Sorry voor mijn wat late reactie op bovenstaande, maar volgens mij is dit appels en peren vergelijken.shoven schreef:Nou, dat ligt er maar aan. Ik ben eens aan het rekenen gegaan, en er is een omslagpunt.Edwink schreef:Het lijkt me een hartstikke mooi systeem, maar wel behoorlijk prijzig.
De kosten bij Dinamo zitten in de hardware en centrale. Een blok is duur, je hebt voor elke 8 blokken een blokkaart nodig van ruim 100 piek. De kosten bij een baan gebaseerd op een simpele DCC-centrale zitten in de decoders voor de locs.
Even het rekenvoorbeeld, uitgaande van een baan die door Koploper wordt aangestuurd:
Bij Dinamo --uitgaande van alleen analoge locs!-- heb je nodig: (klopt dat een beetje Frans?)Bij DCC heb je nodig:
- 1 RM-U centrale €82
- 1 IPM voeding €85
- Per 8 blokken een blokkaart TM-H €123
- Per 8 blokken een CD16 bezetmelder €63
- Per 32 wissels een PM32 wisseldecoder €74
Als je dit nu uitrekent voor de volgende 3 banen:
- 1 centrale, zeg een Roco Multimaus €60
- Per 8 blokken 1 Rosoft bezetmelder €50
- Per 8 wissels 1 wisseldecoder, bijv. een WD10 €35
- Per X locs (10?) een extra booster €50
- Per loc 1 decoder €25
A) Klein: 12 blokken, 6 wissels, 3 locs
B) Middel: 32 blokken, 32 wissels, 12 locs
C) Groot: 100 blokken, 100 wissels, 20 locs
Dan kom je voor Dinamo op kosten plm.
A) € 487 B) € 733 C) € 2062
en voor DCC op
A) € 270 B) € 700 en C) €1665
Uiteraard heb ik vast wel iets verkeerd berekend of een verkeerde prijs gehanteerd, maar dat hoor ik vanzelf wel.
Volgens mij kan namelijk de Multimaus (op zichzelf) helemaal niet met terugmelders/blokken werken en heb je deze dingen niet nodig. (En dus krijg je nooit hetzelfde gelijkwaardige systeem)
dus i.p.v. een Roco multimaus zou je een Intellibox/Twincenter oplossing moeten vergelijken (en is het financieel plaatje direct heel anders)