dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Wil op mijn modelbaantje ook met twee getrokken loks gaan rijden / dubbeltractie / rijden in voorspan... maar gaat dat goed digitaal / koploper? De loks zijn allemaal geijkt, dus zou moeten gaan toch??? Hoe zijn jullie ervaringen inclusief bergje op en af, heen en weer?
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Zover ik weet heeft KopLoper hier een functietje voor
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Ik had op mijn vorige baan dubbeltractie en tripletractie rijden. In de TC ingesteld, ging altijd prima.
Alleen wel alle loks gelijk schoonmaken, als er 1 vuil is en hapert ontkoppelen ze.
Groetjes,
Jos
Alleen wel alle loks gelijk schoonmaken, als er 1 vuil is en hapert ontkoppelen ze.
Groetjes,
Jos
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
@Wouter: weet ik en dat werkt prima. Ben nu nog benieuwd of het mechanisch ook wel goed gaat.....
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
werkt prima Martin, van beide locs de rijwindow open zetten en dan de een in de ander slepen ( ik pak altijd ff de helpfile erbij want doe het niet dagelijks.)
heb vorige week 2 x class 66 laten rijden in dubbeltractie en ik weet dat Rob op Fantasia er zelfs 4 gekoppeld heeft.
we zien het filmpje wel verschijnen.
gr.
M.
heb vorige week 2 x class 66 laten rijden in dubbeltractie en ik weet dat Rob op Fantasia er zelfs 4 gekoppeld heeft.
we zien het filmpje wel verschijnen.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Bij mij werkt het ook netjes....
Er zijn er die het gebruiken om een trein de berg op te drukken, met een ganse trein tussen de loks....zou ook goed lukken.
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Er zijn er die het gebruiken om een trein de berg op te drukken, met een ganse trein tussen de loks....zou ook goed lukken.
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
OK, bedankt voor alle antwoorden. Komend weekend eens mee bezig, heel benieuwd!
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Zou ik ook zeker niet proberen want grote kans dat je een harmonica effect krijgt en al je tussenliggende wagons uit de baan worden geduwd.dentheo schreef:Bij mij werkt het ook netjes....
Er zijn er die het gebruiken om een trein de berg op te drukken, met een ganse trein tussen de loks....zou ook goed lukken.
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Henk
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
mhhhhhh heb je daar ervaring mee of is het (logisch) nadenken wat de verschillende krachten doen?
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Beidenmartinb schreef:mhhhhhh heb je daar ervaring mee of is het (logisch) nadenken wat de verschillende krachten doen?
Henk
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Martin,
Ik heb aantal locs in dubbeltractie rijden en dat gaat prima, overigens altijd op kop van de trein.
Inderdaad goed schoonmaken en wat ik doe is ze eerst achter elkaar los laten rijden (zonder sleep) om te kijken of ze echt gelijk rijden en ook of het optrekken en afremmen geljktijdig verloopt. Als er verschil zit de ijkingen nog eens bekijken/overdoen/bijstellen en opnieuw proberen. Als er miniem verschil blijft dan zet ik de "snelste"altijd voorop.
Groet
Ronald
Ik heb aantal locs in dubbeltractie rijden en dat gaat prima, overigens altijd op kop van de trein.
Inderdaad goed schoonmaken en wat ik doe is ze eerst achter elkaar los laten rijden (zonder sleep) om te kijken of ze echt gelijk rijden en ook of het optrekken en afremmen geljktijdig verloopt. Als er verschil zit de ijkingen nog eens bekijken/overdoen/bijstellen en opnieuw proberen. Als er miniem verschil blijft dan zet ik de "snelste"altijd voorop.
Groet
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Hoi Martin.
Ik rijd al ruim 30 jaar analoog een 18-delige ertstrein helling op met een lok voor en een lok achter. In het huidige tracé zitten R1-bogen van 2x 90° en 1 x 180°, in de vorige 90° en 270°. De loks zijn van de 4 grote merken en alles door elkaar, zowel vlotte als trage loks voor- en achterop in diverse combinaties. De trajectlengte is ruim 5mtr, stijgingspercentage 4,4%. In al die jaren is deze trein zonder problemen (afkoppelen, uitdrukken) gereden. Enige voorwaarde: Geen stop tonende seinen. Deze combinatie rijdt ongeveer eens per week.
Met reizigerstreinen heb ik echter vrijwel geen ervaring. Slechts heel af en toe rijdt een stoomlok met 7 Schürzenwagen dit traject en krijgt dan hulp van een opdruk(diesel)lok. Dan sta ik met kromme tenen bij de noodremschakelaar….. Tot nu toe echter zonder noodzaak.
Ik verwacht dat als je digitaal rijdt het wel goed zal gaan als de loks ongeveer dezelfde waardes hebben.
Ik rijd al ruim 30 jaar analoog een 18-delige ertstrein helling op met een lok voor en een lok achter. In het huidige tracé zitten R1-bogen van 2x 90° en 1 x 180°, in de vorige 90° en 270°. De loks zijn van de 4 grote merken en alles door elkaar, zowel vlotte als trage loks voor- en achterop in diverse combinaties. De trajectlengte is ruim 5mtr, stijgingspercentage 4,4%. In al die jaren is deze trein zonder problemen (afkoppelen, uitdrukken) gereden. Enige voorwaarde: Geen stop tonende seinen. Deze combinatie rijdt ongeveer eens per week.
Met reizigerstreinen heb ik echter vrijwel geen ervaring. Slechts heel af en toe rijdt een stoomlok met 7 Schürzenwagen dit traject en krijgt dan hulp van een opdruk(diesel)lok. Dan sta ik met kromme tenen bij de noodremschakelaar….. Tot nu toe echter zonder noodzaak.
Ik verwacht dat als je digitaal rijdt het wel goed zal gaan als de loks ongeveer dezelfde waardes hebben.
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Bij analoog zal het veel sneller goed gaan dan bij digitaal met lastregeling.
Bij analoog wordt de langzamer rijdende lok ontdaan van een groot deel van de last, waardoor de motor het minder zwaar heeft en dus sneller gaat draaien, hiermee het verschil opheffend (de andere kant op natuurlijk ook, de snellere lok wordt zwaarder belast). Alleen als het verschil heel groot is zal dit fout gaan.
Bij loks met lastregeling probeert de decoder de snelheid constant te houden. Dus als een lok sneller gaat rijden doordat hij geduwd wordt dan wordt de toevoer verminderd (tot uiteindelijk 0). De snellere lok daarentegen zal tegengehouden worden. Hierdoor wordt de toevoer opgeschroefd om de gewenste snelheid te halen... Je raadt het al, als het beginverschil niet nagenoeg nul is kun je hier leuke harmonica's mee maken of treinen uit elkaar trekken.
Bij analoog wordt de langzamer rijdende lok ontdaan van een groot deel van de last, waardoor de motor het minder zwaar heeft en dus sneller gaat draaien, hiermee het verschil opheffend (de andere kant op natuurlijk ook, de snellere lok wordt zwaarder belast). Alleen als het verschil heel groot is zal dit fout gaan.
Bij loks met lastregeling probeert de decoder de snelheid constant te houden. Dus als een lok sneller gaat rijden doordat hij geduwd wordt dan wordt de toevoer verminderd (tot uiteindelijk 0). De snellere lok daarentegen zal tegengehouden worden. Hierdoor wordt de toevoer opgeschroefd om de gewenste snelheid te halen... Je raadt het al, als het beginverschil niet nagenoeg nul is kun je hier leuke harmonica's mee maken of treinen uit elkaar trekken.
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Zit er niet een stukje code in om ze in tractie te laten rijden, lijkt mij gezien bovengenoemde wel zo veilig
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Oftewel, de lastregeling gaat er dus uit. Volgens mij is dat ergens in te stellen, eens kijken in de CV waardes.
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Hoi Detlev.
Bedankt voor de toelichting: Weer iets geleerd, ben ik blij mee. Een mens is immers nooit te oud om …..
Jouw duidelijkheid is voor mij een reden te meer om gewoon analoog te blijven rijden. De beschreven helling wordt bij mij door alles met meer dan 20 assen principieel met voorspan gereden, waarbij allerlei combinaties mogelijk zijn. Analoog geen probleem, maar digitaal kennelijk wel.
Bedankt voor de toelichting: Weer iets geleerd, ben ik blij mee. Een mens is immers nooit te oud om …..
Jouw duidelijkheid is voor mij een reden te meer om gewoon analoog te blijven rijden. De beschreven helling wordt bij mij door alles met meer dan 20 assen principieel met voorspan gereden, waarbij allerlei combinaties mogelijk zijn. Analoog geen probleem, maar digitaal kennelijk wel.
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Als je maar oplet dat ze wel een beetje bij elkaar in de buurt zitten hè! Als het verschil te groot is dan werkt het ook bij analoog niet. En bij goed geijkte digitale locs heb je heus ook geen probleem.
En wat Martinb zegt, als je de lastregeling kunt uitzetten dan ben je digitaal waarschijnlijk ook van het probleem af. Alleen dan daalt de snelheid wel weer bergop. Maar ja, da's bij analoog ook.
En nog even voor de duidelijkheid: Ik heb dit zelf nog niet uitgebreid kunnen testen. Ik heb geen digitaal namelijk. maar mijn analoge locs heb ik al wel regelmatig achter elkaar gehangen en dan gaat het prima, uitgezonderd die ene 1300 die maar de halve snelheid rijdt. Dat verschil werd echt te groot.
En wat Martinb zegt, als je de lastregeling kunt uitzetten dan ben je digitaal waarschijnlijk ook van het probleem af. Alleen dan daalt de snelheid wel weer bergop. Maar ja, da's bij analoog ook.
En nog even voor de duidelijkheid: Ik heb dit zelf nog niet uitgebreid kunnen testen. Ik heb geen digitaal namelijk. maar mijn analoge locs heb ik al wel regelmatig achter elkaar gehangen en dan gaat het prima, uitgezonderd die ene 1300 die maar de halve snelheid rijdt. Dat verschil werd echt te groot.
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Digitaal en met Koploper gaat dubbeltractie/opzending/voorspan echt prima. Maar het gaat wel het best en makkelijkst met dezelfde loks en decoders. Die combinatie geef je dan gewoon dezelfde CV-waardes, en verder gewoon een ander adres. Dan even in Koploper slepen met de rijwindows en hatseklats!
J.
J.
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
En het werkt! Direct dan maar de optie gekozen die in theorie de meeste ellende zou moeten geven... één lok voor en één lok achter, door bochten en door een klimpiraal die niet helemaal schoon is. En wat zien we dan? http://youtu.be/8zS3FUy9d-E?t=9m39s Het werkt prima!
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Zou het ook zonder koploper moeten kunnen?
Volgens de handleiding van mijn Lenz Compact Centrale moet het ook mogelijk zijn om de locdecoder via het programmeerspoor op dubbeltractie in te stellen.
Ik heb dit nog niet geprobeerd,heeft hier iemand ervaring mee?
Volgens de handleiding van mijn Lenz Compact Centrale moet het ook mogelijk zijn om de locdecoder via het programmeerspoor op dubbeltractie in te stellen.
Ik heb dit nog niet geprobeerd,heeft hier iemand ervaring mee?
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Natuurlijk kan dat, alleen dan heb je wel een probleem als de ene lok harder rijdt op (bijvoorbeeld) stap 14 dan de andere lok. Met koloper worden in dit geval niet de loks per stap aangestuurd, maar op de geijkte snelheid. Dus lok 1 kan wel eens op stap 14 rijden en lok 2 op stap 19 op hetzelfde moment. Oh ja, bewijs dat het ook in bochten op klimspiralen goed kan: https://www.youtube.com/watch?v=i1X3utFOK4U
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Duidelijk,dank je wel,het gaat nog wel even duren voor ik dit via koploper aan kan gaan sturen,maar ik ben weer wat wijzer geworden.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
mmmm koploper stuurt ook altijd met de trappen, maar kent inderdaad de snelheid van elke trap dus kan verschillende loks inderdaad op verschillende trappen aansturen.martinb schreef:. Met koploper worden in dit geval niet de loks per stap aangestuurd, maar op de geijkte snelheid.
Bij het optrekken zal hij ze dan zelfs op verschillende momenten "opschakelen" naar de trap het dichtste bij de gewenste momentele snelheid.
Ik heb al eens een lok met een max snelheid van 120 kmh samen gezet met een rangeerlok van 60kmh max.
Het max is natuurlijk dat van de traagste lok, de traagste bereikt die snelheid dan in 28 stappen, de grote in 16.
Best netjes.
Ik begrijp niet hoe centrales dat zouden kunnen zonder ijken.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: dubbeltractie of rijden in voorspan gaat dat goed
Hey Martin, is dit met de lastregeling uit? Mooi hè!
Anyway, een Lenz Compact Centrale zou ook moeten kunnen als de lastregeling maar uit staat en de locs ongeveer even snel rijden.
Anyway, een Lenz Compact Centrale zou ook moeten kunnen als de lastregeling maar uit staat en de locs ongeveer even snel rijden.