Brussel-Noord anno 1920 - het einde
Brussel-Noord anno 1920 - het einde
Geen plek om het ergens te zetten, geen middelen om het te financieren, geen tijd om het te bouwen, maar als het kriebelt moet men krabben.
Ik ben het wachten beu. Een mens kan plannen en blijven plannen, maar op een dag moet er toch eens schot in komen. 3 jaar na het initieel idee begin ik er aan. Het mamoetproject waar ieder nuchter mens van zegt: te groot, begin er maar best niet aan. 8)
Na een hoop omzwervingen heeft het concept uiteindelijk vorm gekregen. Het wordt een baan bestaande uit tig draagbare segmenten. De segmenten zijn bijna allemaal 90x60cm, behalve deze langs de kant van het depot, waar de segement 115x60cm worden.
Het sporenplan wordt per computer ingegeven, en de de vorm van de segementen wordt bepaald. Nog even, en ik kan het hout gaan kopen, en de eerste 2 bakken in elkaar timmeren. Ik begin langs de kant van het depot, en ga zo segment per segment hieraan aansluiten. Op de tekening hieronder zijn de 2 startsegementen (depot) ingekleurd. Rechts op de tekening is de aansluiting met de forumbaan, naar links loopt de sporenbundel richting het eigenlijke stations van Brussel-Noord.
Elke modelbaan begint met een zielig hoopje planken. Ze werden bij de bouwmarkt al netjes en snel op maat gezaagd (hopelijk klopt het een beetje). De 12mm multiplex panelen staan klaar om verwerkt te worden tot de 2 eerste segmentbakken van de modelbaan. Nu wachten op daglicht, want in deze kamer in verbouwing is nog geen kunstlicht.
http://i862.photobucket.com/albums/ab18 ... lanken.jpg (klik maar want het beeld is 800 hoog, wat te hoog is voor dit forum)
Het startschot is gegeven. Ik ga ervoor. Dit draadje zal nog minstens 20 jaar actief blijven, als ik ten minste de eindmeet haal... ;D
Ik ben het wachten beu. Een mens kan plannen en blijven plannen, maar op een dag moet er toch eens schot in komen. 3 jaar na het initieel idee begin ik er aan. Het mamoetproject waar ieder nuchter mens van zegt: te groot, begin er maar best niet aan. 8)
Na een hoop omzwervingen heeft het concept uiteindelijk vorm gekregen. Het wordt een baan bestaande uit tig draagbare segmenten. De segmenten zijn bijna allemaal 90x60cm, behalve deze langs de kant van het depot, waar de segement 115x60cm worden.
Het sporenplan wordt per computer ingegeven, en de de vorm van de segementen wordt bepaald. Nog even, en ik kan het hout gaan kopen, en de eerste 2 bakken in elkaar timmeren. Ik begin langs de kant van het depot, en ga zo segment per segment hieraan aansluiten. Op de tekening hieronder zijn de 2 startsegementen (depot) ingekleurd. Rechts op de tekening is de aansluiting met de forumbaan, naar links loopt de sporenbundel richting het eigenlijke stations van Brussel-Noord.
Elke modelbaan begint met een zielig hoopje planken. Ze werden bij de bouwmarkt al netjes en snel op maat gezaagd (hopelijk klopt het een beetje). De 12mm multiplex panelen staan klaar om verwerkt te worden tot de 2 eerste segmentbakken van de modelbaan. Nu wachten op daglicht, want in deze kamer in verbouwing is nog geen kunstlicht.
http://i862.photobucket.com/albums/ab18 ... lanken.jpg (klik maar want het beeld is 800 hoog, wat te hoog is voor dit forum)
Het startschot is gegeven. Ik ga ervoor. Dit draadje zal nog minstens 20 jaar actief blijven, als ik ten minste de eindmeet haal... ;D
Laatst gewijzigd door Michiel op 27 jul 2015 08:16, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Ik zou zeggen: go for it Michel!
Groeten
Diederik
Ps ik ben ook nog maar 20 jaar bezig met de bouw van mijn Maurienne achtige baantje
Groeten
Diederik
Ps ik ben ook nog maar 20 jaar bezig met de bouw van mijn Maurienne achtige baantje
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Ook hier dan: HEHEEEE EINDELIJK Mooi da je eindelijk gaat starten aan wat wellicht het indrukwekkendste project aller tijden zal worden. Met vel belangstelling gaan we dit volgen
Groetjes
Groetjes
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Super Michiel ik hoop dat ik het mee mag maken 20 jaar .
Mooi project om te volgen
mvg Sjaak
Mooi project om te volgen
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Joehoe, daar gaat dan de Brussel-Noord Express op pad.
En als je hulp nodig hebt geef dan maar een brul. Ik denk dat er genoeg hier zijn die je wel eens een handje willen toesteken in dit mega-project.
PS. Hoe zit je bakscheiding ter hoogte van de wissels? Ik heb zelf ook even moeten schuiven om ervoor te zorgen dat de bakscheidingen niet dwars door mijn wissels gingen.
En als je hulp nodig hebt geef dan maar een brul. Ik denk dat er genoeg hier zijn die je wel eens een handje willen toesteken in dit mega-project.
PS. Hoe zit je bakscheiding ter hoogte van de wissels? Ik heb zelf ook even moeten schuiven om ervoor te zorgen dat de bakscheidingen niet dwars door mijn wissels gingen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Bedankt voor de aanmoedigingen, gasten! Echt tof!
Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.
Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Echt erg goed nieuws! Je hebt al een boel laten zien van je kunnen dus ik ben heel benieuwd! Succes.
Bart
Bart
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Succes ermee! Zal vast schitterend worden, over twintig jaar
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Michiel,
Wat een schoon project.
Heb je het sporenplant al een beetje uitgewerkt, dan zullen het wel een groot aantal bakken worden ja dat moet wel.
Ik blijf het volgen, en nu vlug aan de bouw zou ik zeggen.
Mvrg Bob
Wat een schoon project.
Heb je het sporenplant al een beetje uitgewerkt, dan zullen het wel een groot aantal bakken worden ja dat moet wel.
Ik blijf het volgen, en nu vlug aan de bouw zou ik zeggen.
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Michiel, top besluit! Ben erg benieuwd en wacht geduldig af.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
yes,
Daar is dan het begin van:
http://fbn1920.be/het-ontwerp/het-sporenplan
welke weer te vinden is op jouw mooie site, http://fbn1920.be/ , die al een leuk beeld geeft van jouw totale plan
en waar je de inspiratie hebt gevonden.
Michiel, Tof dat het nu eindelijk van start kan gaan,
Ook ik ga dit zeker volgen.
Suc20
mvg
Freddy
Daar is dan het begin van:
http://fbn1920.be/het-ontwerp/het-sporenplan
welke weer te vinden is op jouw mooie site, http://fbn1920.be/ , die al een leuk beeld geeft van jouw totale plan
en waar je de inspiratie hebt gevonden.
Michiel, Tof dat het nu eindelijk van start kan gaan,
Ook ik ga dit zeker volgen.
Suc20
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Dit gaan we zeker volgen...
Heel veel succes Michiel.
Heel veel succes Michiel.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
ach.. soms moet je iets klein doen........ maar ga dit zekers volgen....
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hallo Michiel.
Eindelijk gaat het gebeuren, het mamoetproject
Tof, echt onzettend tof, dat je besloten hebt, dit project helemaal te gaan maken, en dat we jou ere gast daarbij kunnen zijn.
En ga je zeker vol plezier op de voet volgen.
Sucses, en heel veel bouw uur plezier. echt super.
We hebben al wat meesterwerkjes van jou gekregen, dus dat zit zekker helemaal goed.
Komen de twee dames er ook weer voor.
Martin de Deugd
Eindelijk gaat het gebeuren, het mamoetproject
Tof, echt onzettend tof, dat je besloten hebt, dit project helemaal te gaan maken, en dat we jou ere gast daarbij kunnen zijn.
En ga je zeker vol plezier op de voet volgen.
Sucses, en heel veel bouw uur plezier. echt super.
We hebben al wat meesterwerkjes van jou gekregen, dus dat zit zekker helemaal goed.
Komen de twee dames er ook weer voor.
Martin de Deugd
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hallo Michiel,
Ik wens je veel succes en werkplezier aan je nieuwe groots opgezette baan.
Als ik naar je eerdere projecten kijk en je perfectionisme daarin, ben ik heel nieuwsgierig wat we te zien krijgen. Het belooft in ieder geval veel goeds.
Vriendelijke groet,
Ronald
Ik wens je veel succes en werkplezier aan je nieuwe groots opgezette baan.
Als ik naar je eerdere projecten kijk en je perfectionisme daarin, ben ik heel nieuwsgierig wat we te zien krijgen. Het belooft in ieder geval veel goeds.
Vriendelijke groet,
Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
De eerste segmentbak wordt in elkaar gelijmd... Het gaat allemaal nog trager dan een schildpadgangetje, maar daar komt later wel meer vaart in, geen paniek! ;D
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Verborgen rijstroken worden voorzien van boorden, opdat treinen niet onverwacht en ongezien het vrije luchtruim kunnen kiezen. Deze boorden zorgen er meteen ook voor dat de rijstroken minder doorbuigen en dus steviger worden. Hier, op de foto, zijn de boorden 12mm hoog tov het rijoppervlak. Het houtstof en -vezels worden later nog weggeschuurd met een schuurpapier.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
De eerste bak is klaar, althans de basis. De binnenliggende tracés zijn meteen ook de diagonalen om de bak haaks en stevig in vorm te houden. De tweede bak is nu aan de beurt, en dan kan ik zien hoe de 2 onderlingen kopvlakken aan elkaar aansluiten...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Zelfbouwen, dan kan je ze zo maken dat je ze door kan zagen. Enige beperking die ik kan verzinnen is dat indien je de tongbeweging op een scheiding wilt hebben dat het dan echt "gedoe" gaat wordenMichiel schreef:Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
De wisseltongen ga ik zeker niet op de scheiding leggen. En met zelfbouw ga ik niet beginnen, want het zijn in totaal zo ontzettende veel wissels. Het zou met teveel tijd kosten. Maar bestaande wissels wat aanpassen en ombouwen opdat ze 'doorzaagbaar' worden, dat zit er wel aan te komen. Maar dat is een verhaal voor later.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Michiel,
Eindelijk gestart, heel erg gaaf hoor! Ondanks de uitdagingen van kosten en ruimte doe het gewoon. Cool hoor! Ik ben nu ook aan het overwegen om met zelfbouw wissels aan de slag te gaan net als Paul. Omdat jij zeer veel wissels wil leggen zou ik hier toch even naar kijken.
De investering van de mallen zou jij dubbel en dwars terugverdienen. En jij bent zeker handig genoeg. Alleen het kost zeker tijd om te bouwen, maar in verhouding op 20 jaar valt dat wel mee denk ik. Kijk maar eens naar Paul zijn draadje.
Greetz, Jerome
Eindelijk gestart, heel erg gaaf hoor! Ondanks de uitdagingen van kosten en ruimte doe het gewoon. Cool hoor! Ik ben nu ook aan het overwegen om met zelfbouw wissels aan de slag te gaan net als Paul. Omdat jij zeer veel wissels wil leggen zou ik hier toch even naar kijken.
De investering van de mallen zou jij dubbel en dwars terugverdienen. En jij bent zeker handig genoeg. Alleen het kost zeker tijd om te bouwen, maar in verhouding op 20 jaar valt dat wel mee denk ik. Kijk maar eens naar Paul zijn draadje.
Greetz, Jerome
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Het financieel aspect is zeker niet te onderschatten. Daar heb je zeker een punt. Ik hou de optie om een aantal wissels zelf te bouwen zeker open, en zou het dan op zijn minst al kunnen gebruiken voor de echte probleemgevallen.
Misschien dat ik het eens moet proberen bij wijze van test, om te zien in hoeverre zelf wissels maken een bijdrage zou kunnen zijn bij mijn project. In lk geval, heren, bedankt voor het voorstel, want zelf had ik het nog niet overwogen.
Misschien dat ik het eens moet proberen bij wijze van test, om te zien in hoeverre zelf wissels maken een bijdrage zou kunnen zijn bij mijn project. In lk geval, heren, bedankt voor het voorstel, want zelf had ik het nog niet overwogen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
De basis van de 2de bak zit ook in elkaar. Met deze kerstdagen heb ik tussen "de bedrijven" door wat tijd kunnen steken in de bouw ervan. Deze twee segmentbakken samen zullen het eerste luik worden van mijn veel-delige modelbaan. Op deze 2 bakken wordt het depot van Brussel-Noord ondergebracht, in compacte vorm want plaats om het volledig op schaal uit te beelden heb ik niet. Maar geen erg want ik heb al werk zat zo.
En dan toch even een testopstelling met de loodsbundel. Dat geeft meteen een referentie naar het formaat en de schaal waarop deze segmenten zijn gebouwd.
En dan toch even een testopstelling met de loodsbundel. Dat geeft meteen een referentie naar het formaat en de schaal waarop deze segmenten zijn gebouwd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)