Weer een deel van het betalende werk afgerond en in afwachting van het laatste deel ben ik maar weer even met het lijmpistool en de soldeerbout onder de baan gekropen om verder te werken aan de bedrading. Een tijdje terug had ik een overzicht gegeven van de vakken onder de baan en de mangaten. Om onderstaande fotoreeks uit te leggen, plaats ik deze nogmaals.
Alles wat ik gedaan heb, heeft met de vakken aan de rechterzijde rond het mangat te maken. Op onderstaande foto zie je het deel aan de onderzijde en dan rechts. Zeg maar het tweede vlakje van rechts. Je ziet wat draden in bindruggen lopen naar de verzamel- en aansluitpunten. Tussen de draden door zie je nog bedrading van de wissels. De decoder voor deze wissels moet nog worden geplaatst, maar dat komt later.
De volgende foto laat het daaropvolgende vak zien, van rechts naar links gaande. Hier maakt de ringleiding een 90 graden bocht om over te steken. De rode bezetmelddraden gaan links door een gaatje naar het vak met de bezetmelddecoder. Ook de massa- en voedingsdraden zijn hier gescheiden via bindruggen. Een druk aansluitpunt waar ik ook een paar niet gebruikte krimpkousjes om de ringleidingdraden heb gedaan. Dan heb ik nog een herstelkans voor zo ver dat nodig is.
Hier het vak dat links van het mangat ligt (als je de tekening hierboven volgt). De foto is van de andere kant genomen, dus het mangat zie je nu links liggen. De bovenkant van de foto is het vervolg van de bocht van de ringleiding. Ik heb hier de bruine (voor de niet-gedetecteerde grijze draadjes) en de zwarte ringleidingen uit elkaar gehaald, want hier komen aan beide draden sowieso elf aansluitingen. Bovendien moet hier ook nog een wisseldecoder worden aangesloten. Voor de 'ademruimte' de draden dan maar even uit elkaar gehaald. Links zie je aan een beugel de draden van de wissels en de grijze draden hangen, zodat het er in het midden even iets overzichtelijker uitziet. Bovendien moest ik nog een grote bindrug vastzetten.
Dit is het vak wat helemaal linksboven in dit deel zit, oftewel pal boven het voorgaande vak. De kant waar de twee rode draden door de lat heengaan sluit dus aan op dat middenvak. Eigenlijk een rustig deel.
Dit zijn de twee vakken aan de bovenzijde naar rechts toe gezien. Helemaal rechts op de foto zie je de massa en de voeding van de niet-gedetecteerde sectie van de grote 180 graden lus onder de tafel komen.
Als ik deze week dat hele middenvak aan de ringleiding koppel, dan kan er over een aantal sporen al rondgereden worden. Nou ja, rond, het rondje om de spiraal moet dan eerst wel even gelegd worden, maar de treinen kunnen op enkele sporen al heen en weer. Nog niet op alle sporen, want in de delen naar links toe moeten van de diagonale opstelsporen nog wel wat draden aan de ringleiding gekoppeld worden. Op onderstaande overzichtsfoto is dat nog wel te zien. Helemaal rechts zie je wat zwarte en grijze draden over een netwerkkabel heen hangen. Deze moeten nog worden aangesloten. Ook zie je nog wat wisseldraden in de verte. Deze moeten nog aan de decoder (die al wel geplaatst is) bevestigd worden.
Ik heb gisteren trouwens wat zitten tellen. Om alle draden aan de ringleiding te koppelen moet ik nog zo'n 50 solderingen maken. En dan heb ik het rondje om de spiraal wel meegeteld, maar de spiraal zelf niet. Dat is nog even niet aan de orde. Bovendien zal ik dan wel weer moeten werken voor m'n centen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.