1127 ombouwen naar 1112: superen en digitaal maken
1127 ombouwen naar 1112: superen en digitaal maken
Ik heb al vaker ombouwen van de Minitrix 1127 voorbij zien komen en ik ga er zelf ook maar eens aan beginnen; 2 artikeltjes gevonden op het forum en bij de duitse buren:
verlichting: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... ing#p12758
digitaliseren: http://mtkb.de/Umbau/Tr_12069.htm
Zaken die ik wil aanpassen in mijn 1100 zijn:
- sierbiezen verwijderen
- werkend A-sein monteren
- werkende sluitseinen
- digitaliseren
- dakisolatoren vervangen
- gedeeltelijk opnieuw spuiten
Ook heb ik nu een "echte" airbrush (eerst had ik zo'n hele eenvoudige single action van de Conrad) dus die wil ik ook wel eens gaan gebruiken/uitproberen op mijn 1100...
Eerst maar eens de sierbiezen verwijderen met een beiteltje, glasvezelpen en fijn schuurpapier :
Fred
verlichting: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... ing#p12758
digitaliseren: http://mtkb.de/Umbau/Tr_12069.htm
Zaken die ik wil aanpassen in mijn 1100 zijn:
- sierbiezen verwijderen
- werkend A-sein monteren
- werkende sluitseinen
- digitaliseren
- dakisolatoren vervangen
- gedeeltelijk opnieuw spuiten
Ook heb ik nu een "echte" airbrush (eerst had ik zo'n hele eenvoudige single action van de Conrad) dus die wil ik ook wel eens gaan gebruiken/uitproberen op mijn 1100...
Eerst maar eens de sierbiezen verwijderen met een beiteltje, glasvezelpen en fijn schuurpapier :
Fred
- Bijlagen
-
- 1100 zonder sierbiezen
- IMG_1379.JPG (82.29 KiB) 6866 keer bekeken
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: 1127 ombouwen naar 1112: superen en digitaal maken
De dakopbouw heb ik ook nog verwijderd, die krijgt straks een lichtere tint grijs. Van de handreling langs het front van de loc heb ik het middenstuk verwijderd en op die plek met een 1mm boortje het A-sein geboord. De sluitseinen heb ik aan de beide zijden met een 0,5mm boortje met de hand voorzichtig uitgeboord.
Ook heb ik het rode keuzeschakelaartje (voeding bovenleiding of voeding via de rails) op het dak verwijderd, de beide symbooltjes op het dak heb ik afgestoken met een beiteltje. deze schakelaar heb ik toch niet meer nodig want mijn 1100 wordt toch digitaal. Het gat in het dak (waar het schakelaartje doorheen stak) heb ik dichtgemaakt met een paar stukjes styreen die ik dwars door het dak heb gestoken, gelijmd en naderhand vlak met het dak heb gemaakt.
Daarna heb ik de boel afgeplakt en de beide fronten opnieuw geel gespoten (ieder front wel zo'n 3x opnieuw gedaan, voordat ik het eindelijk naar wens had ) Oefening baart kunst, zeggen ze...
Ik spuit eigenlijk alleen de fronten, de zijkanten en een stukje van het dak opnieuw. Voor het geel van de de front gebruik ik Humbrol Matt 99, lijkt niet 100% op het geel van de zijkant, maar is close enough. Voor het grijs van de zijkant en het dak gebruik ik Revell Matt 78 en dat lijkt als twee druppels water op het Minitrix grijs, meevaller!
Fred
Ook heb ik het rode keuzeschakelaartje (voeding bovenleiding of voeding via de rails) op het dak verwijderd, de beide symbooltjes op het dak heb ik afgestoken met een beiteltje. deze schakelaar heb ik toch niet meer nodig want mijn 1100 wordt toch digitaal. Het gat in het dak (waar het schakelaartje doorheen stak) heb ik dichtgemaakt met een paar stukjes styreen die ik dwars door het dak heb gestoken, gelijmd en naderhand vlak met het dak heb gemaakt.
Daarna heb ik de boel afgeplakt en de beide fronten opnieuw geel gespoten (ieder front wel zo'n 3x opnieuw gedaan, voordat ik het eindelijk naar wens had ) Oefening baart kunst, zeggen ze...
Ik spuit eigenlijk alleen de fronten, de zijkanten en een stukje van het dak opnieuw. Voor het geel van de de front gebruik ik Humbrol Matt 99, lijkt niet 100% op het geel van de zijkant, maar is close enough. Voor het grijs van de zijkant en het dak gebruik ik Revell Matt 78 en dat lijkt als twee druppels water op het Minitrix grijs, meevaller!
Fred
- Bijlagen
-
- IMG_1384.JPG (71.07 KiB) 6858 keer bekeken
Alles komt goed!
Hallo Fred,
Heel interessant dit draadje!!!
Ik wil ook al heel lang een 1100 van Minitrix zo maken, die ligt al jaren in de vitrinekast
Tijd dat ik daar ook eens wat mee ga doen, ik heb je draadje al opgeslagen in mijn favo's.
De strips heb je al heel mooi verwijderd, dat is echt een lastig klusje!
Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.
Succes verder!!!
Groet,
Raymond
Heel interessant dit draadje!!!
Ik wil ook al heel lang een 1100 van Minitrix zo maken, die ligt al jaren in de vitrinekast
Tijd dat ik daar ook eens wat mee ga doen, ik heb je draadje al opgeslagen in mijn favo's.
De strips heb je al heel mooi verwijderd, dat is echt een lastig klusje!
Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.
Succes verder!!!
Groet,
Raymond
@Raymond: ik had zelf ook 3 geel-grijze 1100's staan, dus ik dacht ik kan best eens wat leuks doen met zo'n locje...
De dakopbouw heb ik primer grijs gespoten, een stuk lichter dan de rest van de kap. Hierdoor wordt het geheel qua kleurstelling ook visueel weer wat interessanter) Phildie transfers gewreven: eigenlijk heb ik alleen de witte 1112 aan de zijkanten en de zwarte 1112 aan de kopse zijden gebruikt, de rest van de opschriften van de Minitrix is gewoon bewaard gebleven. Daarna alles in de matte lak om de opschriften te beschermen.
De vormloze dikke bruine dakisolatoren heb ik ervanaf gesloopt en vervangen door gegoten isolatoren van Eichhorn
(http://eichhorn-modellbau.de/PRODUKTE/D ... _DR155.pdf) in combinatie met een 0,3mm staaldraadje. De Eichhorn isolatoren staan eigenlijk op een steeltje, maar omdat de gaten in de 1100 kap ruimer zijn dan de diameter van dat steeltje, zakt de Eichhorn isolator als het ware door het dak heen en blijft de isolator op een schotel hangen. Daarmee lijkt hij eigenlijk prima op de originele 1100 isolatoren die juist heel laag zijn (kan ook met 1500V, dat is bijna laagspanning
Alle isolatoren heb ik wit geverfd, gelijk aan de witte porceleinen uitvoering bij de NS. Om de handrelingen op het front wat meer relief te geven heb ik ze een beetje "geblackwashed" (geaccentueerd met sterk verdunde zwarte verf die in de naden trekt). Het voordeel hiervan is ook dat het hele prominente gele er een beetje af is.
Op het onderste plaatje van het bovenaanzicht zie je geen gat voor de rode keuzeschakelaar meer (zat tussen het gat en de dakisolator rechtsboven), vakkundig weggewerkt! Je ziet ook (bijna) geen enkel verschil tussen het Revell Matt Grau en het Minitrix grijs terwijl alleen de direkte omgeving van gat is geairbrushed.
Voor de duidelijkheid: de 2 resterende gaten die je ziet zijn de gaten waarmee de kap aan het chassis wordt vastgeschroefd.
Ik ga de originele Minitrix ramen opnieuw gebruiken om te voorkomen dat het licht van het A-sein en van de sluitseinen naar buiten lekt.
Een leuke klus die veel voldoening geeft.
Fred
De dakopbouw heb ik primer grijs gespoten, een stuk lichter dan de rest van de kap. Hierdoor wordt het geheel qua kleurstelling ook visueel weer wat interessanter) Phildie transfers gewreven: eigenlijk heb ik alleen de witte 1112 aan de zijkanten en de zwarte 1112 aan de kopse zijden gebruikt, de rest van de opschriften van de Minitrix is gewoon bewaard gebleven. Daarna alles in de matte lak om de opschriften te beschermen.
De vormloze dikke bruine dakisolatoren heb ik ervanaf gesloopt en vervangen door gegoten isolatoren van Eichhorn
(http://eichhorn-modellbau.de/PRODUKTE/D ... _DR155.pdf) in combinatie met een 0,3mm staaldraadje. De Eichhorn isolatoren staan eigenlijk op een steeltje, maar omdat de gaten in de 1100 kap ruimer zijn dan de diameter van dat steeltje, zakt de Eichhorn isolator als het ware door het dak heen en blijft de isolator op een schotel hangen. Daarmee lijkt hij eigenlijk prima op de originele 1100 isolatoren die juist heel laag zijn (kan ook met 1500V, dat is bijna laagspanning
Alle isolatoren heb ik wit geverfd, gelijk aan de witte porceleinen uitvoering bij de NS. Om de handrelingen op het front wat meer relief te geven heb ik ze een beetje "geblackwashed" (geaccentueerd met sterk verdunde zwarte verf die in de naden trekt). Het voordeel hiervan is ook dat het hele prominente gele er een beetje af is.
Op het onderste plaatje van het bovenaanzicht zie je geen gat voor de rode keuzeschakelaar meer (zat tussen het gat en de dakisolator rechtsboven), vakkundig weggewerkt! Je ziet ook (bijna) geen enkel verschil tussen het Revell Matt Grau en het Minitrix grijs terwijl alleen de direkte omgeving van gat is geairbrushed.
Voor de duidelijkheid: de 2 resterende gaten die je ziet zijn de gaten waarmee de kap aan het chassis wordt vastgeschroefd.
Ik ga de originele Minitrix ramen opnieuw gebruiken om te voorkomen dat het licht van het A-sein en van de sluitseinen naar buiten lekt.
Een leuke klus die veel voldoening geeft.
Fred
- Bijlagen
-
- IMG_1388.JPG (90.06 KiB) 6808 keer bekeken
-
- IMG_1391.JPG (89.32 KiB) 6808 keer bekeken
Alles komt goed!
Voor de bestaande frontseinen heb ik de Minitrix lichtgeleider hergebruikt. Voor het nieuwe A-sein heb ik lichtgeleider van 1,0mm gebruikt en voor de beide opengeboorde sluitseinen lichtgeleider van 0,5mm. Als ik er dan een lampje achter houd (nog niet de echte geel-rode LED's, wisselend met de rijrichting), dan ziet dat er zo uit:
Overtuigend!
Fred
Overtuigend!
Fred
- Bijlagen
-
- IMG_1395.JPG (64.97 KiB) 6808 keer bekeken
Alles komt goed!
-
- Kleinserie/Commercieel
Hoi Fred,
Ziet er goed uit ga zo door.
Ook leuk te lezen dat er insperatie uit een oud draadje van mij komt.
succes,
Groetjes,
Rob
Ziet er goed uit ga zo door.
Ook leuk te lezen dat er insperatie uit een oud draadje van mij komt.
succes,
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
@Rob,
Ik heb nog eens teruggekeken naar de datum, jouw draadje was uit 2009, al bijna 4 jaar geleden! Inderdaad inspiratie door en over de jaren heen...
Fred
Ik heb nog eens teruggekeken naar de datum, jouw draadje was uit 2009, al bijna 4 jaar geleden! Inderdaad inspiratie door en over de jaren heen...
Fred
Alles komt goed!
Voor de verlichting heb ik 2x2 printjes gemaakt. Hiervoor heb ik dunne epoxy printplaat van 0,5mm van de Conrad gebruikt. Stukjes printplaat op maat gesneden en dan aftekenen waar de LED's moeten komen te zitten. Printbanen heb ik daarna heel simpel gemaakt door met een klein freesje isolatiestroken te frezen in de koperlaag. Voor de verlichting gebruik ik gele en rode SMD LEDs, ook van de Conrad.
Dus eerst:
Dus eerst:
- -printplaatje op de juiste maat snijden,
-positie vd LEDs aftekenen,
-dan isolatiebanen frezen
-(testen of alles onderbroken is),
-dan LEDjes met een druppeltje secondelijm op de juiste plek lijmen
-(testen of je alle LEDs juistom hebt geplakt) (juiste polariteit)
-dan pas solderen
-(dan weer testen of alle LEDs het nog doen)...
- Bijlagen
-
- Sluitseinprintje met 2 rode SMD LEDs
- IMG_1369.JPG (66.83 KiB) 6508 keer bekeken
-
- A-sein printje met 3 gele SMD LEDs, even testen...
- IMG_1456.JPG (60.18 KiB) 6508 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 3dbuildr op 19 jan 2013 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles komt goed!
Die secondelijm om de leds te fixeren is een prima tip, dat maakt het solderen een stuk makkelijker.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
@Maarten: yep door schade en schande wijs geworden, het hele huis ligt vol met SMD LEDs...
Van kunststof heb ik een afdakje gemaakt waarop ik het printje met de sluitseinen heb geplakt. Het afdakje zwart geverfd om lichtlekken te voorkomen. Het printje met het A-sein heb ik rechtstreeks op het chassis geplakt.
Alle voedingsdraadjes van lakdraad (8 stuks in totaal) gaan naar een gezamenlijk verdeelprintje waar ook 4 stuks 820 ohm SMD weerstandjes (1 voor elk lichtprintje) gemonteerd zitten.
Fred
Van kunststof heb ik een afdakje gemaakt waarop ik het printje met de sluitseinen heb geplakt. Het afdakje zwart geverfd om lichtlekken te voorkomen. Het printje met het A-sein heb ik rechtstreeks op het chassis geplakt.
Alle voedingsdraadjes van lakdraad (8 stuks in totaal) gaan naar een gezamenlijk verdeelprintje waar ook 4 stuks 820 ohm SMD weerstandjes (1 voor elk lichtprintje) gemonteerd zitten.
Fred
- Bijlagen
-
- Verdeelprintje met SMD weerstanden + het kunststof afdakje voor de sluitseinen
- IMG_1458.JPG (85.32 KiB) 5669 keer bekeken
-
- Het A-sein + voorschakelweerstand testen
- IMG_1452.JPG (80.17 KiB) 5670 keer bekeken
-
- De sluitseinen + voorschakelweerstand testen
- IMG_1453.JPG (74.85 KiB) 5670 keer bekeken
Alles komt goed!
Voor het digitaliseren heb ik gekozen voor de Kühn N45 vanwege de vele goede recensies o.a. hier op het forum gecombineerd met een schappelijke prijs. Ik had er gelijk 2 besteld en dat was maar goed ook, want 1 is er in hetb proces gesneuveld dankzij mijn experimenteerwoede.
In de handleiding staat wel beschreven hoe je ordinaire gloeilampjes aansluit, maar niet hoe je LEDjes aansluit. En daar is het ergens fout gegaan, tijdens mijn pogingen om de LEDs werkend te krijgen moet ik ergens kortsluiting hebben gemaakt en begon de decoder te gloeien. De bekende geur van verbrandde electronica steeg weer eens op in de hobbykamer. Bij de 2e poging is het gelukkig wel goed gegaan. Het geheim is nu dat LED's met hun plus aan de massa moeten zitten (!). Totaal tegen mijn natuur in, want massa is nul, is negatief, maar niet bij decoders dus! Ik heb het Kühn plaatje aangepast voor LED-aansluitingen. Ik hoop dat anderen er nu wat aan hebben en niet 25€ het raam uitgooien .
Qua ombouw van het chassis heb ik de handleiding gevolgd zoals in de URL die ik aan het begin heb gepost en dan ziet het er in de verschillende stadia als volgt uit:
Fred
In de handleiding staat wel beschreven hoe je ordinaire gloeilampjes aansluit, maar niet hoe je LEDjes aansluit. En daar is het ergens fout gegaan, tijdens mijn pogingen om de LEDs werkend te krijgen moet ik ergens kortsluiting hebben gemaakt en begon de decoder te gloeien. De bekende geur van verbrandde electronica steeg weer eens op in de hobbykamer. Bij de 2e poging is het gelukkig wel goed gegaan. Het geheim is nu dat LED's met hun plus aan de massa moeten zitten (!). Totaal tegen mijn natuur in, want massa is nul, is negatief, maar niet bij decoders dus! Ik heb het Kühn plaatje aangepast voor LED-aansluitingen. Ik hoop dat anderen er nu wat aan hebben en niet 25€ het raam uitgooien .
Qua ombouw van het chassis heb ik de handleiding gevolgd zoals in de URL die ik aan het begin heb gepost en dan ziet het er in de verschillende stadia als volgt uit:
Fred
- Bijlagen
-
- Schema Kühn N45 met LEDs
- Kuhn_N45_met_LEDs.jpg (47.76 KiB) 5663 keer bekeken
-
- Inbouw decoder in het Minitrix chassis
- IMG_1494.JPG (119.4 KiB) 5663 keer bekeken
-
- A-sein op de rollenbank
- IMG_1499.JPG (85.7 KiB) 5663 keer bekeken
-
- Sluitsein op de rollenbank
- IMG_1500.JPG (82.05 KiB) 5663 keer bekeken
Alles komt goed!
Mijn complimenten Fred!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Thx Bouwe!
De bekabeling afgemaakt en de kap op het chassis geschroefd. Een paar keer voorzichtig proberen want er kunnen behoorlijk wat kabels klemzitten tussen het chassis en de kap!
Het is een leuke kleine loc geworden vind ikzelf!
Fred
De bekabeling afgemaakt en de kap op het chassis geschroefd. Een paar keer voorzichtig proberen want er kunnen behoorlijk wat kabels klemzitten tussen het chassis en de kap!
Het is een leuke kleine loc geworden vind ikzelf!
Fred
- Bijlagen
-
- Volledige bekabeling
- IMG_1501.JPG (125.08 KiB) 5660 keer bekeken
-
- Seinbeelden
- Seinen.jpg (47.29 KiB) 5660 keer bekeken
-
- Gereed model
- IMG_1512.JPG (116.31 KiB) 5660 keer bekeken
Alles komt goed!
Nog een foto (omdat ik er geen genoeg van krijg ) en een link naar een youtube-filmpje van de digitale 1112 op de rollenbank: http://youtu.be/mBqTfqAAkbQ
Fred
Fred
- Bijlagen
-
- De affe digitale 1112
- IMG_1513.JPG (66.93 KiB) 5654 keer bekeken
Alles komt goed!
Hij schud net als de echte vroeger Fred mooi gedaan .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mooi gedaan.
De Kuhn N045 heeft toch 4 functies?
Had je dan ook niet de sluitseinen apart kunnen schakelen, voor als je een sleep rijtuigen er achter hangt?
Groeten,
Patrick
De Kuhn N045 heeft toch 4 functies?
Had je dan ook niet de sluitseinen apart kunnen schakelen, voor als je een sleep rijtuigen er achter hangt?
Groeten,
Patrick
-
Welke maat weerstanden en led's heb je gebruikt? Het lijkt op 1206.
@pp4trains, yes, de Kuhn 045 heeft 4 functies, maar ik heb alleen de standaard voor- en achteruitrijfuncties gebruikt. De 2 andere kun je gebruiken voor bv een zwaailicht (op een 2400 ofzo) of wat jij voorstelt.
@gyrogearloose18, het zijn 0603 LEDjes: 1,6mm lang, 0,8mm breed en 0,6mm hoog...
Mvrgr
Fred
@gyrogearloose18, het zijn 0603 LEDjes: 1,6mm lang, 0,8mm breed en 0,6mm hoog...
Mvrgr
Fred
Alles komt goed!
Mooi gedaan Fred. Ik heb hier ook nog weleen 10 tal liggen om zo gebouwd te worden. hopelijk later meer tijd voor dit soort dingentjes.
Rick
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Ik ben ook bezig een Minitrix 1100 te digitaliseren, ik heb er inmiddels ook een Kuehn N45 in, echter ik krijg de lok niet echt soepel rijdend. Op topsnelheid (die is al beperkt tot CV5 = 50) houd de lok een beetje in en schokt ie een beetje. Welke CV waardes heb jij gebruikt?
Onlangs heb ik een Minitrix 1127 gedigitaliseerd met een Esu Lokpilot 4.0 Micro.
Had daarbij veel moeite om 'm schokvrij te laten lopen.
Uiteindelijk na heel veel uitproberen heb ik een redelijk optimaal rijgedrag verkregen met de volgende CV waardes:
CV2 = 3 (onveranderd, minimale snelheid)
CV 52 = 6 (was 15 voor de standaard langzaam rij eigenschappen)
CV 53 = 140 (onveranderd gelaten )
CV 54 = 40 (was standaard 50, voor verbetering van de kruipsnelheid)
CV 55 = 120 (Parameter "I" was standaard 100, verhoogd vanwege het ontbreken van een vliegwiel)
Mijn ervaring is dat je bij deze oude motortjes flink moet experimenteren. Dergelijke CV-waardes in eerste instantie goed verhogen of verlagen en daarbij in een tabelletje noteren wat er gebeurt bij hoge en lage snelheden. Uiteindelijk kom je dan steeds dichter bij je oplossing. Dat zal met een Kuehn niet veel anders zijn, denk ik.
Groeten,
Pieter
Had daarbij veel moeite om 'm schokvrij te laten lopen.
Uiteindelijk na heel veel uitproberen heb ik een redelijk optimaal rijgedrag verkregen met de volgende CV waardes:
CV2 = 3 (onveranderd, minimale snelheid)
CV 52 = 6 (was 15 voor de standaard langzaam rij eigenschappen)
CV 53 = 140 (onveranderd gelaten )
CV 54 = 40 (was standaard 50, voor verbetering van de kruipsnelheid)
CV 55 = 120 (Parameter "I" was standaard 100, verhoogd vanwege het ontbreken van een vliegwiel)
Mijn ervaring is dat je bij deze oude motortjes flink moet experimenteren. Dergelijke CV-waardes in eerste instantie goed verhogen of verlagen en daarbij in een tabelletje noteren wat er gebeurt bij hoge en lage snelheden. Uiteindelijk kom je dan steeds dichter bij je oplossing. Dat zal met een Kuehn niet veel anders zijn, denk ik.
Groeten,
Pieter
Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Helaas zijn de CV waardes niet uitwisselbaar tussen de diverse decoders. Maar het is inderdaad een kwestie van proberen en convergeren; steeds dichter bij je doel komen. Ik heb ook sterk het idee dat de stroomtoevoer van de draaistellen naar de behuizing bij deze loks niet echt lekker is. De slepers voor de ene fase werken wel, maar de andere fase is afhankelijk van of en hoe het draaistel contact maakt in het frame, en de as die door de tandwielen loopt... als je zonder behuizing rijd zie je die as er zich op een gegeven moment uitwerken en hangt het draaistel op half 7;)
Bij de 1208/1221 zie je dat ze een gebogen plaatje messing tussen de draaistellen en het frame hebben, zo iets ga ik ook maar eens proberen met de 1100. Als de stroomtoevoer niet lekker is zal de lok digitaal blijven schokken natuurlijk... Of er moet gewoon een draadje komen tussen draaistel en frame, maar het materiaal van zowel draaistel als frame soldeert niet tot nauwelijks.
Bij de 1208/1221 zie je dat ze een gebogen plaatje messing tussen de draaistellen en het frame hebben, zo iets ga ik ook maar eens proberen met de 1100. Als de stroomtoevoer niet lekker is zal de lok digitaal blijven schokken natuurlijk... Of er moet gewoon een draadje komen tussen draaistel en frame, maar het materiaal van zowel draaistel als frame soldeert niet tot nauwelijks.
Ik heb als test van een stukje 0.8mm verenstaal een soort nietje gevouwen met de zijkanten wat rondgebogen, en die tussen het draaistel en het frame geplaatst, in de uitgeholde 'cirkel'. Wat een verschil! Vooral met de kruipsnelheden loopt ie nu veel beter. Normaal kreeg de motor een zetje, waardoor het draaistel bewoog en de spanning ging varieren of wegviel, waardoor de motor stopte en dus weer een zetje moest krijgen etc... hoop gestotter. Nu loopt ie op hele lage snelheden al stukken rustiger. Op kruissnelheid zit er nog wel variatie in maar met wat CV aanpassingen is dat bijna compleet weg te regelen... nadeel is dat de kruipsnelheid daardoor iets hoger is.
Het draaistel draait iets minder losjes en minder soepel maar in rijden maakt het niet uit. Ook beweegt het draaistel nog op- en neer voor de op- en afritten. Nu is alleen de wat minder subtiele 3 polige motor nog een knelpunt. Maar er is een 5 polige Mashima onderweg... eens kijken of ik die ingebouwd krijg. Als dat lukt zal ie heel mooi rijden
https://www.youtube.com/watch?v=r74sQPJCdLg
Het draaistel draait iets minder losjes en minder soepel maar in rijden maakt het niet uit. Ook beweegt het draaistel nog op- en neer voor de op- en afritten. Nu is alleen de wat minder subtiele 3 polige motor nog een knelpunt. Maar er is een 5 polige Mashima onderweg... eens kijken of ik die ingebouwd krijg. Als dat lukt zal ie heel mooi rijden
https://www.youtube.com/watch?v=r74sQPJCdLg
Jowi,
misschien handig een eigen topic te openen omtrent jouw decoder probleem?
en ook over eventueel eigen ombouw projecten?
Freddy
misschien handig een eigen topic te openen omtrent jouw decoder probleem?
en ook over eventueel eigen ombouw projecten?
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2