Rails vraagje

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Joris Springer

Rails vraagje

Bericht door Joris Springer »

Beste allen,

ik had een vraagje over rails, misschien een suffe vraag wat al lang is opgelost maar ik zit er eigenlijk nog steeds mee.
Het zit namelijk als volgt: Toen ik klein was reed ik vaak met de treintjes van mijn grootvader. Hij had veel Fleischmann materieel maar ook veel Minitrix en van beide fabrikanten had hij ook rails.
Nu reed een Minitrix treintje perfect op beide rails soorten echter een Fleischmann treintje vertikte het gewoon om op Minitrix rails te rijden. We kregen dit probleem helaas nooit opgelost en konden er ook gewoon omheen werken en rijden maar nu wil ik voor de sporen uit het zicht o.a. Minitrix rails gebruiken wat geen ballast heeft maar dat is ook niet erg. Echter, is dat probleem ooit opgelost? Of hebben we toch iets fout gedaan bij het aansluiten toen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en hopelijk kan ik binnen een maand mijn baantje aan jullie tonen.

Vriendelijke groet,

Joris

martinb

Re: Rails vraagje

Bericht door martinb »

Koper is koper, zilver is zilver, rails zijn rails. Oftewel: maakt niets uit en zal n.a.w. een aansluit misser zijn geweest dus niet meer druk om maken.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Joris Springer

Super om te horen, bedankt voor het snelle antwoord.
We hadden het met twee verschillende baantjes maar eigenlijk steeds met dezelfde loc geprobeerd dus misschien lag het ook aan het locje maar het is fijn om te weten dat de rails dus in principe uitwisselbaar is en dat de fout eigenlijk aan ons lag, dit zorgt er voor dat ik flink wat meer rails al tot mijn beschikking heb dan ik dacht.

shoven

Bericht door shoven »

Qua breedte past alles keurig, in sommige gevallen heb je voor de overgang tussen 2 soorten wat knutselwerk nodig. Fleischmann, Minitrix en Peco code 80 past zonder gedoe op elkaar. Code 55 op code 80 is iets meer werk, maar lukt ook wel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Joris Springer

Het bizarre was gewoon altijd dat het puur de Fleischmann treintjes waren die gewoon niet wilden door rijden, waar de andere merken rustig door bleven rijden stopte de Fleischmann er gewoon abrubt mee bij de overgang naar het andere spoor. De hoogte was gelijk en de minitrix treintjes hadden bijvoorbeeld absoluut geen last van. Uiteindelijk toen maar gewoon de Minitrix rails gebruikt voor een rangeer terreintje waar de Fleischmann loc die wij veel gebruikten toch niet kwam maar met de nieuwe baan en de vele soorten rails die er nu zijn wilde ik toch maar even het zekere voor het onzekere nemen voor ik voor tientallen euros rails ga bestellen en ik uiteindelijk er niet op kan rijden :).

stargazer

Bericht door stargazer »

ik heb zelf ook minitrix als baan en heb een 25 tal Fleischmann treinen heb nergens last van

heb even een stuk Fleischmann rails erbij aangesloten om even te kijken maar ook hier geen enkel probleem

kan het niet zijn dat je rails op meer plaatsen spanning aansluitingen nodig heeft?

Marcel

Bericht door Marcel »

Mijn hele baan bestaat uit Minitrix rails en heb 2 Fleischmann locs die daar probleemloos overheen rijden,dus waar het dan wel aan lag?
Ik zou zeggen probeer het nog eens met die betreffende loc en de 2 soorten rails,sluit allebei de soorten rail aan elkaar aan,stroom erop en rijden maar.
Maak de rails wel eerst even schoon met een beetje wasbenzine of liever een railgumblok!

Onderwerp starter
Joris Springer

Helaas is het locje wat we toen gebruikten alweer een flinke tijd terug overleden :(, locje viel van de tafel af waarna wij toen balustrades er om heen plaatsten. Heb nu wel het locje weer gekocht dus binnenkort maar eens proberen op trix rails. Het stukje trix rails was toen overigens erg kort dus ik denk niet echt een spanningsprobleem.

Marcel

Bericht door Marcel »

Zonde van dat lokje,heb je die nog of is die weggegooid?

Onderwerp starter
Joris Springer

Locje is als het goed is nog in het bezit van mijn grootvader, wachtend op reparatie wat we misschien binnenkort eens gaan proberen nu ik weer begonnen ben met modelbouw en dankzij mijn werk redelijk wat technische kennis heb opgebouwd. Mocht het dan alsnog niet lukken dan kijken of we ergens een motortje kunnen bestellen of dan komt ze op een rangeer spoor te staan voor een IC, klaar om op ieder moment te vertrekken. Maar weg gaat ze in ieder geval niet :), blijf nostalgisch in dat opzicht.

Marcel

Bericht door Marcel »

Goed idee,elders in de vraagbaak staan hele goede tips om storingen op te lossen+onderhoud van loks.
Mochten jullie er niet uitkomen vraag het dan gerust.
Alvast veel plezier met de bouw.

Plaats reactie