Poblemen met zelfmaak decals

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door martindomburg »

Hoi dan,

Ik ben voor Marelburg begonnen met het zelfmaken van Decals. Ik heb hiervoor decalpapier aangeschaft voor de inkjet printer en een flesje decal lak.

Nadat ik netjes mijn decals heb ontworpen, uitgeprint en ingesmeerd heb ik dat een nachtje laten drogen en inmiddels een aantal pogingen gewaagd om ze aante brengen zonder dat het stuk gaat.

De simpele naambordjes gaan nog wel maar de lastige zijn de pamfletten en reclameitems. Hetgeen ook geld voor verkeersborden.
Zelfs na het insmeren met de lak is de inkt gevoelig en na het weken kan je de inkt niet aanraken zonder dat het sporen achterlaat. Dit maakt aanbrengen erg lastig.

Afbeelding

De eerste poging was om een grote rand eromheen uit te snijden, dit vervolgens op het styreen aan te brengen en an het drogen en een spuitje haarlak uit te snijden.

maar tijdens het uitsnijden begonnen de randen op te bollen en bleek de transfer helemaal niet te plakken... mislukt

tweede poging helemaal anders, gewoon na drogen strak uitsnijden en aanbrengen maar dit misluktte 3-4 keer en de vijfde pging hierboven zichtbaar is dusver de beste maar in mijn ogen niet acceptabel genoeg.

Ik breng het aan door het met een pincet van de drager te halen en op de styreen te brengen, met een sateprikker probeer ik hem op zijn plek te schuiven. Deppen met een doekje is link maar ik probeer het wel.

Wat doe ik hier nu verkeerd?

Groetjes


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door Jos »

Martin,

Welke lak gebruik je?
Pincet en sateprikker zijn scherp. Die moet je niet gebruiken.
Ik doe het als volgt:

Doe wat water in een diep bord.
Leg de uitgeknipte decal in het water voor zo'n 30 seconden.
Leg de natte decal nog zo'n 30 seconden op de rand van het bord.
Pak daarna de decal voorzichtig op, en schuif de decal met je vingers een stukje van het dragende papier af.
Leg de decal op zijn plaats, plaats je vinger op het stukje zonder papier en schuif het papier er langzaam onderuit.
Plaats de decal precies door hem met een nat/vochtig wattenstaafje te verschuiven.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door martindomburg »

He Jos,

Goede tip, allen dat aanraken dat wil dus niet met de vinger. inkt is meteen weg en een vingerafdruk is zichtbaar.

Ik gebruik Liquid Decal FIlm van Microscale.

groetjes


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door Jos »

Vreemd, ik gebruik dezelfde film, hoe breng je die aan? Dikke of dunne laag?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door martindomburg »

Ik breng met de kwast een laag aan, ik schilder het er als het ware op. ik denk een normaal dekkende laag, niet dun of dik. heb daar nog geen referentie in.

Groetjes


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door Jos »

Het lijkt er op dat de film niet goed dekkend wordt aangebracht of dat de film niet goed is. Het eerste is het meest waarschijnlijk.
Het spul is kleurloos dus tijdens het aanbrangen moeilijk te zien.
Als ik het aanbreng heb ik er een sterke lamp op staan en kijk dan onder een hoek van zo'n 45 graden. Door de reflectie van het licht kun je dan zien of het overal goed blijft zitten.
Voor de zekerheid kun je ook je decalpapier ontvetten met wat alcohol voordat je gaat printen.

Groetjes,
Jos



ajb42
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 apr 2011 18:29

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door ajb42 »

Ik breng na het printen met een spuitbus een laagje blanke lak aan en nooit problemen met beschadiging van de inkt zelfs niet met pincet of sateprikker.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door martinb »

inktjet of laser?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door HTteG »

Martin en gebruik je transparante of witte decals.
Voor het maken van decals voor een vrachtauto kwamen we er achter dat op witte decal het beste resultaat geeft.
Als je namelijk op transparant een witte letter gebruikt gebruikt vervaagd deze, wit wordt volgens mij niet gemaakt met een printer.
Met witte decal gebeurt dit niet wit blijft immers wit en is een vaste laag op de decal, de rest wordt in kleur aangebracht.
Heb niet de gebruikte decals voor handen zou dit moeten navragen.
Kijk in ieder geval welke soort je hebt.

Groet Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door martindomburg »

martinb schreef:inktjet of laser?
Inkjet

Het lijkt er op dat de film niet goed dekkend wordt aangebracht of dat de film niet goed is. Het eerste is het meest waarschijnlijk.
Het spul is kleurloos dus tijdens het aanbrangen moeilijk te zien.
Als ik het aanbreng heb ik er een sterke lamp op staan en kijk dan onder een hoek van zo'n 45 graden. Door de reflectie van het licht kun je dan zien of het overal goed blijft zitten.
Voor de zekerheid kun je ook je decalpapier ontvetten met wat alcohol voordat je gaat printen.

Groetjes,
Jos
Doe je een flink dikke laag? Meteen na het printen of laat je de inkt eerst een nacht drogen?
Martin en gebruik je transparante of witte decals.
Voor het maken van decals voor een vrachtauto kwamen we er achter dat op witte decal het beste resultaat geeft.
Als je namelijk op transparant een witte letter gebruikt gebruikt vervaagd deze, wit wordt volgens mij niet gemaakt met een printer.
Met witte decal gebeurt dit niet wit blijft immers wit en is een vaste laag op de decal, de rest wordt in kleur aangebracht.
Heb niet de gebruikte decals voor handen zou dit moeten navragen.
Kijk in ieder geval welke soort je hebt.

Groet Henk
Allebei, ik plak het op een witte achtergrond


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door Jos »

Ik laat de inkt een uurtje drogen als ik met de inkjetprinter werk. Daarna een dikke laag erover.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Poblemen met zelfmaak decals

Bericht door martinb »

ik print zelf niets meer op de inktjet, laat alles doen bij de coppyshop. Alles in Laser, veel scherper en voor de prijs hoef je het niet te laten. Per post kan ook, mail even naar info@star-copy.nl die kunnen ook wit voor je printen op decals.

Met inktjet helaas alleen maar teleurstellende ervaringen gehad en de kwaliteit bleef altijd minder dan gewenst... snik.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie