Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Met mijn vorige baan had ik wel degelijk last van spoorspatting. Ik had ongeveer 2m sporen kaarsrecht gelegd, met de lassen stevig in elkaar geschoven. De sporen werden vastgespijkerd. Tijdens een warme zomerdag zijn de sporen stevig beginnen zwalpen. Dat is nooit meer goed gekomen. Ik hou sindsdien wel degelijk rekening met themische uitzetting. Die uitzetting is inderdaad niet veel, maar de speling moet er wel zijn om die uitzetting toe te laten.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door de nspoorder »

Hallo Michiel,
Ik wens u veel succes met de bouw van uw grote baan,zo te zien ,zijn ik en mijn zoon niet de enige die een grote baan gaan bouwen ,ons idee is gekomen nadat mijn zoon enkele keren naar Japan is geweest hij heeft daar hele mooije Japanse modelbanen gezien.
Daarom gaan we een grote Japanse baan bouwen in U vorm een volledig spoorlengte is al 14m lang,, het voordeel is dat ik heb vroeger ook een grote modelbaan had ,ik heb daarmee ervaring opgedaan,ik weet wat daar allemaal bij komt kijken ,een goede planning opzoekwerk via forums en dergelijke veel tijd en geduld en niet haastig te werk gaan neem u tijd.
In al geval ik zal uw project blijven volgen nogmaals succes

de n spoorder
.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Jeroen »

Ziet er goed uit, Michiel. Losliggen? Zou ik zeker niet doen......minimaal vastzetten kun je misschien beter doen.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Ik had ondertussen al eens de bak omgekeerd als test, en de rails valt er te gemakkellijk uit. Ik was dus inderdaad van plan om de rails vast te lijmen, zei het sporadisch. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Jeroen »

Cheeheeeck!! :mrgreen:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Ooit hoop ik tussen het geautomatiseerd verkeer over mijn Brussel-Noord-baan handgestuurd te rijden met een camera-locomotief. Bovengronds is het uitkijken voor armseinstanden, maar ondergronds ga ik geen armseinen neerzetten. In de plaats komen er DOU-LED seinen (groen/rood) waarmee ik 3 seinbeelden kan maken: groen, geel en rood. Dat is meer dan voldoende. Op die manier kan ik ook ondergronds, en door het schaduwstation, op zicht te kunnen rijden en zien dat het sein, en dus het rijpad, veilig is.

Dit alles is nog verre toekomstmuziek, maar eenmaal overdekt kan ik er nog moeilijk bij, dus nu al maar vast de seinen voorzien. En móói hoeft het ding helemaal niet te zijn, want het is er toch hartstikke donker.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door mikey »

Je bent leuk aan het vlechten geweest ;)


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door shoven »

Wat is het nut daarvan? Je ziet er niets van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het vlechten heeft geen enkel nut, behalve dat het de 3 draden samen houdt, en mij even bezig houdt. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door shoven »

Oeps, onduidelijk geweest.
Ik bedoelde eigenlijk waarom je überhaupt die seinen aanbrengt buiten het zicht. Of ze gevlochten zijn is idd minder boeiend.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Ah! Omdat ik ooit wel eens met een camera-loc zou willen rijden, en deze seinen geven dan aan of je vrij baan hebt in de tunnels en schaduwstation.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7702
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Krab »

Hoi Michiel ,
ben je al wat verder gekomen het is zo stil zonder je foto's en verhaaltjes . :mrgreen:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door marco »

dat vind ik nou ook sjaak :D


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het modelspoorgebeuren stond een lange tijd op een laag pitje, maar de laatste dagen probeer ik de draad van dit project weer op te pikken. Ik heb een testopstelling gemaakt om te zien of het me bevalt: het rijvlak ligt hier op 140cm hoogte. En ik moet zeggen, dat is wennen. Ik ben zelf niet erg klein (1m87) maar moet er toch een krukje bij halen om ook het midden van de baan te bereiken. Het voordeel is dat er onder de baan heel veel kwijt kan (ik plan er opbergkasten), en de geplande fries niet te hoog boven het rijvlak komt.

Maar DE grote tegenslag is de "inleg" met aanzet van de 18-sporige loods, waaraan ik vorig jaar was begonnen. Deze is na 2 verhuizen en lang links en recht in vergeten hoeken te hebben gestaan, krom getrokken. 12mm multiplex leeft dus ook. Ik ben dus aan het plannen hoe ik het grootste deel van het werk toch nog zal kunnen recupereren. Later meer...

De foto mag hier niet op de site, te groot!? maar is toch maar 600x800 pixels. Nieuwsgierigen klikken maar.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door BenQ »

Michiel,
Welkom terug. Het probleem is dat deze site eerst kijkt naar de breedte, is deze kleiner dan 1024, OK, daarna de hoogte, is deze kleiner dan 768, OK.
Alle andere gevallen, Jammer Dan. En jouw foto voldoet niet in hoogte.

Multiplex moet je dwingen om niet te vervormen, dus een lat eronder schroeven.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door maarten »

Dat Multiplex makkelijk krom gaat heb ik inmiddels ook ondervonden. Met wat strategisch geplaatste houtjes en gewichten heb ik het redelijk in het gareel weten te krijgen.

Succes Michiel, ik hoop dat je het nog recht krijgt. Ik zit met grote belangstelling te wachten op je vorderingen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Onder het motto: kleinere platen trekken minder krom, heb ik besloten om de loods vast te monteren op een van beide bakken. Dus, na diep ademhalen heb ik de zaag in de kromme plaat gezet. En uiteindelijk viel de ingreep nog mee. De destructiefase is voorbij. De opbouw kan weer beginnen. Eerste werk: zorgen dat de plaat mooi en recht aansluit met het frame van de bak. Onderaan zijn hiervoor nog een paar aanpassingen nodig, zoals de oorspronkelijke bekabeling en contactschroeven wat verleggen. Later meer...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Alle nodige aanpassingen zijn uitgevoerd opdat de plaat zonder hinder kan rusten op het voorziene frame. En de plaat sluit nu mooi aan, behalve nog de uiterste punt die bijna 1 cm ophoog krult. Ik heb de hele punt nat gemaakt, en ingeklemd op het frame. Hopelijk zal na paar dagen de kromming grotendeels geneutraliseerd zijn. Als het moet zou ik de plank met schoeven zo kunnen vast zetten, maar voorlopig liever niet, want ik zou eronder de schaduwsporen nog willen afwerken. Later meer...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Vandaag heb ik wat knutseltijd, en ben bezig met het elektrisch verdelen in blokken van de schaduwsporen van het eerste segment (met de toekomstige loods bovenop). Draadjes worden tegen de buitenkant van de rails gesoldeerd en met de dremel worden op de voorziene plaatsen isolatiesleufjes gelepen. In de sleufjes schuif ik een splinter plasticard om te behoeden dat met termische uitzetting de twee spoorstaven weer tegen elkaar zouden gaan schuiven. Het gaat hier om schaduwsporen, uit het zicht van de toeschouwer. Daarom soldeer ik tegen de zijkant van de spoorstaaf, wat vrij opzichtig en lelijk is. Voor sporen in het zicht, soldeer ik onderaan, waardoor de draden volledig uit het zicht in de ballast liggen.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7702
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit weer Michiel blijf je volgen :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Thanks, Sjaak!

Niet veel vrijetijd, maar het beetje gebruiken we nuttig. De doorgezaagde koer voor de loods wordt weer samengesteld, nu liggend op de scheiding tussen 2 segmenten. Hier lopen 18 sporen op de overgang tussen 2 bakken. Om deze sporen stevig en uitgelijnd te kunnen bevestigen, wordt de kurk er verwijderd, klaar om met houten blokken de sporen een stevige steun te binden... Het is allemaal nog erg provisorisch.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het gaat allemaal erg traag, maar jullie kennen het liedje: 's avonds terug van het werk is het eten en afwassen, kinderen helpen met hun huiswerk, vrouwtje even verwennen met wat aandacht en aangebonden hulp, kinderen bedklaar krijgen... En DAN pas kan ik even gaan knutselen, maar stilletjes want de kinders slapen.

Maar goed, zoals aangekondigd zijn de houten blokje op de bakscheiding geplaatst, klaar om als steun te dienen voor de epoxy-printplaatjes.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door P Bender »

Michiel schreef:vrouwtje even verwennen met wat aandacht en aangebonden hulp,
:o


:lol: :lol:


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Zijn dit nu Freudiaanse tikfouten? :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door BenQ »

Michiel,
Je denkt sneller dan je typt, of zou het andersom zijn, je typt sneller dan je denkt. :lol:
Maar goed, zoals aangekondigd zijn de houten blokje op de bakscheiding geplaatst, klaar om als steun te dienen voor de epoxy-printplaatjes.
Je kan denken bij het lezen van de zin: klaar om als steun te dienen voor de kids. :roll:
Dit is dan het zo genaamde vooruit denken bij het lezen. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie