[Polar Express] The Lighthouse

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
maarten
Moderator

[Polar Express] The Lighthouse

Bericht door maarten »

Op mijn Polar Express baantje komt een stadje met een haventje en een vuurtoren. Als voorbeeld/inspiratie dient de vuurtoren op Capo Blanco in Oregon USA. Daarvan gebruik ik een foto die ik op internet heb gevonden voor de ruwe maten en het ontwerp.

http://i121.photobucket.com/albums/o210 ... use_OR.jpg

Een recht huisje is niet moeilijk, maar hoe maak je een taps toelopende toren? Verschillende mogelijkheden zijn de revue gepasseerd en uiteindelijk heb ik besloten hem te maken van karton. Aan de hand van de foto('s) van internet heb ik ruwweg wat maten genomen. Klopt natuurlijk niet ivm vertekening door perspectief, maar je moet ergens beginnen. Proto1 kon direct in de prullenbak. Ik had een trapezium uitgeknipt en de 2 schuine zijden aan elkaar gepast. Maat is goed, uitvoering niet. De rechte boven en onderzijde van de trapezium zorgt er voor dat de boven en onderzijde niet recht worden maar een deuk krijgen. Probeer maar een eens een rond hoedje te maken van een recht stukje papier, dan zie je wat ik bedoel. Dat moest anders, maar hoe. Tja wiskunde (goniometrie oid?) is heeel erg lang geleden maar helemaal dom zijn we niet. Dus terug naar de tekentafel en een mal gemaakt.

Afbeelding
Hoe je de krommen bepaald? Wie het weet mag het zeggen en krijgt een eervolle vermelding hier. ;) Mijn theorie en de praktijk komen in dit bouwseltje in ieder geval overeen. Het zijn trouwens mooie nette cirkelsegmenten, de foto vertekent (behoorlijk).

Afbeelding
Dit is proto2. Stukken beter maar er zaten kreukels in het karton dus is ie afgekeurd (net boven onderste binddraadje). Proto3 is van ander (dikker en grover) karton en kreeg flinke vouw-kreukels in de lengte (zoals je ook een beetje bij proto2 ziet), ook afgekeurd. Met proto4 gaan we wél verder.

Afbeelding
Zo laten we de lijm drogen zodat de lijm er niet uitloopt. Het rond 'vouwen' heb ik gedaan met een rond stokje.

Afbeelding
Voor de bovenkant van het torengedeelte gebruik ik een metalen ring (30 mm doorsnede). Die is mooi rond (dat krijg ik nooit zelf zo mooi rond geknipt) en heeft ook een mooie 'dikte'. Helaas zit hij niet perfect in het midden, secondenlijm werkt snel maar heeft zo zijn nadelen :oops:, maar goed, dat moet dan maar. In het echt valt het minder op. Boven op de ring komt het lichthuis van de vuurtoren, de ring is de vloer van het lichthuis.

Afbeelding
Het lichthuis bestaat uit allemaal kleine ruitjes die rond staan waarbinnen de fresnellenzen en spiegels staan opgesteld. Ik heb bedacht een stukje 'ruitenfolie' te nemen die ik over had van een Auhagen bouwpakketje. Daar snij ik de ruitjes ondiep in en voilà, mooie ruitjes. Alleen uit de losse pols is dat niet te doen, doordat de folie super doorzichtig is heb je bijna geen referentie en staar je je helemaal scheel. Dat kan makkelijker dus een masker gefotosjopt en dat er onder gelegd. Aan een kant vast tapen en snijden maar.

Afbeelding
Dan onderste randje afplakken (stalen schotjes, geen glas) en verven maar.

Afbeelding
En even passen natuurlijk. De glazen ruiten van het lichthuis is nog niet dichtgelijmd, het staat nog aan de achterkant open. Begint al wat te worden, niet slecht voor een amateurtje. ;)

- to be continued -

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

matthijskuiper

Re: [Polar Express] The Lighthouse

Bericht door matthijskuiper »

De lengte van de krome is gelijk aan de omtrek van de basis van je toren.
2Pi r = omtrek.
Aangezien je de omtrek weet is dat niet zo moeilijk ;)

nu komt het moeilijkste, omdat je een punt uit een grotere cirkel wil knippen moet je dus de hoek van je muur weten.
De uit te knippen mal heeft een gelijkt hoek als je gebouwtje. Let wel dat je twee hoeken neemt en niet gaat delen.

Dan kan je het raak punt uit rekenen, en hier komt de straal van de grote cirkel.
uit je eerdere 2 hoeken kan je dan de totale hoek bepalen van je gebouw, welke je dan in de funtie

alfa * r = omtrek stopt en dan zou de omtrek moeten kloppen. (let wel alfa is natuurlijk de som van de twee hoeken links en rechts van je muren)

Om het makkelijk te maken, je verlengt de staande zijdes tot deze elkaar kruizen, dat gebruik je als middelpunt en van daaruit trekje een cirkel, over deze cirkel loopt je fundering van je muur.
of je doet de hoek van je muur keer twee, en tekent twee hele lange lijnen met deze hoek ertussen. Als je dan ergens langs deze lijnen een mooie afstand vindt waar de maten lijken te kloppen, ga je hier knippen. de rondingen kan je dan tekenen door een cirkel vanuit eerder genoemde hoek te trekken.
En anders op gevoel en lekker bij knippen ;)

NB. Bovenstaande is geen bewijsvoering.

ps, wel een mooi vuurtorentje.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Martijn: kan het niet helemaal volgen, maar zo heb ik het inderdaad gedaan:
matthijskuiper schreef:Om het makkelijk te maken, je verlengt de staande zijdes tot deze elkaar kruizen, dat gebruik je als middelpunt en van daaruit trekje een cirkel, over deze cirkel loopt je fundering van je muur.
En zo ook voor de bovenkant van de toren. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Tijdens de koopavond een assortimentzakje piepschuim bollen kunnen scoren voor het dakje. Verder helaas te weinig knutseltijd gehad maar toch een begin gemaakt met het aangebouwde huisje. Van karton want lekker goedkoop en makkelijk te verwerken. ;) Raampjes heb ik uit de muur gesneden en zijn voorzien van vensterbankjes.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ik zat nog een beetje met het dakje van de toren. Van iemand heb ik de tip gekregen om een piepschuimballetje daarvoor te nemen. Prima tip, alleen het bewerken gaat nog niet zo goed. :oops: Het idee was om het schuim iets te verstevigen voordat ik er met wat plamuur op ga om hem gladder te maken.

Afbeelding
Assortiment balletjes voor 1 euro.

Afbeelding
Poging 1, grondverf op acrylbasis. Je zou toch denken dat dat goed zou gaan, nee dus.

Afbeelding
Poging 2, Huidje er omheen maken met wat secondenlijm, gaat dus ook niet.

Afbeelding
Vloertje gemaakt in het huisje.

Afbeelding
Extra spant er in en dak kan er op. Maar natuurlijk niet nadat er een lampje in zit en misschien wel een bureautje, archiefkast en aanverwante zaken.

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Koepeldakje is gelukt! Een laagje houtlijm was de oplossing. Even passen voor de foto, het dakje op de aanbouw is even voor het idee, het is niet passend (afvalstukje ;)).

Afbeelding

Genoeg te doen nog en ook vandaag weer amper tijd om wat te doen. :( Zo moet de rand van het dak nog glad gemaakt moet worden evenals de toren zelf. Dan aanbouw afmaken, verven en ook het koepeldakje moet nog rood gemaakt worden. En natuurlijk verlichting er in. Voor de fresnellenzen ga ik een pen opofferen.

Groeten,
Maarten

Paul B

Bericht door Paul B »

Gaaf! Komt er een draaiend aan/uit lamp in?

Jos

Bericht door Jos »

Mooi hoor Maarten!

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Dank je jongens! Er komt geen draaiende lamp in maar wel een knipperende die ik met een OC32 wil gaan aansturen. Zo kan ik een voor vuurtorens typerend patroon maken en er meteen ook een slo-glo effect aan geven.

Inmiddels wel wat dingetjes gedaan, het begint er al wat beter uit te zien.

Afbeelding
Het begin van het toegangsportaaltje.

Afbeelding
Hier compleet met deur. De toren heb ik lichtjes afgeschuurd, de kwasstreken zijn al een stuk minder prominent aanwezig. In werkelijkheid valt het niet eens op, op de foto echter wel. Valt me nog vies tegen dat wit verven, dekt voor geen meter en elke keer penseelstreken. Alles zo'n 5 lagen gegeven en nog altijd niet mooi egaal wit. :twisted:

Nog te doen:
-onderste band verven
-trappetje onder de deur
-vensterbankjes verven
- glas in de kozijnen plaatsen
- ledje in het gebouwtje
- gebouw aan toren vast maken
- glaswand van toren vastlijmen
- fresnell-gebeuren + led in toren maken
- koepeltje vastlijmen
- leuning rondom platform maken
- dakgoten en regenpijpen
...

Aangezien hij in een winterse omgeving komt te staan denk ik dat ik de daken zo laat en er geen dakpakken op leg. Kan wel maar het verdwijnt toch onder een laagje (nep-) sneeuw.

Groeten,
Maarten

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

:o :o
Petje af, ik vindt het echt al prachtig ;)

Martin de Deugd

michel

Bericht door michel »

Maarten
ziet er geweldig uit knap hoor dat je dat zo kan maken mijn complimenten. :P

gr michel

brizbo

Bericht door brizbo »

Heel mooi gemaakt maarten.
Ook erg origineel!

Fabrice

Krab

Bericht door Krab »

Hoi8 Maarten proficiat met je verjaardag :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wim

Bericht door Wim »

Mooi project om te volgen...............

en gefeliciteerd.

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,

Ik wist niet dat je jarig was, maar als nog gefeliciteerd. Ik zie dat je weer als vanouds bezig bent gegaan. Zit er heel mooi uit. Lastig zo'n ronde toren bouwen.
Ik ben zelf in een ontwerpfase voor een nieuw diorama. Ook daarin komt een toren voor. Als bouwwijze dacht ik zelf aan het gieten van gips in een ronde vorm (fotodoosje WC-rol). Met een spijker in het midden meegieten en dan in de boorstandaard de vorm laten draaien. Met een beitel ernaast kan je dan je eindvorm bepalen/slijpen. Ooit ergens in een oud magazine gelezen. Heb je nu niets meer aan.Maar goed.
Leuk weer iets van jou hand te zien. Ik blijf je volgen.

Groet Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bedankt jongens!

@RonaldB: dat had ook gekund, maar het centreren lijkt me nog best lastig. Een klomp gips heeft nog best wat massa en als het niet erg in balans is... :? Ik heb er lang over nagedacht hoe ik het ging doen, en heb uiteindelijk voor deze methode gekozen omdat die mij wel haalbaar leek. Het kan natuurlijk altijd mooier/beter maar voor nu ben ik er tevreden mee. ;)

Verder nog geen vorderingen, te druk gehad met andere dingen. Uiteraard wordt het vuurtorentje wel afgemaakt, daarvan zal ik ook zeker verslag doen. In dit tempo zal het nog wel een paar jaar duren eer mijn Polar Express projectje af is maar ach, het houdt je van de straat. :mrgreen: Er zijn geen prijzen mee te winnen dus ik heb besloten het gewoon lekker rustig aan te doen, ik zie wel wanneer het af is. ;)

Groeten,
Maarten

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Beetje laat, maar alsnog namens mij ook proficiat ;) ;)

Martin de Deugd

René

Bericht door René »

Heel mooi!

Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ondanks 2 weken thuis kerstvakantie niet veel gedaan. Raampjes er in, beetje geverfd (moet nog opgeschoond worden ivm broddelwerk) en de deur zit nu vastgelijmd.

Afbeelding

Next:
- trapje voor de deur
- dakgoot/regenpijp
- ledjes inbouwen
- verfwerk verbeteren
- verder met lamphuis
- etc...

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Gisteren en vandaag meer gedaan dan in de hele kerstvakantie. Wat plaatjes met een praatje. ;)

Afbeelding
De lichtbron in het lamphuis, 2 SMD-ledjes met de ruggen tegen elkaar. Klein spleetje er tussen en uiteraard aan elkaar gelijmd met houtlijm. 8-) De draadje (2x 2 aders 0,04 mm2) loopt door het buisje van een wattenstaafje. Met wat zwarte isolatietape een verdikking gemaakt zodat hij handvast zit in het doorzichtig buisje wat het lamphuis moet voorstellen. (dan kan het er altijd nog uit mocht er iets defect raken)

Afbeelding
Het lamphuis bestaat uit een stukje doorzichtige balpen-huls. Onderkant grijs geverfd en bovenop een rond dakje gemaakt, de lijm is nog nat. Dakje is weer piepschuim bolletje. Deze heb ik rood geverfd, wellicht was grijs beter geweest, maar dit zie je zo in werkelijkheid ook.

Afbeelding
Natuurlijk even kijken hoe het staat.

Afbeelding
De binnenkant verraad waar de toren van is gemaakt, een lege tissuedoos. :geek:

Afbeelding
De ruiten moeten natuurlijk wel mooi rond staan als ik ze straks ga vastlijmen. Een 20 cent muntstukje past exact, uiteraard meer geluk dan wijsheid. :oops: Aan de onderzijde van het muntstukje zitten kleine stukjes karton vastgelijmd (ja, met houtlijm) zodat het muntje niet mee vastgelijmd wordt als ik het glas ga vastlijmen.

Afbeelding
Zonder reling zou de vuurtorenwachter er af donderen bij het glazen wassen en dat geeft weer gezeur met de Arbo... Dus van Markenburg een reling-setje gekocht en dat rond gemaakt. Dat ging makkelijker dan verwacht eigenlijk. Met een rond staaf je heb ik er overheen gewalst op mijn snijmat en dan gaat het vanzelf rond staan. Beetje uitproberen met hoeveel druk uit te oefenen et voilà! Trouwens enorm filigrein (en daardoor best wel kwetsbaar) spul, met zelf solderen (oorspronkelijke plan) had ik het nooit zo fijn kunnen krijgen.

Afbeelding
Als de druk goed verdeeld is gebeurt er niets. Don't try this at home kids! :ugeek: Links zie je (wazig) de dakgoten die ik heb gemaakt. Die op het entree-aanbouwtje moet ik nog doen.

Afbeelding
En als laatste het trappetje, die zit er ook op. Macro is killing, in het echt ziet het minder beroerd uit.

Niet op de foto's is het ledje wat ik in het gebouwtje heb gemaakt.

Groeten,
Maarten

michel

Bericht door michel »

Vorderingen gaan goed Maarten leuk om naar te kijken en te volgen. ;)

gr michel

Wim

Bericht door Wim »

Mooie vorderingen.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bedankt jongens! Onze jongste is ziek en hangerig (waarschijnlijk doorkomende kiezen) waardoor we even een beetje aan huis zijn gebonden, dusse... 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Jos

Bericht door Jos »

Mooi hoor Maarten!

Groetjes,
Jos

Plaats reactie