Marelburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Marelburg

Bericht door Jeroen »

Tjoow Martin D.,

Goed plan van die tape. Dat kan ik in het vervolg ook wel eens doen. Ik heb bij mijn modules, in tegenstelling tot Boppard, klei gebruikt voor de stoepen. Is ook wel even wat werk, maar je kunt het als een pizza zo plat rollen en daarna neerleggen. Vond ik ook wel goed werken. Je hebt echter nu zo'n groot vlak dat dat gips wel rechtvaardigt, mijns inziens. Ziet er weer strak uit homey!

J.


Afbeelding

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Marelburg

Bericht door Paul B »

Mooi hoor, zo'n groot park.
Wat ga je eigenlijk met dat toetsenbord doen, dat daar ligt?


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Marelburg

Bericht door Doolemeister »

Beste Martin,

Lekker bezig!
Blijf het allemaal aandachtig volgen.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Dat toetsenbord was voor de chatsite :) Multitasken :lol:

Jeroen: Goed idee, ik denk dat ik gips en klei ga combineren

waarom? NOU, we hebben een klein bedrijfsongeval gehad :? Ik zat met mijn broeder de situatie te bekijken en te overleggen of ik het eventueel overnieuw zal gaan doen... totdat mijn pot houtlijm besloot dat rechtopstaan niet langer nuttig was. Resultaat: Alles onder de houtlijm inclusief het stationsgebouw...

Beslissing?? Werd even voor me genomen. het gebouw is inmiddels schoon en de weg is weer vrij

Afbeelding

Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen :? Is wel even balen maar aan de positieve kant gezien kan het er nu alleen maar beter van gaan worden.

Groetjes


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Marelburg

Bericht door dizkartes »

Oops.

Ik hoop wel dat je de houtlijmpot stevig hebt toegesproken dat hij voortaan geen beslissingen meer mag nemen?
Dat hij dat over moet laten aan andere?


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

dizkartes schreef:Oops.

Ik hoop wel dat je de houtlijmpot stevig hebt toegesproken dat hij voortaan geen beslissingen meer mag nemen?
Dat hij dat over moet laten aan andere?
laten we zeggen dat de pot een stevige hoofdpijn heeft :)

Tis wel jammer dat ik opnieuw moet beginnen maar ik kan het nu wel beter doen dan voorheen.

Groetjes


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Marelburg

Bericht door Hookies »

Martin,

Waarom maak je de voetpaden niet van stroken styreen? Als je toch een zo laag mogelijk gewicht wilt hebben voor Marelburg, dan weegt styreen stukken lichter dan gips. En je hebt meteen tegels op je voetpad.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Marelburg

Bericht door Sweex »

Ai! Balen! Is al het MMC werk niet beschadigd door het loshalen van het wegoppervlak?



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Marelburg

Bericht door mdedeugd »

Sjips :oops:

Hopenlijk verder geen blijvende schade aan de baan en de kostbare electronica.
Sterkte. ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Nee absoluut geen schade 8-) dat is het grote voordeel van het maken van wegen met overheadsheets. Je trekt het er weer vanaf en legt een nieuwe laag neer :)

Inmiddels is een klein kwartiertje uitgevoerd

Afbeelding

Met een roller houtlijm aanbrengen, dubbelzijdig plakband om de sheetranden laag en in lijn te houden en aanrollen met een schone roller.

Voila, een schone lei :mrgreen:

ga het nu wel even anders doen. Als eerste ga ik de stoepranden maken, daarna pas het wegdek verfen :) Ik ga de stoepranden nu eens proberen om van Das klei te vervaardigen. Ik wil de klei aanbrengen op de weg met een sheet eronder zodat na het opdrogen van de klei deze makkelijk afneembaar is. Zo kan ik op de tafel rustig de stenen krassen en de stoep verfen. Dan breng ik de verf aan en lijm ik de stoepranden vast op de sheets.

Zou dat werken op deze manier?

In de tussentijd probeer ik het station en het hotel te verweren en verder te voorzien van verlichting.

Groetjes


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Marelburg

Bericht door Krab »

Dat is echt pech hebben Martin ,maar ja je kunt net als je zegt er van leren ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Dat leermoment heeft goed uitgepakt. Ik heb vanavond even een stukje gelegd met Das klei en het resultaat is veelbelovend.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben begonnen met het uitrollen van klei en heb hier stroken uitgesneden. Met 2 mm dubbelzijdig tape heb ik de rand afgezet en hier de stroken tegenaan gelegd. Met een natte vinger en een ronde spuitbus heb ik de stroken uitgerold tot ze ook 2 mm hoog waren en dus gelijk stonden met het tape.

Afbeelding

Afbeelding

Even nastrijken met een natte vinger en ik heb een mooi glad en strak stoepje

Afbeelding

na het weghalen van de tape bleef een mooie rechte stoep achter die nu op de ondergrond ter drogen ligt.

Morgen ga ik de rest maken en nadat dit alles is uitgehard schuif ik het van de plek om de wegdekverf aan te brengen op de sheeds. Als dat weer droog is lijm ik de stoepranden vast aan de sheets met houtlijm.

Om vervolgens de stenen te krassen en te kleuren. Al is het even afwachten hoe hard het klei word. Als nu blijkt dat het echt stevig is dan ga ik de kraswerkzaamheden wel eens lekker op de achtertafel uitvoeren en leg ik ze gespoten en verweerd neer op de baan.

Ziet er naar uit dat het toch helemaal goed gaat komen.

o ja, morgen ga ik ook eens beginnen met verweren van gebouwen.... lekker dagje vrij :lol:

groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Marelburg

Bericht door mdedeugd »

Helemaal goed. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Marelburg

Bericht door evo »

Erg goed gevonden met dat dz tape, ga ik binnenkort ook proberen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Die tape is echt een goede uitvinding

Vanochtend was de stoep mooi opgedroogd. Alleen met het loshalen bleek het toch nog best vast te zitten op de sheed. Ik kon dus niet voorkomen dat de lengte heel is gebleven maar wel zodanig dta hij goed bruikbaar zal zijn als hij straks vastgelijmd is

Afbeelding
Ik heb meteen een inham gemaakt om het kruispunt te verbeteren

Mooi proefwerkje heeft me ideeen gegeven om de rest beter te maken. Wat ik nu heb gedaan is dat ik op de ondergrond de stoep heb afgetekend. Vervolgens een paar overheadsheets gepakt en hier op gelegd. Omdat het doorzichtig is kan ik langs de lijn de tape plakken zodat ik een mal over houd

Afbeelding

Door deze vervolgens vast te zetten op een plankje kan ik de klein makkelijk aanbrengen en uitrollen in de mal. Nadat ik klaar was de bovenkant glad gestreken met een natte vinger.

Afbeelding

Als laatste heb ik er weer een sheet overheen gelegd en een plank. Door hier wat zwaars op te leggen hoop ik dat de klei tijdens drogen mooi zijn vorm behoud. Als het straks droog is kan ik hem vastlijmen op de modelbaan.

Afbeelding

Daarna heb ik op het stationsplein de straatverf opnieuw aangebracht. Meteen de hele weg maar voorzien van een nieuw laagje :)

Afbeelding

Nu maar eens aan de slag gaan met het verweren van de gebouwen :)

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Inmiddels is het tijd voor de tweede update vandaag. De stoeprand die ik gisteen heb gelegd is verlijmd en ik ben tevreden over het ruwe resultaat

Afbeelding

Hij is goed recht en hier en daar hoef ik alleen iets bij te schuren

Afbeelding

Ook de hoogte is vind ik acceptabel

Ondertussen ligt de rest te drogen, heb het wel open gelegd want ik bedacht me ineens dat het drogen niet vordert als je het opsluit, vocht moet immers verdampen.

Afbeelding

In de tussentijd ben ik begonnen met verweren van de huisjes. Ik heb vanavond twee proefgebouwtjes gedaan om eens te kijken hoe ik dat nu het mooiste kan gaan doen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een draadje over het verweren gestart, hoe ik dit heb ervaren heb ik hier beschreven:
Weatheren van gebouwen en scenery

Morgen naar de beurs voor wat inkopen 8-)

Groetjes


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Marelburg

Bericht door Doolemeister »

Beste Martin,

Wat een gebeuren allemaal, lijm morsen, stoepranden die niet helemaal goed gaan.
Maar gelukkig ook weer veen vooruitgang :D

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Marelburg

Bericht door Detlev »

Ik vind het meestal erg mooi wat je doet maar...


Een stoep van 32 centimeter hoog? Wat een atleten moeten die preisertjes zijn! :D
Moet je je indenken dat een stoeptegel rechtop staat... Dat is 33 centimeter. Da's serieus klimmen!

Verder: Ga zo door!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Detlev schreef:Ik vind het meestal erg mooi wat je doet maar...


Een stoep van 32 centimeter hoog? Wat een atleten moeten die preisertjes zijn! :D
Moet je je indenken dat een stoeptegel rechtop staat... Dat is 33 centimeter. Da's serieus klimmen!

Verder: Ga zo door!
Whaha das echt hoog :-)

Maar hoe kom je bij 32 cm hoogte?

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Marelburg

Bericht door shoven »

2mm maal 160 = 32cm.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

ja je hebt helemaal gelijk. Op zich valt het optisch wel mee maar nu ik het weet.... kan ik natuurlijk niet hebben. 1mm hoogte is een veel betere schaalhoogte (16 cm) Om het op te lossen ga ik de stoep uitsnijden uit de blauwe plaat. De blauwe plaat is 3mm en de stoep 2mm. Om deze 1mm uit te laten steken zal ik dus 2mm dik op moeten vullen. DIt wil ik proberen te doen met stukjes karton.

Afbeelding

Word verolgt

vandaag naar de beurs geweest en ik ben onwijs geslaagt voor het stationsplein

Afbeelding
Als je vraagt wat de schade hiervan is: nog geen 80,-

O.a. van markenburg een schutting voor het hotel, diverse auto's en figure voor opvulling van de parkeerplekken, een standbeeld van artitec voor het plein, een bushalte voor bij het station, diverse strooisels en poeders en een lading verfpotjes 8-) En om de lantaarns te maken een paar messing buisjes.

Mijn broeder is ook mooi geslaagd voor zijn begin en heeft zijn eerste loc gescoord. Een mooie britse mallard in blauwe kleurstelling. Nu is de britse cultuur 1:148 en om het verschil te tonen heb ik deze loc eens bij een Fleischmann Duitse stomer gezet

Afbeelding

Groetjes !!!



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Marelburg

Bericht door Detlev »

Shoven had het al beantwoord en sorry dat ik je meer werk bezorg :D

Was vandaag ook in Houten, weer niks gekocht. Heb een beetje drempelvrees denk ik.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Helemaal geen sorry, dankzij jouw commentaar word mijn baan juist wat meer realistischer. :mrgreen:

Het effect is best goed moet ik zeggen:
Afbeelding

Ik heb dubbel golfkarton gebruikt. het leuke effect hiervan is dat de stoep niet meer strak loopt in hoogte maar net als in het echt oneffenheid krijgt. dat is best wel een leuk effect. Het effect is nu nog wat te zichtbaar maar na een schuurpapiertje is dat effect wat gladder. En dan krassen

Morgen wil ik de rest gaan plaatsen :)

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Marelburg

Bericht door shoven »

Ik zou me niet al te druk maken over afwijkingen in maten, als je goed gaat kijken klopt er wel heel vaak niets van in schaal N. Reken maar eens uit hoe hoog graspollen op je baan in werkelijkheid wel niet zijn. Het gaat er (voor mij dan) vooral om dat het totalbeeld goed overkomt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Marelburg

Bericht door Detlev »

Eens met Shoven maar als ik door de onscherpte van de foto heen kijk denk ik dat het toch wel erg mooi wordt zo. Is ook wel fijn dat de stoep niet boven het rubber van een vrachtwagenband uitstijgt ;)


Plaats reactie