Bieten vervoer

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mickdeg

Bieten vervoer

Bericht door Mickdeg »

Hallo,

We kennen allemaal het bietenvervoer per spoor.

Ik wil iets bouwen waarmee in Nederland de de open bak-wagentjes type E gevuld zouden kunnen zijn.

Het hoeft niet iets te zijn wat in het echt ook echt zo heeft bestaan, maar een soort "fantasie" model dat dus in Nederland getaan zou kunnen hebben.

Ik ben al aan het snuffelen geweest op beurzen naar zoiets, maar nee....
Is er misschien iemand met een suggestie? :?:
Misschien een fabrikant die iets maakt dat met wat aanpassingen voor een "bieten verlaadpunt" zou kunnen doorgaan? :?:

De grootte van het geheel mag zo ongeveer 17 bij 10 cm zijn. de hoogte ongeveer 6 a 7 cm.

Suggesties zijn van harte welkom. :)

Groeten

Mick

apk

Re: Bieten vervoer

Bericht door apk »

http://www.verlatenspoor.nl/reportage5-6.htm

kijk hier maar eens mischien kom je op ideeen ik in elk geval wel :D :D

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Jos

Bericht door Jos »

Hallo Mick.

MSV Railkontakt te Zevenbergen heeft de oude suikerfabriek nagebouwd, inclusief bietenverlading.
Op hun website vind je wat foto's, kijk bij de foto's van de h0-baan en van de suikerfabriek.
HIERvind je hun site.

Ik heb dit jaar een film van hun baan gemaakt inclusief de suikerfabriek. Klik hieronder op HD en bekijk dit filmple van Railkontakt.

Groetjes,
Jos

apk

Bericht door apk »

geweldig wat een gebouw en hoe mooi gemaakt ik heb er meerdere keren gestaan om suiker te laden en het is echt een machtig gebouw.
wat wel erg handig is gedaan is dat ze de silo's net buiten de baan hebben laten vallen die zijn erg groot en lelijk.

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Onderwerp starter
Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Hey,

Het is dus een mogelijkheid om de wagentjes met een lopende band te vullen (Nuth) , maar het kan dus ook met een kraan en grijper (suikerfabriek). Zijn er lopende banden in N te koop? en wat voor kranen zijn er zoal te vinden?

Groeten

Mick

Onderwerp starter
Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Hey,

Gisteren naar de beurs in Houten geweest, maar niets gevonden voor mijn bieten verlaad station. Ik heb inmiddels wel een idee, hoe ik het eruit wil laten zien. Ik heb geen tekeningen maar ik zal het proberen uit te leggen.

Een beladen vrachtwagen rijdt achteruit tot de rand van een bietenvergaarbak half in de grond half erboven.
Dit betekent dat de vrachtwagen iets hoger moet staan (1,5 CM) dan het railniveau
en het diepste punt van de bodem van de bietenvergaarbak ongeveer 1,5 cm onder het railniveau.
De vrachtwagen laat z'n lading op de trechtervormige bodem van de bietenvergaarbak vallen.
De bieten glijden over de bodem naar het begin van een lopende band die ze naar boven brengt en in de wagon laat vallen.

Ik zou het leuk vinden als jullie meedenken hoe ik dat kan realiseren. Zijn er misschien bestaande bouwkits van de bekende merken te koop waarvan ik de onderdelen zou kunnen verwerken in dit project. Het moeilijkste is de lopende band. Hoe maak je zoiets?

Groeten

Mick

Plaats reactie