Analoge ervenis digitaal inzetten

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door cryothic »

Beste mede-spoor-fanaten,

Ik heb van m'n pa, en mijn opa een collectie treinen, rails en huisjes geërfd.
En ondanks dat ik wel wat plannen heb qua kleine baantjes is het tot nu toe nog niet veel verder gekomen dan een plaat MDF met een ovaaltje en wat wissels.
Voornamelijk om de treinen te testen, en leuk voor de kinderen :lol:

Maar nou wil ik eigenlijk wel gaan beginnen met een baan, maar dan meteen maar digitaal.
En aangezien het budget het niet toe laat om zomaar even een start-setje van 300 a 400 euro aan te schaffen, en ik controllers tegen kom van 400 a 600 euro had ik toch het idee dat het goedkoper moet kunnen.

Maar het wordt me niet echt duidelijk wat ik nou (2de hands) zou kunnen aanschaffen om gewoon eens simpel te beginnen.
En met simpel, bedoel ik simpel.
Ik wil dit leren, en niet te groot beginnen, dus veel meer dan een ovaaltje (of dubbelgevouwen 8, met wat zijsporen en misschien een 2 sporig "schaduwstation") zal het nog niet worden.

Van de loc's die ik nu heb zijn er zo'n 6 tot 8 die probleemloos rijden. (4 fleischmann en 2 trix, en nog wat andere).
Voornamelijk de loc's van m'n pa, die ze netjes in de doosjes bewaarde. Dat zijn tevens ook de meest "recente" van de collectie :lol:

De wissels in het begin analoog aansturen lijkt me ook nog geen probleem. Extra stukje met een paar schakelaars naast de baan doe ik niet moeilijk over. Echter zou ik dat uiteindelijk natuurlijk wel graag willen digitaliseren.

Mijn vraag is nu wat ik precies nodig heb om dit doel te bereiken.
Ik snap dat de loc's (en om mee te beginnen natuurlijk minimaal 2, voor de leuk) voorzien moeten worden van een decoder.
Stiekem hoop ik dat er iemand in Noord Noord-Holland dat kan voor een leuk prijsje.
Ik geloof dat het dan al snel zo'n 80 euro per loc is?

En wat heb ik nodig om alles te laten rijden?
Ik hoor veel over Multimaus, en kom die dingen tussen de 60 en 100 euro tegen op marktplaats. Maar daar zie ik vaak (naar mijn idee) H0 rails bij liggen, dus ik weet niet of dat mogelijk is.

En ben ik er dan? Is zo'n multimaus en een ge-codeerde loc voldoende om mee te beginnen?

Excuses als dit al 100 keer besproken is :)
Ik vind tot nu toe op fora simpelweg niet de antwoorden op de vragen waar ik mee zit. Die gaan vaak uit van alles nieuw kopen volgens mij


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door JohanN »

Hallo Jeroen,
Een Multimaus setje en (twee decoders) is voldoende om mee te beginnen. Zo'n MM vind je tussen de €75,00 en €100,00. Zelf werk ik graag met Kuehn decoders (kosten rond de €25,00) en als je het zelf doet ben je dus voor rond de €150,00 "op weg". Inbouwvoorbeelden staan er genoeg op www.1zu160.net.

Succes,
JohanN.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door cryothic »

Er is verder geen onderscheid tussen Multimaus setjes voor H0 en N?

En zo'n setje is wel makkelijk uitbreidbaar? Dus met wissel-aansturing enzo?
Het lijkt me ook niet de bedoeling dat als ik na een jaar verder wil, en wil uitbreiden, dat ik dan alles weer opnieuw moet kopen.

Rijden met de computer is nog even geen issue. Dat ben ik voorlopig niet van plan.


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door shoven »

Er is geen verschil tussen H0 en N setjes.
Je kunt het vrij eenvoudig uitbreiden met wisselaansturing, dat zit er standaard in. Kwestie van wisseldecoders in je baan inbouwen.
Als je met de Pc wilt rijden moet je nog een S88XpressNetLi uitbreiding kopen, waarmee je je Multimaus op de Pc kunt aansluiten en bezetmelders kunt aansluiten. Zo'n ding kost je de kop niet, 3 tientjes.

Centrales als een Twincenter of Intellibox kunnen wat meer, maar dan praat je al snel over 200 a 300 euro.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door Fred »

Goedemorgen Jeroen.

Ik lees dat je wilt beginnen met digitaal rijden. Hardstikke leuk ! En ja, daar is wel wat voor nodig inderdaad.

Nu las ik ook dat je wat meer info en hulp nodig hebt omdat doel te bereiken en je woont in Noord Holland las ik.

Wel nu, zelf woon ik in Heerhugowaard. Uiteraard wil ik je best verder helpen. Mijn loks digitaliseer ik allemaal zelf. Rij al bijna 10 jaar digitaal. Mocht je interesse/hulp nodig hebben en je woonmt bij mij in de buurt dan hoor ik het wel van je.

Groetjes,
Fred.


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

iwp
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2010 16:51
Locatie: Tiel

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door iwp »

Hoi Jeroen.

Inderdaad, Multimaus is zowel voor N- als HO-spoor.
Wij (vader en zoon, 10 jaar) gebruiken 2 Multimausen (opelkaar aangesloten), zodat je toch nog kindvriendelijk en "kindbegrijpelijk" met meerdere locs tegelijkertijd kunt rijden. Wissels zijn bij ons niet digitaal, maar met ouderwetse schakelaars; dit verhoogt voor ons het "spel-element".

Groet,
Ivo.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door cryothic »

shoven schreef:Er is geen verschil tussen H0 en N setjes.
Je kunt het vrij eenvoudig uitbreiden met wisselaansturing, dat zit er standaard in. Kwestie van wisseldecoders in je baan inbouwen.
Als je met de Pc wilt rijden moet je nog een S88XpressNetLi uitbreiding kopen, waarmee je je Multimaus op de Pc kunt aansluiten en bezetmelders kunt aansluiten. Zo'n ding kost je de kop niet, 3 tientjes.

Centrales als een Twincenter of Intellibox kunnen wat meer, maar dan praat je al snel over 200 a 300 euro.
Wat is dan in het geval van een Intellibox "wat meer"?
Meer in tegenstelling tot een multimaus?
Of zelf meer in tegenstelling tot aansturen met een Pc? Want het lijkt me dat je met je Pc werkelijk alles kunt doen wat je maar wilt :)

Een schaduwstation/wisselstraat is uiteindelijk met een Multimaus ook te regelen lijkt me? Of zijn dat juist de dingen die je met een Intellibox zou willen doen?

In mijn geval zullen de kosten niet opwegen tegen de baten om een Twincenter of Intellibox aan te schaffen denk ik.
Treintjes besturen is voorlopig mooi zat.
iwp schreef:Hoi Jeroen.

Inderdaad, Multimaus is zowel voor N- als HO-spoor.
Wij (vader en zoon, 10 jaar) gebruiken 2 Multimausen (opelkaar aangesloten), zodat je toch nog kindvriendelijk en "kindbegrijpelijk" met meerdere locs tegelijkertijd kunt rijden. Wissels zijn bij ons niet digitaal, maar met ouderwetse schakelaars; dit verhoogt voor ons het "spel-element".

Groet,
Ivo.
Dat lijkt mij ook leuk om te doen ja.
Al zijn die jongens van mij al helemaal vermaakt met een simpel ovaaltje, een gebouwtje en een analoge travo :D


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door shoven »

Bij de Intellibox kun je wat meer op de centrale zelf. Denk dan aan het instellen van rijwegen, gebruik van S88 bezetmelders en dat soort dingen.
De grootste verschillen zitten erin als je alleen met de centrale rijdt. Als je met de PC gaat rijden worden die verschillen een stuk minder spannend, omdat de PC veel regelt, zoals je al dacht.
Een Multimaus (MM) kan geen wisselstraten regelen, je kunt alleen losse wissels schakelen.
Wat handig is, is om de handleidingen van de apparaten eens door te nemen (even googlen, je kunt ze zo downloaden). De Intellibox komt in meerdere uitvoeringen, waarbij de ene meer kan dan de andere.

Als ik jou zo hoor is een MM een mooie en eenvoudige start. Kost weinig (plm. €70) en als je wat anders wilt kopen zet je hem weer op Marktplaats.
Ik ben hier zelf simpel begonnen met een MM en langzaam aan uitgebreid. Mijn baan (50 blokken, 25 locs, plm. 50 wissels) wordt via de PC bestuurd door 2 MM centrales met een S88XPressNetLi en de nodige wisseldecoders, bezetmelders en dat soort spul. De uitgebreide mogelijkheden van een TC of IB mis ik (nog) niet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door cryothic »

shoven schreef:Bij de Intellibox kun je wat meer op de centrale zelf. Denk dan aan het instellen van rijwegen, gebruik van S88 bezetmelders en dat soort dingen.
De grootste verschillen zitten erin als je alleen met de centrale rijdt. Als je met de PC gaat rijden worden die verschillen een stuk minder spannend, omdat de PC veel regelt, zoals je al dacht.
Een Multimaus (MM) kan geen wisselstraten regelen, je kunt alleen losse wissels schakelen.
Wat handig is, is om de handleidingen van de apparaten eens door te nemen (even googlen, je kunt ze zo downloaden). De Intellibox komt in meerdere uitvoeringen, waarbij de ene meer kan dan de andere.

Als ik jou zo hoor is een MM een mooie en eenvoudige start. Kost weinig (plm. €70) en als je wat anders wilt kopen zet je hem weer op Marktplaats.
Ik ben hier zelf simpel begonnen met een MM en langzaam aan uitgebreid. Mijn baan (50 blokken, 25 locs, plm. 50 wissels) wordt via de PC bestuurd door 2 MM centrales met een S88XPressNetLi en de nodige wisseldecoders, bezetmelders en dat soort spul. De uitgebreide mogelijkheden van een TC of IB mis ik (nog) niet.
Klinkt goed, dank je wel.

Ik zal eens wat handleidingen downloaden.
Tevens moet ik geloof ik eerst wat model-auto's op marktplaats gaan verkopen, want het geld moet ergens vandaan komen :D


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door Lemland »

Een alternatief voor de mm is de MobileStation van Trix/Marklin. Zelfde concept, ziet er meer uit als een spelcontroler en zeker met twee MSen kan je leuk samen spelen. Mijn zoon & ik gebruiken dat. Tweedehands ongeveer net zo duur als een mm.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door cryothic »

Lemland schreef:Een alternatief voor de mm is de MobileStation van Trix/Marklin. Zelfde concept, ziet er meer uit als een spelcontroler en zeker met twee MSen kan je leuk samen spelen. Mijn zoon & ik gebruiken dat. Tweedehands ongeveer net zo duur als een mm.

Bart
Ik zal er ook eens naar kijken.
Al lees je er wel minder over, wat me dan weer aan het twijfelen brengt over de ondersteuning en uitbereidingsmogelijkheden van zo'n systeem.
Of werken wisseldecoders en bezetmelders vrij universeel?


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door walter »

Tsjah...en er was ook nog zoiets als Selectrix......


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door shoven »

walter schreef:Tsjah...en er was ook nog zoiets als Selectrix......
Dat ding praat ook gewoon DCC hoor.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 729
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door epocheales denken »

Hoi Jeroen,

Als je zonder pc (nog) wilt werken en toch wisselstraten wilt instellen en programmeren is wellicht de Multi Maus Pro een idee. Is wel een tikkie duurder, maar kan best veel. Heb deze zelf i.s.m. met mijn pc en ben er erg tevreden over. Ontdek steeds weer nieuwe dingen die mogelijk zijn.
Kijk eens rond op E-Bay of andere verkoopsites, kan je misschien een leuke aankoop doen, of ga op zeker met garantie, dan zijn er natuurlijk nog altijd de bekende modeltreinzaken.

Succes :!:

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
cryothic
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2012 15:51

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door cryothic »

epocheales denken schreef:Hoi Jeroen,

Als je zonder pc (nog) wilt werken en toch wisselstraten wilt instellen en programmeren is wellicht de Multi Maus Pro een idee. Is wel een tikkie duurder, maar kan best veel. Heb deze zelf i.s.m. met mijn pc en ben er erg tevreden over. Ontdek steeds weer nieuwe dingen die mogelijk zijn.
Kijk eens rond op E-Bay of andere verkoopsites, kan je misschien een leuke aankoop doen, of ga op zeker met garantie, dan zijn er natuurlijk nog altijd de bekende modeltreinzaken.

Succes :!:

Hans.
Hoi Hans, dank je wel voor de tip.
Maar op ebay zie ik minimaal 200 euro, en de prijzen lopen op naar 3 a 4 honderd euro.
Dat gaat me op dit moment echt te ver.
Misschien dat het wel een leuk idee is om daar ooit mee uit te breiden.
Als ik een 2de controller wil, dan een pro kopen en die als master gaan gebruiken.
Maar voor nu is dat (denk ik) even iets te duur. (ik wil eerst m'n modelauto's verkopen, dus afhankelijk van wat die op gaan leveren.... ;) )
Volgens mij moet een wisselstraat ook nog wel analoog te bedienen zijn.

Ik houd het wel in m'n achterhoofd. Dank je wel.


Groetjes,
Jeroen
Modelspoorliefhebber in opleiding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoge ervenis digitaal inzetten

Bericht door shoven »

Bovendien, voor dat geld heb je ook een 2e hands Twin Center.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie