Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Ontspoord

Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Bericht door Ontspoord »

Hierbij mijn eerste baanplan:

Afbeelding

Op de afbeelding is het schaduwstation te zien met twee klimspiralen.

De linker spiraal zal aan het einde van een havengebied liggen en zal zijn geplaatst in een tunnel welke door een dijk heen loopt. De oranje lijn is de dalende lijn van de spiraal en zal locs met wagons via de blauwe lijn naar de blauwe opstelsporen leiden. Hier zullen de 7 rechter sporen gebruikt worden. De loc kan hierna loskoppelen en via de paarse lijn weer het schaduwstation verlaten. Het meest linker blauwe spoor is geplaatst zodat een loc kan omlopen en weer vooraan een rij met wagons kan aankoppelen.

De groene opstelsporen zijn voor de locs. Hier kunnen in totaal 16 locs staan (misschien beetje overkill I know). De locs komen via de rechter spiraal over de gele lijn naar beneden. De rode lijn zal gebruikt worden om te stijgen. In het zichtbare gedeelte zullen deze twee sporen verborgen zitten in een locloods. Zodra een loc dus naar het schaduwstation moet gaan zal hij de loods in rijden voor "onderhoud".

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Marco

OpenDCC i.c.m. RocRail, Tijdperk VI, NL, FCT (Fictieve Container Terminal)

Hookies

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Bericht door Hookies »

Als dat gele spoor over die blauwe sporen heen moet, dan gaat je dat niet lukken. Daar heb je toch zeker anderhalve meter spoor voor nodig en bij een stijgingspercentage van 3% ben je dan 4,5 cm hoger gekomen. Als je met panto's en bovenleiding gaat werken, heb je zelfs nog meer dan anderhalve meter nodig.

Opstelsporen voor locs kun je nooit genoeg hebben.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Thnx voor je review.
Wanneer ik de rode al een cirkel laat draaien en zorg dat de gele eerst nog naar rechts doorloopt en dan pas boven de blauwe bocht aansluit op de cirkel, dan moet het lukken toch? Ik kom dan op 90 cm zodra hij bij de bovenste blauwe kruiswissel komt.

Marco

Hookies

Bericht door Hookies »

Dan heb je dus minder dan een meter om de stijging te benutten. Als je de regel van 3 cm stijgen per 100 cm handhaaft, gaat dat dus niet lukken. Er is niks mis met de rode cirkel, het probleem is de aansluiting van geel op de helix.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

als de gele al aan de helix zit, is het dan niet mogelijk om deze onder aan de blauwe kam te zetten dan heb je wat meer speling.

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Nee want als ie onder aan de blauwe kam komt, dan heb ik geen mogelijkheid om op de groene delen te komen.

En ik zie zojuist dat het ook al niet mogelijk is voor een loc om bij de groene delen te komen wanneer deze net z'n wagons op het blauwe deel heeft geparkeerd. Ik ga even tekenen en kijken hoe ik dat kan oplossen en tegelijk jouw tip om de gele op de blauwe kam aan te sluiten kan toepassen.

Marco

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Afbeelding

Ik heb de gele lijn inderdaad direct naar links laten lopen. Hierdoor hoeft er geen blauw spoor meer gebruikt te worden voor omlopen als ze de wagons ophalen. Daarnaast heb ik ook nog aan de linkerkant van de blauwe lijnen een wissel naar boven geplaatst. Hierdoor is er een nieuwe groene lijn gekomen van de blauwe lijnen naar de linker groene lijn. Nu kunnen de locs na het ontkoppelen via de groene lijn naar de opstelsporen van de locs.

Lijkt dit er meer op? En zijn er nog meer op/aanmerkingen?

Marco

Hookies

Bericht door Hookies »

Nu gaan de gele rails dus over de groene opstelsporen heen. Dat stukje geel wat je nu hebt ingetekend is nog steeds te kort om tot de gewenste stijging te komen. Sterker nog: rood laat je nog een stuk doorlopen in de helix, waardoor het gele spoor al op een andere hoogte uit de helix verdwijnt. Een hoogte die misschien wel toereikend is om over de groene sporen heen te gaan, maar dan weer te hoog is om op grondniveau bij de blauwe sporen aan te sluiten

matthijskuiper

Maar dat zelfde moet dan ook voor het rode gaan gelden.
Is het dan niet handiger om de laatste 3 groene vakken weg te halen?
en misschien verder naar links terug te laten komen?

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Nou daar zijn we dan weer...

Dit is versie 3 waarin ik volgens mij wel alles heb verwerkt wat hier werd gezegd.

Afbeelding

Marco

matthijskuiper

Wil je van de gele en rode delen een helix maken, of komt die direct op het haven gebied uit?
Het laatste is wel een risico.

Bij een helix hoef je niet een tegen boog bij te leggen maar meteen rondjes maken.

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Ik wil links en rechts een helix maken. De linker komt in een dijk uit aan de rand van de haven, zodat het lijkt alsof de treinen uit een tunnel door de dijk komen. De rechter helix komt op het loc onderhoudsdeel uit in een locloods. Ook hierdoor is het weglopen niet echt te zien.

Marco

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Ontspoord schreef:Ik wil links en rechts een helix maken. De linker komt in een dijk uit aan de rand van de haven, zodat het lijkt alsof de treinen uit een tunnel door de dijk komen. De rechter helix komt op het loc onderhoudsdeel uit in een locloods. Ook hierdoor is het weglopen niet echt te zien.
Beste ontwerper.
Je wilt ook net als die andere beginners veel en te veel.
Hou wel rekening dat daar ruimten en kennis voor zal moeten zijn.
Waar begin je eerst.
1 de maten van de ruimte waar jou spoorbaan komt exact te meten.
2 de maatvoering van je te maken tafels te meten en ook in je plan te zetten.
3 Een schaduw station moet wel toegankelijk zijn voor jezelf, ook achter in :idea:
4 hoeveel tijd en butget heb je voor zo,n project.
5 Heb je ervarring en ook kennis wat bij een modelbaan komt. ?

Zo niet, begin dan eerst iets klein en eenvoudig.
Je moet in deze hobby een groei periode willen doen.
Voor je echt weet wat zo,n groot project gaat doen.
Sucses. ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

mdedeugd schreef:
Ontspoord schreef:Ik wil links en rechts een helix maken. De linker komt in een dijk uit aan de rand van de haven, zodat het lijkt alsof de treinen uit een tunnel door de dijk komen. De rechter helix komt op het loc onderhoudsdeel uit in een locloods. Ook hierdoor is het weglopen niet echt te zien.
Beste ontwerper.
Je wilt ook net als die andere beginners veel en te veel.
Hou wel rekening dat daar ruimten en kennis voor zal moeten zijn.
Waar begin je eerst.
1 de maten van de ruimte waar jou spoorbaan komt exact te meten.
2 de maatvoering van je te maken tafels te meten en ook in je plan te zetten.
3 Een schaduw station moet wel toegankelijk zijn voor jezelf, ook achter in :idea:
4 hoeveel tijd en butget heb je voor zo,n project.
5 Heb je ervarring en ook kennis wat bij een modelbaan komt. ?

Zo niet, begin dan eerst iets klein en eenvoudig.
Je moet in deze hobby een groei periode willen doen.
Voor je echt weet wat zo,n groot project gaat doen.
Sucses. ;)

Martin de Deugd
Hai Martin,

thnx voor je input.
1 De woning waar ik dit geheel ga bouwen moet ik nog kopen
2 Zie 2 ;)
3 In het midden ga ik het open houden.
4 Ik ben nu 32. Uitgaande van de gemiddelde levensverwachting van mannen geboren in 1980 van 76 jaar heb ik nog wel zo'n 44 jaar voor dit project ;)
5 Eerder heb ik met iemand samen een plan uitgewerkt en gebouwd op een zolder van zo'n 9 meter bij 7 meter ook in schaal N

Maar ik snap je punt goed hoor :)

Marco

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Beste ontwerper

Dus je snapt wel wat ik bedoel. ;)
Zijn wel punten wat wel als eersten tegen komen gaat, voor er iets ontworpen worden gaat :oops:

Hai Martin,

thnx voor je input.
1 De woning waar ik dit geheel ga bouwen moet ik nog kopen
2 Zie 2 ;)
3 In het midden ga ik het open houden.
4 Ik ben nu 32. Uitgaande van de gemiddelde levensverwachting van mannen geboren in 1980 van 76 jaar heb ik nog wel zo'n 44 jaar voor dit project ;)
5 Eerder heb ik met iemand samen een plan uitgewerkt en gebouwd op een zolder van zo'n 9 meter bij 7 meter ook in schaal N

Maar ik snap je punt goed hoor :)
Ik mis veel punten, helaas ;)
punt 1 Mis je nu al totaal de basis punten waar je werkelijkheid ook echt begint :o
Denkende wat je wil, maar kan nu nog niet.
Eerst zorgen voor verder begintraject.
punt 2 Dus je hebt nog geen woning, dus ook vanzelf geen ruimte waar iets komt.
Lijkt mij wel belangrijkste wie, wat en waar. ;)
punt 3 Daarna ga je werkelijk starten met een ontwerp.
Want dan weet je waar op je zal letten met ontwerp
Ontwerpt al een modelbaan, mag, daar is verder niets fout aan.
Mits je 1t/m 2 als de basis gebruikt waar punt 3 uit voort komen gaat. ;)

Punt 4 slaan we meteen over.
Hopende dat je zo gezond en fitaal mag blijven ;)
Punt 5.
Wel het inzicht wat wel of niet kan/totaal niet gaat, dat ontbreekt nu steets echter in dat baanplan.
Dus kort gezegt, start eerst bij de 1
1 een woning.
2 een ruimte.
3 wensenlijstje.
3 baanplan.
4 bouwen en uitwerken.
4 heel lang gezond en veel plezier.

Lijkt jandorie spelletje ganzenborden wel :lol: ;)
Maar het geeft wel plezier als er iets gezonds uit nakomt.
Sucses vriend ;)

Martin de Deugd

Hookies

Bericht door Hookies »

Ontspoord schreef:Nou daar zijn we dan weer...

Dit is versie 3 waarin ik volgens mij wel alles heb verwerkt wat hier werd gezegd.

Afbeelding
Hoeveel lengte heb je nu voor het gele traject voordat het over de andere rails heen moet?

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Hookies schreef: Hoeveel lengte heb je nu voor het gele traject voordat het over de andere rails heen moet?
Van begin geel tot einde is het 119 cm als ik tot aan de groene baan reken. Gaat dat goed?

Marco

matthijskuiper

Dan haal je met heel veel moeite net 4cm, maar reken op een 3cm als niet minder.
Dat is voor een trein met spoor, demping en pantograaf 50% te weinig.

Hookies

Bericht door Hookies »

Let ook op het rode spoor, want dat is volgens mij veel minder dan de al niet toereikende 119 cm van het gele spoor. Vanaf de wissel komt dat spoor misschien aan een halve wending van je spiraal/helix.

Detlev

Bericht door Detlev »

Je zou de voorste heelft kunnen laten zakken met een cm of 3. Dan ligt het achterste opsteldeel alvast hoger en kun je de laatste 2 cm makkelijk halen op je gele en rode spoor.

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Ik heb nog zitten denken, maar over geel en rood gaat slechts een loc rijden. Daar gaan geen locs rijden met wagons. Dit scheelt ook wel in de maximale stijghoek toch? Ik kan hem dan iets meer laten stijgen.

De rechter helix gaat namelijk uitkomen in een rechte dubbele locloods. Deze ligt "toevallig" met de achterkant tegen een dijk aan, waardoor ik het kan laten lijken of de locs voor onderhoud naar binnen rijden, maar eigenlijk de helix op rijden.

Daarnaast wil ik inderdaad de rechtse drie groene opstelsporen weghalen, zodat er wat meer lengte gemaakt kan worden voordat een spoor gekruist wordt. Dit werd eerder al door iemand gesuggereerd.

Vanmiddag zal ik dat gelijk even in de tekening verwerken en zal ik kijken of ik het bovendeel ook al kan plaatsen hier.

Marco

Lemland

Bericht door Lemland »

Ontspoord schreef:Ik heb nog zitten denken, maar over geel en rood gaat slechts een loc rijden. Daar gaan geen locs rijden met wagons. Dit scheelt ook wel in de maximale stijghoek toch? Ik kan hem dan iets meer laten stijgen.
Ik zou het risico niet nemen, persoonlijk. Technisch niet en qua toekomstvastheid niet (wie weet hoe je later wil gaan rijden).

Bart

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik vond het idee van Detlev helemaal geen slecht idee. Op die manier kun je waarschijnlijk je hele plan laten bestaan. Wat Bart zegt, extreme stijgingen, al is het maar 4 of 5%, zou ik zeker niet overwegen. De ene loc zal het fluitend doen, de andere loc komt niet omhoog.

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Bart en Hookies,

Ik ga ff tekenen nu. Kijken of ik dan inderdaad wat beter uit kom. Zal zo de update posten

Marco

Onderwerp starter
Ontspoord

Bericht door Ontspoord »

Afbeelding

Dit zou hem dan moeten zijn. Is dit wel reëel?

De lengte van het rode deel is nu 94 cm voor hij kruist met de groene. Hierbij kan ik er dan ook nog rekening mee houden dat het deel met de groene opstelsporen voor de locs, wat lager ligt dan het deel met de blauwe opstelsporen voor de wagons.

Marco

Plaats reactie