Baanplan Expedit

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

2 weken geleden was het plan om in een tafel een spoor te leggen, maar dat is nu gegroeit naar de 5x5 expedit kast van ikea.
De maten hiervoor zijn 174 x 39 cm.

Bijgevoegd het plan, ik weet dat ik R1 bochten gebruik en dat dit natuurlijk niet mag.
Maar het is de bedoeling dat het rollend materieel niet langer is dan 80mm.

Aan de linkerkant komt een berg te liggen waar 180 graden van de bocht in verscholen komt en het 5de vak aan de rechterkant komt achter een deurtje.
De lijnen komen overeen met de schappen in de expedit.

Verder zal er een personen vervoerder rondjes draaien en een klein treintje (2 wagons) wat grind van de de berg afvoeren naar of het stationnetje of nog verder.

Ik wil het voor de techniek vooral gebruiken om te leren hoe dingen moeten. zoals lichten, meerdere treinen analoog besturen, vaste trajecten voorprogrameren. etc.
Waarschijnlijk rijdt het over een jaar op Z21 systeem, of een equivalent.

Dit alles om ooit eens een groter project op te kunnen zetten (later als mijn vriendin 3 ton verdient en ik op de kinderen moet passen)

ps. gaarne advies over rail dichtheid en rij mogelijkheden want ik heb nu het gevoel dat het wat druk is.
Bijlagen
plan
plan
plan expedit.jpg (31.22 KiB) 7476 keer bekeken


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Baanplan Expedit

Bericht door Wim »

Goedendag Matthijs,

Als dit in die kast komt te liggen zul je iets meer ruimte aan de buitenkanten moeten houden.
Zoals ik het kan zien ligt het strak tegen die kanten aan!

Groet Wim.


Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Baanplan Expedit

Bericht door jdoublev »

Hallo Matthijs

Ik moet mij aansluiten bij de gedachte van wim. Als dit in een kast moet met achterwand, dan moet je er rekening mee houden dat, zelfs bij kort wagons, er een overhang is in de bochten en dan vrees ik dat jou treinen er dus niet door gaan geraken.

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden

gyrogearloose18
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2012 20:23

Re: Baanplan Expedit

Bericht door gyrogearloose18 »

Ik heb zelf een soortgelijk R1 cirkeltje gemaakt op minimale afmetingen en kwam tot de ontdekking dat 42cm breedte toch wel het absolute minimum is.



Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Oke met 42cm is te werken. vereist wat creativiteit, maar zou moeten kunnen. (Dit was al geanticipeerd.)
Ik heb ook zitten kijken naar andere opties om te keren maar die wilden niet echt lukken.
Het probleem schuilt erin dat ik eigenlijk met stoom wil rijden en het nogal "lelijk" vindt om dan achteruit te rijden.



Zolderspoor
Berichten: 820
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan Expedit

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Matthijs.

Helemaal geen slecht plan om mee te beginnen. Maar ook volgens mijn mening wat “te druk”. Op zich ben ik geen voorstander van boog/tegenboog, maar ik neem aan dat die ten dele worden verstopt in de bergen en achter het deurtje.
Om het wat minder druk te maken en rijlengte in het station te winnen zou je als laatste deel van de boog (de spoorwegman spreekt niet over bochten) een wissel kunnen leggen, waarvan het aftakkende spoor naar het voorste spoor leidt. Volgens de Nederlandse spoorwegbouwers kan doorgaand spoor over aftakkend wissel niet, maar zowel in de Bondsrepubliek als in Oostenrijk wordt daar heel anders over gedacht.

Je zou met de klok mee rijdend als het laatste deel van de rechterboog dan een wissel krijgen, waarvan het rechtdoorgaande spoor aansluit op een engels wissel (ook wel – foutief – kruiswissel genoemd) op de plaats waar nu het rechtse wissel ligt. Dan bespaar je twee wissels en een schuine kruising terwijl de nuttige spoorlengte van het tweede spoor met 50% toeneemt.
Als je datzelfde kunstje met het wissel in de boog ook links doet en je legt daar zelfs twee wissels met de rechtuit in elkaars verlengde, dan win je nog veel meer spoorruimte en oogt het geheel wat rustiger.



Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Dank voor het advies.
Ben nu hier in overleg of ik uit de kast mag komen...

het plan zoals Rob het uiteenzet zou dan als volgt zijn:
Bijlagen
expedit 1.2
expedit 1.2
plan_expedit 1.2.jpg (28.76 KiB) 7320 keer bekeken


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4589
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan Expedit

Bericht door spoor65 »

Dit ziet er een stuk beter uit,
meer nuttige perronlengte en een veel rustiger beeld.

Als je nu ook nog in het achterste spoor en nog 1 of 2 extra sporen zou kunnen maken,
zou je er zelfs nog een schaduwstation bij kunnen krijgen, waarmee je nog meer mogelijkheden hebt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

ik heb even naar een schaduw station achter gekeken, maar ik wilde die in eerste instantie als ene iets verhoogde brug plaatsen.
Wat ik wel kan doen is de brug klaar maken voor dubbel spoor. en voor de toekomst een "verstop plekje" erin maken.

Maar het idee is wel aardig, zal het in ieder geval onthouden.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Baanplan Expedit

Bericht door Wim »

Zit nog eens te kijken naar de IkEA kast...

Je kunt beter voor een z-spoor gaan of TT :?
Je banenplan plaatsen in de kast gaat hem (mijn inziens) niet worden.



Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Hoi Wim,

Ik denk dat ik het zelfde probleem zie als jij. Het gaat jammer genoeg om 3cm.
Daarvoor zal een klein stukje uit de kast gewerkt moeten worden. Dat maakt de uitdaging.

Ik zit ook even snel met Z te puzzelen, maar kan er nog niet een plan uit trekken waar ik gelukkiger mee wordt.
TT gaat niet passen omdat het groter is dan N.

Maar er wordt nog driftig gepuzzeld. Waarschijnlijk dat ik komend weekend een klein proef rondje ga maken.
Mocht het niet passen kan ik altijd nog over naar Z. De N zal daarmee niet meteen weg zijn, omdat er toch nog een groter project aan komt, (Binnnen 10 jaar.)


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Baanplan Expedit

Bericht door eercb »

Hoi Matthijs,

Op zich een gewaagd plan, zeker met de (on)diepte.
Heb je al eens stilgestaan bij kato unitrack rails?
Die hebben tegenwoordig zelfs de compact-serie, met radii van 183 en zelfs 150 mm.
met die radius van 183 en de breedte van de rails (2*183+2*12,5 zit je een millimeter buiten je kast, maar door de breedte van dit railsysteem, hoef je waarschijnlijk geen rekening meer te houden met overhang van de wagons of loc.
Met het reguliere programma van Kato kun je de rest prima opzetten. Zowel analoog als digitaal een prima systeem.
Je kunt de rails later voor je masterplan! gebruiken. En het voordeel is: de wisselsturing zit in de bedding... geen losse motortjes of puntstukschakelrelais..... Ik had van de week met de opzet van mijn baan slechts één voedingsaansluiting op de baan van 15 meter.... en mijn tgv reed overal prima. Digitaal met de Z21. Zelfs digitaliseren van de wissels is een schijntje (lenz ls150)

Kijk maar eens op de site van Katonl.com.... en anders de duitse of amerikaanse versie.....

Mocht je toch uit de kast moeten komen :lol: zorg dan dat deze kast niet stijf tegen de muur staat, maar fabriceer er een dikke plint achter.... heb je zo weer 15 mm erbij...

Succes!


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Je hebt gelijk. Jammer genoeg zit er wel een Marklin metaal belast bed onder de rails.
En past mijn oorspronkelijke plan niet. Ze hebben namelijk geen engelse wissels.

Desalniettemin heb je wel voor een nieuwe puzzel gezorgt.
ik neem aan dat het daarna natuurlijk geen probleem zou opleveren als er ineens een fleischmann loc over heen denderd?
om een of andere reden ga ik stoom rijden en is dat ook niet in Kato.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan Expedit

Bericht door Hookies »

Alle N-locs en rijtuigen passen op alle N-railssoorten, dus ook Kato.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Kijk, dat hoor ik dan weer graag dat alles rijdt.

Heb net even het zelfde plan in Kato gezet.
Kato Baanplan
Kato Baanplan
kato.jpg (56.52 KiB) 5700 keer bekeken
Het gene waar ik nu nog over zit te dubben is of de kruizing niet eigenlijk moet kunnen wisselen.
Weet iemand of hier een oplossing voor is?

Wel al heb ik nu een leuk locje met 3 wagentje in bestelling, die zouden na het weekend moeten komen.
Dus nu kan ik niet meer terug.


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Baanplan Expedit

Bericht door eercb »

matthijskuiper schreef:Je hebt gelijk. Jammer genoeg zit er wel een Marklin metaal belast bed onder de rails.
En past mijn oorspronkelijke plan niet. Ze hebben namelijk geen engelse wissels.

Desalniettemin heb je wel voor een nieuwe puzzel gezorgt.
ik neem aan dat het daarna natuurlijk geen probleem zou opleveren als er ineens een fleischmann loc over heen denderd?
om een of andere reden ga ik stoom rijden en is dat ook niet in Kato.
Zoals hierboven al gemeld is bij N-spoor de railafstand van 9mm de enige constante... ook je locje van andere fabrikanten rijden prima.
en die bedding, daar heb ik meer mensen over gehoord, maar waar iedereen de rails vol moet gooien met los materiaal, kunnen kato rijders volstaan met het opheffen van de beddinghoogte door er bijvoorbeeld een laagje board of schuim tussen te leggen. De aansluiting naar de railbedding is dan het enige wat je (eventueel) hoeft dicht te gooien met ballast. Je loopt dus niet het risico je wissels dicht te lijmen/vol te gooien met korreltjes.

Daarnaast is deze rails zeer geschikt in de omgeving van (vrouwen en) kinderen, als het valt (uit eigen ervaring) gaat het vervangbare rail-lasje stuk... zakje van 20 voor 3 euro......

Een kruiswissel is mogelijk, maar dan komen je middelste sporen verder naar het midden.... misschien heb je dan wat meer ruimte voor een perron ertussen?

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan Expedit

Bericht door shoven »

eercb schreef:en die bedding, daar heb ik meer mensen over gehoord, maar waar iedereen de rails vol moet gooien met los materiaal, kunnen kato rijders volstaan met het opheffen van de beddinghoogte door er bijvoorbeeld een laagje board of schuim tussen te leggen. De aansluiting naar de railbedding is dan het enige wat je (eventueel) hoeft dicht te gooien met ballast. Je loopt dus niet het risico je wissels dicht te lijmen/vol te gooien met korreltjes.

Daarnaast is deze rails zeer geschikt in de omgeving van (vrouwen en) kinderen, als het valt (uit eigen ervaring) gaat het vervangbare rail-lasje stuk... zakje van 20 voor 3 euro......

Een kruiswissel is mogelijk, maar dan komen je middelste sporen verder naar het midden.... misschien heb je dan wat meer ruimte voor een perron ertussen?

Groet,

Eric
Die bedding is natuurlijk wel praktisch, maar of het realistisch is waag ik zeer te betwijfelen. Persoonlijk vind ik het er niet uitzien, net als de oude Marklin rails (dit vind ik -inmiddels- overigens ook van Flm Piccolo). Ieder zijn meug natuurlijk, en als je vooral wilt rijden/spelen is dit helemaal geen issue. Hecht je meer waarde aan scenery en of het er een beetje realistisch uitziet, dan wordt het een ander verhaal.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 6034
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan Expedit

Bericht door FidOo »

Ik volg het plan ook met veel nieuwsgierigheid, vooral om dat het om een beperkte ruimte gaat maakt het een uitdaging...!
Ik zag zogauw niet met wat voor materieel je wilt gaan rijden, maar korte 3 of 4 assige loks kunnen makkelijk door krappe bogen. Zelfs kleiner als r1.

Dus hier mijn voorstel. Gebruik flexrail en leg de boog gewoon zo krap als nodig is.
Je zult hier toch niet met een ICE gaan rijden dus geen probleem.

Zelfs mijn Br05 van Arnold komt door r1 (tis niet mooi maar t lukt wel!)

Misschien is dus flexrail wel de oplossing.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

http://www.fleischmann.de/uploads/tx_co ... 01_rgb.jpg
Deze loc wordt het, ietsje groter dan geplant.

Ik ga hopelijk komend weekend weer eens rails vasthouden. mogelijk dat ik dan ook meer leer over de flexrails, en of die lekker in kleiner dan R1 kunnen liggen, want volgens mijn railplanner kan dat dan weer niet.


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Baanplan Expedit

Bericht door eercb »

Hoi Matthijs,

Heb je ook geïnformeerd of die loc door kleine bochten kan? Vaak wordt dat door de fabrikant wel getest. Als ik m zo zie betwijfel ik het namelijk......

Wat betreft de keuze voor rails.... met flextrack kun je alle kanten op, maar zoals je programma al standaard aangeeft: het is wel erg krap, er komt spanning op de rail en ik vraag me af of je genoeg ruimte na je bocht over hebt om de rail op een recht stuk op bijvoorbeeld een wissel aan te sluiten.... en waar laat je in de expedit dan je wisselmotoren? Die steken dan of naar de zijkant in het zicht, of je moet ze er onder bouwen..... dan kom je mijns inziens al op een diepere bak die in je expedit moet passen......

Als je toch nog even verder wil tekenen met flextrack, probeer dan in de instellingen van je programma de minimale toegestane diameter te verkleinen.....

Succes

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Dank voor het meedenken. Ik vermoed dat ik de komende weken maar moet gaan kijken of de R1 of kleiner te maken is.
In het allerergste geval moet er iets anders worden gevonden. Maar ik kan wel zeggen dat ik het stiekem wel spannend vind.

Ik zal zeker de progressie blijven posten.
En Eric, de vrouw die er aan komt is nauwkeuriger dan ikzelf. Maar zij gaat over het landschap en de huisjes en preizers.


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Baanplan Expedit

Bericht door eercb »

matthijskuiper schreef: de vrouw die er aan komt is nauwkeuriger dan ikzelf. Maar zij gaat over het landschap en de huisjes en preizers.
Oh Oh..... twee machinisten op één trein? :lol: .... nee man.... prachtig dat de vrouw meedoet! mijn vrouw vindt het wel mooi, maar vooral om te zien hoeveel plezier ik er aan heb..... Een meewerkende voorvrouw tref je niet veel volgens mij.

Had je al wel gekeken of de loc door de bocht kan? Anders heb je straks een mega teleurstelling..... Bij mijn 10-delige TGV is aangegeven dat ie door een s-bocht van 249 kan.... dus kleinere radius heb ik niet...

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

het even langs een winkel gegaan, daar wat over leg gedaan. als het goed is moet rijden lukten. maandag even testen. wel besloten op minitrix flex baan f de bochten te bouwen.

en een kerkje gekocht om de maten te gaan snappen.



Zolderspoor
Berichten: 820
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan Expedit

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Matthijs.

Bij mij rijdt het zusje, de BR 78 (hetzelfde onderstel) met schoorsteen voor en achter probleemloos door al mij R 1-bogen (zowel 45° als 90°). De aangekoppelde 3 assertjes van Fl-p blijven er perfect aan hangen. Ik denk dat je je testritten met vertrouwen tegemoet kunt zien.



Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Baanplan Expedit

Bericht door matthijskuiper »

Net de Test Gedaan maar het lijkt erop dat het wel gaat werken. Moet natuurlijk wel voorzichtig zijn.

Verder al een kapel in elkaar gezet. Komende maanden maar eens rails gaan leggen, zal wel te volgen zijn.


Plaats reactie