nieuwe baan
nieuwe baan
Hallo,ik ben Jan en heb een nieuw ontwerp voor mijn baan gevonden.Had mij al eens voorgesteld in
de rubriek even voorstellen.Nu heb een vraag betreffende dit baanplan.Ik vraag mij af of en waar er een evt.keerlus
in het ontwerp zit.Als ik het zo bekijk dan heb ik twijfels in het stationsgedeelte.
Zouden jullie er eens naar willen kijken?In het stationsgedeelte is het spoor R-boven het inrijspoor en
R-onder het uitrijspoor. L-onder is dan het inrijspoor en L-boven het uitrijspoor.Er word dus rechts gereden.
Krijg het baanplan niet meer geplaatst hier,kijk svp.even in de rubriek "stel jezelf voor" bij Jan N op 5 juli.
gr.Jan
de rubriek even voorstellen.Nu heb een vraag betreffende dit baanplan.Ik vraag mij af of en waar er een evt.keerlus
in het ontwerp zit.Als ik het zo bekijk dan heb ik twijfels in het stationsgedeelte.
Zouden jullie er eens naar willen kijken?In het stationsgedeelte is het spoor R-boven het inrijspoor en
R-onder het uitrijspoor. L-onder is dan het inrijspoor en L-boven het uitrijspoor.Er word dus rechts gereden.
Krijg het baanplan niet meer geplaatst hier,kijk svp.even in de rubriek "stel jezelf voor" bij Jan N op 5 juli.
gr.Jan
Laatst gewijzigd door Jan N op 10 dec 2012 01:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuwe baan
Jan
Als ik het baanplan zo bekijk zie ik ook geen keerlus in deze layout.
Wel zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van R1 bogen, iets wat ik altijd tracht te vermijden.
Verder vermoed ik dat het steigings percentage in de spiraal boven de 3% moet zitten om genoeg hoogte verschil te krijgen tussen de lussen.
Groeten
Johan
Als ik het baanplan zo bekijk zie ik ook geen keerlus in deze layout.
Wel zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van R1 bogen, iets wat ik altijd tracht te vermijden.
Verder vermoed ik dat het steigings percentage in de spiraal boven de 3% moet zitten om genoeg hoogte verschil te krijgen tussen de lussen.
Groeten
Johan
Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Hier kan je mijn baanplan vinden
Re: nieuwe baan
Detlev,bedankt dat je mijn layout zichtbaar hebt gemaakt.
Johan,de R-1 bogen welke in het ontwerp zitten ga ik er doormiddel van flexrails zeker nog uithalen
en de klimspiralen worden dusdanig aangepast dat ze de stijging van meer als 3% niet te boven komen.
Ook zal het schaduwstation nog worden uitgebreid naar 10 sporen.
Maar wat vinden jullie van het ontwerp opzich?
gr.Jan
Johan,de R-1 bogen welke in het ontwerp zitten ga ik er doormiddel van flexrails zeker nog uithalen
en de klimspiralen worden dusdanig aangepast dat ze de stijging van meer als 3% niet te boven komen.
Ook zal het schaduwstation nog worden uitgebreid naar 10 sporen.
Maar wat vinden jullie van het ontwerp opzich?
gr.Jan
Re: nieuwe baan
Leuk ontwerp. Dit baanplan komt ergens van het internet volgens mij. Komt me bekend voor uit de tijd dat ik nog naar baanplannen speurde . Let op met dit plan dat je er voor zorgt dat je er omheen kan lopen in verband met de bereikbaarheid van het achterste spoor.
Groet,
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Re: nieuwe baan
Heb d'r wel wat commentaar op:
- op de zeven "eenheden" heb je maar 1,5 eenheid beschikbare perron lengte, dat vind ik persoonlijk wat mager / inefficient
- voor een station langs de vrije baan vind ik 5 perronsporen wel wat fors, zeker i.c.m. met bovenstaand punt
- op zich zijn die volledige overloopmogelijkheden leuk aan beide kanten van het station, maar van "anti-klokwijs" naar de bovenste perronsporen kost veel lengte voor je wissels die je beter kan gebruiken, blokkeert je "klokwijs" verkeer en levert weinig toegevoegde waarde
Wat ik zou doen is:
1) overloopwissels "antiklokwijs naar klokwijs, links" en het tegenovergestelde overloopwissel rechts laten vervallen. (De andere set heb je nodig om met je goederentreinen "de tuin in te kunnen")
2) De overloopwissels "klokwijs" naar goederenemplacement (de "tuin" dus) zo ver mogelijk naar buiten brengen. Links direct na de tunnel een stuk recht spoor maken zodat je daar ruimte hebt om een aftakkend wissel in te leggen
3) een klokwijs perronspoor laten vervallen en dit spoor aan de "antiklokwijs" kant er bij leggen om een tweede spoor voor je goederen treinen te creeren, vrij van je perronsporen
Even grof overgetrokken krijg je dan iets wat er ongeveer zo uitgaat zien
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: nieuwe baan
Paul,heb even jouw oplossing bekeken en moet zeggen dat dit sporenplan er een
stuk rustiger uitziet en ook zijn de perronsporen zo een stuk langer,
ik ga hier eens mee aan het werk.
gr.Jan
stuk rustiger uitziet en ook zijn de perronsporen zo een stuk langer,
ik ga hier eens mee aan het werk.
gr.Jan
Re: nieuwe baan
Jan,
Ben niet zo goed in de railtekenprogramma's. Ben groot geworden met H.F. Enter, 5 mm ruitjesblok en diverse kleuren pennen
Zeker mijn aansluiting van de goederenbundels kan beter, maar dat ging met overtrekken niet zo goed. Als je gaat aanpassen:
Ben niet zo goed in de railtekenprogramma's. Ben groot geworden met H.F. Enter, 5 mm ruitjesblok en diverse kleuren pennen
Zeker mijn aansluiting van de goederenbundels kan beter, maar dat ging met overtrekken niet zo goed. Als je gaat aanpassen:
- - zet links een stuk recht dubbelspoor direct achter de tunnelmond (niet perse parallel aan de baan rand!). Maak dit lang genoeg om een overloopwisselcombinatie in te zetten. Strikt genomen hoort er in een dergelijk hoofdspoor geen engelsman, maar ik denk dat je dat vanwege ruimte toch maar wel moet doen. Dit spoor kan je dan gelijk als uithaalspoor gebruiken voor de tuin, zeker als je er een veiligheidskopje aan zet (mag doodlopen tegen de tunnelwand)
- rechts kan je de overloopwissels ter hoogte van het meertje doen, maar als je wat meer ruimte wilt hebben kan je dat ook meer richting de tunnel opschuiven
- Opzich kan je de in de originele tekening gebruikte voorste twee sporen handhaven / naar de baanrand schuiven en na de twee goederen sporen het perronspoor tussenvoegen.
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak