Sauerland baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
j-eroen

Re: Sauerland baan

Bericht door j-eroen »

Vandaag even bezig geweest met het vervangen en repareren van wat stukken rails die niet helemaal mooi meer waren. Dat heb je soms als er voornamelijk gebruikt spul word gebruikt.

Leek mij wel leuk om tussendoor even een impressie te geven van de ''treinkamer''
Rechts de h0 baan van mijn vader, links in de hoek het n baantje. Op de planken staat het aankleed materiaal en dergelijke. Mooi onder handbereik.
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort wel weer meer. Eerst weer weer een paar drukke werkdagen.....

groeten,
Jeroen

william

Bericht door william »

We wachten rustig af.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

WimC

Bericht door WimC »

shoven schreef:Leuk hoor. Alleen dat tunneltje, als tante Bep daar met de fiets omhoog moet... :?
Voor hellingen in wegen geldt ook dat men probeert ze op 3% of lager te houden... 8-)
Niet overal is het zo vlak als in Nederland. In andere landen komt 10% regelmatig voor, ook in steden en dorpen.
Niettemin is dit tunneltje wel heel erg steil, dit gaat eerder richting 20%.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

jeepney

Bericht door jeepney »

bob vermeulen schreef:
Ben jaloers op die rode V188 ik heb er ook een maar daar is een tandwiel van kapot en ze leveren geen onderdelen meer voor de loks :(
Voor relatief weinig wordt de groene versie nog geregeld in nieuwstaat aangeboden op Ebay en dan kan je die loc als donorloc gebruiken voor onderdelen.

Henk

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Ook de sint had voor mij nog een paar kleine cadeautjes dit jaar. Een tractor, een vrachtwagen, en een Duitse bigband.

Afbeelding

groeten,
Jeroen

michel

Bericht door michel »

Leuke kado's heb je gehad. :P

gr michel

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Hallo,

Allereerst; de beste wensen!

Er is de laatste tijd voornamelijk aan de onderkant van de baan gewerkt. Het leek mij leuk om de baan te automatiseren. Het is wel aardig gelukt moet ik zeggen. Op de twee ovalen staan nu zes treinen, waarvan er twee steeds rijden, en door middel van zichtbare en onzichtbare sporen elkaar afwisselen. Alles is aan en uit te zetten met behulp van schakelaars, het is dus ook mogelijk om vier of twee treinen afwisselend te laten rijden, ik moet zeggen dat dat wel rustiger en minder chaotisch oogt.

Onder de baan heb ik alles met kleine stukjes pvc buis beplakt waar de draden doorheen lopen. Alles is gestickerd. Met behulp van nummers op ieder draadje, wat dus een gigantische lijst vormt, is (als het goed is) een storing zo gevonden. Ook de draden zijn ook op kleur/functie gebruikt. Waar dit niet kon, zoals de ringleiding onderaan, waar ik standaard zwart schakeldraad en kroonstenen heb gebruikt, is met gekleurd tape aangegeven wat de functie is.

Ik moet zeggen dat ik mij nu al verbaas over de hoeveelheid draad.....

Relay's en bistabil relay's. Zoals is te zien hangt er hier en daar nog wat los. Dit word nog vastgezet. Lijmpistool patronen waren op. Over het stukje aan de onderkant van de baan waar alles tezamen komt bij de relay's, komt nog een afdekplaat ter bescherming
Afbeelding

Afbeelding

Totaalaanzicht, onderaan is de ringleiding te zien.
Afbeelding

Alles word geschakeld met magneten onder de eerste wagon achter een lok. Na wat bijstellen en schuiven reageerden de reedcontacten op de baan hier perfect op.
Afbeelding

Heb nog een aantal schakelaars aangesloten voor de bediening, word tijd om te gaan denken aan een klein controle paneel. Al iemand suggesties heeft, ik hou mij aanbevolen!
Afbeelding

Ondanks dat er nog een paar kleine ''kinderziektes'' uitgehaald moeten worden, en wat reeds moeten worden vastgezet, ik er best lang mee bezig ben geweest, heb ik er ontzettend veel van geleerd op elektronicagebied.

Tot de volgende update!

groeten,
Jeroen

brizbo

Bericht door brizbo »

Das 1 van de vele toffe zaken aan deze hobby, dat je veel bijleert.
Druk bezig geweest onder je baan!
Zal de moeite wel lonen als je van de kinderziekten verlost bent.

Fabrice

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Geeft inderdaad een erg leuk effect! Ik denk dat ik wel aardig op het maximale zit kwa het automatiseren met een baantje van dit formaat. Ik heb even een kleine video gemaakt, geeft wel een aardig beeld!

http://www.youtube.com/watch?v=YL9_WKHCXIo

groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Hallo,

Het automatiseren is klaar. Aansluitingen voor de toekomstige seinpalen zijn ook meteen gemaakt. Heb een aantal van mijn treinen voorzien van magneten, waaronder deze drie delige trix railbus.
Afbeelding

Omdat de railbus meerder stroomopname punten heeft, de motorwagen en de sluitwagen, stopte deze niet op de plaatsen waar dat zou moeten. Het doorbroken stuk rails was domweg te kort. Heb het simpel opgelost. Omdat het stroom door de beugels van het hele treinstel gaat, een van de beugels het geïsoleerd met een stukje aflplaktape. Werkt perfect!
Afbeelding

Weerr een beetje verder gegaan met de scenery. Ik heb een weg gemaakt en ben begonnen met het maken van een stoep. Dit is nog niet helemaal klaar....
Afbeelding

Afbeelding

groeten,
Jeroen

shoven

Bericht door shoven »

Leuk hoor.
Ik zou alleen de bovenkant van de helling van die weg wat afronden, want zo kost het heel wat uitlaten. :mrgreen:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

hallo,

Heb weer wat heuvel en groen erbij gemaakt. heb met klei weer wat nieuwe stoepen gemaakt. Moet allemaal nog afgemaakt en geverfd worden. Het is de bedoeling dat het lage huis een bierstube/biergarten word.
Afbeelding

Afbeelding

Verder twee nieuwe aanwinsten, het eerste, een nieuwe digitale camera. Was echt wel nodig! Lekker compact, 16.1 mp en een filmfunctie met hd modus.
Afbeelding

Het tweede is een trix railbusje. Twee delig. Had wat reparaties nodig, maar loopt nu weer als een zonnetje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fotocamera ook meteen even getest. Slagtoffer, de spoorbaan mijn ouwe heer :mrgreen:
Het is eigenlijk het eerste filmpje ooit waar ik ook wat ben bezig geweest met editen.

https://www.youtube.com/watch?v=crr928YXIWg

Ja, ik weet het, het hoort hier eigenlijk niet thuis, maar ik moet toch even oefen als ik in de toekomst filmpjes van n-spoor ga maken 8-) ;)

groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Hallo,

Ben weer wat bezig geweest met de stoepen het het afbouwen van het station.

Het dorpje in aanbouw met de stoepjes.
Afbeelding

Afbeelding

De kerk is waar nodig geverfd en ik heb het wat geprobeerd te verweren. Heb dit wel eerst allemaal op een oud huisje uitgeprobeerd. Op een bepaald moment moet je het toch eens op de mooiere gebouwen gaan proberen ;)
Ik heb het idee dat ''overdaad schaadt'' wel op zijn plaats is met dit werk. Meteen de verlichting ook maar aangesloten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de oudere huisjes die ik had gekregen. Zag er niet erg mooi meer uit en lag half uit elkaar. Gemaakt, geschilderd en verweerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het station is afgebouwd, op een aantal plekken geverfd en verweerd. Aankleding met bankjes, preisertjes en andere details komt nog.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het resultaat niet heel raar vind.

Tot de volgende update!
Laatst gewijzigd door j-eroen op 29 jan 2013 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

groeten,
Jeroen

brizbo

Bericht door brizbo »

Dat begint al een aardig dorpje te worden Jeroen!
De muren van het kerkje vind ik echt heel mooi gedaan.
Persoonlijk, zou ik proberen de glans van de daken te schilderen.

Fabrice

Wim

Bericht door Wim »

Mooie details Jeroen.

Hookies

Bericht door Hookies »

Zeker leuke details. Ik zou bij de kerk aan de rechterzijde (hoek) even kijken of je daar iets donkers aan de binnenkant kunt aanbrengen, want daar schijnt het licht nu door.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Dat ziet er goed uit. ;)

Tip
Wat ik alleen zou veranderen is de grondplaatjes verwijderen.
Zijn al aardig krom getrokken, zag ik :oops: .
Dan sluit het mooier aan. ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Hallo,

Dank u voor het commentaar!

@fabrice;
Het mengsel van terpentine en verf was op de foto nog niet helemaal droog. Droogt nog wat mat op. Nou denk ik wel dat op de foto het felle licht wel meespeelt! Ik wacht even een paar dagen af, tot het echt goed opgedroogd is, en kijk dan verder. Ik wil ook niet te veel aanbrengen. Het is al snel te veel.

@Wim;
Dank u.

@Hookies;
Word aan gewerkt ;) Het is vrij krap in het kerkje, ik probeer het met aluminium folie op te lossen. Makkelijk in vorm te brengen en laat niets aan licht door. Er zijn bij mij nog meer huizen die dat probleem hebben. Scheelt ook erg of er een groot lampje in zit of een kleinere ledje of gloeilampje.

@Martin;
Dank u,
Alle gebouwen staan nog los, ik wil ze proberen met een plamuurmiddel, verf en groenspul tot een geheel te krijgen met het landschap. Mja anders moeten de grondplaten er maar af als het niet mooi word :(

groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Hallo n-spoorders,

Ben weer wat bezig geweest met de baan. Wat verf en scenery dingen, hiervan binnenkort wat foto's. Ik heb ook een poging gedaan tot het zelf vervaardigen van bomen.

Eerst heb ik staaldraad in elkaar gedraaid tot stammen.
Afbeelding

Daarna heb ik ze twee keer geverfd. Door de verf heb ik wat zand gedaan om de stammen wat structuur te geven.
Afbeelding

Met groen gespoten aquarium filterwatten de boom bladeren gegeven. Ze zijn daarna bestrooid met zelf gemaakt fijn strooisel. Dit van rivierzand wat groen gemaakt is.
(Het uitstekende takje is een ander geraamte wat achter de boom staat)
Afbeelding

Opzig niet raar geworden vind ik. Wellicht wat te veel bestrooit, waardoor het bladerdek te dicht begroeit is geworden. Ach, binnenkort maar een tweede poging doen.

Tot de volgende update!

groeten,
Jeroen

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

Hoi Jeroen
de basis is heel goed ik zou iets minderfilterwat gebruiken
ik zelf knip stukjes van 1cm spuit de boom in met lijm
dan haal ik de plukjes er langs heen dan blijven er een paar achter
geen pluken er op plakken

Gr Andy

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

hey Andy,

Dat gaan we proberen! Ik ben ook al wat bezig geweest de stammen wat dikker te maken, die leken vrij iel in verhouding tot het bladerdek....

groeten,
Jeroen

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

wat je kan doen is alle takken laten beginnen uit de wortels. hiermee wordt de stam dikker en in het echt worden bomen ook steeds dunner. het lukt dan ook steeds te vertakken of te splitsen.

Onderwerp starter
j-eroen

Bericht door j-eroen »

Ik heb nu alle draden van dezelfde lengte tot aan bijna de top in elkaar gedraaid, en later wat extra draden toegevoegd voor meer takken. direct beginnen met draden van verschillende lengtes zou dan beter zijn inderdaad. bedankt :)

groeten,
Jeroen

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

Hoi jeroen Matthijs bedoeld dit

Afbeelding

gewoon uit een draad bundel

Gr andy

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Inderdaad, dat is preicies wat in mijn vage beschrijving stond :)
Dit oogt een stuk minder spookachtig.

Plaats reactie