Ik ben niet op de hoogte van het (Duitse) seinwezen maar wil wel 1of enkele seinpalen plaatsen.
Weet iemand waar er minimaal wat zou moeten staan (beperken tot het kopstation)
Seinwezen in mijn kopstation
Re: Seinwezen in mijn kopstation
Zoek FF op internet....staat genoeg op. Zeker in het Duits.
In het kort: per uitrijspoor (de baan op) een uitrijsein (hoezeee! It's rocketscience!! ). Het voorsein voor het volgende sein op de baan....of de denkbeeldige route zou ik net na het station zetten. Scheelt je weer een paar voorseinen aan de uitrijsein-masten.
Bij het inrijspoor een......ja.....iemand...??.....inrijsein!
Bij de rangeermaneuvres dus wat rangeerseinen (dwerg of op een standaard). Ook bij je kopsporen.
Grtz,
J.
Kortom, wil je het goed doen...dan heb je er al best wat nodig......
In het kort: per uitrijspoor (de baan op) een uitrijsein (hoezeee! It's rocketscience!! ). Het voorsein voor het volgende sein op de baan....of de denkbeeldige route zou ik net na het station zetten. Scheelt je weer een paar voorseinen aan de uitrijsein-masten.
Bij het inrijspoor een......ja.....iemand...??.....inrijsein!
Bij de rangeermaneuvres dus wat rangeerseinen (dwerg of op een standaard). Ook bij je kopsporen.
Grtz,
J.
Kortom, wil je het goed doen...dan heb je er al best wat nodig......
Re: Seinwezen in mijn kopstation
....en ik dacht een eenvoudig station te hebben war het wel zou loslopen met de seinen...
Wordt het toch nog heel wat.... Dat wordt dan een zorg voor achteraf ben ik bang
Maar bedankt voor je tip, kan ik weer googelen
Wordt het toch nog heel wat.... Dat wordt dan een zorg voor achteraf ben ik bang
Maar bedankt voor je tip, kan ik weer googelen
Re: Seinwezen in mijn kopstation
Dat is een fraai ontwerp, eenvoudig maar goed over nagedacht
Het Duitse seinenstelsel is een redelijk ingewikkeld verhaal...
Hoewel het me niet duidelijk is in welke tijdspanne het gesitueerd is, wil ik toch een poging wagen:
Geplaatst als kopstation in epoche 3 aan een enkelsporige zijlijn, zou ik rechtsonder een driestanden (vleugel) voorsein plaatsen en vlak voor het wissel (de trein rijdt dan linksom) een 3 standen (vleugel) hoofdsein.
De seinstanden zijn dan: groen = recht doorgaan, Geel = wissel staat afbuigend = rijden met beperkte snelheid (station in). rood is halt. Aan de linkerkant van datzelfde wissel (aan je hoofdbaan) zou misschien een bloksein kunnen komen welke op rood gaat als een trein uit het station rechtsom rijdend verlaat, of er linksom inrijd. Dit laatste ligt eraan hoelang het denkbeeldige blok in je ontwerp is, en: wil je meerdere treinen op datzelfde traject laten rijden??
Verder zou ik (maar wie ben ik?) volstaan met slechts een uitrijsein voor het laatste stations wissel.
Het vertrek vanuit het station gebeurde destijds handmatig, op zicht dus, zodat je per uitrijspoor eigenlijk geen seinen nodig hebt.
Je zal je voor kunnen stellen dat door het gebruik van deze opzet je mooie plan geen onnodig oerwoud word van seinen.
Het geeft ook beslist wat meer landschappelijke sfeer
In het grootbedrijf zijn seinen en wissels (net als bij modelspoor) kostbare zaken! Dus mag je er gerust zuinig mee omspringen...
Het Duitse seinenstelsel is een redelijk ingewikkeld verhaal...
Hoewel het me niet duidelijk is in welke tijdspanne het gesitueerd is, wil ik toch een poging wagen:
Geplaatst als kopstation in epoche 3 aan een enkelsporige zijlijn, zou ik rechtsonder een driestanden (vleugel) voorsein plaatsen en vlak voor het wissel (de trein rijdt dan linksom) een 3 standen (vleugel) hoofdsein.
De seinstanden zijn dan: groen = recht doorgaan, Geel = wissel staat afbuigend = rijden met beperkte snelheid (station in). rood is halt. Aan de linkerkant van datzelfde wissel (aan je hoofdbaan) zou misschien een bloksein kunnen komen welke op rood gaat als een trein uit het station rechtsom rijdend verlaat, of er linksom inrijd. Dit laatste ligt eraan hoelang het denkbeeldige blok in je ontwerp is, en: wil je meerdere treinen op datzelfde traject laten rijden??
Verder zou ik (maar wie ben ik?) volstaan met slechts een uitrijsein voor het laatste stations wissel.
Het vertrek vanuit het station gebeurde destijds handmatig, op zicht dus, zodat je per uitrijspoor eigenlijk geen seinen nodig hebt.
Je zal je voor kunnen stellen dat door het gebruik van deze opzet je mooie plan geen onnodig oerwoud word van seinen.
Het geeft ook beslist wat meer landschappelijke sfeer
In het grootbedrijf zijn seinen en wissels (net als bij modelspoor) kostbare zaken! Dus mag je er gerust zuinig mee omspringen...
Groet van Frank
Re: Seinwezen in mijn kopstation
Dag Frank
Jouw tips stroken meer met wat ik gedacht en gehoopt had.
Het moet idd eenvoudig blijven.
Je hebt het overigens bij het juiste eind dat de baan epoche 2/3 moet gaan weergeven.
En het wordt geen drukke baan, voorlopig heb ik 2 locs gepland, en als ik geluk heb misschien nog een derde?
Ik heb je verhaal omgezet naar het baanplan.
Is dit wat je bedoelde?
Jouw tips stroken meer met wat ik gedacht en gehoopt had.
Het moet idd eenvoudig blijven.
Je hebt het overigens bij het juiste eind dat de baan epoche 2/3 moet gaan weergeven.
En het wordt geen drukke baan, voorlopig heb ik 2 locs gepland, en als ik geluk heb misschien nog een derde?
Ik heb je verhaal omgezet naar het baanplan.
Is dit wat je bedoelde?
Re: Seinwezen in mijn kopstation
Yep! Al mag het uitrijsein gerust verder naar het wissel opgeschoven. De tunnelopening naar links, de machinist moet het sein wel kunnen zien vanuit de tunnel, he
Je kunt die tunnel ook zo laten maar dan kun je het sein beter weglaten, het sein staat dan zogenaamd voor de tunnel.
Maar......... dan ontstaat er een ander probleem, een tunnelingang welke je het zicht op het station bellemert
Edit: het seinhuis lijkt me iets beter net onder de onderste kruiswissel of juist ernaast boven het station hoofdspoor. Zo heeft de wisselwachter een ruimere kijk op het hele station emplacement
Je kunt die tunnel ook zo laten maar dan kun je het sein beter weglaten, het sein staat dan zogenaamd voor de tunnel.
Maar......... dan ontstaat er een ander probleem, een tunnelingang welke je het zicht op het station bellemert
Edit: het seinhuis lijkt me iets beter net onder de onderste kruiswissel of juist ernaast boven het station hoofdspoor. Zo heeft de wisselwachter een ruimere kijk op het hele station emplacement
Laatst gewijzigd door Frank_N op 11 feb 2013 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet van Frank