de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Vraag 1, de koperen plaatjes:

een fotootje zou handig zijn maar ik denk dat het de bedoeling is dat je de chip juist NIET in het midden plaatst maar op de einden zodat je een volgende chip er meteen naast kunt plaatsen en het koper kunt wegslijpen waar geen verbinding moet zijn. (ik zeg het krom, hopelijk is het duidelijk).

Wat de clock betreft: Ja, met S en R gebruik je maar een klein deel van de mogelijkheden. signaal op S > Q gaat naar 1 en ^Q gaat naar 0, bij een signaal op R andersom.
Je kunt ook de signaaldragers op J en K aansluiten (voor heel andere toepassingen). Stel dat je een heleboel van dit soort chips hebt die allemaal precies tegelijk moeten schakelen, afhankelijk van de status van J en K op dat moment, dan kun je rustig alle J's en K's goed zetten (desnoods 1 voor 1). Als je dan een klokpuls (van laag naar hoog) op C zet dan gaan ze op dát moment allemaal om. Maar volgens mij heb je dat voor jouw toepassing niet nodig, zeker niet omdat S en R al pulsen zijn.

Even een voorbeeldje van waar dit nuttig kan zijn:
Als je een ouderwets nummerdisplay hebt (Zo'n rechthoekige 8 waar je 7 ledjes in hebt zitten) dan zou je met een simpel schakelpaneeltje alle ledjes aan of uit kunnen zetten. Als je deze chip ertussen plaats kun je de schakelaars in de goede stand zetten en dan door middel van een drukknop een puls op de clock kunnen geven, waarna alle ledjes de juiste stand aannemen en ook zo blijven staan totdat je weer op de knop drukt.
Je hebt dan wel 4 van deze IC's nodig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Detlev,
dank voor jou uitleg.
klinkt mij veel te technisch en zie dan ook voorlopig af van de meermogelijkheden van deze chip.

het is echter mijn bedoeling om één chip op een grondplaat te zetten en dat gemaakte schakelgeval zo dicht mogelijk bij het te schakelen deel plaatsen.

Zoals je hebt begrepen ( en misschien is dat altijd zo ) zitten er op de chip twee zelfstandige schakelaars, deze heb ik een tweetal van nodig om het schaduwspoor ( drie sporen ) en de in en uitgang van het schaduwstation te kunnen schakelen waarbij de in en uitgang bedoeld is beginpunt en eindpunt van het bloksysteem.

Verderop in station 1 ( station Nieuwestad ) heb ik er weer twee set schakelchips nodig voor het stop en go gedeelte (drie sporen in en één uit ) wat weer doorgaat naar station 2 ( station Hooggelegen ) één spoor in en één spoor uit dat is chip nummer vijf, wat betekend met een totaal van acht chips ik er dus nog 2 over heb om voorlopig op vier plaatsen het bloksyseem nog toe kan passen.

Voor de aanleg en het inelkaarbakken hiervan heb ik al mijn kunnen nodig en dat lijkt me genoeg om uit te puzzelen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:D Hallo allemaal.
Vandaag moed verzameld en eerste knutselschakelaar in elkaar gesoldeerd.

Heeft me wel wat zweten gekost maar het is gelukt.

Moet nog wel uittesten maar wilde jullie mijn gefreubel niet onthouden.

Met dit setje zou ik dus vier schakelingen moeten kunnen verrichten .

Als deze echt werkt moet ik er dus nog zeven zo maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:36, 5 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:oops: waar ik al bang voor was is nu toch gebeurd.

Schakelaar aangesloten op proef opstelling en in eerste instantie werd chip heeeeeel warm en toen pats en daarna ????

Ik vrees met grote vrezen dat ik hem opgeblazen heb.

Het was ook te mooi geweest als het wel had gewerkt.

Maar goed nu op zoek naar de oorzaak.

Mogelijkheid 1 is dat ik de tekening verkeerd gelezen heb.
Ben er nu vanuit gegaan dat onderaanzicht van montageplaat gezien moet worden .
Wat dus inhoud dat van bovenaf gezien in gemonteerde staat dus dat pin 1 op tekening rechtsonder in de soldeerstand ( onderkant gezien ) linksboven wordt.

Daarnaast was er een discusie met de leverancier van de chip dat de inkeping als plaatsaanduiding voor pin 1 in het middenonder zou moeten zitten en dan is pin 1 linksonder.

mijn geleverde chips hebben die inkeping linksmidden wat volgens leverancier niet kan.

Dus mogelijkheid twee van kapotgaan kan ook nog zijn dat de chip verkeerd om op voetstuk is geplaatst.

Wie van jullie kan me vertellen hoe ik de tekening moet lezen

1 zoals hij getekend is en zo op de onderzijde dus soldeerkant van montageplaat ??

2 beeld omkeren en pin 1 wordt pin 18 van onderaf gezien.

Dan nog de vraag over de inkepeing ;
kan en mag ik er vanuit gaan dat de inkeping links de aanduiding voor pin 1 links is.
inkeping is moeilijk maar zichtbaar op de foto gemonteerde toestand en dan zit hij middenonder.

graag jullie commentaar en advies.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Het is lang geleden, maar als je van bovenaf kijkt zit pin 1 dacht ik links van de inkeping. Dus in jouw gemonteerde foto de pin het meest 'rechtsonder'.

Wat is je voedingsspaning? Hou er wel rekening mee dat die niet meer dan 15 volt mag zijn. Ideaal is iets boven 5 volt aangezien je dan met die 5 volt de transistoren schakelt. En op de transistoren zet je dan wel de volledige stuurspanning voor de wissels.



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: GEINBAAN

Bericht door matthijskuiper »

Het lijkt inderdaad dat je je chip verkeerd om in hebt gemonteerd. et geen ook de reden van doorbranden kan zijn.
Verder lijkt het ook dat je transistoren (of mosfet) op dezelfde koper aansluiting zit, maar dat kan ik ook verkeerd zien.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

er wordt met de rijspanning geschakeld en impulsen zijn via min-rail

zoals besteld en gekregen zou dit moeten kunnen volgens winkel

en rijspanning is gewoon 16 V

schakelingen zijn bedoeld om rijspanning te maken of te breken

en ja het lijkt er op dat ik inderdaad de tekening averechts heb gemaakt oftewel in spiegelbeelkd en ja lochies dat het dan niet meer klopt.

moed verzamelen en opnieuw proberen

Matthijs wat zijn ( mosfets ) ik denk dat ik dat diodes noem heb er helemaal geen verstand van weet alleen dat die kleine groene dingetjes weerstanden zijn en dat grote zwarte ding een diode is die gezamelijk aan het voetstuk 16 pins van de chip zitten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Mosfets zijn de transistoren.

16 volt om te schakelen is eigenlijk net iets teveel. Maar dat is maar een puls dus niet rampzalig. Echter de voedingsspanning van de IC haal je nu ook van de 16 volt af. Kun je hem niet voeden met een wat lagere spanning?



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Hi,

FF niks laten horen, druk geweest met de wekelijkse weekend-beslommeringen en familiebezoeken (en een ziek kind thuis).

Als ik het goed begrijp gebruik je de 'kortsluiting' op een smal stukje rails om te schakelen. Je geeft aan dat dat 16 volt is, is het dan analoog of digitaal? Analoog is denk ik geen 16 volt, want dan wordt het een racebaan. Volgens mij moet er met een weerstand en een ladinkje diodes (zeg 4) een mooie schakeling te fabriceren zijn die ervoor zorgt dat de schakelspanning flink omlaag gaat.

MAAR

Dat doet er allemaal eigenlijk niet toe. Want zoals je het getekend hebt gebruik je diezelfde baanspanning om de IC te voeden. En da's nou net niet verstandig, want dan overbelast je hem zeker continu.

Twee opties:
1) zorg voor een aparte voeding die iets van 8 volt levert (of 5, of 9, of wat dan ook tussen 5 en 10) en gebruik die als voeding voor het schakelen. Nadeel: Je gaf aan niet te weten wat de gemeenschappelijke ground is.
2) Zet een stuk of 5 ledjes in serie met je IC. Weet je zeker dat de spanning 7 Volt zakt (spanningsval over led is zo'n 1,4V).

Maar zorg er in ieder geval dat je gelijkstroom gebruikt! En je zult iets moeten bedenken voor als je achteruit wilt rijden...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Detlev,

ik rij uitsluitend analoog.

ik gebruik als schakelspanning de min rail van de rijstroom.

betekend dus dat ik de magneetschakelspoelen door een schakelaar aan en uit laat zetten.
de magneetschakelspoelen werken op de volopenstaande rijstroomdraaiknop op de trafo dus de volle 16 volt.
de bedoeling van de schakelaar in de IC is dus de magneetspoel aan en uit te zetten met de bedoeling dat met " aan "" er rijstroom blijft staan op dat stuk rail wat geissoleerd ligt in de baan tot de trein er voorbij is en middels een schakelsignaal aan schakelIC weer dat stuk rails stroomloos maakt zodat een volgende trein daar automatisch stopt door gebrek aan stroom.

Nu zou ik de IC zelf wel kunnen voeden met 8 volt trafo maar schakelt hij dan wel probleemloos de rijspanning middels de massadraad van de rails door ??

Hoop dat bedoeling zo iets duidelijker naar voren komt. Ik zou niet weten hoe anders te omschrijven.

ik hoor graag weer


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Tussen alle elektronische perikelen door ben ik natuurlijk wel aan het bouwen aan mijn baan.

heb een beetje vogelvlucht fotovolgorde proberen te creëren met de opmerking dat de bovenste laag nog afgemonteerd moet worden en tevens is ook duidelijk te zien mijn volledige loc en wagenpark.

Binnenkort volgt hopelijk een filmpje van eerste proefrondes.


Afbeelding

Afbeelding[/url

[url=https://postimg.cc/image/5e4rk9l2j/]Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:39, 13 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hier 5 en 6

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:40, 6 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: GEINBAAN

Bericht door dizkartes »

Ziet er goed uit :)


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Ik vind dit geen GEINBAAN meer hoor.............. ;)



j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: GEINBAAN

Bericht door j-eroen »

Je hebt al een aardige collectie treinen zie ik!


groeten,
Jeroen

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Jan,

De schakelstroom voor de wissels schakel je met de transistoren. Dit zijn eigenlijk een soort schakelaars die 'uit' staan als de spanning op het derde pootje (BASE) 0 is en 'aan' als de spanning hoger is dan (uit de documentatie) 2V. Er loopt dan een half mA stroom. Als je de IC voedt met 8V dan staat er op de base ook 8 volt. MEER dan genoeg ;)

Dus ja, gebruik de 8V om je IC te voeden. De transistoren kunnen tot 45V aan dus die geven geen problemen.

Succes!

(En bedankt voor deze opfriscursus voor mij, ik heb het gevoel dat dit voor het eerst in 20 jaar is dat ik deze kennis nuttig gebruik. Waarom heb ik eigenlijk zo lang op de HTS gezeten? ;) )


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Detlev,

Dank vor jou uitleg en meedenken maar ben toch bang dat jou uitleg mij electrotechnisch mijn leken verstand te boven gaat en denk dat dat jij mijn probleem toch anders interumpeerd dan waar ik mee worstel.

Als ik weer zover ben en de moed heb om weer zo,n schakelgeval in elkaar te solderen ga ik hem voeden met 8v en zal dan wel weer zien of ik hem opblaas. werkt hij wel nou dan nog zeven keer hetzelfde anders weet ik het ook niet meer.

Hoop, geduld en vooral moed om door te knutselen is al wat mij overblijft.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

laatste update;

baantje rond en eerste proefrondjes gedraaid.

loopt nog lang niet echt lekker dus zal nog hoop hulpstroom/massadraadjes erbij mogen maken voor een vlekkeloos en stottervrij rijgedrag.

Maar er is een aardige rijlengte gecreëerd en das niet verkeerd dacht ik zo maar.

filmpje / videootje komt steeds dichterbij


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

nou de kogel door de kerk
hier het beloofde filmpje
2.40 min om indrukken op te doen.

graag eerlijk en open commentaar op mijn idee wat ik in mijn hoofd had en als zodanig uitgewerkt heb.



http://www.youtube.com/watch?v=ulxeDrPGNLY


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1404
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: GEINBAAN

Bericht door richard7877 »

Hoi Jan

Het rijdt netjes (alleen een beetje hard) :D
Ik ben benieuwd hoe je de baan verder gaat aankleden!

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: GEINBAAN

Bericht door mikey »

Het is wel een flinke baan geworden. Ik ben zeer benieuwd naar de aankleding :D


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Wat een enorme rijlengte. Zeker als je later met een wat lagere snelheid kunt rijden.
Op zo'n traject zijn vast een aantal mensen jaloers. Om nog maar te zwijgen over de landschapsmogelijkheden.

Sterkte met je electronica-worstelingen.



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: GEINBAAN

Bericht door rob schellenbach »

Hi Jan ,

leuk filmpje .
Dat ziet er goed uit .
Dat is een flinke baan geworden .


Groet

Rob Schellenbach

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: GEINBAAN

Bericht door matthijskuiper »

Leuke baan, mooi lang rondje wat je treinen rijden.

Wel een beetje snel. En het is een rondje, dus hoe wil je meerdere treinen laten rijden, of heb je een schaduw station in gedachten? of een gebied waar treinen als estafette elkaar doorsturen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal.
Dank jullie wel voor de aardige reacties op mijn filmpje.

Ja ben eens met de opmerking dat trein ietwat te hard rijd maaaar dit ding wil eigenlijk alleen maar hard. Zal deze loc denk ik goed schoon moeten maken waarna hij waarschijnlijk een wat betere snelheidsregeling zal toestaan.

Zo.n proefronde zoals getoond laat mij zien dat er toch nog de nodige oneffenheden die verschillende locs en wagens de neiging tot ontsporen laten gebeuren. Deze onjuistheden lwamen tijdens de bouw en het dan gebruikte rijproeven niet tot uiting.Maar dat geeft naast de elektronica genoeg knutselwerk alvorens ook maar aan enige vorm van scennerie te denken.g wel heel wat mankementen aan de baan zijn die nadere aandacht vragen. Ik bedoel bepaalde plaatsen waar andere locs en wagens steeds ontspoor neigingen hebben. Maar dat zijn baandetails die toch met proeven tijdens de opbouw niet te voorschijn kwamen.
Laatst gewijzigd door janiegein op 12 feb 2013 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie