Baanplan 60 x 125 Kirchroa

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
sjnoebel

Baanplan 60 x 125 Kirchroa

Bericht door sjnoebel »

Ik heb al menig uurtje in het knutselen van een geschikt en spannend baan plan gestoken.
Voor nu ben ik eigenlijk tevreden voor de bescheiden maat die ik maar ter beschikking heb. Ik wilde het niet al te uitgebreid doen maar toch ook wat mogelijkheden creeeren om met 2 locs tegelijk digitaal te kunnen rijden.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. De afmetingen zijn 1.25 x 60cm al kan dit nog wel enkele centimers groter worden maar niet al te veel.
Ik ben niet zo handig met wintrack en krijg geen pijlers onder de 2 bruggen, vandaar dat de 3d versie een beetje vreemd uitziet, zo ook de tunnelportalen en gebouwen lukken me nog niet echt, maar dat heb ik wel in mijn hoofd.

Ik zal me overigens zo meteen ook nog even voorstellen in het voorstel topic.
Bijlagen
baanplan hoogte.png
baanplan hoogte.png (63.5 KiB) 5508 keer bekeken
Laatst gewijzigd door sjnoebel op 27 dec 2012 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
sjnoebel

Re: Eerste baanplan voor N spoor

Bericht door sjnoebel »

hierbij de 3d versie
Bijlagen
3d baanplan.png
3d baanplan.png (127.85 KiB) 5508 keer bekeken

eercb

Re: Baanplan 60 x 125 Kirchroa

Bericht door eercb »

Hoi Sjnoebel,

Ik meet 3,5% stijging in de bochten... Dat kan met nieuw materieel met een korte wielbasis prima.
Als je wat oude lange stammetjes hebt zou ik eens testen..... (Helaas zit dat niet in de ontwerpprogramma's)

Verder vind ik het een leuk ontwerp.... ik probeer ook veel op de m2 te krijgen, maar slaag daar zelf niet in.

Ben ook benieuwd naar het overig commentaar...

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo,
Als ik je baanplan een beetje ontwar, blijkt het een dubbelsporig ovaal te zijn. Daar kun je al met 2 treinen onafhankelijk rijden.
Daarnaast heb je nog een extra lus toegevoegd (voor een 3e trein?), die aansluit op het buitenste spoor van je dubbele ovaal. Dit gaat drukte geven bij je station, omdat er daar maar 2 sporen beschikbaar zijn.
Je schrijft dat je het niet te uitgebreid wilt maken, maar persoonlijk vind ik het voor slechts 2 treinen al heel uitgebreid! Misschien zou je ipv een dubbel sporig ovaal er een enkelsporig van kunnen maken. Dat geeft wat meer rust. De (grote) tunnelingangen zijn nu wel heel erg aanwezig. Eventueel kun je ondergronds nog een inhaalspoortje maken om een trein uit het zicht te houden.
Op de 3e lus (die naar boven slingert) kan slechts 1 trein rijden. Misschien is het leuk deze trein een doel te geven, bv een halte bij een hoger gelegen dorpje? Als je daar ook nog een passeerspoor plaatst, krijg je een kruisingsmogelijkheid.
Groet en succes! Wim

Onderwerp starter
sjnoebel

Bericht door sjnoebel »

Hoi Wim,

Bedankt voor je visie. Ik was inderdaad van plan om een halte te plaatsen langs het rechte stuk helemaal boven aan op het baanplan, dus eigenlijk helemaal tegen de achterkant aan. ik ga deze week nog eens opnieuw aan de slag en dan ga ik je idee er eens in mee nemen om de binnenste ovaal weg te halen, dan aan de onderkant een 2 sporig station aan te leggen en boven ook een klein station met wellicht een inhaalspoor.

To be continued.... :D

DDekker84

Bericht door DDekker84 »

Vind het er grappig uitzien, alleen ben ik het niet geheel eens met de naam, moet eigenlijk "Kling Kirchroa" zijn he ;) overigens hebben we bij ons in het dorp ook een modelspoor vereniging :)

Groetjes,
Daniel

Onderwerp starter
sjnoebel

Bericht door sjnoebel »

Echt waar? dat wist ik niet!

Tja ik moest een naam aan het onderwerp hangen eh!

DDekker84

Bericht door DDekker84 »

joa ;) moest een naam hebben natuurlijk, en ja MBC de Miljoenenlijn, hebben een H0 baan en een N baan, zou wellicht interessant kunnen zijn, hadden nog niet zo lang geleden een opendag, zitten in het centrum.

Groetjes,
Daniel

Onderwerp starter
sjnoebel

Bericht door sjnoebel »

Na een paar dagen knutselen en steeds weer veranderen bij deze weer een poging.

Het is goed te weten dat er een station op hoogte 0 komt en een goederenhalte op hoogte 50mm. Tevens gaan er 2 sporen de tunnel in onder de goederen halte, 1 spoor van de ovaal en 1 spoor als een soort schaduwstation dit dood loopt.
Tevens is het goed om te weten dat ik niet met lange combinaties ga rijden.

Wat vinden jullie ervan?
Bijlagen
plan1.0.png
plan1.0.png (65.55 KiB) 5027 keer bekeken

Onderwerp starter
sjnoebel

Re: Baanplan 60 x 200 Kirchroa

Bericht door sjnoebel »

Na heel wat gepriegel kwam ik op het lumineuze idee om er een baan van te maken die op PAX planken past van de welbekende meubel gigant uit Zweden. Deze kan ik dan steeds opbergen indien nodig.

Ik heb nu het volgende baanplan gemaakt:

In het midden komt een station met dorp en daarnaast een hogere berg die dan zo een scheiding vormt met het "platte land" waar een beekje stroomt wat in een meer uitkomt, aan dat meer is een camping.
De 2 doodlopende sporen zullen iets van goederenplatform vormen of mijn of iets dergelijks.

Ik ben benieuwd naar jullie op en aanmerkingen! Schoot zou ik zeggen :-)
Bijlagen
baanplan1.png
baanplan1.png (57.34 KiB) 4738 keer bekeken

Detlev

Bericht door Detlev »

Zo op het eerste oog heb je voor de hellingen voor het kruisende spoor in het midden aan 10% nog niet eens genoeg. Wordt het een tandradbaan?
:mrgreen:

Onderwerp starter
sjnoebel

Bericht door sjnoebel »

Detlev schreef:Zo op het eerste oog heb je voor de hellingen voor het kruisende spoor in het midden aan 10% nog niet eens genoeg. Wordt het een tandradbaan?
:mrgreen:
Welke kruising bedoel je want ik heb een maximale stijging van 6% in het ontwerp de rest is allemaal minder. Nu weet ik dat 6% al veel is maar ik rijd met maximaal 3 a 4 wagons erachter.

Detlev

Bericht door Detlev »

De rechter wissel aan de onderkant van het plaatje. Je gaat dan met 1x 6912 en 2,5x 922 5cm naar beneden (of omhoog, hangt ervan af wat bpven komt te liggen)
Het spoor dat je kruist kan amper stijgen of dalen omdat daar ook nog de bochtwissel in ligt (die wil je zeker horizontaal houden). Dus ik denk dat je daar op maximaal 50cm de hele helling moet plaatsen en dan kom je boven de 10%. Kun je anders de percentages volgens jouw tekenprogramma erbij zetten?

Onderwerp starter
sjnoebel

Bericht door sjnoebel »

Detlev schreef:De rechter wissel aan de onderkant van het plaatje. Je gaat dan met 1x 6912 en 2,5x 922 5cm naar beneden (of omhoog, hangt ervan af wat bpven komt te liggen)
Het spoor dat je kruist kan amper stijgen of dalen omdat daar ook nog de bochtwissel in ligt (die wil je zeker horizontaal houden). Dus ik denk dat je daar op maximaal 50cm de hele helling moet plaatsen en dan kom je boven de 10%. Kun je anders de percentages volgens jouw tekenprogramma erbij zetten?
Dit baanplan, althans het middelste stuk heb ik van Noch, dit is ook een fertiggelande Kufstein alleen heb ik besloten het zelf te gaan bouwen (wel zo leuk).
Ik ga er vanavond nog eens heel kritisch naar kijken wellicht dat ik die buiten bocht wat verder kan oprekken met een stukje over het meer heen dat ik wil aanleggen.

Plaats reactie