee.
Boompjes te snel open ja...........
Maar dat willen we toch, snelheid-niet te lang wachten bij die slagbomen.
Ik vind het geweldig hoor wat ik zie.
En dan zie je in de verte nog even de vrachtwagen rustig zijn ronde doen...
Helemaal top en die schoonheidfoutjes worden nog wel gecorriceerd.
Geweldig hoor. Wim.
Re: Marelburg
Tering wat gaaf, echt geweldig
Die vrachtwagen heeft op deze manier wel een hele mooie toegevoegde waarde.
Je hebt wel een voordeel met de waarschuwingslampen.
Zolang die knipperen kan er nog een trein aankomen en mag je niet oversteken
dus eigenlijk heb je geen probleem
Groet
Rodie
Die vrachtwagen heeft op deze manier wel een hele mooie toegevoegde waarde.
Je hebt wel een voordeel met de waarschuwingslampen.
Zolang die knipperen kan er nog een trein aankomen en mag je niet oversteken
dus eigenlijk heb je geen probleem
Groet
Rodie
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg mooi
Kijk dat is nu realistische modelbouw.
Mvrg Bob
Kijk dat is nu realistische modelbouw.
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Dank voor de lovende woorden Realisme is ook mijn doel met Marelburg. Ik ben zelf ook nog niet helemaal tevreden over de slagbomen, de lichten wel die zijn mooi maar de bomen gaan nog niet helemaal naar wens.
Ik ga het idee van de servo verplaatsen eens proberen, goede tip.
Groetjes
Ik ga het idee van de servo verplaatsen eens proberen, goede tip.
Groetjes
Re: Marelburg
Ja, dat is helemaal dik in orde, gozer! Erg gaaf gedaan. Je brengt me weer op ideeen zo.
J.
J.
Re: Marelburg
Mooi en zeer realistisch.
Heb je die slagbomen (voordat je ze aangepast hebt) gekocht?
Waar? Merk?
Groet
Jos
Heb je die slagbomen (voordat je ze aangepast hebt) gekocht?
Waar? Merk?
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Dank weer voor de leuke reacties
De slagbomen komen uit een set van Faller bij een baanwachtershuis. Die laatste gaat zeker geplaatst worden. De link naar Faller: http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... nhuis.html
Vanavond ben ik de tips eens gaan proberen om de servo's in het midden te plaatsen. Dit bleek moeilijker dan gedacht Omdat de bewegingsruimte van de overbrenging vrij breed is moet het gat dat je boort naar onderen 3-4mm zijn. Dit komt de constructie van het scharnierelement niet ten goede. Gelukkig had ik de bups met hotlijm vastgezet dus even verwarmen en aanpassen die handel.
Dan komt wellicht de grootste uitdaging: de koppeling aan de servoarm. Omdat de verenstaal schuin doorsteekt en de arm haaks hierop gemonteerd is krijg je dat de arm het traject van het verenstaal niet helemaal kan volgen en de staaldraad dus ruimte nodig heeft.
Het effect van het niet goed plaatsen van de servo:
Zoals je ziet trekt de arm van de servo het verenstaal scheef en dan staat de hefboom ineens schuin Lang leve hotlijm haha even corrigeren en het zit weer recht. Echt stevig niet maar ik ben er wel achter dat plastic niet de juiste materialen zijn voor servo besturing. Na een aantal keren loshalen word het plastic wat lam. Wellicht dat ik deze in de toekomst ga vervangen voor messing. Eerst ben ik benieuwd naar de duurzaamheid van het plastic.
Zo staat de servo nu onder de baan:
Hij beweegt wel erg mooi nu, morgen wil ik toch eens kijekn of ik het hefboompje rechter kan krijgen dan nu. De tweede servo is een hoofdbreker, tot op heden heb ik de juiste positie van de servoarm nog niet gevonden.
Word vervolgt....
De slagbomen komen uit een set van Faller bij een baanwachtershuis. Die laatste gaat zeker geplaatst worden. De link naar Faller: http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... nhuis.html
Vanavond ben ik de tips eens gaan proberen om de servo's in het midden te plaatsen. Dit bleek moeilijker dan gedacht Omdat de bewegingsruimte van de overbrenging vrij breed is moet het gat dat je boort naar onderen 3-4mm zijn. Dit komt de constructie van het scharnierelement niet ten goede. Gelukkig had ik de bups met hotlijm vastgezet dus even verwarmen en aanpassen die handel.
Dan komt wellicht de grootste uitdaging: de koppeling aan de servoarm. Omdat de verenstaal schuin doorsteekt en de arm haaks hierop gemonteerd is krijg je dat de arm het traject van het verenstaal niet helemaal kan volgen en de staaldraad dus ruimte nodig heeft.
Het effect van het niet goed plaatsen van de servo:
Zoals je ziet trekt de arm van de servo het verenstaal scheef en dan staat de hefboom ineens schuin Lang leve hotlijm haha even corrigeren en het zit weer recht. Echt stevig niet maar ik ben er wel achter dat plastic niet de juiste materialen zijn voor servo besturing. Na een aantal keren loshalen word het plastic wat lam. Wellicht dat ik deze in de toekomst ga vervangen voor messing. Eerst ben ik benieuwd naar de duurzaamheid van het plastic.
Zo staat de servo nu onder de baan:
Hij beweegt wel erg mooi nu, morgen wil ik toch eens kijekn of ik het hefboompje rechter kan krijgen dan nu. De tweede servo is een hoofdbreker, tot op heden heb ik de juiste positie van de servoarm nog niet gevonden.
Word vervolgt....
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Gisteravond kon ik het toch niet laten dat ik de materie niet meester kon worden. Ben weer aan de slag gegaan en met succes, de ruimte was krap maar het resultaat erg goed:
http://youtu.be/IbkySIZ-rBM?hd=1
Wat ik meteen heb gedaan is de snelheid van beide bomen aanpassen zodat ze niet allebei even snel bewegen. Het beeld is een stuk realistischer nu
Vanochtend heb ik een begin gemaakt met de servo ontkoppelaars. Met dank aan Rob en Joost heb ik een paar ontkoppelrails van FLM in handen. In eerste instantie wilde ik het hele deel gebruiken van de ontkoppelmachaniek maar tijdens demontatie blijkt dat het effect erg mooi word als ik enkel het hefplaat gebruik en deze inkort.
Door stukjes uit de bielzen te snijden past de hefplaat tussen de rails.
Nu plaats ik onder het hout een servo en met verenstaal kan ik zo gemakkelijk en subtiel de ontkoppeling uitvoeren. Waar ik wel benieuwd naar ga wezen is hoe de positie behouden blijft als de servo beweegt. Wellicht dat er toch een soort kooitje omheen moet komen. Eerst eens even zo proberen
Groetjes
http://youtu.be/IbkySIZ-rBM?hd=1
Wat ik meteen heb gedaan is de snelheid van beide bomen aanpassen zodat ze niet allebei even snel bewegen. Het beeld is een stuk realistischer nu
Vanochtend heb ik een begin gemaakt met de servo ontkoppelaars. Met dank aan Rob en Joost heb ik een paar ontkoppelrails van FLM in handen. In eerste instantie wilde ik het hele deel gebruiken van de ontkoppelmachaniek maar tijdens demontatie blijkt dat het effect erg mooi word als ik enkel het hefplaat gebruik en deze inkort.
Door stukjes uit de bielzen te snijden past de hefplaat tussen de rails.
Nu plaats ik onder het hout een servo en met verenstaal kan ik zo gemakkelijk en subtiel de ontkoppeling uitvoeren. Waar ik wel benieuwd naar ga wezen is hoe de positie behouden blijft als de servo beweegt. Wellicht dat er toch een soort kooitje omheen moet komen. Eerst eens even zo proberen
Groetjes
Re: Marelburg
Heel mooi! Voor een volgend project ga ik je inhuren. Of in tenminste je kennis en expertise. Ziet er super uit die overweg.
Waarom gebruik je voor je ontkoppeling eigenlijk niet zo'n Herkat ding? Is dan geen servo-aansturing, maar de puls 'ramt' je koppeling er wel af zou ik denken.
J.
Waarom gebruik je voor je ontkoppeling eigenlijk niet zo'n Herkat ding? Is dan geen servo-aansturing, maar de puls 'ramt' je koppeling er wel af zou ik denken.
J.
Re: Marelburg
Spoorbomen is een stuk beter zo. Eventueel zou je kunnen kijken of de snelheid nog ietsje omlaag kan. Het slow-glow effect van de lampen vind ik geweldig, dat doet de OC32 denk ik he? Althans, als je hem zo programmeert natuurlijk.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
@ Jeroen: Tnxs J. Ja ik kan die dikke berta kanonnen van Herkat gebruiken. Denk alleen als ze afgaan dat mijn preisers omvallen Aardbevingen komen in het ruhrdeel niet veel voor haha
@Maarten: Ja ik zit daar over te twijfelen, met deze servo's op lagere snelheid zie je de bomen trillen. Met duurdere servo's heb je dat denk ik niet, maar om nu 30,- x2 neer te leggen hiervoor De gloweffecten stel ik indedaad in op de OC32. Op Dinamousers plaats ik een configuratielijst van deze instellingen. Maar als je wilt kan ik ze je tzt ook wel even doormailen.
@PaulB: Bij deze niet, maar bij de grote overweg gebruik ik de DRC en die is voorzien van geluid
Zo vandaag heb ik de servo ontkoppeling aangepakt. Ik moet zeggen dat is een easy job en leuk om te doen. Wat heb ik nu precies gedaan? Allereerst heb ik de hefplaat uit een FLM ontkoppelrail gehaald en klein gesneden. Vervolgens op de locatie dat hij moet komen een stuk uit de bielzen gesneden.
daarna datzelfde rechthoek ook ingesneden in het hout. Vervolgens een laagje hiervan uit het hout gehaald
http://youtu.be/VzgvX2YzZ84?hd=1
De hefplaat met hotlijm aan een stukje verenstaal gelijmd en door de plaat gestoken. De servo's zijn gemonteerd via een servobeugel van DinaSys en aangesloten op de SP4.
Het effect is goed en effectief. Ik hoef geen kader om de hefplaat heen te bouwen omdat de bielzen hem geleiden. Dat komt de afwerking weer ten goede
En natuurlijk het filmpje : http://youtu.be/VzgvX2YzZ84?hd=1
De techniek is nu bijna helemaal klaar op natuulijk de verlichting e.d. na. Wat staat er nog op de agenda?
- de grote overweg met DRC besturing en geluis, 4 zelbouw hefbomen met hangwerk en 4 zelfbouw knipperinstallatie.
- verkeerslichten voor de autoweg
- 6 servobestuurde loodsdeuren
- 2 draaiende waterkollomen
- draaiende kolenkraan
- lichteffecten depot
- schuifhek goederenloods.
- Bovenleiding zichtbaar en onzichtbaar
Maar deze lijst (op de overweg en verkeerslichten na) gaat linea recta naar de achterkant van het geheugen want voorlopig ben ik wel even helemaal klaar met die draadjes Het is nu de hoogste tijd om eens aan de scenery te beginnen. EINDELIJK
ondertussen ga ik wel starten met de zelfbouw projecten maar hoofdzakelijk gaan we nu over op Scenery. Verwacht geen snelheid dit keer want elke centimeter wil ik mooi maken dus ga ik veel poefwerkjes maken en veel verzinnen.
Stay Tuned.
@Maarten: Ja ik zit daar over te twijfelen, met deze servo's op lagere snelheid zie je de bomen trillen. Met duurdere servo's heb je dat denk ik niet, maar om nu 30,- x2 neer te leggen hiervoor De gloweffecten stel ik indedaad in op de OC32. Op Dinamousers plaats ik een configuratielijst van deze instellingen. Maar als je wilt kan ik ze je tzt ook wel even doormailen.
@PaulB: Bij deze niet, maar bij de grote overweg gebruik ik de DRC en die is voorzien van geluid
Zo vandaag heb ik de servo ontkoppeling aangepakt. Ik moet zeggen dat is een easy job en leuk om te doen. Wat heb ik nu precies gedaan? Allereerst heb ik de hefplaat uit een FLM ontkoppelrail gehaald en klein gesneden. Vervolgens op de locatie dat hij moet komen een stuk uit de bielzen gesneden.
daarna datzelfde rechthoek ook ingesneden in het hout. Vervolgens een laagje hiervan uit het hout gehaald
http://youtu.be/VzgvX2YzZ84?hd=1
De hefplaat met hotlijm aan een stukje verenstaal gelijmd en door de plaat gestoken. De servo's zijn gemonteerd via een servobeugel van DinaSys en aangesloten op de SP4.
Het effect is goed en effectief. Ik hoef geen kader om de hefplaat heen te bouwen omdat de bielzen hem geleiden. Dat komt de afwerking weer ten goede
En natuurlijk het filmpje : http://youtu.be/VzgvX2YzZ84?hd=1
De techniek is nu bijna helemaal klaar op natuulijk de verlichting e.d. na. Wat staat er nog op de agenda?
- de grote overweg met DRC besturing en geluis, 4 zelbouw hefbomen met hangwerk en 4 zelfbouw knipperinstallatie.
- verkeerslichten voor de autoweg
- 6 servobestuurde loodsdeuren
- 2 draaiende waterkollomen
- draaiende kolenkraan
- lichteffecten depot
- schuifhek goederenloods.
- Bovenleiding zichtbaar en onzichtbaar
Maar deze lijst (op de overweg en verkeerslichten na) gaat linea recta naar de achterkant van het geheugen want voorlopig ben ik wel even helemaal klaar met die draadjes Het is nu de hoogste tijd om eens aan de scenery te beginnen. EINDELIJK
ondertussen ga ik wel starten met de zelfbouw projecten maar hoofdzakelijk gaan we nu over op Scenery. Verwacht geen snelheid dit keer want elke centimeter wil ik mooi maken dus ga ik veel poefwerkjes maken en veel verzinnen.
Stay Tuned.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Nou we zijn weer druk bezig achter de schermen dit keer.
Het eerste project is de grote overweg waarvoor ik een apart draadje heb lopen. Het tweede project is het stationsplein en het derde project zijn de perrons.
Voor het stationsplein ga ik starten door de wegmakeringen en verkeersborden aan te brengen. Hiervoor heb ik veel afgekeken van nproject en heb ik de Edding 780 marker white in huis gehaald. Voor de borden heb ik bij Modelbrouwers.nl een bestelling geplaatst voor decal papier, moekie meuk wat erover heen moet en een flesje kristal clear.
De hoofdweg en de stationsplein worden gescheiden door een perkje, hier komen twee mooie bomen waarvoor ik vandaag een stuk 16mm soepel draad heb meegenomen en er komt een ornament in het midden in de vorm van of een fontein of een standbeeld.
Hoofdattractie van dit plein ligt nu in voorbereiding bij Markenburg: Imbissstube Oftwel een heel mooi worstenkraampje
Wat ik nu aan het onderzoeken ben is hoe ik het mooiste de stoep kan maken en de verkeerslichten voor de autoweg.
Dan houd ik nog het hotel "Hertog Marel" over en het seinhuis...
het derde project zijn de perrons. Hierbij ben ik aan het onderzoeken of ik de wanden van balsa maak of de randen van auhagen gebruik. De vulling word van gips maar dan de topping... klinkers of zand...
OP dit ogenblik is google dus mijn grote vriend
Groetjes Martin
Het eerste project is de grote overweg waarvoor ik een apart draadje heb lopen. Het tweede project is het stationsplein en het derde project zijn de perrons.
Voor het stationsplein ga ik starten door de wegmakeringen en verkeersborden aan te brengen. Hiervoor heb ik veel afgekeken van nproject en heb ik de Edding 780 marker white in huis gehaald. Voor de borden heb ik bij Modelbrouwers.nl een bestelling geplaatst voor decal papier, moekie meuk wat erover heen moet en een flesje kristal clear.
De hoofdweg en de stationsplein worden gescheiden door een perkje, hier komen twee mooie bomen waarvoor ik vandaag een stuk 16mm soepel draad heb meegenomen en er komt een ornament in het midden in de vorm van of een fontein of een standbeeld.
Hoofdattractie van dit plein ligt nu in voorbereiding bij Markenburg: Imbissstube Oftwel een heel mooi worstenkraampje
Wat ik nu aan het onderzoeken ben is hoe ik het mooiste de stoep kan maken en de verkeerslichten voor de autoweg.
Dan houd ik nog het hotel "Hertog Marel" over en het seinhuis...
het derde project zijn de perrons. Hierbij ben ik aan het onderzoeken of ik de wanden van balsa maak of de randen van auhagen gebruik. De vulling word van gips maar dan de topping... klinkers of zand...
OP dit ogenblik is google dus mijn grote vriend
Groetjes Martin
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Marelburg
Hallo Martin ,
zo , dat heb je snel en mooi voor elkaar gekeregen .
dat beweegd mooi beheerst , geen gevaar voor lanceringen .
Worsten kraampje , leuk . Dat doet me denken aan de tijd dat ik een mooie blonde duitse vrindin had .
dan moesten we natuurlijk s'nachts na het stappen even bij "Frau Wurst" zo'n erg lekkere worst eten .
zo , dat heb je snel en mooi voor elkaar gekeregen .
dat beweegd mooi beheerst , geen gevaar voor lanceringen .
Worsten kraampje , leuk . Dat doet me denken aan de tijd dat ik een mooie blonde duitse vrindin had .
dan moesten we natuurlijk s'nachts na het stappen even bij "Frau Wurst" zo'n erg lekkere worst eten .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
onderstaande post is verdwenen uit het draadje op bijzondere wijze
Vanavond is de schop in de grond gegaan op het stationsplein van Marelburg. De wegbouwer is aan de slag gegaan om de markeringen aan te brengen van de randen van de weg. het hele proces was live te zien via de webcam op de chatsite van http://www.martinenellen.nl
Met een wit potlood heb ik eerst de sleper gevolgd over de diverse sporen. Daarna via de vaste maten de kanten bepaald en afgetekend. Hierlangs ga ik met gips stoepranden en perkjes aanbrengen. Op het plaatje is rechts onderaan een open ruimte zichtbaar, daar komen parkeerplekken voor het station.
Bij het hotel "Hertog Marel" is te zien waar een additioneel terras gaat komen en parkeergelegenheid voor de gasten. In het midden is het park te zien waar een ornament en de snackkraam komt te staan.
De volgende stap morgen is het afplakken van de stoepranden en deze aanbrengen. Als dit is uitgehard kan ik het wegdek gaan verweren en de stoep vorm geven.
Erg veel zin om te doen
Voor de verwering en het aanbrengen van de markering heb ik meteen een proefplankje gemaakt.
Gaan we eerst even op oefenen.
Een mooie tutorial over het verweren van het wegdek: http://youtu.be/MryNS6Jgsv8
Groetjes
Vanavond is de schop in de grond gegaan op het stationsplein van Marelburg. De wegbouwer is aan de slag gegaan om de markeringen aan te brengen van de randen van de weg. het hele proces was live te zien via de webcam op de chatsite van http://www.martinenellen.nl
Met een wit potlood heb ik eerst de sleper gevolgd over de diverse sporen. Daarna via de vaste maten de kanten bepaald en afgetekend. Hierlangs ga ik met gips stoepranden en perkjes aanbrengen. Op het plaatje is rechts onderaan een open ruimte zichtbaar, daar komen parkeerplekken voor het station.
Bij het hotel "Hertog Marel" is te zien waar een additioneel terras gaat komen en parkeergelegenheid voor de gasten. In het midden is het park te zien waar een ornament en de snackkraam komt te staan.
De volgende stap morgen is het afplakken van de stoepranden en deze aanbrengen. Als dit is uitgehard kan ik het wegdek gaan verweren en de stoep vorm geven.
Erg veel zin om te doen
Voor de verwering en het aanbrengen van de markering heb ik meteen een proefplankje gemaakt.
Gaan we eerst even op oefenen.
Een mooie tutorial over het verweren van het wegdek: http://youtu.be/MryNS6Jgsv8
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
vandaag maar eens het woord bij de daad gevoegd, kliederne met gips. Toch nog wel wat lastiger dan ik dacht. Uiteraard wilde ik weer teveel tegelijk doen wat het geheel best lastig maakte om glad te strijken. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen en nu afwachten of morgen mijn werkstuk is gelukt.
Als eerste heb ik de contouren afgezet met dubbelzijdig tape. Deze tape heeft een dikte van mm en is breed en daarom geschikt als gietmal voor de stoep.
De volgende stap is het gieten van het gips, ik heb hiervoor modelbouw gips gebruikt want dat had ik nog op de plank en heb hier een dun papje van gemaakt. Maar een wijze les is dat gips niet hecht aan hout dus heb ik de gehele ondergrond ingesmeerd met houtlijm. In het middenste gedeelte heb ik een flinke laag (zeg maar rustig bodem) gelegd van Houtlijm zodat deze zich vermengt met het gips. Dat zal straks echt niet meer gaan barsten
Het uitvlakken van het gips is erg lastig. Door de spanning van de lineaal trek je een geul waardoor het gips niet mooi vlak word. Ik moet maar eens een cursus gaan volgen bij een stucadoor. Maar goed ik heb nu de laag ruim gehouden want het niveleert wel een beetje.
Als morgen de tape weg mag kan ik de stoep mooi vlak schuren
het resultaat:
Groetjes
Als eerste heb ik de contouren afgezet met dubbelzijdig tape. Deze tape heeft een dikte van mm en is breed en daarom geschikt als gietmal voor de stoep.
De volgende stap is het gieten van het gips, ik heb hiervoor modelbouw gips gebruikt want dat had ik nog op de plank en heb hier een dun papje van gemaakt. Maar een wijze les is dat gips niet hecht aan hout dus heb ik de gehele ondergrond ingesmeerd met houtlijm. In het middenste gedeelte heb ik een flinke laag (zeg maar rustig bodem) gelegd van Houtlijm zodat deze zich vermengt met het gips. Dat zal straks echt niet meer gaan barsten
Het uitvlakken van het gips is erg lastig. Door de spanning van de lineaal trek je een geul waardoor het gips niet mooi vlak word. Ik moet maar eens een cursus gaan volgen bij een stucadoor. Maar goed ik heb nu de laag ruim gehouden want het niveleert wel een beetje.
Als morgen de tape weg mag kan ik de stoep mooi vlak schuren
het resultaat:
Groetjes
Re: Marelburg
Mocht het niet glad worden, kan je het altijd nog nat afschuren met zwart fijn schuurpapier.
gr. Ron.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Marelburg
top Martin, vindt het echt super zoals je alles aanpakt.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 12 jun 2009 10:06
Re: Marelburg
Hoi Martin
Echt indrukwekkend wat je aan het maken bent.
Kan hier veel van leren.
Echt indrukwekkend wat je aan het maken bent.
Kan hier veel van leren.
Met vriendelijke groeten,
Richard ( Prem )
Richard ( Prem )
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Indrukwekkend
Dat worden mooie stoepen en de jeugt kan mooi niet met de tegels aan de haal gaan
mvrg bob
Dat worden mooie stoepen en de jeugt kan mooi niet met de tegels aan de haal gaan
mvrg bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Bedankt voor de reacties heren, Heb er ook best wel motivatie voor de laatste tijd.
Mijn gips excursie loopt helaas niet helemaal zoals ik gepland had. De Faller modelbouwgips daalt in tijdens het drogen en in tegenstelling tot rotband wil het niet zo goed mengen met houtlijm wat voor rare kraters heeft gezorgd.
Geen man overboord, een tweede laag doet wonderen. Wel ben ik overgestapt naar ouderwets gezellige rotband. Waarom? puur financieel, met 1 zakje Faller gips kan je niet veel gipswerk maken.
Ik heb wel iets gevonden wat ik de volgende keer anders ga doen. Op de dubbelzijdige tape heeft de bovenkant een folielaag. Die had ik verwijderd omdat ik bang was dat het me tegen zou werken. Tijdens het aanbrengen van een eerste laag kwam er natuurlijk gips op de tape en bij het aanbrengen van de tweede laag heb ik natuurlijk geen vlakke strijk meer. De volgende week de folie erop laten dan had ik deze nu weg kunnen halen voor een nieuwe vlakke strijk.
Maar wat Ron al zei, gips kan je schuren en je kunt beter wegschuren, want bijschuren is niet mogelijk
Ik ga wat meer werk krijgen dan gedacht met de afwerking. Nu hopen dat ik de tape goed weg kan krijgen zodner dat de weg beschadigd en de stoeprand.
Word vervolgt
Mijn gips excursie loopt helaas niet helemaal zoals ik gepland had. De Faller modelbouwgips daalt in tijdens het drogen en in tegenstelling tot rotband wil het niet zo goed mengen met houtlijm wat voor rare kraters heeft gezorgd.
Geen man overboord, een tweede laag doet wonderen. Wel ben ik overgestapt naar ouderwets gezellige rotband. Waarom? puur financieel, met 1 zakje Faller gips kan je niet veel gipswerk maken.
Ik heb wel iets gevonden wat ik de volgende keer anders ga doen. Op de dubbelzijdige tape heeft de bovenkant een folielaag. Die had ik verwijderd omdat ik bang was dat het me tegen zou werken. Tijdens het aanbrengen van een eerste laag kwam er natuurlijk gips op de tape en bij het aanbrengen van de tweede laag heb ik natuurlijk geen vlakke strijk meer. De volgende week de folie erop laten dan had ik deze nu weg kunnen halen voor een nieuwe vlakke strijk.
Maar wat Ron al zei, gips kan je schuren en je kunt beter wegschuren, want bijschuren is niet mogelijk
Ik ga wat meer werk krijgen dan gedacht met de afwerking. Nu hopen dat ik de tape goed weg kan krijgen zodner dat de weg beschadigd en de stoeprand.
Word vervolgt
Re: Marelburg
Hallo Martin.
Ik zit het hier zo alles steets vol met plezier te volgen
Jou ook immiddels wel beter kennende, weet ik dat jij wel een prachtig mooi resultaat gaat neerzetten.
Ook als het je eventjes tegenwerkt.
Maar het komt zeker weten bij jou helemaal in orden.
Sucses beste collega
Martin de Deugd
Ik zit het hier zo alles steets vol met plezier te volgen
Jou ook immiddels wel beter kennende, weet ik dat jij wel een prachtig mooi resultaat gaat neerzetten.
Ook als het je eventjes tegenwerkt.
Maar het komt zeker weten bij jou helemaal in orden.
Sucses beste collega
Martin de Deugd