Vaste koppeling?
Vaste koppeling?
Goede morgen,
op mijn baan rij ik met vaste trein samenstellingen. Omwille van het feit dat hier en daar wagons spontaan loskoppelen overweeg ik om een aantal stammen uit te rusten met een vaste koppeling.
De enige vaste koppeling die ik kan vinden is de TT koppeling van Tillig. Zijn er eigenlijk nog andere die op N-spoor passen zonder al te grote aanpassingen? Wat ik niet weet is waar ik die zou kunnen bestellen.
Heeft iemand een idee?
Groetjes,
Dany
op mijn baan rij ik met vaste trein samenstellingen. Omwille van het feit dat hier en daar wagons spontaan loskoppelen overweeg ik om een aantal stammen uit te rusten met een vaste koppeling.
De enige vaste koppeling die ik kan vinden is de TT koppeling van Tillig. Zijn er eigenlijk nog andere die op N-spoor passen zonder al te grote aanpassingen? Wat ik niet weet is waar ik die zou kunnen bestellen.
Heeft iemand een idee?
Groetjes,
Dany
Re: Vaste koppeling?
Is het niet mogelijk om de ligging van je baan te verbeteren? Lijkt mij dat als er spontaan losgekoppeld wordt, er behoorlijk ongelijke delen (wissels?) in zitten en dat is misschien optisch ook niet zo mooi.
Sorry als dit nogal wijsneuzerig klinkt, maar vaste koppeling klinkt meer als een workaround.
Bart
Sorry als dit nogal wijsneuzerig klinkt, maar vaste koppeling klinkt meer als een workaround.
Bart
-
- Berichten: 5312
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vaste koppeling?
Los van waar de oorzaak van het ontkoppelen ligt denk ik dat je je vaste koppelingen bij treinstellen moet zoeken. Dus kijk eerst wat voor een koppelingen je rijtuigen hebben. Heeft alles een NEM schat dan zul vrij makkelijk starre koppelingen vinden. Dan kan je denk ik het beste kijken of koppelingen van Fleischmann bedoelt voor ICE's passen of iets in die richting.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Vaste koppeling?
In mijn ervaring ontkoppelen rijtuigen met kortkoppelingen ook minder snel dan met de standaard koppelingen.
En in aanvulling op Bart: het ligt soms niet alleen aan oneffenheden in de baan, maar je ziet ook nog wel eens wat hoogteverschil tussen de koppelingen van rijtuigen/locs. Dit kan ervoor zorgen dat ze met name in bochten op hogere snelheid, door de tractie, losschieten.
En in aanvulling op Bart: het ligt soms niet alleen aan oneffenheden in de baan, maar je ziet ook nog wel eens wat hoogteverschil tussen de koppelingen van rijtuigen/locs. Dit kan ervoor zorgen dat ze met name in bochten op hogere snelheid, door de tractie, losschieten.
Re: Vaste koppeling?
Dany,
Ik heb ze ook op Shapeways voorbij zien komen. Heb er geen ervaring mee, maar misschien kan het je probleem verhelpen!
http://www.shapeways.com/model/563834/s ... Box-search
Arjan
Ik heb ze ook op Shapeways voorbij zien komen. Heb er geen ervaring mee, maar misschien kan het je probleem verhelpen!
http://www.shapeways.com/model/563834/s ... Box-search
Arjan
Minitrix voornamelijk Duits, Nederlands, Oostenrijks en Zwitsers materiaal.
Re: Vaste koppeling?
Tillig koppelstangen zijn de beste & goedkoopste kant-en-klare oplossing uit de "winkel".Ar1973 schreef:Dany,
Ik heb ze ook op Shapeways voorbij zien komen. Heb er geen ervaring mee, maar misschien kan het je probleem verhelpen!
http://www.shapeways.com/model/563834/s ... Box-search
Arjan
Vooral in vergelijk met MTX of FLM treinstelkoppelstangetjes.
Bovenstaande link lijkt mij ook de moeite waard om eens uit te proberen.
Als het probleem minder goed gelegde rails is, dan is dit de beste oplossing.
FLM profi-koppelingen koppelen een stuk korter, maar zijn hopeloos bij hoogteverschillen.
Roco kortkoppelingen zijn mijn inziens de beste koppelingen, alleen bijna niet te krijgen en niet in NEM uitvoering.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Vaste koppeling?
Wat gebeurd er als je de standaard koppelingen vast lijmt? Even de haak los snijden, beetje lijm op het "plaatje" en hoppa. Heb je meteen kortkoppeling. Je kan natuurlijk ook de haken aan elkaar lijmen.
Groeten,
Walter
Groeten,
Walter
-
- Berichten: 5312
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vaste koppeling?
Dan beweegt de koppeling niet mee in bogen en heb je extra kans op ontsporingen?( bij oudere koppelingen zeker).
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Vaste koppeling?
Probleem opgelostdany schreef:De enige vaste koppeling die ik kan vinden is de TT koppeling van Tillig.
Waarom wil je meer keuze, zo duur zijn de niet (veeeel goedkoper dan 2x Flm profi).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Vaste koppeling?
Dag Dany,
'k Hoorde ooit van iemand van N-track de opmerking dat dit probleem zou worden verholpen door iets olie op de koppeling aan te brengen. 't Zou zeker een dag houden.
Voor een langere periode van ca. 5 dagen zou je latex op je koppeling op je koppelingen moeten spuiten.
Deze tips zelf nooit uitgeprobeerd!
Succes,
m-spoor.
'k Hoorde ooit van iemand van N-track de opmerking dat dit probleem zou worden verholpen door iets olie op de koppeling aan te brengen. 't Zou zeker een dag houden.
Voor een langere periode van ca. 5 dagen zou je latex op je koppeling op je koppelingen moeten spuiten.
Deze tips zelf nooit uitgeprobeerd!
Succes,
m-spoor.
Re: Vaste koppeling?
Dany,
Je kunt van het draad van normale kleine paperclips ook vaste beugels buigen. Wel in een S-vorm (met rechte einden anders past het niet in de NEM-klauw). Dit draad is 0.95mm dik en klikt perfect in de NEM-klauw. Ik heb een aantal treinen zo rondrijden (o.a. de Hobbytrain dubbeldekkers waar iedereen helemaal gek van wordt omdat ze steeds ontkoppelen) en je kunt de afstand tussen de rijtuigen ook "instellen" door de S-bocht wat groter of kleiner te maken. Deze tip heb ik ooit uit het N-bahn magazine gehaald. Aan materiaal kost het niets, je kunt je helemaal suf expirimenteren of oefenen!
Succes!!
JohanN.
Je kunt van het draad van normale kleine paperclips ook vaste beugels buigen. Wel in een S-vorm (met rechte einden anders past het niet in de NEM-klauw). Dit draad is 0.95mm dik en klikt perfect in de NEM-klauw. Ik heb een aantal treinen zo rondrijden (o.a. de Hobbytrain dubbeldekkers waar iedereen helemaal gek van wordt omdat ze steeds ontkoppelen) en je kunt de afstand tussen de rijtuigen ook "instellen" door de S-bocht wat groter of kleiner te maken. Deze tip heb ik ooit uit het N-bahn magazine gehaald. Aan materiaal kost het niets, je kunt je helemaal suf expirimenteren of oefenen!
Succes!!
JohanN.
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Vaste koppeling?
Dany ,
je kunt ook even kijken bij het duitse 1zu160 forum .
hier : http://www.1zu160.net/eigenbau/vitrine.php staan onder kuplung een aantal voorbeelden .
je kunt ook even kijken bij het duitse 1zu160 forum .
hier : http://www.1zu160.net/eigenbau/vitrine.php staan onder kuplung een aantal voorbeelden .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Vaste koppeling?
Als je van priegelen houdt, kan je met zwart garen de koppelingen vast binden.
In aangekoppelde toestand een aantal keren ter hoogte van de haken omheen draaien en vervolgens vast knopen.
En als een van de twee (of uiteraard beide) koppelingen het nieuwste type steekkoppelingen zijn, dan kan je een stukje ventielslang om de beide haakjes frunniken. Is wel een kwestie van priegelen en een paar pincetten. Maar als het eenmaal zit fabuleus: de koppelingen behouden enige flexibiliteit maar raken niet meer los.
Naaimachinegaren rekt ietsepietsie uit, maar ventielslang houdt wel een paar jaar blijkens mijn ervaring.
Houdt er wel rekening mee, dat je zo’n set samengekoppelde wagens, en dat geldt ook voor de Tillig koppelstang, altijd als een geheel moet behandelen bij in of uit tillen na een mega ontsporing. Maak zo’n eenheid dus niet te lang, zegt de ervaringsdeskundige. Twintig 4-assige ketelwagens hanteer je niet met maar twee handen…
In aangekoppelde toestand een aantal keren ter hoogte van de haken omheen draaien en vervolgens vast knopen.
En als een van de twee (of uiteraard beide) koppelingen het nieuwste type steekkoppelingen zijn, dan kan je een stukje ventielslang om de beide haakjes frunniken. Is wel een kwestie van priegelen en een paar pincetten. Maar als het eenmaal zit fabuleus: de koppelingen behouden enige flexibiliteit maar raken niet meer los.
Naaimachinegaren rekt ietsepietsie uit, maar ventielslang houdt wel een paar jaar blijkens mijn ervaring.
Houdt er wel rekening mee, dat je zo’n set samengekoppelde wagens, en dat geldt ook voor de Tillig koppelstang, altijd als een geheel moet behandelen bij in of uit tillen na een mega ontsporing. Maak zo’n eenheid dus niet te lang, zegt de ervaringsdeskundige. Twintig 4-assige ketelwagens hanteer je niet met maar twee handen…
Re: Vaste koppeling?
Ik houd zelf altijd aan dat ik drie rijtuig koppel in een "stammetje" met de koppelstaafjes. En van drie van deze "stammetjes" maak ik dan een rijtuigstam van 9 (26.4m)rijtuigen totaal.Zolderspoor schreef:
Houdt er wel rekening mee, dat je zo’n set samengekoppelde wagens, en dat geldt ook voor de Tillig koppelstang, altijd als een geheel moet behandelen bij in of uit tillen na een mega ontsporing. Maak zo’n eenheid dus niet te lang, zegt de ervaringsdeskundige. Twintig 4-assige ketelwagens hanteer je niet met maar twee handen…
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55