Roco (B) reeks 59: total make-over!

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Michiel

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Testen met de isolatie van isolatiesnoer heb ik al gedaan. Het geheel wordt te stijf, waardoor de draaistelen niet meer voldoende vrijheid hebben. Maar toch bedankt voor de suggestie.

Het buisje zou een goede torsiestijfheid moeten hebben, maar toch uiterst buigzaam en rekbaar om de draaistellen vlot te kunnen laten bewegen in 2 richtingen: heen en weer, en op en neer. Dat laatste is met een buisje meestal een probleem omdat een buisje vast om de as moet knellen om torsiegrip te hebben.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

evo

Bericht door evo »

Heb je siliconensnoer geprobeerd?
Isolatie van standaard snoer is idd te stijf, maar siliconensnoer is veel minder stijf in buiging, maar m.i. wel stijf genoeg in torsie.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Nee, siliconesnoer ken ik niet, en heb het dus niet geprobeerd. Als mijn veer het niet doet, dan ga ik in op het voorstel van Rob (zie wat hoger). ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb nieuwe veertjes gewikkeld met 0.3mm verenstaaldraad, en het veertje doet precies wat het moet doen.

Maar, op het vlak van de trillingen is er niets veranderd. Ik had de veertjes óver de kardanbussen geschoven. Er na een hoop onderzoek naar de bron van de trillingen blijken nu net deze kardanbussen de oorzaak: ze zijn niet mooi gecenterd. Ze wiebelen bij het draaien en ZIJ zijn het die de trilling in de overbrenging introduceren.

Ik moet nu eens diep nadenken hoe ik dit opgelost ga krijgen zonder de originele kardanbussen. (Nee, ik beschik niet over een draaibank)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Na de vierde poging is het gelukt. Ik heb 2 veertjes gewonden met verenstaaldraad van 0.2mm diameter, die langs een kant klemmen om de motoras van 1.5mm en langs de andere kant om de draaistel-aandrijfas van 1.2mm. Het wikkelen gebeurt dus in 2 stappen: wikkelen om een staafje van 1.2mm over de halve lengte, en de rest wikkelen om een staafje van 1.0mm.

Het resultaat? Een heel stuk beter! De locomotief rijdt een stuk rustiger (zelfs nu zonder vliegwiel) en met minder hinderlijk lawaai. Bon, de test heb ik uitgevoer op mijn plukloc. Nu de definitieve loc met 2 van deze dubbel-veertje uitrusten.

evo

Bericht door evo »

Michiel schreef:Na de vierde poging is het gelukt. Ik heb 2 veertjes gewonden met verenstaaldraad van 0.2mm diameter, die langs een kant klemmen om de motoras van 1.5mm en langs de andere kant om de draaistel-aandrijfas van 1.2mm. Het wikkelen gebeurt dus in 2 stappen: wikkelen om een staafje van 1.2mm over de halve lengte, en de rest wikkelen om een staafje van 1.0mm.
Ik realiseerde me niet dat je eerder de kardan koppelingen had laten zitten, ik nam aan dat het veertje (en ook de siliconenslang) rechtstreeks van het motorasje naar het draaistel asje gingen...
Maar goed: mooi dat het werkt, dat is alles wat telt :D
Laatst gewijzigd door evo op 11 jan 2013 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De testen met snoerisolatie en krimpkous waren over de asjes zelf. Maar het probleem met deze methode is dat het draaistel dan nog wel kan draaien, maar niet meer kantelen. Met als gevolg dat bij holle of bolle plekken (begin/einde helling of oneffenheden) de wielen los komen van de rails met alle volgen (slecht contact, ontsporing).

evo

Bericht door evo »

OK, ik begrijp het, logisch eigenlijk (achteraf gezien)

Groeten,

Edwin

dentheo

Bericht door dentheo »

Hoe is het nu met die lok ?

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Bij het wachten op bestelde onderdelen is mijn aandacht afgegleden naar andere projecten. Goed dat je me er weer aan laat denken. Ik zou toch minstens het mechanische en elektrische helemaal in orde moeten kunnen krijgen. Ik ga de loc weer eens opsnorren (na onze verhuizing en verbouwing weet ik niet meer waar ze zit) en de draad weer oppakken.

george

Bericht door george »

Michiel,

Bedankt voor je de tip over het rijgedrag. Ik ben er eindelijk toe gekomen om het oplegpunt van de draaistellen af te vlakken, en de loc rijdt nu zonder waggelen. Wat een verschil!

Ik weet nog niet of ik wat aan het lawaai ga doen. Het scheelt natuurlijk wel een sound decoder ;-)

Groeten,

George

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi George,

mijn persoonlijk oordeel over een sounddecoder in deze reeks 59? Teleurstellend! Ten eerste maakt het model al vrij veel lawaai, en overstemt het het decodergeluid. Het decodergeluid is iel, mager, schril en geeft helemaal niet de indruk van de originele klank in 't klein, en de opnames van de reeks 59 komt over alsof de loc constant in vrijloop draait, en niet onder last, wat het indrukwekkende van de originele loc tijdens optrekken en vol op vermogen rijden volledig teniet doet. Kortom, je mist eigenlijk niets, en ik vind die souddecoder veel te duur en zeker niet de kost waard. Maar dat is mijn mening.

george

Bericht door george »

Dat laatste ben ik met je eens. En afhankelijk van de grootte en opzet van de baan zal het geluid van de sound decoder niet overal hoorbaar zijn. (Dat is natuurlijk ook niet wenselijk, dat er vanuit het schaduwstation geluiden komen.)

Groeten,

George
Plaats reactie