Toekomstig kopstation modulebaan (5 meter project!!!)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
mikey

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Bericht door mikey »

Hier weer even de nieuwe volledige versie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

P Bender

Bericht door P Bender »

matthijskuiper schreef:
P Bender schreef:
matthijskuiper schreef:Erg mooi plan is het aan het worden, misschien kan je nog 1 linkse wissel op het rechter in rij spoor leggen.
Dus waar nu hoofdspoor geschreven staat, voor mijn gevoel rijdt eht dan iets gladder.
Tja, alleen de lus is het "doorgaande spoor", dus daar moeten alle wissels in "rechtstand" bereden worden
Dat kan dan toch ook? of je laat de tak de andere kant op gaan, als ik de verkeerde wissel noemde ;)
je komt dat station toch uit met Vmax=40, dan maakt dat wissel ook niet zoveel uit, maar misschien met je even een schetsje maken van wat je precies bedoelt

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Nevermind die laatste, ik zie dat ik een redenatie fout maak, wilde een lijn dubbel uitvoeren, maar dat levert niets op.
Ik zie ook even niet zo snel waar ik iets mis. lastige puzzel blijft het.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Er zit ook een hoop denkwerk in ;) (Paul krijgt een hoop credits van mij)

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Inmiddels ben ik begonnen met de scenery. Zoals je ziet, heb ik nog niet alles ingedeeld. Ideeën zijn welkom :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

matthijskuiper

mikey schreef:Er zit ook een hoop denkwerk in ;) (Paul krijgt een hoop credits van mij)
Dat kan ik zeker zien, het ziet er ook erg speels en werkbaar uit.
Zoals eerder gezegd, kan er nog wel een wissel bij, maar je zit al aan de 1000 eu.
Dus ik sluit mij aan bij het ontwerp, kan geen directe blokade vinden waardoor je vloeiendheid weg stroomt.

En met scenary is het zeker mooier en duidelijker. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

matthijskuiper schreef:
mikey schreef:Er zit ook een hoop denkwerk in ;) (Paul krijgt een hoop credits van mij)
Zoals eerder gezegd, kan er nog wel een wissel bij, maar je zit al aan de 1000 eu.
Dus ik sluit mij aan bij het ontwerp, kan geen directe blokade vinden waardoor je vloeiendheid weg stroomt.

En met scenary is het zeker mooier en duidelijker. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Het eind resultaat zal nog wel even op zich moeten wachten. Eerst wil ik mijn huidige bakken helemaal af hebben. Waar precies bedoel je die wissel eigenlijk? Ik sta nog steeds open voor ideeën hoor ;)

Grz, Mike

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Mike,

Het begint al op een echt sporenplan te lijken, ziet er gaaf uit. Wat betreft de seinen zie ik nog een paar dingen die niet kloppen, vanaf beneden naar boven gezien kunnen die dwerg seintjes naar het station toe wel weg, het sein op de vorige module geeft de rijweg al vrij.

Wel mis ik nog een sein van de hoofd baan in tegengestelde richting voor bij het aftakkend wissel. verder mis ik nog wat seintjes her en der. Zoals vorige keer besproken, als een lok voor een sein staat, die naar beveiligd gebied gaat, dan mag er geen ander spoor onbeveiligd in de richting van de loc kunnen wijzen (zoals het engelswissel links er nu bij ligt). Aan de andere kant moet dus ook nog een sein, maar als je het een beetje ruim uitprint, dan kan ik er volgende keer wel even met een potloodje in tekenen waar de seinen zouden moeten staan.

gr.,

Paul P

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Hoi Paul,

Helaas ben ik er pas over 2 weken, maar dan neem ik wel even een printje mee (ik zal hem groot genoeg maken). Dat is inderdaad iets handiger ;)

Grz, Mike

Grz, Mike

matthijskuiper

mikey schreef:
matthijskuiper schreef:

Het eind resultaat zal nog wel even op zich moeten wachten. Eerst wil ik mijn huidige bakken helemaal af hebben. Waar precies bedoel je die wissel eigenlijk? Ik sta nog steeds open voor ideeën hoor ;)
Ik heb geduld. Maar de wissels die ik elke keer in mijn hoofd krijg maken meer openingen, maar niet meer rijwegen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mocht ik een goede tegenkomen dan zal ik het zeggen.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Wellicht kan ik nog een verbinding maken net na het perron van spoor 6 naar 5 (gezien van links naar rechts). Op deze manier kan er op spoor 7 een trein binnen komen en tegelijkertijd op spoor 6 een trein vertrekken.

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Hierbij weer even een verse update. Ik heb nu een beetje alle scenery compleet. Ook heb ik toch maar even de overloop van spoor 6 naar 5 erbij geklust.

Zoals je ziet, heb ik een aantal wissels een klein stukje verplaatst en alle bakken in 1 bij 1 meter verdeeld. Ik heb al diverse versies geprobeerd om de bakken kleiner te maken. Helaas kom ik bij ieder andere maat in de knoei. Om de wissels helemaal goed te krijgen voor de bak overgangen, heb ik het goederen gedeelte een klein stukje opgeschoven. Zo kan ik er nog wel een hekje tussen fabriceren :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

matthijskuiper

Ik dacht dat je ook je loc wilde ontkoppelen en weer naar voren wilde plaatsen?
Want daar zou je nu wel een probleem krijgen.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

matthijskuiper schreef:Ik dacht dat je ook je loc wilde ontkoppelen en weer naar voren wilde plaatsen?
Ik ga met meerdere locomotieven werken. Omlopen gaat alleen in uiterste nood gebeuren (trein van een ander). Maar naar voren plaatsen kan toch nog steeds?? Ik zie niet helemaal waar het ophoopt. :?

Grz, Mike

P Bender

Bericht door P Bender »

Mikey,

d'r zitten nog wat zaken in waar ik naar aan het kijken ben, maar wat d'r in ieder geval niet klopt is de plaatsing van seinen in / naast wissels. Ik krijg de indruk dat je op een aantal plaatsen seinen " midden in een wissel / engelsman zet om daarmee met een sein twee sporen af te dekken. Dat lijkt slim, maar is niet conform grootbedrijf. Seinen staan in principe altijd voor de vrijbalk. Een soort van uitzondering waren de "de rangeerseinen" (rouwbrieven) die over hele spoorbundels konden gaan.

Ik doel o.a. op de dwergseinen bij de engelsmannen in de sporen 2 en 8

Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

matthijskuiper

mikey schreef:
matthijskuiper schreef:Ik dacht dat je ook je loc wilde ontkoppelen en weer naar voren wilde plaatsen?
Ik ga met meerdere locomotieven werken. Omlopen gaat alleen in uiterste nood gebeuren (trein van een ander). Maar naar voren plaatsen kan toch nog steeds?? Ik zie niet helemaal waar het ophoopt. :?

op spoor 3 en 4 moet je een heel eind terug voor je op het omloop spoor komt. Het kan natuurlijk wel zonder problemen.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

matthijskuiper schreef:

op spoor 3 en 4 moet je een heel eind terug voor je op het omloop spoor komt. Het kan natuurlijk wel zonder problemen.
Deze sporen zijn ook niet bedoeld om om te kunnen lopen. Hierop kunnen 2 kortere treinstellen op 1 perron staan zoals koplopers, hondekoppen (moet nog uitkomen) en wadlopertjes.
;)

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Binnenkort ga ik nog even om de tafel zitten met betrekking tot de seinpalen. Dan kan ik dat gedeelte ook afsluiten.

Dan gaat nu het punt van de aansturing komen. Eerste instantie had ik gewoon analoog in gedachten met een mooi schakel paneel. Momenteel ben ik naar het systeem Dinamo aan het kijken. Met dit programma kan je perfect analoog rijden. Alleen vraag ik mij af, of ik alle seinpalen er goed mee kan schakelen en nog belangrijker... wanneer treinen binnenkomen vanuit het niets, of het systeem deze dan wel direct kan oppakken?

Heeft iemand goede ervaring met dit systeem. Volgens mij is het te combineren met Koploper en nog een programma (ben even de naam kwijt).

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Inmiddels alle seinpalen op de juiste plaats neergezet. Tevens heb ik het loc loods gedeelte een klein beetje aangepast. Ik denk dat het sporenplan zelf nu wel aardig af is.

Hieronder weer even de update:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Grz, Mike

alfred diesel VT 137

Re: Toekomstig kopstation modulebaan (5 meter project!!!)

Bericht door alfred diesel VT 137 »

Het ziet er goed uit

Groet van Alfred

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb je plan bekeken en daar heb ik toch wel wat kanttekeningen bij. Engelse wissel zijn mooi daar waar ECHT geen ruimte is. Ze worden dus spaarzaam gebruikt, alleen al vanwege het feit dat het wissel langzaam bereden moet worden. Aan het begin van het kopstation zit er een die ik er echt uit zou halen. Wat verderop vier van die dingen achter elkaar. Dat is vragen om ontsporingen. Heb je deze opzet al getest met AL je rijdend materieel? Verder zitten er een aantal dubbels in, in het echt gebeurd dat niet.

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Die blauwe cirkels lijken mij waterzuiverings installaties, klopt dat? Kan de tekst niet goed lezen. Als dat zo is, dit mag zo niet. Er mag geen kantoor in de nabijheid van zo'n installatie liggen. Daar moet heel veel meer ruimte tussen zitten om stankoverlast te vermijden.

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Het ziet er goed uit

Groet van Alfred
Bedankt Alfred! Ben je maandag ook weer van de partij?
Zaunkönigs Bahn schreef:Ik heb je plan bekeken en daar heb ik toch wel wat kanttekeningen bij. Engelse wissel zijn mooi daar waar ECHT geen ruimte is. Ze worden dus spaarzaam gebruikt, alleen al vanwege het feit dat het wissel langzaam bereden moet worden. Aan het begin van het kopstation zit er een die ik er echt uit zou halen. Wat verderop vier van die dingen achter elkaar. Dat is vragen om ontsporingen. Heb je deze opzet al getest met AL je rijdend materieel? Verder zitten er een aantal dubbels in, in het echt gebeurd dat niet.
Naar de 1e engelse wissel kan ik nog wel naar kijken. Helaas verlies ik er dan wel weer kostbare ruimte mee. Ik gebruik wel de engelse wissels van Peco. Mijn treinen rijden daar in ieder geval vlekkenloos overheen ;) Het is ook zeker niet de bedoeling om er met mach 4 overheen te rijden.
Die blauwe cirkels lijken mij waterzuiverings installaties, klopt dat? Kan de tekst niet goed lezen. Als dat zo is, dit mag zo niet. Er mag geen kantoor in de nabijheid van zo'n installatie liggen. Daar moet heel veel meer ruimte tussen zitten om stankoverlast te vermijden.
Zo heb ik het nog niet bekeken. Dat is wel weer een goeie om over na te denken :geek:

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Inmiddels weer wat aan het tekenen geweest. Ik wilde eigenlijk nog wat meer speelruimte. Na een beetje passen en meten heb ik het onderstaande gecreëerd. De grote werkplaats in Tilburg. Het sporenplan klopt voor ongeveer 90%. Ik moet er nog wel even met een clubgenoot mee rond de tafel zitten (hij heeft er gewerkt) voor de controle.

Ik heb wel besloten om niet met autotreinen te gaan werken. Nu moet ik dan wel rechts boven op de foto hieronder wat nieuws gaan verzinnen.

Imput is dus welkom ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grz, Mike

Onderwerp starter
mikey

Bericht door mikey »

Misschien kan ik tussen spoor 8 en 9 nog een perron maken. Dan nog een extra spoor 11 en 12 maken. Dan dienen de sporen 10 t/m 12 als opstelsporen voor wagons.

Grz, Mike

Plaats reactie