Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Ik ben bezig een nieuwe baan te ontwerpen met een kopstation.
Reden van de smalle baan is de beperkte ruimte.
De hellingshoek zal rond de 3 graden liggen.
Aanvankelijk zal ik analoog starten maar uiteindelijk moeten de treinen digitaal worden.
De wisselbediening laat ik analoog.
Wat vinden jullie er van?

Thema:
Stoomtijdperk II-III (BR62 en BR65) Deutsche Reichsbahn. De treinen hebben een maximale lengte van 50 cm.

Het enkelsporige kopstation:
Op spoor 2 en 3 komen de treinen binnen.
Op spoor 1 en 4 zullen treinen klaar gezet worden voor vertrek. Er zijn 3 opstelsporen, waarvan opstelspoor 1 aan de korte kant is en meer gebruikt zal worden voor het in en uitrijden met enkele wagons tijdens het rangeren. Opstelspoor 2 wordt gebruikt voor personenrijtuigen. Opstelspoor 3 wordt gebruikt voor goederenwagons. Aan dit spoor ligt ook een kleine goederenloods.

In het doorgangsstation is een omloopspoor opgenomen zodat de locomotief het treinstel de andere kant weer kan op trekken.
Zichtbare sporen (kopstation, paradespoor en doorgaand station
Zichtbare sporen (kopstation, paradespoor en doorgaand station
Kopstation.jpg (71.11 KiB) 5925 keer bekeken
Onzichtbare sporen
Onzichtbare sporen
kopstation 2e en 3e niveau.jpg (66.55 KiB) 5925 keer bekeken



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door P Bender »

Kan d'r zo weinig mis aan ontdekken.

Het enige puntje zou zijn dat je beide engelsmannen in kromstand berijdt bij binnenkomst en dat is iets dat je het grootbedrijf, wegens slijtage, liever vermijdt. Maar gegeven het feit dat het een kopstation is en je dus toch met lage snelheid moet binnenkomen is het qua sporenverloop geen bezwaar dat je de engelsmannen met <40 km/u moet berijden.

Verder lijkt me je omloopspoor in het station in de lage baan wat aan de korte kant om echt erg bruikbaar te zijn, maar gegeve nde hoeveelheid ruimte die je hebt en wat je verder doet / wilt zie ik daarvoor niet ene echt makkelijke / nette oplossing


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door tv_man »

Ik vind het concept leuk, zit zelf ook een beetje in deze richting te denken voor een mogelijk toekomstig project.

Ik ken het probleem zelf niet, maar ik meen meermaals gelezen te hebben, dat engelse wissels vermeden zouden moeten worden, omdat ze schijnbaar storingsgevoelig zijn. Anderen kunnen je er misschien beter over adviseren.

Beneden links denk ik dat er niet genoeg ruimte is om de sporen allemaal over en onder elkaar te laten verlopen. Is een beetje onduidelijk op de tekening. En er is een risico dat het station beneden op de voorgrond het geheel onnodig druk maakt, zelf zou ik daar misschien eerder kiezen voor enkel landschap met misschien enkel een omloopspoortje (verlengen zodat de langste trein kan passeren daar). Dan heb je aan de ene kant het station waar treinen kunnen aankomen en waar wat gerangeerd kan worden en elders een deel waar ze rondjes kunnen rijden.

En als je achter op de lage niveaus de ruimte hebt zou je misschien een paar verborgen opstelsporen meer kunnen bouwen, zodat je een paar treinen daar kwijt kan.

Bij de draaischijf boven links misschien nog een of twee spoortjes in de hoek om er een locomotiefje te stallen. (de draaischijf ook niet veel groter laten zijn dan de langste locomotieven die je op de baan hebt rijden.)

Maar zeker een interessant plan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Bedankt voor jullie snelle en opbouwende reacties P Bender en Tv-man
Ik wist niet van de ligging van Engelse wissels. Ik zie echter ook niet zo gauw een andere oplossing en laat dat maar zo.
Met het station op de voorzijde ben ik ook niet zo gelukkig. Had het idee dat de trein ergens naar toe moest. Maar ik ga je advies intekenen met enkel een omloopspoor zodat het idd een rustiger indruk zal geven.
De linkerkant in de baan is de uitdaging. Kan het niet goed ontwerpen qua hoogtes in Xtrack (ligt aan mij, want de functie zit er wel in...) maar ik denk en hoop rond de 3% stijging te blijven.



tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door tv_man »

De trein moet ergens heen, maar het hoeft niet zichtbaar te zijn. Als de bestemming niet in zicht is heb je ook geen last van het feit dat de stations maar een paar honderd schaalmeter van elkaar staan. Dus een groter schaduwstation en een eenvoudiger paradespoor zou dan een mogelijkheid zijn.

Misschien kan je een xtrkcad tekening laten zien waar alle lagen opstaan (of het bestandje posten zodat het met xtrkcad bekeken kan worden. Het kan zijn dat het klopt hoor, maar het is niet helemaal uit te maken uit de tekening hoe de sporen zouden moeten lopen linksonder.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door dentheo »

"Speel " eens even op het plan.

Trein komt binnen, lok vooraan, afkoppelen lok naar achter, trekt wagens in opstelspoor Hé lok zit vast.
Trein komt binnen, lok drukt trein achteruit in opstelspoor..... afkoppelen OK
Wil een andere lok nadien de opgestelde trein ophalen, dan moet hij achter de opgestelde trein geraken of hij sluit zichzelf op bij het binnenrijden in de perronsporen en moet dan omlopen.

Het kan allemaal wel, maar je moet het wel even "voor-spelen" zodat je de zwakke punten kent.
Of heb je veel trek-duw combinaties ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door P Bender »

Als ik er nog eens naar kijk zie ik wel het volgende:

- Je sporen zijn relatief kort
- Je hebt een kopstation
- Je wilt met tenderloc's gaan rijden

................ wat moet je dan met een draaischijf??????


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Weer tijd gehad het sporenplan aan te passen. Het station onderaan de baan is vereenvoudigd tot inhaalspoor.
Het schaduwstation is met 1 spoor uitgebreid.
De draaischijf vond ik wel mooi staan in de hoek maar je hebt gelijk gezien de geplande tenderlocs.
Ik heb het nieuwe sporenplan toegevoegd
De reacties komen sneller dan ik kan ontwerpen :lol:
Kopstation 1e laag.jpg
Kopstation 1e laag.jpg (89.87 KiB) 5743 keer bekeken
Kopstation 2e laag.jpg
Kopstation 2e laag.jpg (50.89 KiB) 5743 keer bekeken
Kopstation 3e laag.jpg
Kopstation 3e laag.jpg (66.73 KiB) 5743 keer bekeken



tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door tv_man »

Ziet er overzichtelijker uit zo.

Volgens mij kom je nog steeds een beetje in de knoop met de sporen aan de linkerkant waar een spoor twee lagen omlaag gaat terwijl een ander spoor daartussen een half laagje omlaag gaat. Als het diagonale spoor onder alles doorgaat wordt het een eenrichtingsachtbaan, wil je niet hebben. Je hebt op zich redelijk wat lengte dus het zou passend gemaakt kunnen worden denk ik.

Het inhaalspoor beneden zou een beetje langer kunnen, evenals de sporen van het schaduwstation. Liever een beetje te lang dan te kort. Eventueel kan je twee treinen achter elkaar laten staan daar. En eer je zegt dat je toch niet genoeg treinen hebt om de sporen te vullen - het zou best eens kunnen dat er over een poosje die treinen er wel zijn :)

Op het station voorzie ik een verkeerschaos omdat al het verkeer over het enkele spoortje in het midden van het station moet. Misschien daar twee sporen zetten zodat er gerangeerd kan worden op de spoortjes rechtsboven of een trein van het hoofdspoor naar de loodsen kan rijden en er tegelijkertijd een trein het station binnen kan rijden.

Ik zie het nut van het wisselpaar rechtsboven niet.

Hopelijk kan je hier wat mee.
Bijlagen
Kopstation 1e laag.jpg
Kopstation 1e laag.jpg (110.83 KiB) 5699 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Bedankt voor het verduidelijken van je antwoord op de tekening tv-man
Wissels bij de opstelsporen had ik aanvankelijk ingetekend "voor het geval" de loc het treistel zou willen opduwen. Heeft idd niet zo veel zin als het tweede opstelspoor al bezet is.
Het gebogen paradespoor gaat over het spoor van het inhaalspoor onderaan de baan.
Het tweede spoor in het kopstation? Daar moet ik eens over nadenken...
Had je iets voor ogen?
Het inhaalspoor wordt moeilijk nog langer te krijgen, in mijn ogen althans :?
Het schaduwstation kan zonder boogwissels nog 10 cm verlengd worden.
OK, ik ga hier weer mee aan de slag en hoop gauw weer een update te kunnen posten.



dwarsligger
Berichten: 294
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door dwarsligger »

Wellicht is het een optie om van het onderste niveau (schaduwstation) een keerlus te maken. Dan ben je de extra aansluiting op het bovenste niveau inclusief het in de knoop raken van de sporen kwijt. Nadeel is wel dat je geen rondjes meer kan rijden.

Daarnaast vind ik het eerste ontwerp van het extra station mooier dan een simpel inhaalspoor. De lengte is dn wel een probleem.

Blijft wel dat ik ook het kopstation een beetje onlogisch vind. In de kruiswissel zie ik nog niet zo'n probleem, maar de opstelsporen aan de rechterzijde zijn mijns inziens een beetje zonder doel. Wellicht vervangen door een simpel spoor met een goederenloods.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

piksov
Berichten: 1604
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door piksov »

Hoi,

deden ze in jouw tijdperk ook al aan trek-duw treinen?

(ik heb geen idee)

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Ik heb de aanpassingen weer aan kunnen brengen:
- de sporen in het schaduwstation zijn nu verlengd (zonder boogwissels)
- het spoor van het inhaalspoor net iets langer kunnen krijgen
- de wissels van de opstelsporen aan de rechterkant van het kopstation verwijderd
- probeerde het xtrack bestand te plaatsen maar kan het helaas niet plaatsen op de site :(
Hier zijn de aangepaste tekeningen
Kopstation 1e laag.jpg
Kopstation 1e laag.jpg (94.39 KiB) 4660 keer bekeken
Kopstation 2e laag.jpg
Kopstation 2e laag.jpg (50.95 KiB) 4660 keer bekeken
Kopstation 3e laag.jpg
Kopstation 3e laag.jpg (68.28 KiB) 4660 keer bekeken


Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 274
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Appie173 »

Over tenderloc's en de draaischijf:
Ik heb in het verleden wel baanplannen gezien waar ook tenderloc's op de draaischijf gingen, zogenaamd om eenzijdige slijtage van het loopwerk op de bochtige lijn tegen te gaan. Eigenlijk was dit een smoes om ook de (H0-)tenderloc's van voren met een model-sluit- en trekwerk uit te rusten. Ik weet niet zeker of dit daadwerkelijk in het echt een reden is geweest om tenderloc's op de draaischijf te zetten, maar daar hoef je je natuurlijk niet door laten weerhouden.

Mvg, Albert Nijenhuis



tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door tv_man »

Op zich is een draaischijf ook aardig om je loks tentoon te stellen.

Enfin, een voorstel voor de inrichting van het station boven.

Belangrijkste toevoeging: het spoortje evenwijdig aan het begin van het hoofdtraject. Waarom zo? Als je bezig bent te rangeren kan je dit spoortje gebruiken in plaats van het hoofdspoor. Zo kan je tegelijk rangeren en passagierstreinen binnen laten lopen. Ook heb je een beveiliging tegen wagons waarvan de remmen het niet doen die bergafwaarts gaan rollen met alle gevolgen van dien. Nu zullen ze als het goed is alleen op het doodlopende spoortje terechtkomen en niet tegen de aanstomende trein vol passagiers aan botsen.

Het perronspoor zonder omloopspoor zou ook een omloopspoortje kunnen krijgen, maar op zich kan dit zo ook misschien al wel. Een locomotief trekt de trein het station binnen, een andere koppelt aan en rijdt ermee weg of trekt hem weg en duwt 'm op een van de opstelsporen linksboven.

Je zou misschien een kolenbunker en waterkraan bij de locloods en opstelsporen kunnen plaatsen. Mogelijk zo dat een spoor direct naar de draaischijf loopt en de andere langs kolenbunker en waterkraan loopt. (en eventueel nog een inspectieput) Maar eenvoudig houden, want het is maar een zijthema van het station, maar het is een aardige plek om een paar locomotieven te stallen.

Ik houd wel op met ideeën spuien :P

Het paradespoor en de sporen beneden kan een ander keer over nagedacht worden.
Bijlagen
macganes_baanplan.jpg
macganes_baanplan.jpg (124.46 KiB) 4639 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Ok, dat is een ingrijpende verandering... :)
Daar moet ik even de tijd voor nemen
Maar ik snap je punt en het middenstuk van de 2 sporenwisseling is erg interessant
Bedankt weer voor je input!



piksov
Berichten: 1604
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door piksov »

2e poging,

deden ze in jouw periode ook aan trekduw treinen?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Ik heb geen idee Guus maar ik heb voor ogen dat mijn locs de treinstellen zullen trekken, op de rangeerbewegingen na dan

Aan Apple173
Dat lijkt me wel wat, om een sierkoppeling aan de voorzijde te plaatsen!
Uit jouw berichtje maak ik op dat deze in de handel zijn?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Bedankt allemaal voor jullie inbreng!
Hoewel ik niet teveel van mijn basisplan wil afwijken is het hier en daar zeker verbeterd.
Voordat ik echter ga bouwen zijn er nog een paar puntjes die aandacht nodig hebben...

Ik heb hiervoor een paar nieuwe artikelen gepost:
1. Inbouwen van wissels waarbij de rails op kurk komt te liggen
viewtopic.php?f=18&t=5743

2. Ontkoppelrails; repa of magnetisch
viewtopic.php?f=18&t=5744

3. Het seinwezen in mijn kopstation; wat is de juiste positie voor een (of meerdere seinpalen)?
viewtopic.php?f=18&t=5746

Ik hoop weer van deze of gene te horen


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 916
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Frank_N »

[quote="P Bender"]Als ik er nog eens naar kijk zie ik wel het volgende:

- Je sporen zijn relatief kort
- Je hebt een kopstation
- Je wilt met tenderloc's gaan rijden

................ wat moet je dan met een draaischijf??????[/quote]

Met die draaischijf is niks mis als je nog eens met het "grotere ijzer" gaat rijden 8-)
Het levert zelfs een extra rangeer element op, als je bv. een trein achteruit naar het hoofdspoor rangeert ;)
Bovendien "werkt de draaischijf hier als wissel voor de verzorgings/locloods sporen.
Er zou ook nog aan de stationskant een stukje extra spoor bij kunnen komen.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Dag Frank
Een extra spoor op de draaischijf aan de stationskant heb ik overwogen...
Ik wil alleen in het echt zien of het niet te vol wordt
Trouwens net je foto's bekeken, dat is een indrukwekkende verzameling hoor, daar zal je een hoop plezier van hebben :)


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 916
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Frank_N »

[quote="Macganesh"]Dag Frank
Een extra spoor op de draaischijf aan de stationskant heb ik overwogen...
Ik wil alleen in het echt zien of het niet te vol wordt
:)[/quote]

Dat is precies de (nouja...) "foutje" die ik gemaakt heb: mijn baan zit eigenlijk wat te vol. Feitelijk heb je een vergelijkbaar ontwerp, met het verschil dat ik een zijlijn eindstation heb waardoor er een excuus ontstond met museum treinen te kunnen rijden. De belangrijkste reden om voor een breedte te kiezen van een meter is de flinke bochtradius van het paradespoor, waardoor 4 asser rijtuigen niet zo "uit de bocht" hangen.

Trouwens die fotopagina kan ik al tijden niet meer bewerken. Ben ondertussen al stukken verder.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 916
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Frank_N »

Beste... :?:

De reacties van Guus en TV_man hebben me vandaag toch aan het denken gezet :!:

Het gaat de om spelmogelijkheden, en die zijn er genoeg :o

Feit: Je hebt een kopstation (voor het gemak noemen we dat dan ff station B) tussen de beide denkbeeldige stations A en C, aan een aftak van een enkelsporige zijlijn.

1) Als je nu met een trein van A naar C gaat met een tussenstop op B heb je geen stuurstand wissel nodig. De lokomotief kan blijven waar die is. Maar zal terug achteruit het hoofdspoor op moeten komen.

2) Andersom van C naar A: zelfde verhaal, al zal de trein achteruit B binnen moeten lopen.

3) Wil je via A naar A terug zou je de lok kunnen laten kopmaken. Dat hoeft niet, duwtreinen waren in epoche 1, 2 en 3 normaal.

4) van C naar C terug: zelfde verhaal.

Het voorstel van TV_man om een omloopspoor weg te laten en wat goederen sporen toe te voegen lijkt me daarom een goede optie! Je krijgt zo extra mogelijkheden om te rangeren tussen goederen (loods!) en personenvervoer.
Tegelijk krijg je zo wat meer ruimte voor lokverzorging en stalling. In sommige gevallen liet men s'nachts de lok onder stoom, (in de loods) om er s'morgens vroeg weer mee snel weg te kunnen.

Tenslotte nog 1 laatste idee: Als je het spoor in de bocht aan de rechterkant op een viaduct plaatst, geeft dat een extra ruimtescheiding op waardoor het geheel meer geloofwaardigheid tav. de realteit krijgt ;)

Ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is :)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Op zich begrijp ik je verhaal wel. Alleen ben ik erg bang voor het duwen van de trein wegens makkelijker ontsporen. Het zijn hoofdzakelijk R2 bochten en dat is natuurlijk aan de krappe kant.
Na het plaatsen van de vraag over het seinwezen kwam het idee bij me op om het paradespoor uit te breiden met een passeerspoor. Als zowel een trein vanuit het station vertrekt en ook een trein vanuit het dal richting station gaat zouden ze elkaar met slechts een kleine wachttijd veilig kunnen passeren. Binnenkort zal ik een nieuwe plattegrond plaatsen.
De scenery: in de rechteronderhoek heb ik idd een viaduct gepland.
In de rechter bovenhoek een berg met ruine
Het spoor dat daar loopt zal of aan beide kanten enigszins verborgen worden door "steile" bergwanden (ravijn) of uiteindelijk uitmonden in een tunnel.
De linker onderhoek zal het stukje "stad" moeten gaan voorstellen met reliefwoningen, bv van artitec.
Linksboven is natuurlijk het kopstation met een kleine loc werkplaats en een goederenloods, een seinhuis en een watertoren. De locaties van de gebouwen zal ik bij de bouw van de baan pas definitief vaststellen. Het middengedeelte wordt natuur met rotsen en veel bomen en hier en daar een steunmuur voor het spoor.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Macganesh
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2013 07:58

Re: Ontwerp kopstation spoor N 200x50cm

Bericht door Macganesh »

Reactie naar aanleiding van de keerlus van Dwarsligger: Een enkele keerlus brengt met zich mee dat er geen "rondje" meer gereden kan worden. Dat is voor mij geen optie. Ik heb nu echter een tweede keerlus ingetekend.
Dit brengt meerdere voordelen met zich mee.
1. Ik heb meerdere mogelijkheden om over het spoor te rijden
2. Ik hoef de loc niet meer te laten omrijden om toch te kunnen koprijden (heet dat zo?) om toch weer goed in het station aan te komen
3. Er lopen in de linker hoek nu niet zoveel sporen meer over elkaar heen
Er werpen zich wel weer vragen op:
1. Ik heb geen enkele ervaring met een keerlus (maar dat is overkomelijk :D )
2. Ik rijd nu nog analoog en ik heb ergens gelezen dat je een keerlus of voor analoog of voor digitaal hebt, is dat waar of zijn er ook gecombineerde :?:

Ik heb het aangepaste spoorplan weer bijgevoegd.
Het omkeerspoor aan de onderkant is vervallen en heeft een minder strak karakter gekregen waardoor het spoor naar mijn mening mooier in het landschap past. Het Paradespoor in het midden heeft een passeerspoor gekregen zodat treinen van en naar het station elkaar hier de ruimte kunnen geven. Ook heb ik proberen aan te geven hoe ik de scenery voorlopig ingepland heb.
foto.jpg
foto.jpg (124.4 KiB) 5184 keer bekeken


Plaats reactie